Neutíchajúci záujem o karosárske prevedenia SUV a crossover núti automobilky vytvárať nové modely a zapĺňať nimi medzery v ponuke. Práve touto cestou sa vybral aj Opel, ktorý sa pred časom pridal do koncernu PSA Peugeot-Citroën. K modelu Mokka X pochádzajúceho ešte z čias pôsobenia pod General Motors pribudol Crossland X. Ide o mestskú alternatívu k spomínanej Mokke X.
Kým Mokka X je v ponuke aj s pohonom oboch náprav, Crossland X sa spolieha len na predný náhon. Okrem toho zahrňuje aj niekoľko dizajnových prvkov prezrádzajúcich jednoznačne mestské zameranie oproti konzervatívnejšie a praktickejšie ladenej Mokke X. V rámci redakčného testu sme si vyskúšali verziu s najsilnejším naftovým motorom v najvyššej výbave Ultimate. V tejto kombinácii je Crossland X viac len než obyčajným autom do mesta.
Zvonku jednoznačne Opel
Príslušnosť k francúzskemu koncernu má priniesť hlavne ekonomické výhody. Znamená to, že viacero modelov rôznych značiek sa bude deliť o niektoré komponenty, čím sa ušetria výrobné náklady. Z hľadiska vonkajšieho dizajnu si však Crossland X zachováva typický vzhľad modelov značky Opel. Predné denné LED svetlá v tvare bumerangu a maska chladiča sú jednoznačným znakom Opelu. Terénny dojem vzbudzuje predný nárazník tvorený kombináciou čierneho a strieborného plastu.
Rovnako pôsobí Crossland X aj zozadu. LED svetlá spolu s čierno-strieborným nárazníkom odkazujú na dizajnový jazyk Opelu a zároveň vytvárajú dojem terénneho auta. Pri pohľade zboku zaujme hlavne dvojfarebné lakovanie karosérie. Línia čiernej strechy končí až pri zadných svetlách. Toto zakončenie vytvára masívny C-stĺpik dodávajúci autu robustnejší vzhľad. Spomínanú líniu strechy lemujú strieborné strešné lyžiny a chrómovaný pás okolo okien, vďaka čomu vzniká ladný kontrast.
Pod kapotou úsporný motor
Opel Crossland X meria na dĺžku 4 212 milimetrov a pohotovostná hmotnosť verzie so silnejším vznetovým motorom je 1 244 kilogramov. Vďaka agregátu s objemom 1,6 litra a výkonom 88 kW (120 k) je Crossland X svižným autom. Krútiaci moment 300 Nm umožňuje prudké zrýchlenie, a to hlavne pri druhom a treťom prevodovom stupni. Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Naftová pohonná jednotka je úsporná. Mimo obcí sa dá bez problémov jazdiť za menej ako 5 litrov na sto kilometrov. V meste spotreba stúpne zhruba o jeden liter. Na diaľnici pri jazde rýchlosťou 130 km/h motor pracuje pri 2 250 otáčkach za minútu a palivo ubúda z nádrže tempom 6,1 l/100 km. Kombinovaná spotreba sa ustálila na hodnote 5,5 l/100 km. Vďaka týmto hodnotám možno Crossland X označiť za model vhodný aj pre diaľničnú jazdu, čo značne zvyšuje jeho využitie.
Z hľadiska riadenia by sa Opelu Crossland X dalo vytknúť viacero vecí. Podvozok je nastavený tvrdo a prechod nerovností bolo v kabíne počuť aj cítiť. Svoj podiel viny na tom majú aj sedemnásťpalcové disky kolies. So šestnásťpalcovými by sa komfort v kabíne zvýšil. Vyššie ťažisko crossoveru je zdrojom náklonov karosérie pri rýchlejšom prejazde zákrut a odhad ich prejazdu sťažuje voľné a pomerne nepresné riadenie.
Ďalšou chybičkou je poloha radiacej páky. Okrem toho, že by sa jej zišli kratšie dráhy, nás prekvapila jej poloha. Hoci je umiestnená na štandardnom mieste v stredovom tuneli, je orientovaná od vodiča. Pri radení piateho a šiesteho prevodového stupňa musí vodič natiahnuť ruku dosť ďaleko.
Vo vnútri je miesta akurát
Model Crossland X je široký 1 765 mm, vysoký 1 605 mm a rázvor má dĺžku 2 604 mm. Ide o miery, ktoré zaručujú pohodlie pre štyroch cestujúcich. Pasažieri vzadu sa budú musieť pripraviť na menší priestor pred kolenami. Kufor má v základom rozostavení objem 410 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa prepravná kapacita zvýši na 1 255 litrov. Jednu rovinu so sklopenými sedadlami vytvára doska dvojitého dna batožinového priestoru.
Predné sedadlá sú pohodlné, no len s miernym bočným vedením, ktoré neposkytuje dostatočnú oporu. Prístrojový panel tvoria dva analógové budíky a displej palubného počítača. Dominantou interiéru je dotyková obrazovka informačno-zábavného systému. Súčasťou najvyššej výbavy Ultimate je navigačný systém 5.0 IntelliLink s veľmi dobrou grafikou a head-up displej, ktorý informácie premieta na výsuvné sklíčko. Parkovacia kamera aj s pohľadom z vtáčej perspektívy by si zaslúžila lepšie rozlíšenie.
Najvyššia výbava zahŕňa množstvo bezpečnostných systémov a prvkov. Patria medzi ne varovanie pred čelnou kolíziou, detekcia chodcov pred vozidlom, protikolízne brzdenie, senzor únavy vodiča a parkovacie senzory vzadu. LED predné svetlomety majú funkciu automatického prepínania diaľkových svetiel. Ovládanie tempomatu sa nachádza na volante.
Záver
Základná cena Opelu Crossland X je 12 340 eur. V tomto prípade ide o kombináciu 1,2-litrového zážihové motora, päťstupňovej manuálnej prevodovky a základnej výbavy Selection. Autá v najnižšom stupni výbavy sa ale začnú vyrábať až v januári budúceho roku. Najsilnejší vznetový motor je dostupný od výbavy Enjoy s cenovkou 17 040 eur. Kombinácia tohto agregátu a najvyššej výbavy Ultimate stojí 21 890 eur.
Nejde však o konečnú sumu, keďže na výber sú ešte prvky príplatkovej výbavy. Vyhrievanie čelného skla stojí 200 eur, pevná presklená strecha 900 eur, kožené čalúnenie 600 eur, digitálny tuner 220 eur a dojazdové rezervné koleso 60 eur. Výrobca ponúka záruku na päť rokov alebo do prejdenia 150 000 kilometrov na motor, prevodovku a rozvodovku a k tomu plnú Opel asistenciu na päť rokov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 212 |
Šírka (mm) | 1 765 |
Výška (mm) | 1 605 |
Rázvor (mm) | 2 604 |
Svetlá výška (mm) | 124 |
Objem batožinového priestoru (l) | 410/1 255 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 244 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 840 |
Technické údaje
Typ motora | radový vznetový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 560 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 88/120 pri 3 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 300 pri 1 750 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 187 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,9 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 4,6/3,6/4,0 |
Emisie CO2 (g/km) | 103 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 12 340 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 21 890 EUR |
Cena testovaného vozidla | 24 280 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku |