Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – výrazný a praktický crossover

Od crossoverov zákazníci očakávajú nápaditý dizajn, dostatok priestoru pre cestujúcich aj batožinu a pripravenosť prekonávať nástrahy mestskej premávky. Honda sa v konkurenciou nabitej triede snaží presadiť modelom HR-V. A rozhodne nie je bez šancí.

05.07.2017 07:00
DSCN9147 Foto:
Pokiaľ ide o vonkajší dizajn, model HR-V kombinuje ostré línie so zaoblenou siluetou.
debata (2)

Japonská automobilka je jedným z priekopníkov triedy malých SUV nazývaných aj crossovery. Keď automobilový trh zasiahla módna vlna SUV odvodených od terénnych off-roadov, Honda zareagovala modelom CR-V, ktorý nájdeme v ponuke dodnes. Zároveň však v roku 1998 pripravila aj malý variant športovo-úžitkového vozidla, ktorý nazvala HR-V.

Malé SUV sa na trhu udržalo do roku 2008, no pre nízky záujem bola jeho výroba ukončená bez nástupcu. Časy sa zmenili, emisné normy sa sprísnili a ľudia začali obľubovať menšie formáty terénne vyzerajúcich automobilov. Honda sa preto rozhodla vzkriesiť model HR-V, ktorým koncom tisícročia predbehla dobu.

Nebojácny vzhľad

Pokiaľ ide o vonkajší dizajn, model HR-V kombinuje ostré línie v prednej časti vozidla so zaoblenou siluetou a menej výrazným zadkom. Masku chladiča skrášľuje čierny lesklý plast, na ktorom sa vyníma logo značky. To pretína chrómovaný pás opticky spájajúci svetlomety, ktoré prednú masku po stranách ohraničujú.

Masku chladiča skrášľuje čierny lesklý plast,... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9154 Masku chladiča skrášľuje čierny lesklý plast, na ktorom sa vyníma logo značky.

Pri pohľade zboku zaujme plastové lemovanie podvozka odkazujúce na terénny pôvod a zaoblenie strechy. Zámerom tvorcov modelu HR-V bolo vytvoriť dojem zvažujúcej sa strechy pripomínajúcej karosériu kupé. Túto snahu má podporiť aj zamaskovanie kľučiek zadných dverí do plastového špica. Dizajn zadnej časti je najmenej odvážny. Veľké zadné svetlá a mohutný zadný nárazník dodávajú autu robustnosť. Vhodným doplnkom je aj anténa v tvare žraločej plutvy.

Interiér neohúri ani nesklame

Vo vnútri Hondy HR-V nájdeme niekoľko typov materiálov. Tým základným je mäkčený plast, ktorý pokrýva väčšinu palubnej dosky. V stredovom tuneli dominuje čierny lesklý plast. Čalúnenie sedadiel sa skladá z kombinácie textilu a kože. Textil nájdeme aj vo výplniach dverí a kožou je pre zmenu obšitý volant.

Po zasadnutí za volant si vodič okamžite všimne množstvo tlačidiel. Najviac ich nájde na volante, pričom nimi ovláda audiosústavu, tempomat a obmedzovač rýchlosti, telefonovanie cez Bluetooth a palubný počítač. Po ľavej strane pod výduchom ventilácie sa nachádzajú vypínače trakcie, parkovacích senzorov a signalizácie vybočenia z jazdného pruhu. Pred radiacou pákou je umiestnené tlačidlo, ktorým možno vypnúť štart-stop systém a za ňou zas elektronická parkovacia brzda a tlačidlo, ktorým sa aktivuje funkcia automatického zabrzdenia po zastavení.

Po zasadnutí za volant si vodič okamžite všimne... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9188 Po zasadnutí za volant si vodič okamžite všimne množstvo tlačidiel.

Na druhej strane displej informačno-zábavného systému a nastavenie kúrenia a ventilácie možno ovládať len dotykom. Stredná časť prístrojovej dosky je orientovaná na vodiča. Za radiacou pákou sa nachádza úložný priestor, ktorý v prípade potreby možno premeniť na praktický držiak dvoch fliaš. Ďalší odkladací priestor sa nachádza na konci stredového tunela pod palubnou doskou. Je doň však zlý prístup a čo je horšie, nachádzajú sa v ňom aj USB konektory a elektrická zásuvka.

Sedadlá vpredu aj vzadu sú pohodlné a vhodné aj na dlhšie trasy. Sedadlo vodiča a spolujazdca má navyše aj dobré bočné vedenie, ktoré je výhodou pri prejazde zákrut. Pasažieri na zadných sedadlách majú dostatok miesta na kolená a zväčša aj nad hlavou. Zvažujúca sa strecha uberie z pohodlia vysokým osobám. Batožinový priestor je veľkým plusom Hondy HR-V. V základnom rozostavení poskytuje 448 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1 473 litrov. Jeho praktickosť tkvie vo veľkých zadných dverách. Pod podlahou môže byť umiestnené rezervné koleso, alebo sa daný priestor môže využiť tiež ako úložný.

V základnom rozostavení poskytuje batožinový... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9192 V základnom rozostavení poskytuje batožinový priestor 448 litrov.

Dôraz na nízku spotrebu

Keďže crossovery majú nájsť uplatnenie hlavne v meste, spotreba paliva je dôležitým faktorom. A práve tomu zodpovedá aj skromná ponuka motorov a prevodoviek, ktoré výrobca pre model HR-V poskytuje. Na výber je len benzínový štvorvalec i-VTEC s objemom 1,5 litra a naftový štvorvalec i-DTEC s objemom 1,6 litra. Pri benzínovom variante môžete vyberať medzi šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a automatickou prevodovkou CVT. My sme testovali benzínovú verziu s prevodovkou CVT nazývanú aj variátor.

