
Každý, kto má rád pekné autá, musí uznať, že karoséria typu kupé je jednou z najkrajších. Bezrámové okná na dverách a zvažujúca sa línia strechy pôsobí mimoriadne ladne a elegantne. Nevýhodou kupé je však existencia len dvojice dverí a obmedzené množstvo priestoru na zadných sedadlách.
BMW, rovnako ako iní prémioví výrobcovia, chcelo týmto autám dodať viac praktickosti, a tak pridalo ďalšiu dvojicu dverí a zväčšilo priestor vzadu. Automobilka v roku 2012 najprv takto pripravila Gran Coupé radu 6. O dva roky neskôr prišiel na rad aj rad 4.

Názvoslovie bavorskej automobilky sa postupom rokov menilo do takej podoby, že dnes je takmer nerozlúštiteľné. Testovaný automobil preto vôbec nevychádza zo sedanu radu 4. Taký vôbec neexistuje. Jeho hlavnou predlohou je sedan radu 3. Kupé, kabriolet a „grancoupé“ (alebo ak chcete fastback), boli od radu 3 odčlenené a dostali vlastné číslo.
Obľúbenosť veľkých kupé je vysoká. Nie takých, aké sme testovali. V kurze je najmä kríženec kupé a SUV. Dôkazom je pomerne vysoký počet X6 a X4 na našich cestách. Dokonca už aj Mercedes pripravil model GLE, ktorý spája rovnaké dva svety. Ľudia jednoducho obľubujú vysoké podvozky a vyššie sedenie. Často je to na ich škodu.

Skvelý motor
Označenie 440i ukrýva vrcholnú ponuku tohto modelu. Vyššie sa už nachádza len M4 a tú BMW vo verzii štvordverového kupé nevyrába. To znamená, že 440i je najsilnejšie veľké kupé, ktoré je k dispozícii.
Poháňa ho 3 litrový benzínový šesťvalec s výkonom 326 koní. Vďaka pohonu všetkých kolies xDrive o 8 stupňovej automatickej prevodovke sa automobil dostane na 100 km/h za 5 sekúnd. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h.

Ale nejde len o silu, ktorá posádku zatlačí do sedadla. Zvuk, ktorý prevádza činnosť tejto pohonnej jednotky, sa dnes už len tak ľahko nepočuje. Už po naštartovaní sa ozve sýty barytón zo zadnej časti auta. Každé pridanie plynu je sprevádzané príjemne tlmeným koncertom prenikajúcim priamo do kabíny auta.
Napriek tomu, že emisie vytláčajú tieto motory z ich prirodzeného teritória, ich spotreba vôbec nie je vysoká. Pri bežnej jazde sa priemer odberu ustálil na hodnote 8,4 l/100 km. S autom sme jazdili po diaľniciach, mimo mesta aj v meste. Pomaly aj rýchlo. Áno, v prípade záujmu je možné spotrebu vyhnať aj do dvojciferných čísiel, ale v bežnej prevádzke sa drží na uzde.

Správaniu na ceste ťažko niečo vyčítať
Správanie veľkého kupé na ceste je takmer dokonalé. BMW je známe svojimi dobrými jazdnými vlastnosťami a 440i Gran Coupé nie je výnimkou. Pri jazde na diaľnici je automobil tichý a stabilný. Zaradený 8. prevodový stupeň spolu s otáčkami nedosahujúcimi ani hodnotu 2-tisíc robí z testovaného auta príjemného spoločníka na dlhé cesty.
V zákrutách jazdné vlastnosti zlepšuje tuhší podvozok, ktorý auto nedávno dostalo v rámci faceliftu. Športový režim upravuje správanie športovej prevodovky a posilňovača riadenia. Adaptívny podvozok na palube prítomný nebol. Ani nekvalitný asfalt nezničí jazdné vlastnosti auta. Hluk od kolies, prípadne od samotného podvozka, je v interiéri minimálny.

Ako väčšina áut, ktoré pôvodne posielali výkon len na zadnú nápravu, tak aj štvordverové kupé má dobrý polomer otáčania. V meste však treba dávať pozor najmä na predný nárazník. Konkrétne na jeho spodnú časť, ktorú ohrozujú obrubníky.
Kritika interiéru
Pred niekoľkými mesiacmi rad 4 dostal facelift v rámci ktorého boli xenónové svetlomety nahradené modernejšími svetlami s LED technológiou. Ďalšie zmeny boli skôr kozmetické. Do interiéru pribudli nové farebné alebo obkladové možnosti.

A práve v interiéri je najväčší problém radu 4 Gran Coupé. Priestor pred zadnými sedadlami je príliš malý. Cestujúci, ktorí sa tam chcú usadiť na dlhšie trasy, budú musieť prijímať výrazné kompromisy. Subjektívne máme pocit, že je tam ešte menej miesta ako v sedane radu 3.
Na hlavy majú pasažieri na zadných sedadlách miesta dostatok. Rovnako aj batožinový priestor ponúka objem 480 litrov. Vpredu je všetko po starom. Interiér je na prvý pohľad rozoznateľný. Patrí BMW. Možno až príliš sa podobá na interiéri iných modelov.

Subjektívne sa nám veľmi páčila hnedá koža, ktorá je za príplatok 1 695 eur. V interiéri bol prítomný opäť športový kožený volant „M“. Už si ani nepamätáme, kedy sme videli BMW so štandardným volantom.
Záver
BMW radu 4 Gran Coupé, nie je až také veľké, ako napovedá názov. Rozhodne v ňom však nájdete viac priestoru ako v dvojdverovom kupé. Ak chcete veľké kupé a jazdiť s plne obsadeným interiérom, možno by stálo za zváženie BMW 6 Gran Coupé.

Benzínový šesťvalec je však vynikajúcou voľbou. Výkon môže rozdávať aj okoloidúcim autám a bežný vodič viac koní pod kapotou nepotrebuje. Spotreby sa báť netreba, pohybuje sa pod 9 litrami. Je to síce viac ako spotrebuje naftový šesťvalec s rovnakým výkonom, ale …
Cenou BMW opäť neprekvapuje. V najzákladnejšom základe cena štartuje na sume 40 600 eur. Za to dostanete 184 koňový benzínový štvorvalec a manuálnu prevodovku. Základná cena testovaného auta 57 250 eur. Po príplatkovej výbave sa dostávame na sumu 76 213 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 638 |
Šírka (mm) | 1 825 |
Výška (mm) | 1 389 |
Rázvor (mm) | 2 810 |
Objem batožinového priestoru (l) | 480/1 300 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 760 |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 998 |
Počet valcov | 6 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 240/326 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 450 pri 1 380 – 5 000 |
Prevodovka | 8 stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 7,4 |
Spotreba (test) (l/100km) | 8,4 |
Cena
Základná cena radu 4 Gran Coupé | 40 600 EUR |
Cena testovaného modelu | 76 213 EUR |