Test: Citroën C-Elysée BlueHDI 100 – dovolenka s lacným sedanom

Počas každého leta vyrážajú k Jadranskému moru tisíce áut so slovenskými evidenčnými číslami. Aké je to cestovať s jedným z najlacnejších sedanov na trhu? Platí staré známe porekadlo, ktoré hovorí, že nie sme takí bohatí, aby sme kupovali lacné veci?

13.08.2017 07:00
debata (1)
Stovky kilometrov za volantom lacného auta sa... Foto: Pravda
Citroën C-Elysée Stovky kilometrov za volantom lacného auta sa ešte pred niekoľkými rokmi s pohodlím nespájalo.

Citroën C-Elysée nie je žiadnou novinkou. Na trhu je v druhej generácii už od roku 2013. Nedávno sme ho porovnávali s jeho dvojičkou, Peugeotom 301, ktorý taktiež schádza z výrobných liniek v španielskom meste Vigo. Oba modely dostali pred niekoľkými mesiacmi facelift, ktorý im, okrem iných drobností, do vnútra implantoval dotykovú obrazovku s navigáciou.

Zástupcovia redakcie sa vydali do Chorvátska s C-Elysée s naftovým motorom s výkonom 100 koní. Voľba motora bola v tomto prípade veľmi dôležitá. Štvorvalec s objemom 1,6 litra je v ponuke jediný zástupca naftových agregátov.

Druhá generácia je na trhu už niekoľko rokov. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C-Elysée Druhá generácia je na trhu už niekoľko rokov.

Slabší benzínový trojvalec s výkonom 82 koní by sa na dovolenkovej ceste trápil. Silnejšia verzia s výkonom 115 koní by bola ako benzínová voľba určite vhodnejšia. Nakoniec však zvíťazil naftový motor.

Miesta je s kompromismi dostatok

C-Elysée je sedan určený pre východnú Európu a Afriku, prípadne iné menej rozvinuté krajiny. Teda krajiny, kde ľudia nie sú „rozmaznaní“ luxusnými autami, cesty sú nekvalitné a faktorom číslo jeden pre kúpu auta je často cena. Karoséria typu sedan navyše pôsobí reprezentatívnejšie ako hatchback.

Do batožinového priestoru sa zmestí 506 litrov,... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C-Elysée Do batožinového priestoru sa zmestí 506 litrov, čo pre rodinnú batožinu stačí.

Každý sedan má však jedno ale. A tým je prístup do batožinového priestoru. Malé piate dvere sa navyše otvárajú len tlačidlom na diaľkovom ovládaní, alebo tlačidlom vo vnútri auta. Ak stojíte pri zadnej časti auta bez kľúča, tak kufor neotvoríte.

Po otvorení batožinového priestoru sme zistili, že bicykel ostáva doma. Dovnútra sa nezmestí ani rozmontovaný. Vo väčšom kombi by si svoje miesto našiel. V základe sa do batožinového priestoru zmestí 506 litrov. To je však dostatočný priestor pre batožinu štvorčlennej rodiny.

Zadné sedadlá sa sklopiť dajú, no veľa... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C-Elysée Zadné sedadlá sa sklopiť dajú, no veľa priestoru navyše sa tým nezíska.

Problém nevzniká ani s nosnosťou auta. Užitočné zaťaženie je 404 kg. V prípade, že na dovolenku ide rodina s dvoma deťmi, stále ostáva takmer 200 kg pre batožinu. Ak sa však do auta posadia štyria stokiloví chlapi, nastáva problém, ktorý sme však teraz riešiť nemuseli.

Citroën konečne zadným sedadlám dal plnohodnotné hlavové opierky a nie len výbežky, ktoré tam boli pred faceliftom. C-Elysée je dlhé 4 419 mm. Takže lacný sedan ponúka dostatok priestoru. Deti na zadných sedadlách majú miesta na rozdávanie. Navyše sedia pomerne ďaleko od posádky na predných sedadlách. Zadné sedadlá sú však rovné a chýba aj stredová lakťová opierka. Komfort je teda obmedzený.

Priestor pred zadnými sedadlami môžu závidieť... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C-Elysée Priestor pred zadnými sedadlami môžu závidieť aj niektoré omnoho drahšie modely.

Výrobca neostal nič dlžný svojej povesti výrobcu pohodlných automobilov. V predných sedadlách nie je problém sedieť ani niekoľko hodín. Chýbajúce pozdĺžne nastavenie volantu však ľuďom s dlhšími nohami znemožňuje nastavenie ideálnej polohy za volantom. Lakťová opiera je príliš vysoko a občas prekážala. Jej prítomnosť však hodnotíme kladne.

V prednej časti auta je však katastrofický nedostatok odkladacích priestorov, ktoré sú na dlhej ceste potrebné. V aute nie kde odložiť ani mobil. Odkladacie miesta vo dverách a pred spolujazdcom sa tak rýchlo naplnili.

Dotykový displej spolu s navigáciu pri ceste na... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C-Elysée Dotykový displej spolu s navigáciu pri ceste na dovolenku pomáha. Systém pracuje dobre. Vzhľadom na cenu sme nenašli výrazné nedostatky.

Vynikajúci motor

Spojenie 100 koňového naftového motora s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou dnes už znie takmer archaicky. Ale je to koncept, ktorý fungoval začiatkom storočia a funguje aj dnes. Na rozdiel od legendárnych TDI motorov, BlueHDI vstrekuje do výfukového potrubia kvôli znižovaniu emisií močovinu.

Hlavná nádrž na naftu má objem 50 litrov, do nádrže na AdBlue sa zmestí 17 litrov roztoku. Ten na dovolenkovú cestu bohato stačí. Musíme uznať, že Citroën pod kapotu tohto modelu namiešal tú správnu naftovú kombináciu.

Motor je je hlučný. Na druhej strane úsporný a... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C-Elysée Motor je je hlučný. Na druhej strane úsporný a príjemne pružný.

Na začiatku nás čakala cesta z Bratislavy na Hvar. Po návrate na počítadle kilometrov svietilo číslo 2 300 prejazdených kilometrov. Automobil za ten čas spotreboval 135 litrov paliva, pričom výsledná priemerná spotreba dosiala 5,8 litra nafty na 100 km. Pri takmer plne zaťaženom aute. Ide o mimoriadne dobrý výsledok.

Najmä ak zoberieme do úvahy fakt, že auto prešlo po diaľniciach 1 400 kilometrov. Rýchlosť sa takmer neustále držala na hornom limite maximálnej povolenej rýchlosti. Po ostatných cestách sme jazdili dynamicky, s cieľom sa čo najskôr dostať do cieľa.

Ukazovatele sú jednoduché a prehľadné. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C-Elysée Ukazovatele sú jednoduché a prehľadné.

Tajomstvom nízkej spotreby je aj veľmi dobre odstupňovaná manuálna prevodovka, ktorá na diaľnici motor vytáča len približne na 2 400 otáčok. Manuál má len 5 stupňov. Prevody sú teda dlhé, no motor má dostatočný krútiaci moment (245 Nm) na to, aby si s nimi poradil. Radiace dráhy sú nezvyklo dlhé, na druhej strane prevodové stupne zapadajú bez akýchkoľvek problémov.

Mimo mesta so zapnutou klimatizáciou pri rýchlostiach maximálne 100 km/h sme dosahovali spotrebu 4,3 l/100 km. Bez záťaže a klimatizácie dokáže tento agregát podliezť aj štvorlitrovú hranicu.

Jeden z mála odkladacích priestorov vo vnútri.... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C-Elysée Jeden z mála odkladacích priestorov vo vnútri. Zmestí sa do neho pohár.

Do interiéru výrazne preniká jeho „traktorový“ zvuk, no pri tejto spotrebe mu to vieme odpustiť. Motor dával autu pružnosť aj pri vysokom zaťažení. Benzínové trojvalce by určite mali väčšie problémy a spotreba by išla výrazne nahor.

Komu treba SUV?

V lacnom sedane ako C-Elysée zabudnite na adaptívny tempomat, asistenta pre udržanie v pruhu, strážcu mŕtveho uhla alebo sledovanie únavy vodiča. Museli sme si vystačiť s tempomatom. Do interiéru pri vysokej rýchlosti preniká hluk. Nie je to však už hluk motora, ale skôr od podvozku. Automobil je však vďaka rázvoru 2 652 mm stabilný. Najmä na kvalitnom a suchom asfalte. V spojení s pohodlnými sedadlami je jazda po diaľnici pomerne príjemná.

Problémy nastávajú v zákrutách s nekvalitným asfaltom. Na nich podvozok odskakuje. Nielen zadná náprava ale doslova celé auto. Pri svižnom tempe s tým treba počítať. Zadná náprava je navyše vybavená len bubnovými brzdami, čo dnes už nepatrí k štandardu.

Rovnako ani jazda na mokrom asfalte nebola úplne istá. Mimo asfaltu je však C-Elysée viac doma ako niektoré crossovery a SUVčka. Na prašných cestách Hvaru si podvozok dokázal poradiť aj s prudkými stúpaniami a nerovným terénom. Jazda po nerovnostiach pri nízkych rýchlostiach je pohodlná aj pri plnom zaťažení auta.

Záver

Pri pohľade do cenníka a na hodnoty palubného počítača o spotrebe môžeme skonštatovať, že s týmto autom by sme sa vybrali na dovolenku znova. Stále však platí, že nie sme tak bohatí, aby sme si kupovali lacné veci. A aj v prípade lacného sedanu, akým C-Elysée je, treba zvažovať inú ako základnú motorizáciu a výbavu.

Nespevnené cesty podvozku nerobia problémy.... Foto: Pravda
Citroën C-Elysée Nespevnené cesty podvozku nerobia problémy. Nekvalitný asfalt a rýchla jazda áno.

Za 9 990 eur ponúka automobilka tento model s 82 koňovým benzínovým trojvalcom. Na palube síce je tempomat aj klimatizácia, no komfort jazdy bude na dlhších trasách rozhodne horší rovnako ako spotreba.

Naftový motor je v tomto prípade drahší len o 2-tisíc eur. Vo výbave Shine s koženým volantom a vyhrievanými sedadlami stojí automobil maximálne 12 990 eur. A to sa už trochu prieči s filozofiou lacného sedanu. Za navigáciu sa však v každom prípade pripláca. V nižšej výbave 750 eur, vo vyššej 350 eur. Každopádne sa na dlhej ceste za C-Elysée nemusíte hanbiť. Do cieľa vás odvezie dostatočne pohodlne, pri veľmi rozumnej spotrebe.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 419
Šírka (mm) 1 748
Výška (mm) 1 466
Rázvor (mm) 2 652
Objem batožinového priestoru (l) 506/640
Objem palivovej nádrže (l) 50
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 186

Technické údaje

Typ Motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 560
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 73/100 pri 3 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 254 pri 1 750
Prevodovka 5 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,8
Spotreba (kombi) (l/100km) 3,9
Spotreba (test) (l/100km) 4,7

Údaje o ceste

Trasa Z Bratislavy na Hvar
Počet kilometrov 2 300
Posádka 2 dospelí + 2 deti
Spotrebované palivo 135 litrov
Spotreba (test) (l/100km) 5,8

Cena

Základná cena modelu 9 990 eur
Základná cena testovaného modelu 12 990 eur
Citroën C-Elysée
Citroën C-Elysée
+19Citroën C-Elysée

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Citroen
Články podľa značiek