
Daciu Duster sme nedávno otestovali s novou dvojspojkovou prevodovkou v spojení s naftovým motorom 1,5 dCi a tiež imidžovú benzínovú verziu 1,6 SCe 4×4 Blackshadow. Teraz sa nám dostal do rúk absolútny vrchol ponuky – naftový Duster 1,5 dCi 4×4 vo verzii Outdoor. Nič drahšie vám už Dacia ponúknuť nevie. V tejto podobe stojí 16 990 eur. Na prvý pohľad to už síce nie je lacné auto, ale vzhľadom na štvorkolku, dieselový agregát a maximálnu výbavu si môžete byť stále istí, že nik iný vám za tieto peniaze viac ponúknuť nedokáže.
Viac off-road ako SUV
Aby sme sa príliš neopakovali, spomeňme v krátkosti, že verzia Outdoor je špecifická plastovými lemami blatníkov, striebornými prahmi, robustnými strešnými nosičmi, chrómovými prvkami v maske, striebornými chráničmi nárazníkov, lesklými čiernymi spätnými zrkadlami, zatmaveným stredovým stĺpikom či 16-palcovými hliníkovými diskami. Spolu s módnym sivým lakom to vytvára efektný celok, za ktorý sa naozaj netreba hanbiť. Zvlášť v časoch pseudo SUV. Duster má v sebe totiž stále čosi drsné a sympatické, čo ho spája s off-roadovým svetom viac než jeho konkurentov.

Zvlášť zaujmú robustne tvarované blatníky, čo sa dnes len tak ľahko nevidí. Aj svetlá výška 210 mm jasne naznačuje, že Duster to na off-road iba nehrá. Podobne je to v interiéri. Ak by sme sa naň pozerali z hľadiska moderných crossoverov, asi by sme kritizovali množstvo tvrdých plastov a jednoduchý dizajn, ale pri aute, ktoré sa nebojí zísť z asfaltu do ťažších podmienok, je to skôr súčasťou jeho imidžu. Navyše verzia Outdoor pridáva efektné prvky ako kontrastné lemy okolo výduchov ventilácie, špecifické čalúnenie s nápismi Duster, ale aj klavírny lak na stredovej konzole.

A potom je tu celkom nový, podstatne krajší 4-ramenný volant, vyhradený Outdooru. To všetko pomáha utajiť lacný korienok tohto rumunského SUV. Podobne ako bohaté vybavenie. V sérii je manuálna klimatizácia, tempomat, vyhrievané sedadlá, elektricky ovládané predné aj zadné okná, multimediálny systém Media Nav s navigáciou, dotykovým displejom a USB portom či ovládaním rádia na volante. Čo viac by ste chceli? Chýba vari len lakťová opierka, za ktorú si Dacia účtuje 120 eur. Ale to nie je suma, ktorá by rozbila váš rodinný rozpočet. Samozrejme, známe prehrešky tu ostali. Jednoducho, niekde sa šetriť muselo.
Chybičky ostali
Napríklad prístrojový panel vyzerá naozaj retro. To by ale neprekážalo tak ako jeho extrémne nepresný digitálny ukazovateľ stavu paliva. Najväčším ergonomickým hendikepom je ale to, že volant sa nedá ovládať hĺbkovo. Výšková regulácia nemusí stačiť každému. Potom sú tu malé spätné zrkadlá, nízko umiestnený displej multimédií, navyše s biednym rozlíšením a so slabým tienením, či absurdne umiestený ovládač spätných zrkadiel v zákryte ručnej parkovacej brzdy. A keď sa už konečne presťahoval na volant ovládač klaksóna, čakali by sme tu aj hlavný spínač tempomatu a obmedzovača rýchlosti. Ten ale stále tróni na stredovej konzole.

Vyčítať možno Dusteru aj malé odkladacie schránky vo dverách. S priestorom je na tom ale veľmi slušne, a to nielen ale aj vzadu, kde pomáha možnosť zasunúť si chodidlá pod vysoko umiestnené predné sedadlá. A keď sme už pri nich, spomeňme príjemne mäkké čalúnenie. Samozrejme, v zákrutách príliš nepodrží. V kufri má Duster len 407 litrov. Je to daň za pohon oboch náprav. Pod podlahou muselo totiž ostať miesto na zadný diferenciál. A nielen to. Duster myslí aj na plnohodnotnú rezervu, ktorú si môžete dopriať za smiešny doplatok 60 eur. Dvojkolky sú na tom o 67 litrov lepšie.

Ku cti však Dusteru slúži podlaha lícujúca s nakladacou hranou, i keď veľmi vysokou, aj možnosť vytvorenia vodorovnej ložnej plochy po sklopení zadných operadiel. Medzeru, ktorá vzniká, kryjú dve sklopné dosky. Potom doň naložíte 1 570 litrov nákladu. Pos tranách kufra sú ešet dva hlboké schránky. Za zmienku stojí aj veľmi praktické pevné plató s priehradkami na odkladanie drobných predmetov, ktoré prišlo spolu s faceliftom.
Malý diesel stačí
Pod kapotou nami testovaného Dusteru pracoval známy diesel 1,5 dCi od Renaultu. V silnejšej verzii má slušných 80 kW a krútiaci moment 260 Nm. Pre verziu 4×4 je jednoznačne tou správnou voľbou. Najmä z dôvodu hospodárnosti. Benzínová štvorkolka si totiž neváha vziať aj osem litrov paliva a na diaľnici aj viac. Dieselový Duster je podstatne hospodárnejší. My sme skončili s priemerom 5,9 litra paliva na 100 km, v ktorom bola zahrnutá mestská premávka aj dlhé diaľničné úseky. Je ale pravda, že na diaľnici sme jazdili rýchlosťou iba 120 km/h, ktorá Dusteru jednoducho svedčí. Aj z hľadiska stability či hluku. Pri vyšších rýchlostiach je už smädnejší. V meste rátajte so 6,5 litrami nafty.

