Test: Dacia Duster Outdoor – veľkolepá rozlúčka

29.07.2017 06:00

Nestarnúce rumunské SUV dostalo v závere kariéry automatickú prevodovku a verziu Outdoor. S množstvom doplnkov vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým. Cenou sa pritom drží stále pri zemi. A nesklame ani za volantom.

Verzia Outdoor vyzerá vďaka mnohým doplnkom...
Verzia Outdoor vyzerá vďaka mnohým doplnkom naozaj „cool“. V sérii má bohatú ochranu podvozka, 16-palcové hliníkové disky, hmlové svetlá či robustné strešné lyžiny. Autor: Robert Hüttner

Duster v roku 2009 zbúral mýty o tom, že SUV musí byť drahé. Aj dnes začína cenou pod 10 000 eur. A táto taktika sa mu vypláca. Z rumunského „off-roadu“ sa stal doslova bestseller. A to nielen vo východnej Európe, ale aj na vyspelých trhoch. Po modernizácii v roku 2013 začali jeho predaje opäť rásť. Je to priam neuveriteľné, ale vlani padol dokonca rekord. V Európe si ho kúpilo 139 826 zákazníkov. A tento rok je na tom Duster ešte lepšie. Za prvých päť mesiacov zaznamenal 60 658 registrácií, čo je o 1 014 viac. Pritom už klope na dvere druhá generácia.

Dacia
		Duster Outdoor EDC - test
		2017
Dacia
		Duster Outdoor EDC - test
		2017
+35Dacia Duster Outdoor EDC
		- test
		2017

Lenže starý dobrý Duster sa len tak ľahko nevzdáva. Tento rok prišiel hneď s niekoľkými novinkami. Tou najpodstatnejšou je „vyšperkovaná“ verzia Outdoor, ktorú môžete dostať s naftovým motorom 1,5 dCi a automatickou prevodovkou. Je to akási vlajková loď Dacie i keď bez pohonu 4×4. Práve tú sme si vyskúšali v krátkodobom teste. Nedokáže síce odstrániť známe hendikepy Dustera, no lacný korienok tohto modelu tají tak ako nikdy predtým. Fabrický „tuning“ posunul totiž Duster Outdoor o level vyššie a dvojspojkový automat o ďalší.

Nestarnúci dizajn

Dizajn Outdooru osviežila predná maska kombinujúca chrómové prvky s klavírnou čerňou. Tú nájdeme aj na spätných zrkadlách. Lakované nárazníky dostali strieborné chrániče. Lak pokrýva aj kľučky. Z profilu zaujmú rozšírené prahy a mohutné plastové lišty v spodnej časti dverí, ktoré korešpondujú s lemami blatníkov. Ale pozor pri nastupovaní, ak sú špinavé, môžu vám ľahko znečistiť oblečenie. Opticky predlžuje Duster zatmavený stredový stĺpik. V sérii sú aj robustné strešné nosiče s nápisom Duster, vhodné však skôr pre značkové príslušenstvo, a špecifické 16-palcové dvojfarebné disky kolies Thema. Vzadu nájdeme opäť striebornú vložku v nárazníku. Celé to dotvára nová chrómová koncovka výfuku a zaujímavý metalický lak Altai.

Opticky Duster Outdoor predlžuje zatmavený...
Opticky Duster Outdoor predlžuje zatmavený stredový stĺpik. Svetlá výška 205 mm ostala nezmenená. Autor: Robert Hüttner

Jednoducho Duster Outdoor vyzerá k svetu a v časoch „falošných“ SUV, ktoré si na terén príliš netrúfajú, prináša imidž skutočného off-roadu. Podobne je to v interiéri. Aj tu sa Dacia snažila skryť lowcostovú orientáciu Dustera i keď záplava tvrdých plastov ostáva. Našťastie, od faceliftu sú štruktúrované, čo celkový dojem predsa len vylepšuje. Outdooru však veľmi prospel nový 4-ramenný volant, neporovnateľne krajší a užívateľsky príjemnejší ako jeho predchodca. Atmosféru navyše zušľachťujú špecifické farebné oranžovo-sivé poťahy sedadiel, ktoré kombinujú perforovanú látku s umelou kožou. Nájdete na nich nápis Duster, tak ako aj na prahoch.

