Test: Mazda CX-3 Skyactive-G150 AWD – viac je niekedy menej

15.10.2017 07:00

Čo sa stane, keď malú Mazdu 2 nafúkneme? Vznikne crossover s označením CX-3. Z vonku je auto väčšie, no vznikajú priestorové zázraky aj vo vnútri? Testovaný crossover poháňal benzínový dvojlitrový štvorvalec, ktorého výkon manuálna prevodovka posielala na obe nápravy.

Mazda CX-3 stojí na základoch Mazdy 2.
Mazda CX-3 stojí na základoch Mazdy 2. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Mazda CX-3 sa verejnosti po prvýkrát predstavila v roku 2014 na autosalóne v Los Angeles. K zákazníkom sa prvé kusy dostali v roku 2015. Najmenší crossover v portfóliu japonskej automobilky stojí na základoch malého hatchbacku Mazdy 2.

Vyšší podvozok a plastové doplnky reflektujú na aktuálne preferencie zákazníkov. Počas svojej existencie model získal niekoľko ocenení. V roku 2015 v Nemecku Mazda CX-3 získala Red Dot Design Award, v roku 2016 sa stala finalistom ankety World Car Design of the Year. V rovnakom roku sa CX-3 získala Car of the Year. Ale len v Thajsku.

CX-3 z vonkajšej strany pôsobí robustným dojmom.
CX-3 z vonkajšej strany pôsobí robustným dojmom. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Výzor je najdôležitejší

Už na prvý pohľad je jasné, že ak by CX-3 bola ženou, mala by Instagram plný vlastných fotiek a veľký počet mužov okolo seba. Inými slovami, ide o veľmi pekne tvarovaný automobil, ktorý klame telom.

Rázvor náprav dosahuje len približne 2,5 metra a dĺžka jemne presahuje 4,2 metra. Napriek tomu pri pohľade na CX-3 máte pocit, že ide o robustné auto. Pôsobí omnoho väčším dojmom ako model 2.

Japonská automobilka zvládla dizajn na jednotku.
Japonská automobilka zvládla dizajn na jednotku. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Mazda našťastie zvolila dostatočne originálny dizajn na to, aby sme vedeli odlíšiť CX-3 od CX-5 na prvý pohľad. Napriek tomu predná maska sa jednoznačne hlási k rodine. Veľmi zaujímavá je zvlnená línia okien a opticky zanikajúci C stĺpik za zadnými dverami.

Po otvorení dverí si jasne začíname spomínať na Mazdu 2. Rozloženie interiéru ju jasne pripomína. Najmä kruhové výduchy ventilácie alebo veľký stredový otáčkomer. Kvalita a spracovanie interiéru sú prvotriedne. Pred niekoľkými rokmi by sa za použité materiály palubnej dosky alebo výplne dverí nemuseli hanbiť ani najmenšie modely prémiových automobiliek.

Interiér pripomína menšiu Mazdu 2.
Interiér pripomína menšiu Mazdu 2. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Problém nastáva v oblasti priestoru. Toho vo vnútri je skutočne málo. Najmä ak máte očakávanie, ktoré vzniklo vďaka robustnému exteriéru. Na zadných sedadlách sa posádka musí uskromniť. Ak za sebou sedia dvaja ľudia s výškami 185 cm a viac, budú musieť pristupovať ku kompromisom. Počas testu nám chýbali aj lakťové opierky. Tento prvok nebol dostupný ani pri zadných sedadlách, ani vpredu.

Batožinový priestor pojme len 350 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1260 litrov. V porovnaní s Mazdou 2 je základný batožinový priestor väčší o 70 litrov.

Základný batožinový priestor je 350 litrov.
Základný batožinový priestor je 350 litrov. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Rozdiel v motoroch

Porovnávanie a podobnosť modelov CX-3 a 2 začína naberať iné rozmery v oblasti pohonných jednotiek. CX-3 má v ponuke silnejšie motorizácie. Dvojlitrový benzínový motor môže dosahovať až 150 koní, naftová pohonná jednotka je maximálne nastavená na 105 koní. Okrem toho je v ponuke aj pohon oboch náprav.

Testovaný model poháňal 2,0 litrový štvorvalec s výkonom 150 koní. Pohonnú jednotku od Mazdy dobre poznáme a vieme, že ide o jeden z posledných agregátov svojho druhu. Žiadne turbo ani kompresor. Len otáčky.

