Mnoho ľudí, ktorí v súčasnosti potrebujú veľké auto často siahajú po SUV. A to je v mnohých prípadoch chybou, pretože kráľmi priestoru sú veľké MPV ako napríklad Ford Galaxy, VW Sharan alebo práve Seat Alhambra.
Prvá Alhambra prišla na trh už v roku 1996. Aktuálne je na trhu druhá generácia. Áno, nepomýlil som sa. Prvá generácia vydržala na trhu do roku 2010. Generačná obmena tak neprichádza takým tempom, akým sme zvyknutí. Model dostal pomenovanie po stredovekom komplexe palácov a pevností nachádzajúci sa v blízkosti mesta Granada.
Druhá generácia do predajní dorazila v októbri 2010, pričom narástla do všetkých smerov. Jej zadné dvere sa už neotvárajú klasicky, ale sú posuvné. Tak ako v prvej generácii, tak aj teraz, Alhambra je koncernovou dvojičkou modelu VW Sharan.
Detské sedačky priamo zo sedadla
Nová Alhambra pri svojom príchode dostala konzervatívny dizajn, ktorého sa drží aj po 7 rokoch svojej kariéry. Automobil je dlhý 4 854 mm, široký 1 904 mm a vysoký 1 720 mm. Z vonku pôsobí nenápadne.
Začiatkom minulého roka Seat svojmu obrovi namontoval nové zadné svetlá, masku chladiča, volant alebo informačno-zábavný systém. Alhambra však ani v najvyššej výbave nemá denné svietenie s technológiou LED. Rovnako aj hlavné svetlomety sú len bi-xenónové. LED technológia chýba. To hlavné sa však odohráva vo vnútri auta.
Rodiny, ktoré majú viac ako tri deti, alebo jednoducho len veľa cestujú s rozmernou batožinou, majú dosť výrazne obmedzenú možnosť odviezť sa spoločne jedným autom. Avšak práve veľké MPV ponúkajú buď 7 miest na sedenie, alebo obrovský vnútorný priestor.
Áno, na trhu sú aj SUV so sedemmiestnou konfiguráciou, ale verte, že dozadu do MPV sa nastupuje lepšie. A práve v Alhambre je tretí rad sedadiel skutočne použiteľný. Nejde o kráľovský priestor, no vydrží tam sedieť aj dospelý človek na dlhšej ceste. Pre deti je to ideálne miesto na akékoľvek dlhé trasy.
Keď sme už pri deťoch, tak Seat prináša možnosť pretransformovania klasickej sedačky na detskú sedačku. Stačí vymeniť hlavovú opierku za inú, špeciálnu, a jednoduchým úkonom nadvihnúť sedák.
Nastupovanie do druhého a tretieho radu sedadiel uľahčujú veľké posuvné dvere. Ide o veľkú výhodu napríklad na parkoviskách, kde vystupujúci nemôže poškodiť lak o vedľa stojace auto. Elektrické otváranie dverí je, našťastie, dostatočne rýchle.
Sedadlá v prvom a druhom rade sú, samozrejme, posuvné a polohovateľné. Ak práve neexistuje potreba po cestovaní 7 osôb, tak sa tretí rad sedadiel môže stratiť v podlahe batožinového priestoru. V takom prípade má posádka k dispozícii 955 litrov. Ak náhodou je vo vozidle maximálny počet pasažierov, tak ešte stále je k dispozícii 300 litrov. V prípade, že sú všetky sedadlá okrem predných sklopené, do vnútra sa zmestí maximálne 2 430 litrov.
Brzdiť nikoho nebude
Testované auto je vo výbave Sport s najvýkonnejším dvojlitrovým naftovým motorom s výkonom 184 konských síl spolu s krútiacim momentom 380 Nm. Zmenu prevodových stupňov zabezpečuje 7 stupňový dvojspojkový automat DSG. V prípade potreby výkon prechádza ako na prednú, tak aj na zadnú nápravu.