Benzínový motor i-VTEC má výkon 96 kW (130 k). Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9198 Benzínový motor i-VTEC má výkon 96 kW (130 k).

Benzínový motor i-VTEC má výkon 96 kW (130 k), ktorý vrcholí pri 6 600 otáčkach za minútu. Výkon prenáša na prednú nápravu spomínaná bezstupňová prevodovka CVT. Maximálny krútiaci moment sa dostaví pri 4 600 ot./min. a má hodnotu 155 Nm. Z 0 na 100 km/h sa model HR-V s týmto agregátom a prevodovkou rozbehne za 11,4 sekundy a maximálne dokáže ísť 187 km/h.

Hoci údaj o výkone motora vôbec nepôsobí skromne, o krútiacom momente sa to povedať nedá. Pri vysokých otáčkach auto ukáže svoj výkonnostný potenciál, no zďaleka nepôsobí svižne. Prudkému zrýchľovaniu nepomáha ani prevodovka, keďže hľadanie optimálneho prevodového pomeru jej trvá dlho a navyše ho sprevádza silný zvukový prejav. Našťastie správanie prevodovky možno ovplyvniť páčkami pod volantom. Hoci prevodovka typu CVT nemá prevodové stupne, výrobca vytvoril sedem virtuálnych, ktoré umožňujú vodičovi zasiahnuť do jej činnosti. K dispozícii je aj športový režim, no ten len udržuje vyššie otáčky motora.

Honda a HR-V sa vyrába výhradne s pohonom... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9148 Honda a HR-V sa vyrába výhradne s pohonom prednej nápravy.

Na druhej strane motoru aj prevodovke vyhovuje plynulá jazda. Počas nej vodič ocení dobré nastavenie podvozka, ktorý hravo filtruje nerovnosti na ceste. Auto sa príliš nenakláňa ani v zákrutách a dokonca by zvládalo aj športovejšiu jazdu, keby mu to motor a prevodovka dovoľovali. Honda a HR-V sa vyrába výhradne s pohonom prednej nápravy. To len potvrdzuje, že hlavné slovo má spotreba paliva a nie schopnosti v teréne.

Práve spotreba paliva je najsilnejšou stránkou japonského crossoveru. Mimo mesta ubúda benzín z nádrže rýchlosťou približne päť litrov na sto kilometrov. V meste sme jazdili za 6,9 l/100 km. Najvyššiu spotrebu mala Honda HR-V na diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h pracuje motor pri 3 200 ot./min. a spotreba atakuje hranicu 7,5 l/100 km. Kombinovaná spotreba sa ustálila na hodnote 6,7 l/100 km. Hodnoty spotreby možno zlepšiť aj zapnutím ekologického režimu jazdy. Keď vezmeme do úvahy prevádzkovú hmotnosť 1 393 kg a skutočnosť, že na diaľnicu by mal model HR-V zavítať iba občas, je údaj o spotrebe naozaj potešujúci.

Záver

Základná cena Hondy HR-V je 18 690 eur. Zákazníci majú na výber z troch stupňov výbavy, no pri voľbe automatickej prevodovky sa ponuka zúži na strednú a najvyššiu výbavu. My sme testovali vozidlo s najvyššou výbavou Executive v cene 24 790 eur. Výhodou v prípade Hondy je, že najvyššia výbava zahŕňa všetko, čo je v ponuke, a pripláca sa iba 519 eur za metalický lak.

Súčasťou najvyššej výbavy sú bezpečnostné systémy ako upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu alebo systém rozpoznávania dopravných značiek. Detekcia mŕtveho uhla bohužiaľ chýba. Ďalej sa v nej nachádzajú automatické diaľkové svetlá, parkovacie senzory vpredu a vzadu, parkovacia kamera, stierače s dažďovým senzorom, elektricky sklopné spätné zrkadlá, otvárateľná panoramatická strecha, sedemnásťpalcové disky kolies a multimediálny LCD displej Honda CONNECT s navigáciou, ktorá nám však pravidelne zamŕzala.

Pri uvažovaní o kúpe crossoveru netreba na Hondu HR-V zabudnúť. Nie každému musí vyhovovať bezstupňová automatická prevodovka a absencia pohonu oboch náprav, no dobrá spotreba paliva, progresívny vzhľad, priestrannosť a výborný podvozok sú dostatočným dôvodom, aby si človek toto auto obľúbil. Výrobca poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia stotisíc kilometrov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 294
Šírka (mm) 1 772
Výška (mm) 1 605
Rázvor (mm) 2 610
Svetlá výška (mm) 170
Objem batožinového priestoru (l) 448/1 473
Objem palivovej nádrže (l) 50
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 393
Maximálna hmotnosť (kg) 1 790

Technické údaje

Typ motora radový zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 498
Počet valcov/ventilov 4/16
Rozvod DOHC i-VTEC
Výkon (kW/k pri ot./min) 96/130 pri 6 600
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 155 pri 4 600
Prevodovka automatická CVT
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,4
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 6,3/4,8/5,4
Emisie CO2 (g/km) 125
Počet miest na sedenie 5

Cena a záruka

Základná cena modelu 18 690 EUR
Základná cena testovanej verzie 21 690 EUR
Cena testovaného vozidla 24 790 EUR
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT
Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT
+48Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #crossover #Honda HR-V #Honda HR-V 1.5 i-VTEC #1.5 i-VTEC #CVT
Články podľa značiek