Test: Mazda MX-5 je mrštný roadster

Japonský samuraj nakoniec podľahol módnym trendom a obliekol si pevnú skladaciu strechu. Vymäkol, alebo je to stále ten nekompromisný bojovník?

09.10.2007 18:18
Mazda MX-5
Mazda MX-5
debata

Celosvetový symbol relatívne dostupného roadsteru, ktorý z pomerne malého výkonu dokáže vyťažiť maximum zábavy. Najpredávanejší roadster na svete. Jedno z najlepších áut pre skutočného vodiča. MX-5 je skutočne jedno z mála áut, pri ktorom sú spomínané fakty realitou a nie iba výplodom marketingového oddelenia.

Strešná dilema

Tento mrštný roadster, ktorého hlavným tromfom je nízka pohotovostná hmotnosť, vo svojom treťom pokolení pribral. Zatiaľ, čo puristicky riešený softtop má kvôli úspore prebytočných kíl ručne skladanú plátennú strechu, nový hardtop prichádza s elektricky ovládanou pevnou skladacou strechou. Na prvý pohľad prehnaný luxus a svätokrádež, poviete si. Ak sme však povedali A, musíme spomenúť aj B. Strecha je našťastie plastová a ak k nej prirátame skladací mechanizmus, MX-5 si z chirurgického zákroku odnáša (iba) 36 kilogramový handicap.

To nie je tak veľa, vzhľadom na to, čo so sebou týchto pár kíl navyše prináša. Po prvé – keďže naše podnebné pásmo kabrioletom až tak nefandí, s pevnou strechou sa Mazda stane omnoho použiteľnejšou. A po druhé – ostrý japonec je vo verzii hardtop komfortnejší než kedykoľvek predtým. Hlučnosť vo vnútri MX-5 je na svojom životnom minime, ale žiadne zamatové ticho v kabíne sa nekoná. Našťastie – veď ticho v „emiks-päťke“ by bolo rovnako zvrátené ako hluk v Mercedes-Benz triedy S.

Zhrňme si to. Nová plastová strecha podstatne spríjemnila jazdu v roadsteri v zlom počasí a po jej zložení je to MX-5 so všetkým, čo k nej patrí – vietor vo vlasoch, rev motora a váš úsmev od ucha k uchu. Posledným otáznikom zostáva oných takmer štyridsať kíl navrch. A to môže byť pri aute, ktoré si svoju líniu stráži ako oko v hlave, bod zlomu.

Seppuka sa nekoná

Mazda vytrénovala svojho oddaného samuraja do vrcholnej formy. Oproti predošlej generácii má motor posunutý o nejakých 13 centimetrov vzad, rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50:50 nepotrebuje komentár. Časti náprav sú z hliníka, aby bola neodpružená hmotnosť čo najmenšia. Celé auto sedí nízko pri zemi, doširoka rozkročené ako malý buldog, stojace na nízkoprofilových sedemnástkach. Je možné, aby zopár kíl navyše celú túto úžasnú rovnováhu nejako narušilo?

Nie! MX-5 jazdí aj v tejto konfigurácii ako malý boh. Nestratila nič zo svojej cti a rýchlosti. Žiadna rituálna samovražda sa nekoná, Mazda ostala verná svojej filozofii. Kilogramy navyše by ste postrehli možno tak na okruhu, kde by vás stáli zopár desatín sekundy. V reálnom svete, hneď ako strecha zmizne za vašou hlavou, okamžite zabudnete na o dva chlpy vyššiu pohotovostnú hmotnosť. Obzvlášť, ak máte pod kapotou výkonnejší z dvojice ponúkaných motorov, 160 koňový dvojliter.

Vyšliapnite tuhú spojku, hoďte tam jednotku a k najbližšiemu horizontu sa vydáte spôsobom, akým vás tam dokáže dopraviť iba MX-5. To auto má reakcie rýchlejšie ako Jet Li v akčnom filme a  odhodlanie väčšie než Uma Thurman v sérii Kill Bill. Napriek pohonu zadných kolies má roadster od Mazdy neuveriteľne neutrálne vlastnosti. Na suchom asfalte môžete stabilizačný systém pokojne vypnúť. Naopak na vlhkej ceste je dobré, keď vám niekto kryje chrbát.

Rozľahlý predok auta je domovom atmosférického štvorvalca s objemom 2 litre. Točivý motor dosahuje maximálny výkon 160 koní pri 6700 ot./min, najvyšší krútiaci moment 188 Nm prichádza až pri 5000 ot./min. Takto vytrhnuté z kontextu sú tieto hodnoty pomerne striedme, ale v spojení s MX-5-kou dostávajú úplne nový rozmer.

