Okrem navrhovania futuristických konceptov predznamenávajúcich vek elektromobilov nezabúda automobilka BMW inovovať ani svoje doposiaľ úspešné modely. Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavila tretiu generáciu modelu X3 a druhú generáciu modelu 6 GT. Obe generačné obmeny priniesli aj niekoľko podstatných zmien, ktoré zvyšujú prestíž obidvoch modelov.
BMW X3 M40i
V Mníchove nepovažujú model X3 za SUV, ale SAV. Toto auto teda nemá primárne poskytovať úžitkové vlastnosti. Jeho úlohou je dopriať vodičovi zážitok zo športovej jazdy, a preto ponuku verzií novej generácie rozšírila aj vrcholná M40i pochádzajúca z dielne športovej divízie M.
A práve BMW X3 M40i sme si mohli vyskúšať na portugalských cestách. Dizajnovo sa vrcholná športová verzia odlišuje od štandardnej masívnejšími nárazníkmi a väčšími prednými otvormi pre prísun vzduchu k brzdám. Vzadu podčiarkujú dynamický ráz dva masívne otvory športového výfukového systému.

To najpodstatnejšie však nájdeme pod kapotou. BMW X3 M40i poháňa dvakrát preplňovaný trojlitrový zážihový šesťvalec s výkonom 265 kW (360 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Vďaka nemu sa auto rozbehne z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Silu motora prenáša na obe nápravy osemstupňová automatická prevodovka Sport Steptronic. BMW X3 M40i je štandardne vybavená dvadsaťpalcovými diskami kolies s rozmerom pneumatík 245/45 vpredu a 275/40 vzadu.
Vo vnútri auta dominuje desaťpalcový displej infotainmentu, športový M volant a digitálny prístrojový štít. Z hľadiska použitých materiálov je interiér tvorený prevažne plastmi, no ich spracovanie je na veľmi dobrej úrovni. Sedadlá a výplne dverí sú čalúnené kožou. Vodič má na výber tri jazdné režimy, a to komfortný, ekologický a športový. K bezpečnosti posádky prispievajú asistenčné systémy na čele so systémom BMW CoPilot, ktorý v sebe kombinuje adaptívny tempomat a systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu.
Na ceste sa športová „X-trojka“ správa naozaj sebavedome. Napriek hmotnosti 1 885 kilogramov dokáže prudko akcelerovať. V športovom režime sprevádza zrýchlenie aj podmanivý zvuk motora. Pri dynamickom prejazde zákrut však netreba zabúdať, že ide o ťažké auto so svetlou výškou 204 milimetrov. Vyššie ťažisko sa prejavuje miernymi náklonmi karosérie.
BMW X3 M40i – technické údaje
Dĺžka (mm) | 4 708 |
Šírka (mm) | 1 891 |
Výška (mm) | 1 676 |
Rázvor (mm) | 2 864 |
Svetlá výška (mm) | 204 |
Objem batožinového priestoru (l) | 550/1 600 |
Objem palivovej nádrže (l) | 65 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 885 |
Celková hmotnosť (kg) | 2 455 |
Typ motora | radový zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 998 |
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 265/360 pri 5 500–6 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 500 pri 1 520–4 800 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,8 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 11,1/7,0/8,4 |
Emisie CO2 (g/km) | 193 |
BMW X3 xDrive 30d
Súčasťou dynamickej prezentácie novej generácie modelu X3 bola aj off-roadová jazda s najsilnejšou naftovou verziou 30d. Tú poháňa trojlitrový šesťvalec s výkonom 195 kW (265 k) a krútiacim momentom 620 Nm. Jazdenie v ľahkom teréne malo demonštrovať schopnosti pohonu oboch náprav xDrive. Ten dokáže usmerňovať výkon na kolesá, ktoré nestratili priľnavosť a pri zaradenom prvom prevodovom stupni dávkovať presné množstvo krútiaceho momentu.

