Test: Mazda CX-5 2,2 Skyactive-D175 – vrcholná ponuka

Mazda CX-5 je jedným z aktuálne najkrajších SUV na trhu. Druhá generácia vylepšila to dobré, čím sa mohla pochváliť jej predchodkyňa. Novinka predstavila aj pokročilé technológie, ktoré doteraz v ponuke neboli.

07.10.2017 09:00
4
Druhá generácia priniesla ešte dynamickejší... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Druhá generácia priniesla ešte dynamickejší dizajn ako jej predchodkyňa.

Mazda CX-5 je opätovným dôkazom, že záujem ľudí o vozidlá typu SUV stúpa. Niežeby s nimi chceli jazdiť do terénu. Dôležitá je skôr robustnosť a výška karosérie. Japonská automobilka začala písať túto kapitolu svojej existencie v roku 2012.

Ide o prvé vozidlo, ktoré vzniklo v dizajnovom štýle KODO. To sa však týkalo prvej generácie, ktorá v tomto roku opúšťa výslnie showroomov, aby uvoľnila miesto druhej generácii. Novinka ide jasne po stopách svojej predchodkyne a do revolučných zmien sa nepustila.

Dizajnový štýl Kodo má úspech naprieč celou... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Dizajnový štýl Kodo má úspech naprieč celou ponukou značky.

Osloví hneď na parkovisku

Druhá generácia CX-5 vyzerá veľmi dobre. Doslova ide o jedno z najkrajších áut vo svojej triede. Novinka sa nevybrala cestou úplnej zmeny štýlu. To znamená, že dizajnéri mohli zobrať to najlepšie z prvej generácie a vylepšiť to. Zároveň odstrániť slabiny generácie prvej. Napriek tomu, že ide o SUV, dizajnéri ho na terén vzhľadovo príliš nepripravovali. A to je dobre. Plastov je na karosérii minimum a tvorcovia kládli dôraz na eleganciu, štýl a dynamické línie.

Tých má novinka na rozdávanie. Mimoriadne príťažlivo a agresívne pôsobí predná maska s akoby zapadnutou mriežkou chladiča, nad ktorú vystupuje znak automobilky. Po bokoch masky sú svetlá, ktoré sa medzigeneračne zmenšili a taktiež dotvárajú príjemnú atmosféru.

Svetlá ponúkajú LED technológiu. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Svetlá ponúkajú LED technológiu.

Silueta auta taktiež pôsobí pomerne lákavo a nekazí ju ani už spomenutý plast. Jemné doplnky sú na blatníkoch, no sú decentné a nepôsobia rušivo. Zadná časť auta sa najviac podobá na predošlú generáciu. Človek neznalý veci by mohol povedať, že ide len o výraznú modernizáciu modelu. Vzhľadom k svojej výške navyše vozidlo pôsobí úzkym dojmom.

Vo vnútri sa posádka cíti príjemne. Podľa Mazdy by kôň a jazdec mali byť jedno. V tomto prípade koňa predstavuje vodič, ktorý sa Mazdou stáva už po nasadnutí. Japonská automobilka má vynikajúco zvládnutú ergonómiu interiéru a v tomto prípade to nie je inak.

Interiér je veľmi dobre zmontovaný a výrobca... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Interiér je veľmi dobre zmontovaný a výrobca použil kvalitné materiály.

Dynamické línie z exteriéru sa preniesli aj do vnútra. Výnimkou je priestor medzi displejom a panelom ovládania klimatizácie. Táto časť pôsobí v porovnaní so zvyškom auta stroho. Biela koža v interiéri zvyšuje pocit luxusu, no je za príplatok.

Na zadných sedadlách nebudú mať problémy ani vyššie postavy, miesta je dostatok. Vyhrievanie druhého radu sedadiel je elegantne ukryté do lakťovej opierky. Batožinový priestor 506 litrov naberá po sklopení daných sedadiel takmer rovnú plochu a objem až 1 620 litrov.

Príplatková biela kože zvyšuje pocit luxusu. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Príplatková biela kože zvyšuje pocit luxusu.

Naftový motor klame telom

Nová generácia pre CX-5 neznamenala zmenšovanie motorov a uberanie valcov. Rovnako benzínové pohonné jednotky sú stále bez prepĺňania, čím sa značka radí už takmer k unikátom. Pod kapotou novej CX-5 je jediný naftový agregát s objemom 2,2 litra a dvojitým preplňovaním. Jeho výkon dosahuje 175 konských síl. Krútiaci moment má maximálnu hodnotu 420 Nm.

Mazda vynikajúco eliminovala vibrácie pohonnej jednotky. Po naštartovaní posádka len ťažko pozná, že auto spaľuje naftu. Správanie motora využívajúceho technológiu Skyactive-D je netypické.

2,2 litrový naftový motor je pre auto vhodná... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 2,2 litrový naftový motor je pre auto vhodná voľba.

Krútiaci moment nastupuje už v stredných otáčkach, no nestráca svoju silu ani po presiahnutí 5-tisíc otáčok. Tento efekt umožňuje dvojité prepĺňanie. Neznamená to, že pri predbiehaní je nutné motor vytáčať. Krútiaci moment nastupuje tesne pod hranicou 2-tisíc otáčok.

Táto výhoda sa môže stať nevýhodou v prípade spotreby. Tá sa pohybuje na hranici 8 l/100 km, pričom pri využívaní dynamiky motora má na naftový motor vysokú tendenciu stúpať smerom nahor. Pri pokojnej jazde môže priemer začínať číslom 7, no v kombinovanej prevádzke sa pod danú hodnotu vozidlo pravdepodobne nedostane.