Aj vzadu nájdeme strieborný nábehový chránič...
Aj vzadu nájdeme strieborný nábehový chránič nárazníka. Nechýba ani chrómová koncovka výfuku. Autor: Robert Hüttner

Palubnú dosku vylepšujú prieduchy ventilácie s oranžovým lemom. Objavuje sa tu dokonca aj klavírna čerň, ktorá lemuje stredovú konzolu. Inak ostáva všetko po starom. Duster rozhodne nesklame priestorom. Toho je dosť dokonca aj na zadných sedadlách, ktoré sú umiestnené podstatne vyššie. I tak máte nad hlavou primeranú rezervu. Nohy zas nájdu miesto vďaka možnosti zasunúť chodidlá pod predné sedadlá. Ergonómiou Duster nijak neočarí, ale ani neurazí. Škoda len, že volant nie je možné nastaviť hĺbkovo. K ďalším známym prehreškom patrí nešťastná poloha spínača nastavovania spätných zrkadiel, ktorý sa krčí pod parkovacou brzdou, a nízko umiestnený displej audiosystému a panelu klimatizácie.

Pár chybičiek ubudlo

Najviac nám prekážala absencia lakťovej opierky, ktorú Duster jednoducho nemá. Aj preto, že samotné sedadlá v zákrutách príliš nepodržia. Na druhej strane si ale Duster polepšil napríklad premiestnením spínačov okien zo stredovej konzoly na dvere, ale aj vďaka ovládaniu klaksónu priamo zo srdca volantu. Predtým bol spínač na ľavej páčke stĺpika riadenia. Hanbiť sa nemusí ani za výbavu. Úroveň Outdoor obsahuje centrálne diaľkové odomykanie, elektrické ovládanie všetkých okien, vodičovo dokonca s impulzným ovládačom, manuálnu klimatizáciu, výškovú reguláciu sedadla vodiča, kožený volant, cúvacie senzory a tiež audio MediaNav s dotykovým farebným displejom a navigáciou.

Interiéru veľmi prospel nový 4-ramenný volant s...
Interiéru veľmi prospel nový 4-ramenný volant s tempomatom. Verzia Outdoor sa môže navyše pochváliť špecifickým čalúnením a oranžovými dekoráciami v oblasti prieduchov ventilácie. Autor: Robert Hüttner

Ovládanie tohto systému síce nie je práve dokonalé, ale čo viac by ste chceli od lacného Dustera. A navyše, lepšie na tom nebývajú ani niektoré modely materského Renaulta. Doplatiť si môžete aj za niektoré ďalšie prvky. Ceny sú pritom priaznivé. Za vyhrievané sedadlá zaplatíte 200 eur, za parkovaciu kameru len 150 a za rezervné koleso 60. Najdrahšia je metalíza za 400 eur. Inak je všetko v sérii vrátane predných hmlových a denných svetiel. Do kufra sa zmestí 475 litrov nákladu, čo je o približne o 70 viac ako v prípade verzie 4×4. Na ľavej strane ešte zostáva hlboká schránka. Prekvapí len mäkké dno s biednym čalúnením.

V sériovom vybavení Outdooru nájdete aj...
V sériovom vybavení Outdooru nájdete aj audiosústavu s navigáciou. Za parkovaciu kameru si však treba priplatiť. Autor: Robert Hüttner

Naopak, veľmi praktické je plató vytvorené z pevného materiálu s priehradkami na drobné predmety. Veko sa otvára výlučne archaickým mechanickým zámkom. Po sklopení sedadiel vzniká veľký schod. To lacnému Dusteru bez dvojitej podlahy odpustíte. Horšie je to s odkladacími priestormi v interiéri. V centrálnej hornej časti palubnej dosky síce pribudla praktická odkladacia schránka, napríklad na mobil a peňaženku, ale schránky vo dverách sú malé a držiaky na nápoje v stredovom tuneli tak nízko, že manipulovať s nápojmi počas jazdy je takmer nebezpečné.

Automat bez kompromisov

Ponuka motorov v Dusteri nie je široká. Jasným favoritom je diesel 1,5 dCi vo výkonnejšej verzii 80 kW. Tentoraz ho však môžete skombinovať s automatickou prevodovkou. A nie hocakou. Kým Sandero a Logan dostali do vienka užívateľsky zastaraný robotizovaný manuál, Duster je prvou Daciou s dvojspojkovou 6-stupňovou prevodovkou EDC. Žiadne retro sa teda nekoná. Tým sa však vzdávate možnosti mať v Dusteri pohon oboch náprav. Táto kombinácia by bola už príliš drahá. Ide teda o priority. V každom prípade si malý diesel s dvojspojkou rozumie. A keďže presnosťou radenia nepatria manuálne prevodovky Dacie k etalónom triedy, je automat veľkým prínosom pre komfort. Navyše radí pohotovo a hladko.