Vyplýva to z kratšieho stáleho prevodu verzií 4×4. Kým predokolky točia na šiestom rýchlostnom stupni pri 100 km/h 2 000 a pri diaľničnej stotridsiatke 2 500 otáčok za minútu, s pohon 4×4 je to až 2 300 a 3 000 otáčok. Jednotka je taká krátka, že ak nie je Duster obsadený jednou či dvoma osobami, môžete sa úplne pokojne rozbiehať na druhom prevodovom stupni. Ten prvý je vlastne „falošnou“ redukciou pre jazdu v teréne. Z toho ale vyplýva aj to, že šestka je krátka ako bežná päťka a pri vyšších rýchlostiach udržuje otáčky motora zbytočne vysoko. Šestku je tak možné radiť už pri rýchlosti 60 km/h. Zvyknúť si musíte aj na pomerne nepresné dráhy radenia.

Vďaka krátkym prevodom dokáže v mestských rýchlostných limitoch vyčarovať Duster slušnú akceleráciu a na stovku zrýchľuje za 12,4 sekundy. To je len o šesť desatín horší výsledok v porovnaní s predokolkou. A to má na váhe o 115 kg viac. Na diaľnici je to horšie. Tam Dusteru dochádza dych a aj pri predbiehaní treba predvídať. Napokon, maximálka je len 168 km/h. Na bezproblémové udržiavanie diaľničnej stotridsiatky však výkon motora bohato stačí. Je slušne odhlučnený, len pri otáčkach tesne nad 1 500 za minútu a požiadavke prudšej akcelerácie počuť nepríjemný dunivý zvuk. Vo vyšších rýchlostiach splynie hluk motora s aerodynamickým hlukom, s ktorým Duster príliš bojovať nevie.
V teréne doma, na diaľnici nie
Jednoduchý podvozok Dusteru nedokáže zázraky. Počítať musíte s väčšími náklonmi. Zákruty jednoducho nemá v láske. Ale zas vás ani neprekvapí neočakávaným správaním. Aj archaické riadenie s viac ako troma otáčkami volantu a pomerne veľká ovládacia sila pripomína staršie časy. O radosti z jazdy hovoriť teda nemožno. Ale to ani nie je úlohou Dusteru. Výhody sú celkom inde ako na kľukatých cestičkách. Uvedomíte si to hneď po tom, čo zídete z asfaltu. Tlmenie nerovností mu môžu mnohé SUV závidieť. Aj keď prejazdy tých malých priečnych sa bez otrasov nezaobídu.

Inak vás svojím poddajným odpružením dolova rozmaznáva. No a v teréne je z Dusteru ryba vo vode. Veľká svetlá výška, veľké nájazdové uhly, krátka jednotka a štvorkolka sa terénu len tak ľahko nezľaknú. Systém sa ovláda otočným ovládačom. V režime 2WD pracuje len predná náprava, čo je ideálne pre bežnú prevádzku na asfalte. Prepnutím do módu Auto ožijú aj zadné kolesá. Starší systém elektromagnetickej spojky však reaguje až na preklz tých predných. Záber tak nie je plynulý. No a v režime Lock sa z Dusteru stáva takmer off-road, keď rozdeľuje hnací moment medzi obe nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50.
Duster má na konte už osem rokov kariéry, no to neznamená, že nemá čo ponúknuť. Inovácia z roku 2013 mu priniesla modernejší vzhľad, lepšie materiály v interiéri, klaksón na volante či ovládače okien umiestnené na dverách. Zbavil sa tak niektorých nedostatkov. No iné mu ostali. Ergonómia nie je stále jeho silnou stránkou a malý kufor verzie 4×4 ho len ťažko klasifikuje do roly univerzálneho rodinného auta. Mnohé mu však odpustíte vďaka cene a vo verzii Outdoor aj vďaka atraktívnemu vzhľadu a bohatej výbave. Ak sa prispôsobíte jeho špecifikám, môžete sa tešiť aj z hospodárnosti. No a v teréne ukážete s Dusterom chrbát množstvu konkurentov, čo sa na SUV často krát iba hrajú.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 315 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 821 |
Výška (mm) | 1 695 |
Rázvor náprav (mm) | 2 674 |
Svetlá výška (mm) | 210 |
Brodivosť (mm) | 350 |
Objem kufra/nádrže (l) | 408 – 1 570/50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 395 |
Technické údaje
Verzia | 1,5 dCi 4×4 |
---|---|
Objem motora (ccm) | 1 461 |
Počet valcov/ventilov | '4/8 |
Max. výkon (kW/ot.) | 80/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 260/1 750 |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 168 |
0 – 100 km/h (s) | 12,4 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,7 |
Spotreba počas testu (l) | 5,9 |