Zjazd z prudkého svahu uľahčuje asistent jazdy z kopca, pričom rýchlosť klesania si vodič nastavuje sám. Vďaka spomínanej svetlej výške 204 mm a pohonu xDrive je BMW X3 univerzálnym vozidlom, ktoré si poradí v teréne a zároveň mu vyhovuje aj jazda po asfaltových cestách. Pre terénne využitie budú najlepšie základné osemnásťpalcové disky kolies, ktoré spolu s komfortne naladeným podvozkom najlepšie tlmia nerovnosti na nespevných cestách.
BMW X3 xDrive 30d – technické údaje
Dĺžka (mm) | 4 708 |
Šírka (mm) | 1 891 |
Výška (mm) | 1 676 |
Rázvor (mm) | 2 864 |
Svetlá výška (mm) | 204 |
Objem batožinového priestoru (l) | 550/1 600 |
Objem palivovej nádrže (l) | 68 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 895 |
Celková hmotnosť (kg) | 2 500 |
Typ motora | radový vznetový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 993 |
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 195/265 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 620 pri 2 000–2 500 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,8 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 6,6/5,7/6,0 |
Emisie CO2 (g/km) | 158 |
BMW 640i xDrive Gran Turismo
Druhým prezentovaným modelom bola druhá generácia luxusného GT. Prvú automobilka zaradila do radu 5, no v prípade druhej sa ju rozhodla posunúť v hierarchii o niečo vyššie, aby tým zdôraznila podobnosť ku karosérii kupé. A nejde len o zovňajšok. Nové BMW 6 GT sa zaradí medzi najluxusnejšie modely značky. Podobne ako v prípade limuzíny radu 7, aj v 6 GT si pasažieri vzadu budú užívať prepychové množstvo priestoru. Prezrádza to aj celková dĺžka auta 5091 mm a hlavne rázvor náprav 3070 mm.
Z pohľadu vodiča je 6 Gran Turismo takisto veľmi prívetivé. Tak ako v novej generácii modelu X3, aj tu interiér tvoria mimoriadne kvalitne spracované plasty kombinované s koženým čalúnením. Podobne sú na tom oba modely aj s asistenčnými systémami, ktorým kraľuje systém CoPilot. Predurčenosť na dlhé trasy podčiarkuje aj batožinový priestor, do ktorého je cez piate dvere pohodlný prístup a ktorý v základnom stave pojme 610 litrov.

BMW X3 a 6 GT spája aj ponuka pohonných jednotiek. Vrcholom druhého menovaného je verzia 640i xDrive, ktorú poháňa trojlitrový benzínový šesťvalec. V tomto prípade je naladený na 250 kW (340 k) a dosahuje krútiaci moment 450 Nm. Agregát spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic. Z 0 na 100 km/h auto zrýchli za 5,3 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na obligátnych 250 km/h.
Jazda s BMW 6 GT je mimoriadne príjemná. Vodič má na výber okrem komfortného aj ekologický a športový režim, no vo všetkých podvozok veľmi dobre filtruje nerovnosti vozovky. Športový režim sa prejavuje hlavne v rýchlejšej odozve prevodovky a silnejším zvukom z výfuku. Hoci benzínový motor sa prejavuje kultivovanejším chodom, tento model bude pre zákazníkov zaujímavejší so vznetovými pohonnými jednotkami.

Ide o zaujímavú alternatívu ku klasickej karosérii sedan. Vďaka svetlej výške 138 milimetrov vodič sedí o niečo vyššie ako v sedane, čo mu dáva lepší výhľad. Vozidlo sa zároveň dizajnovo približuje k momentálne veľmi obľúbenej kategórii SUV. Keď do toho pripočítame aj zvažujúcu sa siluetu strechy dodávajúcu autu dynamiku, vo výsledku dostaneme veľmi dobré spojenie prvkov jednotlivých segmentov, čo môže mnoho zákazníkov oceniť.
BMW 640i xDrive Gran Turismo – technické údaje
Dĺžka (mm) | 5 091 |
Šírka (mm) | 1 902 |
Výška (mm) | 1 540 |
Rázvor (mm) | 3 070 |
Svetlá výška (mm) | 138 |
Objem batožinového priestoru (l) | 610/1 800 |
Objem palivovej nádrže (l) | 68 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 910 |
Celková hmotnosť (kg) | 2 515 |
Typ motora | radový zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 998 |
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 250/340 pri 5 500–6 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 450 pri 1 380–5 200 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,3 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 10,5/6,1/7,7 |
Emisie CO2 (g/km) | 177 |