Slováci si Hyundai Tucson obľúbili. Spája všetko to, čo mnoho ľudí chce. V prvom rade je to SUV, takže ukája túžby po sedení vo väčšej výške. Napriek tom, že je automobil robustný, kórejská automobilka mu nastavila priaznivú cenu so slušnou výbavou. Z toho dôvodu sa na Slovensku stal predajnou dvojkou značky Hyundai, pričom výrazne stíha model i30.
Za prvých 9 mesiacov sa na Slovensku podľa údajov od importéra predalo 1 662 kusov Tucsona. Menšia i30 dosiahla za rovnaké obdobie 1 905 kusov. Od uvedenia SUV na trh v roku 2015 si majiteľa našlo 4 445 kusov. To však neznamená, že Tucson je úspešný len na Slovensku. Celosvetovo jeho predaje od januára do septembra dosiahli 335 791 kusov.
Výrobca pripravil niekoľko motorizácií, z ktorých si záujemcovia môžu vyberať. Od najslabšieho 1,6 litrového benzínového štvorvalca bez turba až po 185 koňový naftový dvojliter.
Na Slovensku je najpredávanejším motorom práve ten základný. Atmosférická pohonná jednotka 1,6 GDI dosahuje výkon 132 koní. Jej krútiaci moment je len 160,8 Nm a výkon prenáša len na predné kolesá. Kto sa však rád odvezie svižnejšie, ten by mal siahnuť po inom motore. Na výber je napríklad ešte preplňovaná benzínová jednašestka s výkonom 177 koní. Tá nás však počas testu nemilo prekvapila vysokou spotrebou.
Správne má byť pod kapotou naftový dvojliter
Hyundai Tucson je také poctivé SUV. S testovaným motorom 2,0 CRDI a pohonom všetkých kolies asi ešte poctivejšie. Testovali sme slabšiu verziu s výkonom 136 koní a maximálnym krútiacim momentom 373 Nm.
Z 0 na 100 km/h sa SUV dostáva za 10,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 184 km/h. Kórejská automobilka veľmi dobre pohonnú jednotku odhlučnila, takže do interiéru neprenikajú ani zvýšené vibrácie ani hluk.
Motor sa vyznačuje najmä svojou pružnosťou. Krútiaci moment je dostupný už od 1 500 otáčok, takže vodič má pod pravou nohou od nízkych otáčok dostatok sily na rozbehnutie SUV. Napriek tomu, že testovaný Hyundai mal na palube aj pripojiteľný pohon zadnej nápravy, spotreba sa drží v rozumných medziach. Výrobca síce sľubuje v kombinovanej prevádzke 5,2 l/100 km, vodič sa musí v realite pripraviť na približne 7 l/100 km.
Netreba zabúdať na to, že na palube je prítomný pripojiteľný pohon zadnej nápravy. Navyše je možné uzatvoriť stlačením jedného tlačidla rozdelenie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50.
Neutrálne jazdné vlastnosti
Hyundai Tucson pravdepodobne neosloví vodičov, ktorí majú záľubu v rýchlej jazde. Kórejské SUV je vhodné skôr na každodenné jazdenie bez zbytočného naháňania. Dynamické chúťky vodiča do veľkej mieri ovplyvňuje riadenie, ktorého účinok je príliš silný. To uľahčuje parkovanie a manévrovanie v úzkych priestoroch, no pri prejazde zákrut posilňovač spoľahlivo filtruje všetky informácie spod kolies.
Tucson má však aj dva jazdné režimy. Po zmene z režimu „normal“ na „sport“ sa nemení odozva stlačenia plynu, no aj tuhosť posilňovača riadenia. Napriek tomu, tuhšie riadenie neponúka športovejší pocit z jazdy.
Podvozok je však veľmi dobrý vo filtrovaní nerovností na ceste. Rovnako aj odhlučnenie je na vysokej úrovni, čo ocení posádka pri dlhších jazdách po nekvalitných cestách. Vďaka pohonu všetkých kolies získal Tucson väčšiu stabilitu ako v prípade len pohonu prednej nápravy.
Vďaka pohonu oboch náprav má vozidlo aj zvýšenú použiteľnosť v teréne. Vyškriabať sa hore zablateným kopcom nie je problém. Systém však uľahčuje najmä jazdu na snehu. S prvým snehom tejto sezóny sme mali možnosť vyskúšať jeho funkčnosť na zasneženej a zľadovatenej ceste na horskom prechode Čertovica a musíme len skonštatovať, že sme boli radi, že Tucson vedel do akcie pripojiť aj zadok.
Stabilizačný systém a kontrola trakcie je nastavená pomerne rozumne. Elektronika nechá pretočiť kolesá bez toho, aby úzkostlivo zasahovala do jazdy. Vodič sa tak vie vyhrabať z hlbšieho snehu aj bez toho, aby musel vypýtať trakčnú kontrolu. V takom prípade vie Tucson pri neopatrnom stlačení plynu na zľadovatenej ceste vyhodiť zadok zo zákruty, pričom zásah elektroniky prichádza možno o desatinu sekundy neskôr, ako by väčšina vodičov chcela.
Technologické rezervy
Hyundai neposunul Tucson vo výbave Shadow na hranice jeho technologických možností. V porovnaní s výbavou Family je na palube napríklad navigačný systém a kamerový systém. Kamerový systém má kórejská automobilka tradične na vysokej úrovni a kvalitu obrazu môžu závidieť aj niektoré drahšie automobily.
Na palube nám však chýbal systém na sledovanie mŕtveho uhla alebo asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Asi najviac nám vo vozidle prekážali halogénové svetlá. Ich účinok je len priemerný. Hlavné LED svetlá sú dostupné až vo výbave Style za príplatok 600 eur a štandardným prvkom výbavy sú až v stupni Premium.
Na palube bol rovnako prítomný svetelný senzor, no dažďový senzor chýbal. Za príplatok je vo výbave Shadow možné získať len metalízu za 500 eur alebo automatickú 6 stupňovú prevodovku, ktorá stojí 1 600 eur. S benzínovým motorom 1,6 T-GDI je možné spojiť 7 stupňový dvojspojkový automat, ktorý stojí 2 000 eur.
Shadow sa zameriava aj na dizajnové doplnky v sivej farbe. Ide o vonkajšie kryty spätných zrkadiel alebo spodné časti nárazníkov. Volant je potiahnutý kožou a textilné čalúnené sedadiel má biele prešívanie.
Záver
Výbava Shadow je len akýmsi doplnkom k štandardnej ponuke výrobcu. S dvojlitrovým naftovým motorom a pohonom oboch náprav je testovaný automobil najdrahšou voľbou v rámci výbavy Shadow. Jeho cenníková cena predstavuje 26 490 eur.
S rovnakým motorom stojí Tucson vo výbave Family, s bonusom 1 500 eur, 25 990 eur. Chýba mu však napríklad navigácia alebo integrovaná kamera. Súčasťou všetkých stupňov výbav je aj 5 ročná záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov alebo 5 rokov asistenčnej služby.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 475 |
Šírka (mm) | 1 850 |
Výška (mm) | 1 655 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Minimálna svetlá výška(mm) | 172 |
Objem batožinového priestoru | 513/1 503 l |
Objem palivovej nádrže | 62 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 587 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 995 cm3 |
Výkon | 100 kW (136k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 373 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 184 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,9 s |
Spotreba (kombi) | 5,2 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,0 l/100 km |
Cena
Základná cena modelu | 18 990 EUR |
Cena testovaného modelu | 26 490 EUR |