Test: Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi – dobrá nafta

Ekológovia stupňujú svoj odpor proti naftovým motorom. Často úplne nesprávne. Nový Hyundai i30 kombi s naftovým motorom sa javí ako ideálna kombinácia. Rodinu odvezie takmer všade a prevádzkové náklady drží na uzde.

06.08.2017 07:00
debata (1)
Najpraktickejšou verziou modelu i30 je práve... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 kombi Najpraktickejšou verziou modelu i30 je práve kombi.

Nová generácia „kórejského Golfu“ je mimoriadne ambiciózna. Ako prvý sa predstavil štandardný hatchback, za ktorým verejnosť privítala kombi. Pri jeho odhalení sa skloňovali slová ako „shooting brake“ a podobne. Fakt, či i30 kombi je shooting brake a čo ten pojem vlastne označuje rozoberáme v krátkom videu.

Čo je to ten shooting brake?

Kombi sa však vyznačuje veľkým objemom batožinového priestoru. Kórejská automobilka sa ale rozhodla ísť ešte ďalej a útok na Škodu Octaviu jej nie je cudzí. Preto predstavila i30 vo verzii liftback, no o nej možno nabudúce.

Aktuálne je na trhu tretia generácia modelu i30, ktorá bola po prvýkrát predstavená na autosalóne v Paríži v roku 2016. Model i30 bol na trh celkovo uvedený presne pred 10 rokmi, kedy čiastočne zaplnil dieru po dosluhujúcom modeli Akcent.

Elegantné línie

Kombi verzia hatchbacku nižšej strednej triedy od kórejskej automobilky Hyundai sa vyznačuje elegantnými líniami. To jej nemožno uprieť. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou akosi stratila dravosť. Niežeby druhá generácia bola o športovom zvezení, no predsa mala dynamickejšie lí­nie.

Zvažujúca sa bočná línia okien vytvára... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 kombi Zvažujúca sa bočná línia okien vytvára elegantný dojem.

Po novom výrobca stavil na uhladenosť a elegantnosť. Eleganciu kombi dodáva najmä postupne sa zvažujúca línia okien, ktorá klesá od C-stĺpika až takmer úplne na koniec karosérie. Línie zvýrazní chrómové lemovanie, ktoré však nie je súčasťou základnej výbavy. V prípade, že okolie okien obhospodaruje len čierna guma, efekt sa mierne stráca.

Zo subjektívneho hľadiska musíme zhodnotiť, že farba testovaného vozidla mu z jeho elegancie výrazne uberala.

Výbava Comfort ponúka halogénové hlavné svetlá. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 kombi Výbava Comfort ponúka halogénové hlavné svetlá.

Výhrady interiéru

O tom, že kombi do svojho vnútra pojme skutočne veľa nie je pochýb. Základný objem batožinového priestoru je 602 litrov, čo znamená medzigeneračný skok o 74 litrov. Takmer rovnaký objem odvezie aj VW Golf Variant. Po sklopení zadných sedadiel objem narastá na 1 650 litrov. Kombi teda nie je len elegantné, ale má aj pomerne vysokú úžitkovú hodnotu.

Ovládače rýchlosti ventilátora a teploty sú... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 kombi Ovládače rýchlosti ventilátora a teploty sú príliš malé.

Testovaný automobil je vo výbave Comfort a teda druhej najnižšej výbave. A tu sme narazili na niekoľko „ale“. Na vrchole prístrojovej dosky sa týčil malý displej rádia, ktorý aj so svojim okolím vôbec nevyzerá dobre, no umiestnením na seba púta pozornosť.

Pod ním sa nachádzali ovládače manuálnej klimatizácie. Ovládače na rýchlosť ventilátora a ovládanie teploty sú príliš malé. Síce pripomínajú vrchnáky z plastovej fľaše, výrobca ich vyrobil z kvalitných materiálov, takže na dotyk pôsobia hodnotne. Avšak nad nimi sú veľké tlačidlá na smerovanie vzduchu.

Vo vyššej výbave je dostupný aj plnohodnotný... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 kombi Vo vyššej výbave je dostupný aj plnohodnotný farebný displej s navigáciou.

Tie sa ale nepoužívajú tak často ako zmena samotnej teploty, alebo rýchlosti ventilátora. Maličké ovládače si vyžadujú zvýšenú dávku citlivosti pri zaobchádzaní, čo nie je práve praktické.

