Boom crossoverov je nezastaviteľný. Odbyt rastie priam raketovým tempom. Chýbať tu nesmie ani Citroën, ktorý sa doteraz spoliehal viac na triedu minivanov. V tej síce figuruje stále, ale jeho C4 Cactus mnohé zmenil. Teraz dostane nového menšieho súrodenca. Francúzska automobilka ho už ukázala v júni v Paríži na statickej prezentácii a potom vo Frankfurte nad Mohanom. Prvé kilometre sme s ním však mohli absolvovať až na dynamickej prezentácii na Korzike. Rozhodne púta pozornosť. Nielen kvôli samotným hravým tvarom, ktoré budú asi viac imponovať ženám, ale najmä bohatej individualizácii.
Robustný a hravý
C3 Aircross ponúka totiž až osem lakov karosérie, štyri farby strechy (čiernu, bielu, oranžovú, béžovú) a štyri farebné balíčky (oranžový, sivý, biely a čierny). Tie zahŕňajú kontrastné sfarbenie strešných nosičov, krytov zrkadiel, lemov svetiel a prvkov v bočných ochranných lištách. To vytvára celkom 90 rôznych farebných schém, ktoré možno obohatiť o ponuku dvojfarebných diskov a navyše „žalúzie“ zadného páru okien, ktoré sú vlastne nálepkami. Paradoxne, Citroën nepoužil pri Aircrosse známe ochranné vankúše AirBump, hoci by sa práve pri ňom hodili. Už len z dôvodu veľkých bočných plôch pontónu karosérie. Automobilka však tvrdí, že tým chcela odlíšiť Aircross od Cactusu.
C3 Aircross nie je naozaj žiaden drobček. Na dĺžku má 4 150, na šírku 1 760 a na výšku 1 640 mm. To znamená, že v porovnaní s hatchbackom C3, ktorý je jeho základom, je až o 60 mm dlhší, o 10 širší a až o 170 mm vyšší. Vyšší je dokonca aj od C4 Cactusu. Podobne je to s rázvorom náprav 2 600 mm, ktorým prekonáva menšieho brata o 60 mm. Stále je však jeho formát vhodný do mestskej premávky. Svet crossoverov evokuje svetlou výškou 175 mm, ktorá je v mestskej džungli nepochybne výhodou, ale aj bohatou plastovou ochranou nárazníkov a lemov blatníkov. Na jeho dobrodružné gény odkazujú aj robustné proporcie. Že ide o crossover, niet teda najmenších pochybností.
Variabilný ako MPV
Ako je to vnútri? Tam sľubuje Citroën variabilitu na úrovni vanov. A v podstate má pravdu. Nastupovanie je v porovnaní s nižším Citroënom C3 podstatne jednoduchšie. Prijali by sme však väčší uhol otvorenia zadných dverí, už len preto, že ich výrez je pomerne skromný. Kufor ponúka až 410 litrov na batožinu, čo je až o 110 litrov viac v porovnaní s C3. To je naozaj obrovská výhoda. Je tu tiež praktická dvojitá podlaha a zadné sedadlá delené v pomere 40:60, ktoré možno posúvať až o 150 mm vpred. Takže na úkor zadných cestujúcich môže vzrásť objem až na 520 litrov. To už naozaj pripomína minivany. Podobne ako sklopné operadlo spolujazdca, ktoré umožní prevážať predmety dlhé až 2,4 metra.
Príjemným detailom je pevné plató so schránkami na drobné predmety. Prijali by sme však viac praktických háčikov. Viac miesta nájdete v kontexte s C3 aj v interiéri. A to podstatne. Cítiť to najmä na zadných sedadlách s prekvapujúco veľkou priestorovou rezervou na nohy. A samozrejme aj nad hlavou. Tie predné zas prinášajú vyššiu pozíciu a veľmi dobrý výhľad. Čalúnenie má vyslovene komfortný charakter a tvarom pripomína C4 Cactus inšpirovaný nábytkovým dizajnom. Oceňujeme veľkorysé rozmery sedákov aj operadiel. Z tohto pohľadu ide o jasný Citroën. Vzadu by však mohli mať sedáky väčšiu dĺžku. Je to však daň za variabilitu.
