Nová generácia „kórejského Golfu“ je mimoriadne ambiciózna. Ako prvý sa predstavil štandardný hatchback, za ktorým verejnosť privítala kombi. Pri jeho odhalení sa skloňovali slová ako „shooting brake“ a podobne. Fakt, či i30 kombi je shooting brake a čo ten pojem vlastne označuje rozoberáme v krátkom videu.
Kombi sa však vyznačuje veľkým objemom batožinového priestoru. Kórejská automobilka sa ale rozhodla ísť ešte ďalej a útok na Škodu Octaviu jej nie je cudzí. Preto predstavila i30 vo verzii liftback, no o nej možno nabudúce.
Aktuálne je na trhu tretia generácia modelu i30, ktorá bola po prvýkrát predstavená na autosalóne v Paríži v roku 2016. Model i30 bol na trh celkovo uvedený presne pred 10 rokmi, kedy čiastočne zaplnil dieru po dosluhujúcom modeli Akcent.
Elegantné línie
Kombi verzia hatchbacku nižšej strednej triedy od kórejskej automobilky Hyundai sa vyznačuje elegantnými líniami. To jej nemožno uprieť. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou akosi stratila dravosť. Niežeby druhá generácia bola o športovom zvezení, no predsa mala dynamickejšie línie.
Po novom výrobca stavil na uhladenosť a elegantnosť. Eleganciu kombi dodáva najmä postupne sa zvažujúca línia okien, ktorá klesá od C-stĺpika až takmer úplne na koniec karosérie. Línie zvýrazní chrómové lemovanie, ktoré však nie je súčasťou základnej výbavy. V prípade, že okolie okien obhospodaruje len čierna guma, efekt sa mierne stráca.
Zo subjektívneho hľadiska musíme zhodnotiť, že farba testovaného vozidla mu z jeho elegancie výrazne uberala.
Výhrady interiéru
O tom, že kombi do svojho vnútra pojme skutočne veľa nie je pochýb. Základný objem batožinového priestoru je 602 litrov, čo znamená medzigeneračný skok o 74 litrov. Takmer rovnaký objem odvezie aj VW Golf Variant. Po sklopení zadných sedadiel objem narastá na 1 650 litrov. Kombi teda nie je len elegantné, ale má aj pomerne vysokú úžitkovú hodnotu.
Testovaný automobil je vo výbave Comfort a teda druhej najnižšej výbave. A tu sme narazili na niekoľko „ale“. Na vrchole prístrojovej dosky sa týčil malý displej rádia, ktorý aj so svojim okolím vôbec nevyzerá dobre, no umiestnením na seba púta pozornosť.
Pod ním sa nachádzali ovládače manuálnej klimatizácie. Ovládače na rýchlosť ventilátora a ovládanie teploty sú príliš malé. Síce pripomínajú vrchnáky z plastovej fľaše, výrobca ich vyrobil z kvalitných materiálov, takže na dotyk pôsobia hodnotne. Avšak nad nimi sú veľké tlačidlá na smerovanie vzduchu.
Tie sa ale nepoužívajú tak často ako zmena samotnej teploty, alebo rýchlosti ventilátora. Maličké ovládače si vyžadujú zvýšenú dávku citlivosti pri zaobchádzaní, čo nie je práve praktické.
V teplých letných dňoch sme zistili aj jeden fakt, na ktorý by sme o niekoľko mesiacov neprišli. Plasty, o ktoré si vodič opiera pravú stranu pravej nohy pri jazde nie sú zmontované úplne ideálne. Ak má vodič krátke nohavice, môže sa mu stať, že i30 mu z nohy vytrhne niekoľko chlpov. Presne ten istý problém majú aj niektoré modely aktuálne dosluhujúcej generácie Kia Cee'd.
Ideálny motor?
Pohon testovaného auta zabezpečuje 1,6 litrový naftový motor s označením CRDi. Výkon 110 koní spolu s krútiacim momentom 280 Nm prechádza na prednú nápravu prostredníctvom 6 stupňovej manuálnej prevodovky.
Hlavnou devízou tohto motora je spotreba a pružnosť. V kombinovanej prevádzke môže vodič pri šetrnej jazde očakávať spotrebu nižšiu ako 5 litrov. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len podpriemerných 11,3 sekundy. Naftové kombi však nikdy nebolo o šprinte. Štvorvalec poskytuje vodičovi dostatok krútiaceho momentu pri predbiehaní.
Pohonná jednotka je navyše dobre odhlučnená. Do interiéru neprenikajú žiadne vibrácie ani nadmerný hluk. Motor je vhodný najmä na rodinný alebo služobný život. Veľké porcie kilometrov na dlhých tratiach by mu vadiť nemali. Krátke mestské jazdy pre neho určite nebudú ideálne, aj keď spotreba v meste sa pohybuje okolo 6 litrov.
Jazda pre rodinu
Jazda s novým kombi si drží líniu predošlej generácie. Vozidlo nie je vhodné pre pretekársky zameraných vodičov. Hyundai sa zameral na pohodlie a komfort, čomu prispôsobil aj podvozok.
Napriek tomu sa pocitovo medzigeneračne jazdné vlastnosti zlepšili. Sú lepšie čitateľné a riadenie je o čosi viac komunikatívne, aj keď stále ide o pomerne malú odozvu. Pri rýchlej jazde je auto nervózne. Nerovný asfalt v spojení so zákrutami a vysokou rýchlosťou ho dokáže rozhojdať a vyviesť z rovnováhy, čo vodič musí následne korigovať volantom. Nepomáha ani viacprvkové zavesenie zadnej nápravy.
Na diaľnici však pozitívne hodnotíme systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Ide o asistenčný systém, ktorý neslúži na jazdu bez zásahov vodiča, no v prípade potreby dokáže zabrániť autu opustiť jazdný pruh. Aj pri bežnej jazde často aktívne zasahuje do riadenia, aby udržal vozidlo v strede jazdného pruhu. V mestských podmienkach je jeho činnosť často otravná, no na diaľnici je prínosom.
Záver
Základná cena kombi verzie s naftovým motorom je 16 490 eur. Vo výbave Comfort si za neho Hyundai účtuje 17 290 eur. Ide len o 1 600 eur viac ako za 1,0 litrový benzínový trojvalec s podobnými výkonnostnými parametrami, prípadne o 900 eur viac ako za 1,4 litrový benzínový štvorvalec, ktorý je výkonnejší.
V každom prípade naftový motor ponúkne nižšie náklady na pohonné hmoty. Taktiež jeho servisný interval je nastavený až na 24 mesiacov alebo 30-tisíc kilometrov. V prípade benzínových motorov sú servisné intervaly kratšie. Automobilka na svoje modely poskytuje záruku 5 rokov.
Už aj vo výbave Comfort je však na palube kožený volant, zadné parkovacie senzory alebo Bluetooth. V základnej výbave je aj systém na udržiavanie auta v jazdnom pruhu alebo systém automatického núdzového brzdenia.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 585 |
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 475 |
Rázvor (mm) | 2 650 |
Objem batožinového priestoru (l) | 602/1 650 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 310 |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 582 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 81/110 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 280 pri 1 500 – 2 500 |
Prevodovka | 6 stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,3 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 3,8 |
Spotreba (test) (l/100km) | 4,8 |
Cena
Základná cena | 13 790 EUR |
Základná cena testovaného modelu | 17 290 EUR |