V teplých letných dňoch sme zistili aj jeden fakt, na ktorý by sme o niekoľko mesiacov neprišli. Plasty, o ktoré si vodič opiera pravú stranu pravej nohy pri jazde nie sú zmontované úplne ideálne. Ak má vodič krátke nohavice, môže sa mu stať, že i30 mu z nohy vytrhne niekoľko chlpov. Presne ten istý problém majú aj niektoré modely aktuálne dosluhujúcej generácie Kia Cee'd.

Batožinový priestor výrazne narástol. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 kombi Batožinový priestor výrazne narástol.

Ideálny motor?

Pohon testovaného auta zabezpečuje 1,6 litrový naftový motor s označením CRDi. Výkon 110 koní spolu s krútiacim momentom 280 Nm prechádza na prednú nápravu prostredníctvom 6 stupňovej manuálnej prevodovky.

Hlavnou devízou tohto motora je spotreba a pružnosť. V kombinovanej prevádzke môže vodič pri šetrnej jazde očakávať spotrebu nižšiu ako 5 litrov. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len podpriemerných 11,3 sekundy. Naftové kombi však nikdy nebolo o šprinte. Štvorvalec poskytuje vodičovi dostatok krútiaceho momentu pri predbiehaní.

Naftový motor je úsporný a pružný. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 kombi Naftový motor je úsporný a pružný.

Pohonná jednotka je navyše dobre odhlučnená. Do interiéru neprenikajú žiadne vibrácie ani nadmerný hluk. Motor je vhodný najmä na rodinný alebo služobný život. Veľké porcie kilometrov na dlhých tratiach by mu vadiť nemali. Krátke mestské jazdy pre neho určite nebudú ideálne, aj keď spotreba v meste sa pohybuje okolo 6 litrov.

Jazda pre rodinu

Jazda s novým kombi si drží líniu predošlej generácie. Vozidlo nie je vhodné pre pretekársky zameraných vodičov. Hyundai sa zameral na pohodlie a komfort, čomu prispôsobil aj podvozok.

Napriek tomu sa pocitovo medzigeneračne jazdné vlastnosti zlepšili. Sú lepšie čitateľné a riadenie je o čosi viac komunikatívne, aj keď stále ide o pomerne malú odozvu. Pri rýchlej jazde je auto nervózne. Nerovný asfalt v spojení so zákrutami a vysokou rýchlosťou ho dokáže rozhojdať a vyviesť z rovnováhy, čo vodič musí následne korigovať volantom. Nepomáha ani viacprvkové zavesenie zadnej nápravy.

Na diaľnici však pozitívne hodnotíme systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Ide o asistenčný systém, ktorý neslúži na jazdu bez zásahov vodiča, no v prípade potreby dokáže zabrániť autu opustiť jazdný pruh. Aj pri bežnej jazde často aktívne zasahuje do riadenia, aby udržal vozidlo v strede jazdného pruhu. V mestských podmienkach je jeho činnosť často otravná, no na diaľnici je prínosom.

Záver

Základná cena kombi verzie s naftovým motorom je 16 490 eur. Vo výbave Comfort si za neho Hyundai účtuje 17 290 eur. Ide len o 1 600 eur viac ako za 1,0 litrový benzínový trojvalec s podobnými výkonnostnými parametrami, prípadne o 900 eur viac ako za 1,4 litrový benzínový štvorvalec, ktorý je výkonnejší.

Už druhá najnižšia výbava ponúka na palube... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 kombi Už druhá najnižšia výbava ponúka na palube kožený volant.

V každom prípade naftový motor ponúkne nižšie náklady na pohonné hmoty. Taktiež jeho servisný interval je nastavený až na 24 mesiacov alebo 30-tisíc kilometrov. V prípade benzínových motorov sú servisné intervaly kratšie. Automobilka na svoje modely poskytuje záruku 5 rokov.

Už aj vo výbave Comfort je však na palube kožený volant, zadné parkovacie senzory alebo Bluetooth. V základnej výbave je aj systém na udržiavanie auta v jazdnom pruhu alebo systém automatického núdzového brzdenia.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 585
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 475
Rázvor (mm) 2 650
Objem batožinového priestoru (l) 602/1 650
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 310

Technické údaje

Typ Motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 582
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 81/110 pri 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 280 pri 1 500 – 2 500
Prevodovka 6 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,3
Spotreba (kombi) (l/100km) 3,8
Spotreba (test) (l/100km) 4,8

Cena

Základná cena 13 790 EUR
Základná cena testovaného modelu 17 290 EUR
Hyundai i30 kombi
Hyundai i30 kombi
+20Hyundai i30 kombi

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #test #CRDi #Hyundai i30 kombi
Články podľa značiek