Dobije aj telefón
V oblasti materiálov sledoval Citroën cenu, takže tvrdé plasty nie sú výnimkou. Vidieť to najmä na výplniach dverí, zvlášť tých zadných, kde sa nenašlo veľa miesta na textíliu. Na druhej strane dobieha C3 Aircross tento hendikep invenčným dizajnom. Hravosť exteriéru sa jednoducho premietla aj do kabíny. Ak si priplatíte, rozhodnúť sa môžete pre päť farebných schém (Standard, Metropolitan Grey, Urban Red, Hype Mystral a Hype Colorado), ktoré sa líšia textúrou palubnej dosky, farbou obkladov dverí, čalúnením alebo dekoráciami na volante a prieduchoch ventilácie. To výsledný dojem zásadne zlepšuje, podobne ako celkové spracovanie palubnej dosky. Tá má na rozdiel od Cactusu plnohodnotný a dobre prehľadný prístrojový panel so všetkým, čo k tomu patrí a navyše aj „plný počet“ prieduchov ventilácie.
Spoločnosť robí „prístrojovke“ dotykový displej rozhrania, ktorý môže mať až sedem palcov. Slúži nielen audiu či navigácii, ale aj na konektivitu so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link a tiež cúvacej kamere či dokonca zobrazeniu blízkeho okolia vozidla, tak ako sa na crossover patrí. Prílišná integrácia ovládania cez obrazovku však C3 Aircross pripravila o samostatný panel klimatizácie. Lenže to je dnes vlastne štandard. Klasické ovládače ostali aspoň regulácii hlasitosti či vyhrievaniu zadného okna. V spodnej časti stredovej konzoly našiel miesto indukčný box (ConnectBox) na dobíjanie smartfónov. Napokon, odkladacích schránok je tu naozaj dosť. Napríklad pred spolujazdcom na drobné predmety, ale aj vo dverách, ktoré zvládnu 1,5-litrovú PET fľašu.
Trojvalec stačí, silný diesel poteší
Ponukou motorov sa C3 Aircross zhoduje s C3. Pod kapotou sa objavia tri benzínové 3-valce PureTech alebo dva naftové motory BlueHDi. Základom je atmosférický 3-valec 1,2 PureTech 82 (60 kW) a nad ním dve preplňované verzie s výkonom 81 alebo 96 kW. Pre strednú výkonovú verziu je pripravená 6-stupňová automatická prevodovka a pre najvýkonnejšiu 6-stupňový manuál. Inak je štandardom 5-stupňová manuálna prevodovka. Naftu zastúpi 4-valec 1,6 BlueHDi s výkonom 74 alebo 88 kW. My sme si vyskúšali verziu 1,2 PureTech (74 kW) so 6-stupňovým automatom. Dobrou správou je, že ide o prevodovku s hydrodynamickým meničom a nie často kritizovaný „robot“. Jednoducho, Citroën konečne kapituloval.
S dynamikou nemá táto verzia problémy, Napokon, tento 3-valec patrí k najlepším na trhu. Aj preto, že PSA v tomto prípade nezredukovalo objem na rovný liter. Tých 200 kubíkov navyše dáva motoru pružnosť v širšom pásme otáčok. A tiež solídny krútiaci moment 205 Nm. Motor je navyše dostatočne kultivovaný. Už nad hranicou 1 500 otáčok cítiť jeho záber. S japonskou prevodovkou Aisin si rozumie bez najmenších problémov. Spotrebu však pri dynamickom zaobchádzaní príliš nenadchne. Chce to trochu citu. My sme sa dostali na kľukatých cestičkách Korziky nad osem litrov. Sám Citroën priznáva, že s automatom má táto verzia o 1,6 litra väčšiu konzumáciu paliva ako s manuálom. Za normálnych okolností by ale spotreba nemala presiahnuť sedem litrov.
