
Možno len praktické auto s úsporným naftovým motorom ale tieto požiadavky pri kupé triedy E znejú ako z iného vesmíru. Aký je však každodenný život s týmto autom?
Nové kupé zo Stuttgartu prichádza do triedy E, ktorú sme mali možnosť vyskúšať už koncom minulého leta. Na trhu aktuálne existuje sedan spolu s kombi a verziou All-Terrain. Po kupé koncom tohto roka by do predajní mal doraziť kabriolet.

Z triedy E si teda dokáže vybrať takmer každý. Od reprezentatívneho sedanu, cez praktickosť kombíka až po vietor vo vlasoch. Kupé je však rozhodne najkrajšie a má najviac štýlu, ktorý mimochodom môže rozdávať.
Do vnútra len štyria
Kupé vo všeobecnosti slúži primárne na prevoz najmä dvoch osôb. V prípade núdze sa do vnútra naskladajú aj štyria pasažieri, no piaty jednoducho musí ísť inak, alebo ostať doma. Nastupovanie do vnútra na zadné sedadlá prebieha podobne ako do trojdverového hatchbacku, teda sklopením sedadla.
Keďže však hovoríme o triede E, tak posunutie sedačky neprebehne prostredníctvom práce ľudských svalov. Sedadlo sa po odklopení operadla elektricky nadvihne a posunie smerom dopredu.

Miesto pred zadnými sedlami nás však prekvapilo. Je doslova porovnateľné so sedanom BMW radu 5 predošlej generácie. Za seba si s malými kompromismi sadnú dvaja približne 190 cm vysokí ľudia. Skúšali sme to. Problém nastáva akurát s miestom na hlavu.
Predná časť je totožná napríklad so sedanom. Pred vodičom sa rozprestiera podlhovastý displej rozdelený na dve časti. Kým v ľavo je digitálny prístrojový štít zobrazujúci všetko od rýchlosti až po navigáciu, v pravej časti je štandardné zobrazenie informačno-zábavného systému ovládaného prostredníctvom ovládača na stredovom paneli.

Posádka na predných sedadlách mala v testovanom modeli k dispozícii vyhrievanie alebo ventilovanie sedadiel spolu s masážnou funkciou. Ani jedna možnosť pre zadné sedadlá dostupná nebola. Pri pohľade z miesta vodiča je interiér takmer na nerozoznanie od vnútra sedanu.
Raketový pohon
Kým v súčasnosti sa do bežných áut bežne montujú trojvalcové motory s objemom 1,0 litra a jedným turbom, tak tohto drobca poháňa 3 litrový šesťvalec s dvoma turbami. Výsledný výkon je 333 koní spolu s krútiacim momentom 480 Nm.

Zrýchlenie na 100 km/h trvá 5,3 sekundy, pričom o zmenu prevodov sa stará automat s 9 stupňami. Stláčanie plynového pedálu je návykové. Do interiéru sa ozýva hlboký a sýty zvuk pohonnej jednotky, ktorá okamžite posiela automobil vpred.
Vďaka pohonu všetkých kolies to však nie je zabijak, ktorý by sa vás pokúšal v každej zákrute pripraviť o život. S E 400 Kupé je možná bežná jazda do práce alebo na nákup. Keď je však vôľa na strane vodiča, kupé sa nehanbí jazdiť ani po okruhu.

Spotreba je pri tom absolútne primeraná výkonu. V meste sa odber pohybuje na hranici od 15 l/100 km do „omnoho viac“. Záleží od toho, do akej mieri si vodič chce užívať zrýchlenia. Na diaľnici pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h si šesťvalec pýta len približne 8,8 l/100 km. Mimo mesta pri pokojnej jazde podlezie aj 8 litrovú hranicu. Ale tento motor predsa nie je medzi nami preto, aby sme s ním lámali rekordy v úspornosti.
Na okruh sa odvezie takmer sám
Mercedes neostal nič dlžný svojej povesti o komfortných podvozkoch. Testovaný automobil mal obuté 20 palcové zliatinové disky, na ktorých pneumatiky vyzerali ako nakreslené. Aj napriek tomu jazda po ceste s nekvalitným asfaltom vôbec nebola utrpením.
Vzduchový podvozok spoľahlivo odfiltroval všetky nerovnosti mestskej vozovky a po prepnutí do športového režimu dokázal držať stopu ako prilepený. Prevádzková hmotnosť auta je pritom 1 655 kilogramov, takže k najľahším rozhodne nepatrí. Stály pohon všetkých kolies však výrazne prispieva k stabilite vozidla v zákrutách.
Napriek tomu kupé nezaostáva za sedanom ani v otázke technologickej výbavy. Na palube sa nachádza aj poloautonómny systém riadenia, ktorý bez problémov na diaľnici, v zápche alebo inej šoférsky nenáročnej situácii dokáže prevziať riadenie. Od vodiča však vyžaduje, aby mal minimálne jednu ruku na volante.
Záver
Základná cena Mercedesu E 400 Kupé je 64 602 eur. Príplatková výbava má niekoľko strán. Možnosti zvyšovania ceny sú skutočne bohaté. Nemyslím si, že dostať sa cez cenovú hranicu 100-tisíc eur je problém.

Konkurencia tohto modelu je pomerne obmedzená. Nie každá prémiová automobilka má v ponuke kupé tejto kategórie. A ak aj áno, väčšinou je poňaté viac športovo. Mercedes ale pripravil elegantné vozidlo, ktoré nasilu neprezentuje svoje svaly pod kapotou. Každopádne automobil zaparkuje len pred tými najdrahšími vilami športových a televíznych hviezd, alebo inak finančne úspešných ľudí.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 826 |
Šírka (mm) | 1 860 |
Výška (mm) | 1 430 |
Rázvor (mm) | 2 873 |
Objem batožinového priestoru (l) | 425 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 655 |
Technické údaje
Typ Motora | zážihovvý |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 996 |
Počet valcov | 6 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 245/333 pri 5 250 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 480 pri 1 600 – 4 000 |
Prevodovka | 9 stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,3 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 8,1 |
Spotreba (test) (l/100km) | 9,2 |
Cena a záruka
Základná cena typu | 47 340 EUR |
Základná cena testovaného modelu | 64 602 EUR |