Zrýchlenie na 100 km/h trvá 9 sekúnd. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Zrýchlenie na 100 km/h trvá 9 sekúnd.

Z 0 na 100 km/h CX-5 zrýchli za 9 sekúnd a maximálna rýchlosť leží na hodnote 209 km/h. V meste sa snaží spotrebu znižovať štart stop systém, ktorý, našťastie, nevypína motor pri každej príležitosti úplne bez ohľadu na jeho zohriatie a podmienky.

Jazda je pohodlná, nie športová

Mazda opäť vynikajúco naladila podvozok. CX-5 ponúka dobrú kombináciu pohodlia a stability. Očakávali sme, s prihliadnutím na dizajn auta, že pružiny budú omnoho tuhšie. Vďaka mäkšiemu pruženiu je jazda pohodlná aj na nekvalitnej ceste. Tuhosť celej karosérie sa medzigeneračne zvýšila o 15 percent.

Vodič má pocit, že šoféruje ľahšie auto. Hmotnosť tohto modelu osciluje medzi 1 520 až 1 657 kilogramami. Prekvapilo nás však riadenie. Účinok posilňovača riadenia je až príliš silný a prijali by sme viac informácií o tom, čo sa deje pod prednými kolesami.

Rovnako tak nás nepotešila ani kulisa 6 stupňovej manuálnej prevodovky. Radiaca páka sa medzi jednotlivými stupňami pohybuje isto ale až príliš ľahučko. Vďaka tomu nemôžeme povedať, že CX-5 sedí športový štýl jazdy. Pri bežnom štýle jazdy je auto stabilné aj vďaka systému G-vectoring control, ktorý eliminuje potrebu jemných korekcií volantom počas jazdy. Tento systém sme mali možnosť spoznať už v modernizovanej Mazda 6.

Nové technológie na palube

V interiéri na prvý pohľad zaujme nový 7 palcový displej, ktorý už nie je zabudovaný do palubnej dosky, ale týči sa nad ňou. CX-5 dostala konečne plnohodnotný head-up displej, ktorý premieta informácie priamo do zorného poľa vodiča. Doteraz bol dostupný len vysúvací plastový štít, na ktorom sa objavovali informácie niekde na rozhraní kapoty a cesty.

Riadenie nie je tak tuhé, ako sme očakávali. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Riadenie nie je tak tuhé, ako sme očakávali.

CX-5 dostala taktiež LED svetlá s automatickým prispôsobovaní svetelného kužeľa podľa aktuálnych podmienok na ceste. K výkonu svetiel nemáme žiadne výhrady. Z nášho pohľadu bez problémov fungovalo aj samotné „vyrezávanie“ svetiel pred oproti idúcimi autami. Niekoľkokrát sa nám však stalo, že vodiči oproti blikali, pravdepodobne boli oslnení silným svetelným lúčom, ktorý už vtedy mal byť slabší.

Pozitívne hodnotíme aj asistenčný systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Okrem akustického upozornenia dokáže aktívne zasiahnuť do riadenia a zabrániť neželanému prekročeniu čiary. V prípade záujmu je možné túto časť deaktivovať a nechať v pohotovosti akustické alebo vibračné upozornenia.

Mazda
		CX-5
Mazda CX-5
+23Mazda CX-5

Záver

Cena novej generácie je nastavená veľmi zaujímavo. Veľké SUV môžete mať už od 22 990 eur. V takom prípade nepočítajte s pohonom všetkých kolies alebo naftovým motorom. Testovaný automobil s najsilnejšou naftovou pohonnou jednotkou spolu s najvyššou výbavou Revolution Top stojí 35 200 eur.

Za príplatok je biely interiér, ktorý stojí 200 eur, navigačný systém za 500 eur alebo lak Machine Gray za 805 eur. V prípade najsilnejšieho naftového motora si nevyberáte, či chcete mať výkon len na predných kolesách, alebo aj vzadu. Pohon všetkých kolies je štandardom.

Displej našťastie nie je dotykový. Ovládanie... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda CX-5 Displej našťastie nie je dotykový. Ovládanie leží pri páke prevodovky.

Nevýhodou je fakt, že ak vám stačí slabší naftový motor s výkonom 150 koní, tak najvyššiu výbavu nedostanete. V tomto prípade je vrcholom ponuky výbava Revolution, takže okrem menšieho počtu koní vám budú chýbať aj kožené elektricky ovládané sedadlá, vyhrievanie zadných sedadiel, spomínaný head-up displej, adaptívny tempomat alebo inteligentný brzdový asistent. Práve naftový motor naladený na 150 koní by bol pre novú CX-5 ideálny.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 550
Šírka (mm) 1 840
Výška (mm) 1 680
Rázvor (mm) 2 700
Objem batožinového priestoru (l) 506/1 620
Objem palivovej nádrže (l) 58
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 520 – 1 657

Technické údaje

Typ Motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 2 191
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 129/175 pri 4 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 420 pri 2 000
Prevodovka 6 stupňová manuálna
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 209
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,0
Spotreba (kombi) (l/100km) 5,4
Spotreba (test) (l/100km) 7,8

Cena

Základná cena 22 900 EUR
Cena testovaného modelu 32 500 EUR
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #test #SUV #Mazda #Skyactiv-D #Mazda CX-5
Články podľa značiek