Viac sa nám predsa len páčil diesel 1,6 HDi s výkonom 88 kW, kombinovaný so 6-stupňovým manuálom. Táto verzia pôsobí suverénnejšie. Pochopiteľne, je výrazne drahšia. C3 Aircross však pridáva citeľne na dynamike a navyše je úspornejšia. Bez problémov s ňou podleziete šesťlitrovú hranicu, a to aj v prípade, ak si nedávate pozor. Aj pre diesel pritom platí veľmi slušné odhlučnenie. Toto Francúzi jednoducho vedia. Podobne ako s komfortom. C3 Aircross už využíva súbor opatrení Citroën Advanced Comfort, ktorý eliminuje vibrácie a hluk – od špeciálnych dorazov tlmičov až po penové výplne sedadiel. Jazda je na dnešné pomery mimoriadne pohodlná.
Prašné cesty zvláda
Prekvapilo nás tiež správanie v zákrutách. Niežeby bol Citroën C3 Aircross so svojím jednoduchým podvozkom etalónom jazdných vlastností, ale nakláňanie karosérie má vcelku pod kontrolou. Navyše na nás zapôsobilo riadenie lepšie ako pri menšom C3. Je o čosi komunikatívnejšie a presnejšie. Komfortné odpruženie je nepochybne výhodou aj v ľahšom teréne. S tým nemá C3 Aircross vďaka chránenému podvozku a svetlej výške 175 mm problémy. Prašné korzické cesty zvládal s prehľadom. S pohonom 4×4 však nerátajte. V tomto smere nedokáže prekročiť Aircross svoj tieň. Náhradou je trakčná elektronika Grip Control s režimami Standard, Sand, All-Road, Snow a ESP-Off. Teda dobre známym systémom, ktorý zlepšuje záber pomocou pribrzďovania preklzujúcich kolies alebo zmiernením zásahov ABS.
Pri rozjazde do kopca pomôže hill-holder a pri prudkom klesaní zas Hill Descent Control. Možno sa to nezdá veľa, ale verte, že elektronika dnes dokáže divy a že s C3 Aircross sa dostanete na miesta, ktoré by bežný hatchback s predným náhonom nezvládal. Škoda len, že Grip Control nie je súčasťou sériovej výbavy. V celku na nás Aircross zapôsobil svojou univerzálnosťou, nápaditosťou a komfortom. Ak by vám jeho prílišná hravosť liezla trochu na nervy, môžete zvoliť jednofarebné lakovanie bez kontrastných dekorácií a menej výstredných odtieňov. Navyše ušetríte. Na Slovensku sa C3 Aircross predstavil na autosalóne v Nitre. Štartuje cenou 11 900 eur vo verzii 1,2 PureTech 82 (60 kW) Live.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 154 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 824 |
Výška (mm) | 1 597 – 1 637 |
Rázvor náprav (mm) | 2 604 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 410 – 520 – 1 255/45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 220 – 1 293 |
Technické údaje
Motor | 1,2 PureTech 82 | 1,2 PureTech 110 | 1,6 BlueHDi | 1,6 BlueHDi |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 4/8 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 199 | 1 199 | 1 560 | 1 560 |
Max. výkon (kW/ot.) | 60/5 750 | 81/5 500 | 73/3 750 | 88/3 500 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 118/2 750 | 205/1 500 | 254/1 750 | 300/1 750 |
Prevodovka | 5M | 5M/6A | 5M | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 14,0 | 10,2/10,6 | 11,5 | 9,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 165 | 185/183 | 175 | 9,8 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,1 | 4,9/6,6 | 3,9 | 4,0 |