Opel Insignia Grand Sport novej generácie je pre automobilku veľmi dôležitý. V súčasnosti sa dokončuje jej prechod z amerického koncernu General Motors pod krídla francúzskeho koncernu PSA. Začiatky novej spolupráce si budú vyžadovať investície, a preto je predajnosť súčasných modelov Opel kľúčová.
Pokiaľ ide o nové crossovery značky s označeniami Crossland X a Grandland X, tie vzišli už zo spolupráce Opelu a koncernu Peugeot-Citroën. Nová Insignia Grand Sport však vznikla ešte pod záštitou General Motors, takže francúzske diely v nej nenájdeme. Zástupca strednej triedy predstavuje vrchol ponuky značky z hľadiska reprezentatívnosti aj možnosti výberu motorov.
Vzhľadom pripomína kupé
V prednej časti sa nová generácia Insignie Grand Sport zmenila len mierne. Maska chladiča má oblejšie tvary a vnútri ju zdobia dve chrómované lišty smerujúce k logu. Denné svetlá v tvare bumerangu kopírujú sklon prednej kapoty a dodávajú autu dynamický výraz. Pri pohľade zozadu zaujmú hlavne zadné svetlá s výraznou grafikou.
Najpodstatnejšou zmenou dizajnu je určite silueta auta, ktoré výrazne pripomína kupé. Hoci ide o liftback, keďže dvere batožinového priestoru sa otvárajú aj so zadným sklom, na prvý pohľad to tak vôbec nevyzerá. Navyše B-stĺpky sú čiernej farby, aby okná vyzerali ako jeden celok. Dynamický ráz pri pohľade zboku zvýrazňuje chrómovaná lišta okolo okien, ktorá sa za C-stĺpikom rozširuje a je zahnutá do tvaru hrotu.
Motor poteší dynamikou aj spotrebou
Pod kapotou testovaného auta sa nachádzal dvojlitrový naftový štvorvalec CDTI s výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Ten prenášal výkon na prednú nápravu prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Celkovo možno agregát zhodnotiť ako univerzálny, keďže je vhodný rovnako do mesta ako aj na diaľnicu. V meste poskytuje dostatočnú dynamiku pri vjazde do križovatiek, zatiaľ čo na diaľnici pracuje pri 2 300 ot./min a je dobre odhlučnený.
Spotreba paliva je priaznivá. V meste nepresahuje 7 litrov na sto kilometrov. Pri jazde po diaľnici rýchlosťou 130 km/h ubúdala nafta z nádrže tempom 6,3 l/100 km. Mimo mesta sa spotreba paliva pohybuje na úrovni 5 l/100 km. Počas testu sme dosiahli kombinovanú spotrebu 5,8 l/100 km. Pre dosiahnutie nízkej spotreby sa možno riadiť aj kontrolkami upozorňujúcimi na zmenu prevodového stupňa. Nevýhodou je, že pri dodržiavaní rád elektroniky pracuje motor pri nízkych otáčkach a je oveľa hlučnejší. Hoci sme sa kontrolkami riadili len občas, aj tak sme dosiahli dobrú spotrebu.
Pokiaľ ide o športovejšiu jazdu a dynamický prejazd zákrut, pohon prednej nápravy nie je ideálny. Auto je dlhé a posilňovač riadenia je nastavený príliš voľne. Nie je preto jednoduché odhadnúť, ako správne natočiť volant. Nemilo nás prekvapilo aj odhlučnenie podvozka, cez ktorý do kabíny prenikalo priveľa hluku, a to nielen pri jazde po nerovnostiach, ale aj všeobecne. Podvozok je nastavený na komfortnú jazdu a aj s osemnásťpalcovými kolesami dobre filtroval hrbole a jamy na vozovke.
