Verzia GrandCoupé je dostupná len na niektorých trhoch. Francúzska automobilka ju ponúka v Afrike, v Ázii alebo v niektorých európskych štátoch. Domáci francúzsky trh sa musí zaobísť len s verziami hatchback a kombi.
Renault Mégane štvrtej generácie prišiel na trh v roku 2016. Novinka sa po prvýkrát ukázala v roku 2015 na autosalóne vo Frankfurte. Sedan sa na trh dostal konkrétne v júli 2016. Jeho výroba prebieha v tureckej fabrike v meste Bursa.
Megan GrandCoupé, podobne ako jeho ostatné verzie, stojí na platforme CMF-CD, ktorú automobilka vyvinula v spolupráci s Nissanom. Využívajú ju aj modely Nissan Qashqai, X-Trail alebo Pulsar. Rovnako na nej stojí aj Renault Kadjar, Talisman, Koleos alebo Scénic. Francúzska automobilka spolu s verziou GrandCoupé vyrába v rámci modelu Mégane aj klasický hatchback a kombi. V minulosti boli dostupné aj verzie kabriolet a trojdverový hatchback, ktoré sa do novej generácie neprepracovali.
Zmenšený talizman
Renault v príprave tretej generácie rozhodne stavil na dizajn. Evolúcia vzhľadu v porovnaní s treťou generáciou je podporená výraznými a netradičnými svetlami. Vpredu vytvárajú charakteristický vzhľad vozidla diódy denného svietenia. Vzadu svetlá zasahujú takmer až do strednej časti auta.
Mégane na seba jasne prevzal dizajnový štýl ostatných modelov. Pravdou je, že označenie GrandCoupé v sebe ukrýva štandardný sedan. Výrobca sa však pustil na tenký ľad, pretože výroba sedanu z hatchbacku sa už v minulosti v prípade niekoľkých výrobcov skončila zle.
Príkladom je Mégane sedan druhej generácie, ktorý sa vyrábal v rokoch 2002 až 2009. V tomto prípade výrobca pripravil omnoho plynulejší prechod medzi zadným oknom a vekom batožinového priestoru. Odtiaľ pravdepodobne pochádza aj označenie GrandCoupé. Strecha sa postupne zvažuje smerom k veku batožinového priestoru.
Vďaka tomu je GrandCoupé najelegantnejšia verzia Meganu. Podobá sa na svojho väčšieho súrodenca s názvom Talisman. Doslova sa mi tlačí do klávesnice slovné spojenie „najkrajší Megan v histórii“.
Viac miesta vzadu a menší náklad
V porovnaní s klasickým hatchbackom je v GrandCoupé viac miesta pred zadnými sedadlami. Ani vyššie postavy nebudú mať problém s priestorom nad hlavou. Do batožinového priestoru sa zmestí v základnej konfigurácii viac ako do hatchbacku. Sedan v kufri odvezie 550 litrov.
Problém nastáva v prípade potreby naloženia rozmernejších predmetov. GrandCoupé naráža na klasický problém sedanov, do ktorých sa rozmernejšie predmety jednoducho nezmestia. Sedadlá sú sklopiteľné v pomere 2/3, takže kto chce prevážať lyže a nemá strešný nosič, musí sa vzdať ľavého zadného sedadla. Otvor v strede sedadiel chýba.
Posádka však môže využívať pohodlné sedačky. Vodič má pred sebou grafický prístrojový štít, ktorý môže meniť svoj vzhľad. Ovládanie rádia sa na volant nedostalo ani v štvrtej generácii, takže „psie ucho“ ostáva pod volantom.
Stredový displej zobrazuje všetky podstatné informácie v pomerne dobrej kvalite. Zaujímavosťou je snímač kvality ovzdušia cez ktoré vozidlo prechádza. Nespokojní sme s tmavým plastom v okolí displeja a pod ním sa nachádzajúcimi tlačidlami. Rovnako aj radiaca páka prevodovky mohla byť kratšia.
Spotreba na jednotku
Napriek tomu, že v súčasnosti sú v priazni politikov, emisií aj automobiliek benzínové motory, naftový 1,5 litrový agregát dCi s výkonom 110 koní je vynikajúci. Pohonná jednotka je tichá a ani pri studenom štarte posádku neobťažuje hlukom či vibráciami.
Spolu s krútiacim momentom 260 Nm a 6 stupňovou manuálnou prevodovkou stačí agregát na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za priemernú hodnotu 11,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 190 km/h. Lepší ako šprint je pocit pružnosti pohonnej jednotky pri predbiehaní.
110 koňový naftový motor dosahuje veľmi dobré výsledky v oblasti spotreby. V meste sa odber pohybuje na úrovni 5,4 litra na 100 km. Rovnakú spotrebu dosahovala pohonná jednotka aj na 350 kilometrov dlhej trase, z ktorej približne 250 km viedlo po diaľnici rýchlosťou 140 km/h podľa tachometra. Mimo mesta pri pokojnej jazde je dosiahnuteľná spotreba 4 l/100 km.
Pohodlie na jednotku a svetlá za príplatok
Motor je vhodný na úspornú jazdu a v tom mu sekunduje aj podvozok. Športová jazda nesedí ani jednému z nich. Podvozok je nastavený komfortne a vynikajúco filtruje nerovnosti vozovky. Odhlučnenie od kolies patrí k priemeru.
Rovnako aj riadenie a brzdy poskytujú vodičovu priemernú radosť z jazdy. Odporúčame si však priplatiť za hlavné LED svetlá. Halogénové poskytujú len podpriemerný účinok. Problémom je, že LED svetlá môžete mať len v najvyššej výbave Intens za príplatok 900 eur.
Mégane ostáva pohodlným vozidlom, ktoré sa pri ostrom prejazde zákrut pomerne výrazne nakláňa. Mäkko nastavený poteší aj na nerovnostiach v meste.
Záver
Mégane GrandCoupé je veľmi dobre vyzerajúci automobil. Postupne sa zvažujúca línia strechy síce vytvára reprezentačný vzhľad vozidla, no uberá z jeho praktických vlastností. Ale koľkokrát do roka v aute prevážate napríklad veľké škatule?
Renault ponúka sedan s menším počtom motorov ako klasický hatchback alebo kombi. Naftový motor s výkonom 110 koní sa zdá byť ideálnou motorizáciou, vďaka ktorej Mégane nebude tvoriť brzdu premávky a na čerpacích staniciach sa bude objavovať pomerne zriedkavo.
Ak máte za volantom športové ambície, tak jazdnými vlastnosťami vás Mégane nenadchne. Cenovka sedanu štartuje na sume 13 390 eur, testovaný naftový motor vo výbave Zen stojí 17 190 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 632 |
Šírka (mm) | 2 058 |
Výška (mm) | 1 443 |
Rázvor (mm) | 2 711 |
Objem palivovej nádrže | 49 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 395 – 1 487 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 461 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 260 Nm pri 1 750 ot./min |
Prevodovka | 6 stupňová manuálna |
Pohon | predná náprava |
Max rýchlosť | 190 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,6 s |
Spotreba (kombi) | 3,7 – 3,9 l/100 km |
Spotreba (test) | 5 l/100 km |
Cena
Základná cena | 13 390 EUR (s DPH) |
Cena testovanej verzie | od 17 790 EUR (s DPH) |