Test: Hyundai i30 1,0 T-GDI – tri valce nie sú základ

Slováci milujú hatchbacky. Ich nepísaným kráľom je dlhodobo VW Golf. Kórejská automobilka sa s tým nechce zmieriť. Nová Hyundai i30 je pripravený vyraziť proti nemeckej konkurencii. Znova.

04.06.2017 07:00
debata
i30 dostala už tretiu generáciu. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 i30 dostala už tretiu generáciu.

V septembri minulého roka automobilka Hyundai predstavila už tretiu generáciu modelu i30, ktorého priamymi konkurentmi okrem VW Golf sú Renault Mégane, Nissan Pulsar, Opel Astra alebo Seat Leon.

Automobil dostal výrazne odlišný dizajn, ktorý pripravil Peter Schreyer. Dizajnér je zodpovedný aj za dizajn úspešného SUV Tucson. Okrem toho v minulosti pracoval aj pre nemecký VW, ktorému v roku 1997 nakreslil práve model Golf.

Zaujmú uhladené línie dostatok zákazníkov? Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Zaujmú uhladené línie dostatok zákazníkov?

Konzervatívnejší

Ak chceme porovnať dizajn novej i30 s jej predchodkyňou, musíme priznať, že je výrazne konzervatívnejší. Hatchback rezignoval na dynamické línie a sústredil sa skôr na eleganciu a uhladenosť.

V prednej časti je dominantná najmä maska a svetlá. Denné svietenie je oddelené od hlavných svetlometov, a výrobca ho umiestnil do predného nárazníka. Kapota je takmer rovná bez výrazných línií.

Hyundai i30 si bude musieť dávať pozor, aby sa... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Hyundai i30 si bude musieť dávať pozor, aby sa nestal "neviditeľným" autom.

Pri pohľade z bočnej strany je jasné, že auto nemá dynamické línie. Sporná strana okien smerom dozadu nestúpa. Skôr si drží líniu, ku ktorej postupne klesá horná línia. Najzaujímavejšia je asi zadná časť, ktorej dominujú veľké svetlá.

Maska chladiča tvorí dominantu prednej časti. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Maska chladiča tvorí dominantu prednej časti.

Konzervatívny aj zvnútra

Vo vnútri novej i30 sa nachádza kvalitne vypracovaný interiér, no taktiež konzervatívny dizajn. Tachometer a otáčkomer má klasické ukazovatele bez výraznejšieho dizajnu. Taktiež ani digitálny prístrojový štít dostupný nie je.

Najviac asi zaujme displej rádia, ktorý vystupuje z palubnej dosky. Síce ide o farebný a dotykový displej, jeho rozlíšenie je ale zlé. Aj funkčnosť zadnej kamery je kvôli danému displeju obmedzená. Maličký displej svojim umiestnením na seba púta pozornosť, aj keby vôbec nemusel.

Malý displej nevyzerá dobre. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Malý displej nevyzerá dobre.

Okolo radiacej páky manuálnej prevodovky sú rozložené tlačidlá tak, ako sme zvyknutí aj z iných značiek automobilov. Hyundai však pripravil pohodlné sedačky ako na predných, tak aj na zadných miestach.

Cestujúci v druhom rade sedadiel budú mať dostatok miesta na hlavu aj na nohy. V prípade, že merajú viac ako 190 cm, môže sa stať, že kvôli posádke na predných sedadlách budú musieť pristúpiť ku kompromisom.

Na zadných sedadlách je miesta dostatok. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Na zadných sedadlách je miesta dostatok.

Batožinový priestor v základe pojme 395 litrov nákladu, pričom po sklopení zadných sedadiel je dostupných až 1 301 litrov. Zložením sedadiel však úplne rovná plocha nevznikne. Hyundai do batožinového priestoru pridal 12V zásuvku, ktorú môže využiť rodina napríklad pri ceste na dovolenku.

Do i30 sa zmestí až 1 301 litrov batožiny. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Do i30 sa zmestí až 1 301 litrov batožiny.

Trojvalec nie je základ

Hyundai svojim zákazníkom stále nechal k dispozícii 1,4 litrový benzínový štvorvalec bez turba s výkonom 74 kW, ktorý už poznáme. Na druhej strane novinkou je litrový trojvalec s preplňovaním a objemom 1,0 litra.

Testovaný motor s označení T-GDI dosahoval s trojicou valcov výkon 120 koní spolu s krútiacim momentom 171 Nm. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 11,1 sekundy a maximálna rýchlosť má hodnotu 190 km/h. Všetky parametre sú v porovnaní s 1,4 litrovým štvorvalcom lepšie.

