Test: Mini Countryman D – mestský vidiečan

Druhá generácia crossoveru britskej značky pod krídlami BMW upúta najmä robustným vzhľadom. Keď sa o pohon stará úsporný naftový motor, mestské auto sa rovnako dobre cíti aj na diaľnici.

16.08.2017 06:00
DSCN9638 Foto:
Model Countryman v sebe kombinuje mestské kompaktné auto s terénnym zovňajškom.
debata

Ponuka modelov značky Mini nie je veľká, no napriek tomu dokáže osloviť široké spektrum zákazníkov. Medzi jej tromfy určite patrí model Countryman, ktorý v sebe kombinuje mestské kompaktné auto s terénnym zovňajškom. V redakcii sme testovali jeho druhú generáciu, ktorá prišla na trh tento rok.

Z bohatej ponuky pohonných jednotiek sme si vyskúšali najslabšiu naftovú verziu s pohonom prednej nápravy. Táto konfigurácia nezaručuje rýdzo športovú jazdu ani nadpriemerné schopnosti v terénne, no dokáže prekvapiť veľmi komfortným nastavením podvozka a dobrou spotrebou.

Crossover ako z učebnice

Z hľadiska vonkajšieho vzhľadu sa dizajnérom v novej generácii podarilo zvýrazniť typické črty modelu Coutryman a zároveň vytvoriť dojem robustného vozidla. Mohutné zaoblené svetlá vpredu kontrastujú s pomerne jednoduchou prednou maskou chladiča. Tá má tvar lichobežníka vyplneného tromi lištami. Nad ňou sa nachádza logo značky. V spodnej časti dominujú kruhové hmlové svetlá.

Pri pohľade zboku zaujme výrazná plastová... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9643 Pri pohľade zboku zaujme výrazná plastová ochrana podvozka typická pre crossovery a SUV.

Pri pohľade zboku zaujme výrazná plastová ochrana podvozka typická pre crossovery a SUV. Príplatkové devätnásťpalcové disky kolies prispievajú k rozmernému zovňajšku auta. Vzadu rovnako ako vpredu sa nachádzajú oblé svetlá. Výrazným prvkom je chrómová lišta nad evidenčným číslom. Pod ním sa po celej šírke piatych dverí rozprestiera nápis Countryman.

Interiér po novom

Minulá generácia bola typická umiestnením tachometra a otáčkomera v strede palubnej dosky. V druhej generácii sa oba ukazovatele presunuli pred vodiča a v strede sa nachádza displej informačno-zábavného systému. Ten zostal naďalej kruhový s orámovaním, ktorý pri zmene jazdných režimov mení farby.

Pod ním sa nachádza ovládanie klimatizácie a efektné letecké spínače typické pre značku Mini. Ovládajú sa nimi parkovacie senzory, systém štart-stop, kontrola trakcie a najväčší červený spínač slúži na naštartovanie a vypnutie motora. Jazdné režimy sa prepínajú prostredníctvom prstenca okolo radiacej páky.

Displej informačno-zábavného systému zostal... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9656 Displej informačno-zábavného systému zostal naďalej kruhový.

Z hľadiska materiálov interiér tvorí kombinácia mäkčených a leštených plastov a kože. Kožu nájdeme na opierkach dverí a plasty tvoria palubnú dosku. Niektoré sú vo farbe kože a tým ju veľmi šikovne napodobňujú. Sedadlá sú čalúnené látkou. Vodič aj spolujazdec ocenia dobré bočné vedenie, ktoré pomáha pri dynamickejšej jazde. Vzadu je miesta dosť, no vyšším osobám bude chýbať priestor na kolená. Miesta nad hlavou je dostatok. Kufor poskytuje 450 litrov úložného priestoru, čo je na mestské auto veľmi slušné číslo. Po sklopení druhého radu sedadiel sa prepravná kapacita zväčší na 1 390 litrov.

Pohodlný a úsporný

Mini Countryman D poháňa dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 330 Nm. Štandardne spolupracuje s manuálnou prevodovkou, ale my sme testovali vozidlo s osemstupňovým automatom. Z 0 na 100 km/h zrýchli Countryman D za 8,8 sekundy. Údaj o zrýchlení nepôsobí výnimočne, no vďaka maximálnemu krútiacemu momentu, ktorý je dostupný už od 1 750 otáčok motora, je auto veľmi svižné.

Mini Countryman D poháňa dvojlitrový naftový... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9674 Mini Countryman D poháňa dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 330 Nm.

Všetko si navyše dokáže vodič prispôsobiť vďaka jazdným režimom. V normálnom režime je nutné silnejšie stlačiť plynový pedál, aby sa dostavil želaný efekt prudkého zrýchlenia. V športovom režime Dynamic sa však reakcie plynu spresnia a prevodovka začne ochotnejšie podraďovať. Všetko sa dá ešte vylepšiť prepnutím prevodovky do športového režimu.

Hoci vozidlo umožňuje dynamickejšie nastavenia, rýdzo športová jazda nie je reálna. Karoséria crossoveru má vyššie ťažisko a absencia pohonu oboch náprav sa prejavuje pri prudkom prejazde zákrut. Vtedy sa auto nakláňa a má problém udržať vodičom zvolenú stopu. Na druhej strane podvozok je naladený mimoriadne pohodlne a bez problémov odfiltruje aj väčšie nerovnosti.

Vďaka ekologickému režimu je možné udržať... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9640 Vďaka ekologickému režimu je možné udržať kombinovanú spotrebu paliva pod 6 l/100 km.

V prípade vznetového motora je na mieste spomenúť aj úsporný režim Green, ktorý optimalizuje správanie prevodovky a motora s dôrazom na nízku spotrebu paliva. Vďaka tomuto režimu je možné udržať kombinovanú spotrebu paliva pod šiestimi litrami na sto kilometrov. Mimo obce sa dá dosiahnuť spotreba 5,5 l/100 km a v meste nafta ubúda z nádrže tempom približne 7 l/100 km. Podstatná je aj spotreba na diaľnici, keďže práve tam sa vznetový motor hodí. V rýchlosti 130 km/h motor pracuje pri 2 000 ot./min. a spotreba paliva je 6,8 l/100 km.

Záver

Základná cena modelu Mini Countryman je 25 300 eur. Vtedy je však pod kapotou benzínový trojvalec. Základná cena verzie so slabším dvojlitrovým vznetovým motorom je 27 900 eur. V základnej výbave však treba počítať s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a šestnásťpalcovými diskami kolies. Automatická prevodovka Steptronic je za príplatok 1 986 eur.

Ponuka príplatkovej výbavy je mimoriadne rozsiahla a zákazník sa teda môže sám rozhodnúť, či má záujem napríklad o parkovacie senzory, parkovaciu kameru, LED predné svetlomety, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča alebo o balík asistenčných systémov zvyšujúcich bezpečnosť jazdy. V každom prípade dostane pri kúpe vozidla aj servisné služby na päť rokov alebo do prejdenia 60 000 kilometrov. Výrobca poskytuje záruku na dva roky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 299
Šírka (mm) 1 822
Výška (mm) 1 557
Rázvor (mm) 2 670
Objem batožinového priestoru (l) 450/1 390
Objem palivovej nádrže (l) 51
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 430
Celková hmotnosť (kg) 2 030

Technické údaje

Typ motora radový vznetový s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 1 995
Počet valcov/ventilov 4.16
Výkon (kW/k pri ot./min) 110/150 pri 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 330 pri 1 750 – 2 500
Prevodovka 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,8
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 4,9/4,2/4,5
Emisie CO2 (g/km) 120
Počet miest na sedenie 5

Cena a záruka

Základná cena modelu 25 300 EUR
Základná cena testovanej verzie 27 900 EUR
Cena testovaného vozidla 40 111 EUR
Záruka 2 roky bez obmedzenia počtu km
Mini Countryman D
Mini Countryman D
+29Mini Countryman D

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mini #crossover #Mini Countryman #Countryman D
Články podľa značiek