Táto pohonná jednotka robí z vozidla veľmi príjemný rodinný rýchlik. Na 100 km/h zrýchli za 8,9 sekundy. Rýchlejšie to už zvláda len s dvojlitrovým benzínovým motorom, no v takom prípade je aj spotreba vyššia.
Veľká rodina vôbec nemusí byť prekážkou rýchlejšieho zvezenia sa. Navyše automobil drží spotrebu na veľmi rozumných úrovniach. V meste a na diaľnici sa ober pohybuje na hodnote 6,9 litra. Mimo mesta klesá na 5 litrov. Kombinovane sme počas testu dosiahli spotrebu približne 6,0 litra nafty na 100 km/h. Pohotovostná hmotnosť auta v 7 miestnej verzii pritom dosahuje 1 841 kg. Navyše 70 litrová nádrž dáva Alhambre skutočne veľký dojazd.
Na diaľnicu ako stvorený
Pred vodičom sa rozprestiera technika, ktorú dobre poznáme z koncernu VW. Ako budíky, tak aj ovládanie ventilácie alebo displej s navigáciou. Najmä navigácia dnes už nepatrí do absolútnej špičky. Interiér, rovnako ako exteriér, pôsobí nenápadne, ba priam až fádne.
Posed za volantom je však dobrý. Je viac vzpriamený, ako sme zvyknutí zo sedanov, hatchbackov a podobne. Sedadlá sú pohodlné aj na dlhé cesty. Na dlhých cestách vodič ocení aj odhlučnenie kabíny a najmä stabilitu auta, ktorá vďačí rázvoru s hodnotou 2 919 mm.
Riadenie aj podvozok sú tuhšie. Seat vo výbave Sport vybavuje Alhambru športovým podvozkom, ktorý je inak nastavený ako v ostatných stupňoch výbav. Zadná náprava je viacprvková. To zlepšuje aj jazdné vlastnosti na menej kvalitnej ceste. Avšak v meste by sme v aute prijali lepšiu manévrovateľnosť. Keďže ide o dlhé auto, dostať ho do štandardného parkovacieho miesta dá viac práce. To sa dá vyriešiť menším polomerom otáčania, ktorý však v tomto prípade chýba. V tejto disciplíne je na tom lepšie napríklad Citroën C4 Picasso.
Záver
Seat Alhambra bežného motoristu na prvý pohľad nezaujme asi ničím okrem posuvných dverí. Má príliš nudný dizajn a aj napriek rozmerom je nenápadný. Zaujme až vo chvíli, keď potencionálny majiteľ bude potrebovať.
Do vnútra sa zmestia skutočne obdivuhodné predmety. Model však trpí aj na to, že jeho generačné obmeny sa nedejú tak rýchlo ako pri iných vozidlách. Z toho dôvodu často technologicky stráca a úplne to nezachraňujú ani facelifty.
Pohon všetkých kolies, 7 stupňový automat a najvýkonnejší naftový motor však robia z tohto auta vozidlo, ktoré má všetko, čo veľká rodina môže potrebovať. Základná cena tejto vrcholnej verzie je v súčasnosti stanovená na 36 430 eur. Akčný model „FR Line“ s daným motorom stojí 39 800 eur. Napríklad Ford Galaxy s porovnateľným motorom, dvojspojkovým automatom a pohonom všetkých kolies stojí v najvyššej výbave až 41 530 eur. Na druhej strane, vozidlo má na palube novšie technológie.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 854 |
Šírka (mm) | 1 904 |
Výška (mm) | 1 720 |
Rázvor (mm) | 2 919 |
Objem batožinového priestoru (l) | 300/955/2 430 |
Objem palivovej nádrže (l) | 70 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 841 |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 968 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 135/184 pri 3 500 – 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 380 pri 1 750 – 3 000 |
Prevodovka | 7 stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 215 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,9 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 5,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,0 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 25 440 EUR |
Cena testovaného auta | 42 065 EUR |