Benzínový trojvalec dosahuje 120 koní a poteší... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Benzínový trojvalec dosahuje 120 koní a poteší dobrou dynamikou.

Kultúra chodu je v porovnaní so štvorvalcom horšia. Na voľnobehu v interiéri cítiť otrasy, ktoré spôsobujú tri valce. Pri jazde vibrácie necítiť. Kórejská automobilka pomerne dobre pohonnú jednotku odhlučnila. Ani vo vyšších otáčkach do interiéru nepreniká výrazný a typický zvuk motora s touto konštrukciou.

Krútiaci moment je dostupný už od 1 500 otáčok. Spotreba taktiež nie je nijak prekvapujúca. V meste motor z nádrže odoberá približne 6,7 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici v rámci dodržiavania rýchlostných limitov sa spotreba pohybuje na úrovni 6,5 l/100km. Mimo mesta pri úspornej jazde je možné spotrebu znížiť na úroveň piatich litrov. Výrobca spojil prevodovku so šesťstupňovým manuálom.

Hyundai i30 pomáha vodičovi udržať sa v jazdnom... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Hyundai i30 pomáha vodičovi udržať sa v jazdnom pruhu.

Dospelé jazdné vlastnosti

V stíhacej jazde i30 za Golfom je podvozok oblasťou, v ktorej sa dostáva kórejská automobilka k nemeckej konkurencii asi najbližšie. Hatchback je príjemne tuhý. Zadná náprava dostala nezávislé viacprvkové zavesenie.

Predná náprava nad sebou vďaka malému motoru nenesie veľkú váhu, čo prispieva k lepšiemu vyváženiu automobilu. O spomaľovanie malej pohonnej jednotky sa starajú kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách.

O komfort jazdy sa stará aj napríklad systém, ktorý napomáha udržať vozidlo v jazdnom pruhu, resp. v jeho strede. Jeho vypnutie a zapnutie je možné prostredníctvom tlačidla. Systém funguje spoľahlivo aj v diaľničných rýchlostiach. Vozidlo sa dokáže udržiavať v pruhu aj pri mestských rýchlostiach, no pri jazde v priamom smere sme cítili vo volante jemné vibrácie, ktoré tam rozhodne nemali čo hľadať.

Rovnako Hyundai používa úzkostlivú trakčnú kontrolu, ktorá príliš skoro a razantne nastupuje do akcie. Pri zhoršených podmienkach a potrebe rýchleho opustenia križovatky dokáže už pri jemnom pretočení kolies výrazne obmedziť výkon.

Záver

Hyundai pripravil nový hatchback, ktorým opäť urobil krok vpred. Z neznámych príčin však zvolil konzervatívny dizajn, čo sa môže zdať mnohým zákazníkom nudné. Hatchback dostal v rámci emisných pravidiel aj trojvalcový motor, ktorému mnohí ľudia stále neveria.

Kombinovaná spotreba dosahuje približne 6,2... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Hyundai i30 Kombinovaná spotreba dosahuje približne 6,2 l/100 km.

Kórejci ale vychytali väčšinu múch trojvalcových agregátov, no stále je to motor vhodný najmä do mesta. Základná cena auta štartuje na sume 12 990 eur. Základná cena trojvalcového motora je stanovená až na 14 890 eur. Nie je však dostupný v základnej výbave Classic ale až vo vyššej s názvom Comfort.

Už vo výbave Comfort je dostupné LED denné svietenie, kožený volant alebo zadné parkovacie senzory. Hyundai aj naďalej nerobí z príplatkovej výbavy vedu ako nemecké automobilky. Priplácať je možné len za navigáciu s 8 palcovým displejom, metalický lak, vyhrievanie sedadiel, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, panoramatické strešné okno alebo LED hlavné svetlomety.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 340
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 455
Rázvor (mm) 2 650
Objem batožinového priestoru (l) 395/1 301
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 194

Technické údaje

Typ Motora zážihovvý
Zdvihový objem motora (cm3) 998
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 88/120 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 171 pri 1 500 – 4 000
Prevodovka 6 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,1
Spotreba (kombi) (l/100km) 5,0
Spotreba (test) (l/100km) 6,2

Cena a záruka

Základná cena modelu 12 990 EUR
Cena testovaného motora od 14 890 EUR
Hyundai i30
Hyundai i30
+18Hyundai i30

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #1.0 T-GDI
Články podľa značiek