Ľahký roadster vás s nimi prenesie do odlišného sveta, než v akom sa za volantom bežne pohybujete. Stošesťdesiat koní nie je nijaké šialené stádo, ktoré by sa vám v zlomku sekundy mohlo vymknúť kontrole. A to je na MX-5 fascinujúce. Stačí jej úplne normálna porcia výkonu, aby vám poskytla tú najčistejšiu zábavu za volantom. Pri otvorenej streche budete rovnako vy ako aj motor bažiť po otáčkach a keď zistíte, ako ideálne sú poskladané pedále a že zrazu dokážete predviesť taký medziplyn ako nikdy, budú vás spoza volantu auta páčiť obuvákom.

Čaro MX-5 vyviera z jej vyváženosti. Keď ju riadite, máte pocit, že ste jedno. Poslúcha vás na slovo ako cvičený vlčiak. Riadenie je presné a komunikatívne, že by ste vedeli rozpoznať, či ste prešli päťdesiathaliernik alebo desaťkorunu. S malou radiacou pákou sa pohybujete v krátkych dráhach s rovnakou presnosťou, s akou pracuje samuraj so svojou katanou.

Komfort

I keď je Mazda MX-5 ostré vodičské náčinie, dokáže byť veľmi priateľská. Unikátny podvozok je v zákrutách nekompromisný a kam auto pošlete, tam ide. No zároveň sa nebudete pripadať ako na rebrináku, ak sa kvalita povrchu zhorší. Pri otváraní strechy musíte najprv odistiť poistku, ale potom je to už iba otázka 12 sekúnd (!), počas ktorých strecha bleskurýchle zmizne za vašim chrbtom. Keďže strecha má vlastný vymedzený priestor, 150 litrové batožinové kapacity zostávajú po zatiahnutí strechy nezmenené.

S výškou do 185 cm nebudete mať s polohou za volantom nijaké starosti. Nad touto hranicou si budete polohu chvíľu hľadať, ale stále to bude ok. Jediným neduhom v tomto smere je nízke čelné sklo, takže pri vyššej postave vám bude hlava trochu prečahovať do vetra.

Verdikt

Výnimočné auto s charizmou a úžasným citom pre jazdu. V dobe, kedy sa hmotnosti športovo zameraných áut šplhajú k dvom tonám a výkonom päťsto koní, je MX-5-ka vzácnym motoristickým drahokamom. Talent, aký sa v automobilovom priemysle len tak nerodí.
 

Cena základného modelu Mazda MX-5 1.8i Softtop: 899 900 Sk
Cena testovaného vozidla Mazda MX-5 2.0i Hardtop: 1 183 900 Sk

Sériové vybavenie:
airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy, deaktivácia airbagu spolujazdca, aktívne predpínače bezpečnostných pásov, ABS, EBD, stabilizačný systém DSC, protipreklzový systém TCS, diferenciál s obmedzenou svornosťou LSD, imobilizér, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, 17“ disky z ľahkých zliatin, súprava na opravu pneumatík, predné hmlové svetlá, vyhrievanie zadného skla, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, elektricky ovládané okná, veterný štít Windshot, športový podvozok Bilstein, centrálne zamykanie s diaľk. ovl., kožené čalúnenie sedadiel, vyhrievanie sedadiel, kožený volant, hlavica radiacej páky a rukoväť ručnej brzdy, audiosystém BOSE + CD menič + 7× repro, ovládanie rádia na volante, automatická klimatizácia, elektricky ovládaná strecha

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
metalíza (14 000 Sk)

Technické údaje

Motor: atmosferický štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva, zdvihový objem 1999 cm3, maximálny výkon 118 kW (160 k) pri 6700 ot./min, najvyšší krútiaci moment 188 Nm pri 5000 ot./min.
 
Priemerná spotreba (mesto/mimo/kom­bi): 11,2/6,5/8,2 litra na 100 km
 
Prevodovka: 6-stupňová prevodovka, pohon zadných kolies

Podvozok: športový podvozok Bilstein, vpredu dvojitá lichobežníková náprava s hliníkovými ramenami, vzadu viacprvková náprava, vzpera spájajúca uchytenie predných tlmičov
 
Brzdy: vpredu ventilované kotúče s priemerom 290 mm, vzadu kotúče s priemerom 280 mm, ABS, EBD, DSC

Karoséria: roadster, DxŠxV 3995×1720×1245 mm, rázvor osí kolies 2330 mm, objem batožinového priestoru 150 l, pohotovostná hmotnosť 1100 kg, celková hmotnosť 1355 kg, objem palivovej nádrže 50 l
 
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 7,9 s

Maximálna rýchlosť: 210 km/h

debata chyba
Články podľa značiek