Známy diesel 1,5 dCi, vybavený štart-stop...
Známy diesel 1,5 dCi, vybavený štart-stop systémom, má slušných 80 kW a za svoje služby si pýta len čosi viac ako šesť litrov nafty na 100 km. Autor: Robert Hüttner

Netrpí pritom ani dynamika. V porovnaní s verziou 1,5 dCi 4×2 je Duster EDC pomalší v akcelerácii na stovku len o jednu desatinu sekundy. Zvládne to za 11,9 sekundy. Nestojí za tým ale ani tak samotná prevodovka, ako mierne zníženie krútiaceho momentu z 260 na 250 Nm. V meste na okreskách je tak Duster EDC rovnocenným súperom bežným autám, len na diaľnici cítiť, že mu dochádza dych. Rešpektovať to treba aj pri predbiehaní, kde už veľká rezerva na akceleráciu neostáva. Podradiť v manuálnom režime nemusí byť preto na škodu veci. Dá sa to ale len voličom prevodovky, krídelká na volante Duster nedostal. Milo vás však prekvapí nízkou spotrebou.

Najväčšou novinkou je 6-stupňová automatická...
Najväčšou novinkou je 6-stupňová automatická prevodovka EDC. Radí s rovnakým komfortom ako v Renaultoch. Autor: Robert Hüttner

Dlhodobá sa podľa palubného počítača pohybovala na úrovni 6,2 litra. To je podstatne menej ako pri staršom teste štvorkolky s kratšími prevodmi. Na diaľnici je to okolo 6,6. Ekonomickým jazdným štýlom sa však môžete dopracovať mimo mesta k spotrebe nižšej o celý liter. Stojí za tým pomerne ekonomické sprevodovanie. Pri rýchlosti 100 km/h točí motor 2 000 a pri diaľničnej stotridsiatke 2 500 otáčok za minútu. Použiť môžete aj režim Eco, ktorý má v tomto prípade omnoho väčší zmysel ako pri bežných Dusteroch. Okrem reakcií plynu totiž upravuje aj činnosť prevodovky.

Komfort vyšší, ako čakáte

Motor je slušne odhlučnený. Zvýšenú úroveň hluku má na svedomí skôr priemerná aerodynamika a šetrenie na izolácii v oblastí dverí. Jednoducho, Dusteru svedčí cestovná rýchlosť do 130 km/h. Niežeby nezvládal viac, to áno, ale z hľadiska spotreby, hluku, ale najmä jazdných vlastností, nemá význam z neho robiť športovca. Podvozok je veľmi komfortný, nerovnosti pohlcuje omnoho lepšie ako veľa drahších crossoverov či SUV, no na druhej strane to znamená väčšie náklony v zákrutách. A tie treba rešpektovať. Zmieriť sa musíte aj s riadením, ktoré má archaických 3,3 otáčky volantom. Rýchle reakcie teda od Dustera neočakávajte. Navyše pri prudšej akcelerácii v zákrute dochádza k miernemu strhávaniu riadenia. Ale aspoň viete, čo sa deje.

Tak či tak ostáva Duster solitérom svojej triedy. Dôvodom je cena. Aj v tejto vyšperkovanej naftovej verzii s automatickou prevodovkou zaň dáte len 16 290 eur. A to hovoríme v podstate o cenovom strope, ak neinvestujete do metalízy. Za tieto peniaze vám jednoducho nikto nedokáže ponúknuť viac. Otázne je len to, či dáte prednosť automatu, alebo pohonu oboch náprav.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 315
Šírka (mm) 1 821
Výška (mm) 1 695
Rázvor náprav (mm) 2 674
Svetlá výška (mm) 205
Broidivosť (mm) 330
Objem kufra/nádrže (l) 475 – 1 635/50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 486

Technické údaje

Verzia 1,5 dCi 4×2
Objem motora (ccm) 1 461
Počet valcov/ventilov 4/8
Max. výkon (kW/ot.) 80/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 250/1 750
Prevodovka 6-EDC
Max. rýchlosť (km/h) 169
0 – 100 km/h (s) 11,9
Spotreba na 100 km (l) 4,5

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Dacia Duster #Dacia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
11. 9. 2017zdraženie1.119 €zdraženie1.310 €
4. 9. 2017zdraženie1.088 €zdraženie1.285 €
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk