Elektromobily sú v súčasnosti skvelým doplnkom k autám s tradičným spaľovacím motorom. Je otázne kedy (a či vôbec) sa elektrické autá stanú „mainstreamom“. Podľa, mňa autora článku, majú spaľovacie autá pred sebou ešte veľmi dlhý život.
Elektrické autá majú svoje známe neduhy, no majú aj svoje pozitíva. Automobilky však práve vďaka nim dokážu plniť prísne emisné limity. A to je možno práve dôvod prečo po nich čoraz častejšie siahajú jednotliví výrobcovia. Veď predsa vozidlo s údajne nulovými emisiami sa v ponuke určite hodí. Znižuje tak priemer vyprodukovaných emisií celej flotily výrobcu.
Hyundai však nechal nič na náhodu a pod pojmom Ioniq pripravil hneď tri modely. Okrem dvoch hybridov tu máme práve elektrický model ktorý sľubuje 250 kilometrový dojazd. A to znamená že Nissan Leaf, najpredávanejší elektromobil na svete, má problém.
Výroba elektromobilu začala koncom roku 2016. My sme už v minulosti dostali možnosť vyskúšať ho v hybridnej verzii. Do výroby sa taktiež dostal aj plug-in hybrid.
V rámci možností pekný
Elektromobily vyzerajú často zvláštne. Výrobcovia im chcú vštepiť futuristický vzhľad, ktorý po niekoľkých rokoch nevyzerá dobre. Ioniq je iný. Hyundai mu nasilu nevnucoval tvar domnelej budúcnosti.
Výnimkou je zadná časť, ktorá má rozdelené zadné okno. Dôvodom je aerodynamika. Dané riešenie zlepšuje prúdenie vzduchu a teda znižuje aerodynamický odpor. S súvisí aj úspora energie potrebná na jazdu.
Elektromobil navyše z trojice Ioniqov spoznáte podľa prednej mriežky, ktorá nie je mriežkou, ale plastom. Spaľovací motor v tomto prípade pod kapotou prítomný nie je a teda nie je potrebné ani jeho chladenie prostredníctvom klasického chladiča.
Rovnako ani vo vnútri nie je nič prekvapujúce. Klasický ovládač prevodovky je preč a nahradila ho štvorica tlačidiel, ktorými vodič volí smer jazdy, prípadne parkovanie. Miesta je vo vnútri dostatok ako v štandardnom hatchbacku nižšej strednej triedy.
Krok vpred
Jedným z najväčších problémov elektromobilov sú akumulátory, ktoré dokážu uložiť príliš málo energie, sú ťažké a drahé. Na tomto poli taktiež dochádza k pokroku a je ho vidieť v Ioniqu. V minulosti sme testovali Nissan Leaf, ktorý mal dojazd ešte len 150 kilometrov.
Batérie boli uložené v podlahe a bolo ich výrazne cítiť pri jazde. Vďaka nim posádka sedela vyššie ako je zvykom. V Ioniqu sme tento neduh nebadali. Akumulátory sú uložené pod zadnými sedadlami. Neuberajú miesto v interiéri a neovplyvňujú ani jazdu.
Navyše oficiálna špecifikácia vozidla hovorí o dojazde 280 kilometrov. Po modernizácii má spomínaný Nissan Leaf dojazd 250 kilometrov. Spôsoby a hlavne rýchlosť nabíjania sa však výrazne nezmenili.
Bratislava – Žilina na jedno nabitie
Pohon elektromobilu zabezpečuje elektromotor s výkonom 120 konských síl a s krútiacim momentom 295 Nm. Sila pohonnej jednotky je dostupná takmer od nulových otáčok, takže zrýchlenie je naozaj pôsobivé. Pri akejkoľvek rýchlosti zošliapnete akcelerátor, auto vyrazí prudko vpred. Tento jav je navyše návykový a znižuje dojazd auta.
Pri bežnom mestskom jazdení počas pracovného týždňa kapacita akumulátorov stačí. Dochádzanie do práce a nákupy je možné zvládnuť s približne jedným týždenným nabitím. Výkon a pružnosť pohonnej jednotky navyše robia z elektromobilu kráľa pomyselných križovatkových šprintov.
Jazda mimo mesta na dlhšiu vzdialenosť je stále problémom. Reálne Ioniq zvládne na jedno nabitie prejsť 200 kilometrov. V minulosti sme s Leafom, ktorý reálne prešiel na jedno nabitie 100 kilometrov, mali problém sa dostať aj do Žiliny. Teraz nie.
S vozidlom sme prešli z hlavného mesta do Žiliny na jedno nabitie. Väčšinu cesty sme mali zapnutú aj klimatizáciu. Jazda mala svoje výrazné kompromisy v oblasti rýchlosti cestovania. Cestovná rýchlosť sa ustálila na hodnote 100 km/h a v stúpaniach klesala na 90 km/h. Na diaľnici sme sa tak stávali miernou brzdou premávky. Bolo to síce tesné, ale došli sme.
Pri spätnej ceste sme vyskúšali aj rýchlosť štandardnou rýchlosťou 130 km/h a batérie vydržali len po prvé odpočívadlo ¬za odbočkou na Trnavu, ktoré sa nachádza už na dočasne rozšírenej trojprúdovej diaľnici D1. Cesta zo Žiliny je navyše dolu kopcom.
Počet nabíjacích staníc stúpa
Na Slovensku sa neustále zvyšuje počet rýchlonabíjacích staníc. Vďaka spoločnosti Greenway je možné prejsť z Bratislavy až do Košíc niekoľkými trasami. Len medzi Žilinou a Bratislavou má spoločnosť štyri nabíjačky, ďalšie štyri sú v samotnej Bratislave a jedna v Žiline. Nabíjačky sú aj v Nitre, Banskej Bystrici, Ružomberku, Poprade, Prešove a Košiciach.
Navyše ďalšie nabíjacie stanice budujú aj iné spoločnosti. Nabíjanie pri rýchlonabíjačke trvá rádovo v desiatkach minút. Pri mestskom používaní je možné auto dobiť pri kratšom nákupe potravín v nákupnom centre. Počas dlhšej jazdy je nabíjanie stále otravné.
Prenosná nabíjačka, ktorú je možné zapojiť do štandardnej elektrickej zásuvky dobíja batériu a niekoľko hodín. Pri úplne vybitom akumulátore na obnovu batérií nemusí stačiť ani celá noc. Hyundai dáva na akumulátor záruku 8 rokov.
Záver
Za najväčší problém tohto modelu považujeme cenu. Elektromobily sú jednoducho stále omnoho drahšie ako porovnateľné vozidlá so spaľovacími motormi. Situáciu výrazne nemení ani štátna dotácia.
Základná cena elektrického Ioniqu je 34 990 eur. Na elektrické auto je možné získať štátnu dotáciu vo výške 5-tisíc eur. Takže tento model môžete mať za 29 990 eur. Hybridný Ioniq stojí necelých 23-tisíc. Nová generáciu hatchbacku i30 stojí od 12 990 eur. Úspora na palive je otázna, keďže elektrická energia taktiež nevzniká zadarmo.
Na prvý pokus Hyundai pripravil elektromobil, ktorý je porovnateľný s konkurenciou. Najmä v oblasti pohonu a dojazdu. V dizajne konkurenciu predbieha. A to na plnenie emisných limitov stačí.
V Európe sa však pripravujú zmeny. Nová metodika emisných testov spolu s dočasným uvoľnením emisných limitov môžu zamiešať karty na najbližšie roky. Ak by však došlo k zákazu vozidiel so spaľovacími motormi, ktorého sa dovolávajú niektoré krajiny a mestá, elektromobily by mali na pleciach odrazu omnoho ťažšie bremeno, ako stále dokážu uniesť.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 470 |
Šírka (mm) | 1 820 |
Výška (mm) | 1 450 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Svetlá výška (mm) | 140 |
Objem batožinového priestoru (l) | 455/1 410 |
Kapacita batérie (kWh) | 28 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 420 – 1 475 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 870 |
Technické údaje
Typ elektromotora | synchrónny s permanentným magnetom |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 88/120 od 0 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 295 od 0 |
Prevodovka | 1-stupňová redukčná |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 165 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,9 |
Dojazd (km) | 280 |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 34 990 EUR |
Cena testovaného vozidla | 34 990 EUR |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia kilometrov |
Záruka na trakčnú batériu | 8 rokov/ 200 000 km |