V interiéri nádych luxusu
Po nasadnutí do interiéru Insignie Grand Sport je posádke hneď jasné, že sedia vo vozidle strednej triedy. Vodič a spolujazdec majú pred sebou elegantnú palubnú dosku. Tá je síce tvorená mäkčenými plastmi, no tie výborne imitujú kvalitnejšie materiály. Stredový tunel je pokrytý čiernym klavírnym lakom. Väčšina funkcií sa ovláda cez dotykový displej, no ovládanie klimatizácie a hlavných funkcií audiosystému ostalo analógové.
Vodič má pred sebou polovirtuálny prístrojový panel, pričom si môže zvoliť jeden z dvoch motívov. Okrem tradičných ukazovateľov rýchlosti, otáčok motora a teploty chladiacej kvapaliny má k dispozícii aj informáciu o napätí v batérii a o teplote oleja. Ovládanie palubného počítača sa z ľavej páčky pod volantom presunulo na pravú stranu volantu a je oveľa praktickejšie.
Jazdu vodičovi uľahčuje niekoľko prvkov z príplatkovej výbavy. Asi najdôležitejším sú predné adaptívne LED matrixové svetlomety, ktoré výrazne zľahčujú jazdu v noci. Ďalej je to head-up displej, ktorý dokáže zobrazovať niekoľko údajov a prenášajú sa naň aj informácie z navigácie. Nakoniec je to adaptívny tempomat, ktorého reakcie sa dajú prispôsobiť trom vzdialenostiam. Pasažieri vzadu majú miesta na rozdávanie. Vyššie osoby by privítali viac miesta nad hlavou, ale to muselo ustúpiť ladnej siluete zvažujúcej sa strechy. Do batožinového priestoru je pohodlný prístup a zmestí sa doň 490 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel sa prepravná kapacita zväčší na 1 450 litrov.
Záver
Opel Insignia Grandsport je v ponuke v štyroch stupňoch výbavy. Už základný stupeň Selection poskytuje bohatú výbavu. My sme testovali vozidlo vo výbave Innovation, ktoré je jedným z dvoch najvyšších stupňov. Jej súčasťou je aj automatická dvojzónová klimatizácia, automatické diaľkové svetlá, dva USB konektory pre cestujúcich vzadu, asistenčná služba OnStar, čalúnenie v kombinácii kože a látky, ambientné osvetlenie interiéru, chrómované lišty okolo bočných okien alebo osemnásťpalcové disky kolies.
Aj najvyššie výbavy možno vylepšiť prvkami z ponuky príplatkovej výbavy. Balík zahŕňajúci parkovacie senzory, parkovaciu kameru a elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá stojí 1 000 eur. Adaptívne LED Matrix svetlomety s technológiou AFL sú za príplatok 1 400 eur, navigačný systém Navi RF900 IntelliLink spolu s prémiovým zvukovým systémom BOSE stojí 800 eur, vyhrievanie čelného skla, volantu a predných sedadiel je za 650 eur, head-up displej stojí 900 eur a adaptívny tempomat je za príplatok 1 000 eur.
Základná cena Opelu Insignia Grand Sport je 20 490 eur. V tomto prípade ide o kombináciu zážihového motora s objemom 1,5 litra a šesťstupňovej manuálnej prevodovky v základnej výbave Selection. V spomínanej najnižšej výbave možno dostať aj dvojlitrový vznetový motor so šesťstupňovým manuálom, ktorý stojí 24 990 eur. S výbavou Innovation stúpne cena druhej menovanej kombinácie na 27 490 eur. Výrobca poskytuje záruku päť rokov alebo do prejdenia 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 897 |
Šírka (mm) | 1 863 |
Výška (mm) | 1 455 |
Rázvor (mm) | 2 829 |
Svetlá výška (mm) | 92 |
Objem batožinového priestoru (l) | 490/1 450 |
Objem palivovej nádrže (l) | 62 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 507 |
Celková hmotnosť (kg) | 2 185 |
Technické údaje
Typ motora | radový vznetový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 956 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 125/170 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 2000 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 226 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 6,7/4,3/5,2 |
Emisie CO2 (g/km) | 136 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 20 490 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 27 490 EUR |
Cena testovaného vozidla | 35 020 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku |