
Segment, ktorý kedysi vytvorilo Volvo a jeho asi najznámejším zástupcom je Audi A6 Allroad, evidentne láka stále väčší počet zákazníkov. Švédska automobilka nedávno predstavila nový model V90 CrossCountry, ktorý sme mali možnosť aj vyskúšať. Audi rozšírilo svoje portfólio modelov Allroad a pridáva sa aj novinka zo Stuttgartu.
Mercedes sa však nepustil do pretekov o čo najvyšší podvozok. V porovnaní s klasickým kombíkom je All-Terrain vyšší len o 29 mm. Hlavný dôvod na tento krok je jasný. Trieda E v terénnom vyhotovení nemá vykrádať zákazníkov SUV GLE. Preto sa viac drží pri zemi.
Plasty predávajú
Kým jedna časť ľudí „bije na poplach“ kvôli plastom v oceánoch, iná skupina plasty najradšej vidí na karosérií svojho auta. Výrobcovia čoraz viac pridávajú plastové panely do jednotlivých častí auta.
Veď čo navyše v porovnaní inými typmi karosérie ponúkajú mnohé crossovery alebo SUV? Okrem niekedy zvýšených podvozkov sú to plastové doplnky, ktoré dodávajú autu optickú robustnosť. A o to práve ide. Ľudia sa chcú v aute cítiť bezpečne, chcú sedieť v robustných autách, ktoré sa javia, že v prípade nehody im poskytnú lepšiu ochranu. Do terénu s týmito autami jazdí len menšina majiteľov.

A tak Mercedesu neostávalo nič iné, len nové kombi oplastovať. Čierne panely pribudli na blatníky, podbehy alebo spodné časti nárazníkov. Dovolíme si zo subjektívneho hľadiska tvrdiť, že napríklad Volvo zvládlo toto spojenie v prípade V90 citlivejšie. V prípade Mercedesu nové doplnky pôsobia viac rušivo.
Vo vnútri sa v porovnaní s klasickým kombi takmer nič nezmenilo. Akurát v ponuke jazdných režimov pribudla možnosť „All-Terrain“.

Väčšia plavnosť
Terénna trieda E so vzduchovými tlmičmi ponúka na ceste lepšie filtrovanie nerovností. Pravdepodobne za to môže väčší zdvih tlmičov. Na druhej strane zvýšená svetlá výška vozidla na 156 mm nezničila jeho jazdné vlastnosti na asfalte.

Štandardne je automobil vybavený pohonom všetkých kolies, a tak mu nerobí problém ani ľahký terén. Rozjazdy do kopca po zablatenej lúke zvláda bez problémov. Prvým limitujúcim faktorom sú jeho cestné pneumatiky, ktoré v takýchto podmienkach narazia na svoje hranice asi najskôr.
Viete si však predstaviť E s terénnymi pneumatikami? Určite áno, keďže ste už asi videli triedu E All-Terrain 4×4 na druhú, ktorú nedávno predstavil výrobca. Ale tento model? To asi nie. V ťažšom teréne automobil naráža na hranice svojej výšky, ktorá na konkurenciu nestačí.

Za málo
Do terénu Mercedes posiela svoje dielo s jedným z dvoch naftových motorov. My sme mali možnosť vyskúšať štvorvalec s výkonom 194 konských síl. Druhou možnosťou je 258 koňový šesťvalec. V oboch prípadoch je s pohonnou jednotkou spojený 9 stupňový automat.
Menší agregát je mimoriadne úsporný. V kombinovanom režime sme držali spotrebu v intervale od 5,5 do 6 litrov. Ani dynamické parametre nie sú vôbec zlé. Na stovku sa vozidlo dostane za 8 sekúnd a jeho maximálka je 231 km/h.
Ide o údaje porovnateľné s Volvom V90 CrossCountry D5, ktoré má však väčšiu porciu koní a taktiež väčší apetít. Pohonná jednotka pod kapotou Mercedesu bežného vodiča uspokojí po každej motoristickej stránke.
Záver
Základná cena Mercedesu E220d All-Terrain je stanovená na 58 362 eur. Model s rovnakými motorom, s pohonom všetkých kolies, no bez označenia All-Terrain stojí 53 670 eur. Navyše je podľa oficiálnych údajov o čosi rýchlejší a úspornejší.

Volvo V90 Cross Country ponúka aj s benzínovými motormi. Porovnateľná verzia s označením D4 AWD stojí v základe 56 200 eur. Audi ponúka A6 Allroad len s naftovým šesťvalcom, ktorý stojí minimálne 58 050 eur.
Volvo tvrdí, že jeho kombi je najodolnejšie na svete. V teréne je na tom rozhodne lepšie ako Mercedes. Avšak nemecké kombi sa lepšie správa na ceste. V každom prípade, príplatková výbava aj tak zdvihne základnú cenu minimálne o niekoľko tisíc eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 947 |
Šírka (mm) | 1 861 |
Výška (mm) | 1 497 |
Rázvor (mm) | 2 939 |
Objem batožinového priestoru (l) | 670/1 820 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 920 |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 950 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 143/194 pri 3 800 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 600 – 2 800 |
Prevodovka | 9 stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 231 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 5,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,7 |
Cena
Základná cena triedy E kombi | 48 540EUR |
Základná cena testovaného modelu | 58 362 EUR |