Dvojlitrový benzínový motor má pekný zvuk a je...
Dvojlitrový benzínový motor má pekný zvuk a je živý. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Musíme však skonštatovať, že pre CX-3 nejde o ideálnu pohonnú jednotku najmä v spojení s pohonom oboch náprav. V porovnaní so 120 koňovou verziou s pohonom len prednej nápravy je 150 koňová AWD CX-3 rýchlejšia v šprinte na 100 km/h len o 0,3 sekundy. V maximálnej rýchlosti má na vrch len o 8 km/h.

Výrazne však prehráva v spotrebe. Kým slabšia verzia má z nádrže požadovať na 100 kilometrov kombinovane 5,9 litra benzínu, silnejšia 6,4 litra. V realite sa odber ustáli na hodnote 7,5 l/100 km. V meste a na diaľnici je odber ešte o liter vyšší. Ďalším problémom je miniatúrna nádrž. CX-3 so 150 koňovým benzínovým motorom a manuálnou prevodovkou má nádrž len 44 litrov.

Mazda
		CX-3
Mazda
		CX-3
+21Mazda
		CX-3

Dosahovaná spotreba spôsobovala, že na pumpe sme zastavovali častejšie, ako sme zvyknutí. Správanie motora však poteší. Čím viac ho vytáčate, tým je spokojnejší. V nižších otáčkach CX-3 naberá tempo len pozvoľne. Kto nie je zvyknutí radiť a rozmaznali ho turbá, tomu sa správanie pohonnej jednotky nebude páčiť. Po dosiahnutí správneho počtu otáčok však posádka má možnosť počúvať zvuk, ktorý je na dnešnú dobu taktiež nezvyklý.

Jazda na jednotku, ale s hlukom

Kým nedávno sme v teste väčšej CX-5 neboli spokojní s tuhosťou riadenia a radenia, tak teraz spokojní sme. Jazda CX-3 poskytuje vodičovi správny športový pocit. Volant dáva príjemnú odozvu a radiaca páka manuálnej prevodovky sa nepohybuje úplne bez odporu ako varecha v hrnci.

Vodič pomerne ľahko odhadne, kedy sa s autom blíži k limitu a aj to, kedy predné kolesá strácajú priľnavosť. Auto je v zákrutách stabilné, k čomu prispieva aj pohon všetkých kolies, no hlavne to má na svedomí nastavenie podvozku.

V tomto prípade je pri jazde problematický hluk. Odhlučnenie podvozku nie je na vysokej úrovni. Najmä prejazd priečnych nerovností spôsobuje hluk od zadnej nápravy. Na diaľnici v aute taktiež nie je úplne ticho. K aerodynamickému hluku sa pridáva aj motor, ktorý vďaka pomerne krátkym prevodom na diaľnici neutícha.

Záver

Počas testu sme sa sami seba často pýtali, pre koho takto vybavená CX-3 je? Rozmermi je to auto vhodné najmä do mesta, prípadne pre dvojicu ľudí maximálne s malými deťmi. Pohonná jednotka nie je vhodná na časté jazdenie po diaľnici. Automobil sa do terénu určite nedostane častejšie ako bežný hatchback, takže aj pohon všetkých kolies sa zdá trochu, ako to povedať? Zbytočný.

Vypracovanie interiéru je na vysokej úrovni.
Vypracovanie interiéru je na vysokej úrovni. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Po tejto CX-3 siahne niekto, kto rád jazdí dynamicky, no nie na dlhé trasy a nemá príliš odrastené deti. Alebo ich má už úplne dospelé. Ďalším problémom je cena. CX-3 je v základe drahšia ako väčšia Mazda 3.

Testovaný model vo výbave Revolution stál 23 990 eur. Základná cena je 15 190 eur. Základná cena Mazdy 3 je 14 890 eur. Vzhľadom na osobné preferencie by sme za robustnejšiu karosériu a menší interiér rozhodne nepriplácali a radšej siahli po dobre vybavenom modeli 3. Avšak vieme, že mnoho ľudí si za vzhľad rado priplatí.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 275
Šírka (mm) 1 765
Výška (mm) 1 535
Rázvor (mm) 2 570
Svetlá výška (mm) 160
Objem batožinového priestoru 350/ 1 260 l
Objem palivovej nádrže 44 l
Pohotovostná hmotnosť 1 235 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový štvorvalec
Zdvihový objem motora 1 998 cm3
Výkon 110 kW (150 k ) pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 204 Nm pri 2 800 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon obe
Max rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,7 s
Spotreba (kombi) 6,4 l/100 km
Spotreba (test) 7,5 l/100 km

Cena

Základná cena 15 190 EUR
Cena testovaného modelu od 22 190 EUR

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Skyactive G #Mazda CX-3 #Mazda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk