Na druhej strane automobil nevyzerá drsne. Chýba mu zvýšený podvozok a oplastovaná karoséria. Jeho úžitkové vlastnosti sú vyššie ako v prípade veľkých SUV. Kupujú si však ľudia autá rozumom alebo zrakom?
Model C4 Picasso je v druhej generácii na trhu od roku 2013. Jeho výroba prebieha v španielskom závode v meste Vigo a v malajzijskom Gurune. Prvá generácia vozidla v roku 2006 nahradila dosluhujúci model Xsara Picasso.
V čase svojho príchodu druhá generácia rozvírila stojaté vody dizajnu vozidiel MPV. Odvážny vzhľad spolu s veľkým vnútorným priestorom. Celosvetové predaje ako päť, tak aj sedemmiestnej verzie sa v posledných troch rokoch pohybujú na úrovni 110-tisíc kusov. V septembri tohto roku sa v Európe predalo 7 964 kusov.
Priestor a hra s ním
Hlavnou devízou modelu C4 Picasso je priestor. V prípade sedemmiestnej verzie s prívlastkom Grand to platí dvojnásobne. Automobil ako prvý prišiel v prípade francúzskej značky s pomerne excentrickým dizajnom, ktorého hlavnou črtou je rozloženie prednej masky. Hlavné svetlomety sú nižšie ako denné LED svietenie.
LED svetlá navyše plynulo prechádzajú do malej mriežky chladiča. Podobné riešenie neskôr prevzal model C4 Cactus, v Trnave vyrábaná C3 a nový crossover C3 Aircross. Môžeme teda skonštatovať, že C4 Picasso je trendsetter.
Počas svojho životného cyklu automobil prešiel modernizáciou, no zmeny sú len minimálne. Zadné svetlá napríklad dostali 3D grafiku. Mohutnosť Grand C4 Picassa si uvedomíte najmä pri pohľade zboku. Predné a zadné dvere sú takmer rovnako veľké a rázvor kolies dosahuje 2 840 mm.
Vo vnútri sa nachádza svet priestoru. Už po nasadnutí za volant je jasné, o čom tento model je. Čelné sklo patrí k najväčším na trhu a zasahuje až do strechy. Navyše priestor pre posádku je zväčšený aj smerom nad motorový priestor. Vďaka tomu má vozidlo pomerne malú kapotu a delený A-stĺpik s výplňou skla.
Medzi sedadlami neuberá priestor ovládač automatickej prevodovky, ktorý sa nachádza za volantom. Každé z predných sedadiel má vlastnú lakťovú opierku. Najvyššia výbava prináša aj masážnu funkciu sedadiel. Spolujazdec na prednom sedadle môže využiť aj opierku na nohy.
Sedadlo spolujazdca je navyše možné sklopiť do polohy stolíka. Vzadu majú cestujúci k dispozícii tri samostatne posuvné sedadlá. Za druhým radom sedadiel sa nachádza minimálne 645 litrov batožinového priestoru. Po sklopení druhého radu objem narastá na 1 843 litrov a dovnútra sa zmestia aj 2,5 metra dlhé predmety. V batožinovom priestore nám však chýbali háčiky na zavesenie tašiek alebo sieťka, ktorá by držala náklad na jednom mieste.
Keďže ide o Grand C4 Picasso, z podlahy batožinového priestoru je možné vysunúť tretí rad sedadiel, konkrétne dva kusy. V takom prípade sa batožinový priestor zmenšuje na 170 litrov, no do vnútra vozidla legálne nastúpi 7 pasažierov. V treťom rade sedadiel sa však pohodlne odvezú len deti alebo nižšie postavy. Priestoru na hlavu ani nohy veľa nie je.
Vodič má medzičasom k dispozícii dva veľké displeje, kde sa zobrazujú informácie o jazde, navigácií, ventilácii a nastaveniach vozidla. Grafika najmä horného displeja je dnes už podpriemerná. Posed za volantom je komfortný a nie je nepríjemný ani po niekoľkých hodinách. Hlavne hlavové opierky sú veľmi dobré.
Najsilnejší motor
Po prvýkrát sme dostali možnosť vyskúšať C4 Picasso s dvojlitrovým naftovým motorom, ktorý tvorí s výkonom 150 koní najsilnejšiu naftovú ponuku. Doteraz sme jazdili na 120 koňovej verzii s 1,6 litrovým naftovým motorom.
Maximálny krútiaci moment je 370 Nm, teda o 70 Nm vyšší ako v prípade slabšieho agregátu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá s automatickou 6 stupňovou prevodovkou 10,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 207 km/h.
Najväčší naftový motor v ponuke sa však vyznačuje mierne drsnejším chodom ako jeho menší kolega. Obe pohonné jednotky patria k tým kultivovanejším na trhu. Pocitovo je auto so 150 konskými silami pružnejšie. Najmä v plnom obsadení si väčší agregát poradí s autom jednoduchšie. Pohotovostná hmotnosť dosahuje 1 635 kg a celková hmotnosť sa môže vyšplhať až na 2 280 kg. Menšia pohonná jednotka mala s vozidlom problémy najmä pri plnom zaťažení auta.
Daňou sa väčšiu silu je vyššia spotreba. Mimo mesta sme dokázali jazdiť odberom 5,8 l/100 km, v meste spotreba presahovala 7,3 litra. Kombinovane sme sa tak ustálili na hodnote 6,9 l/100 km s veľkou časťou jázd po diaľnici. Vzhľadom na rozmery auta a jeho hmotnosť ide stále o veľmi dobré číslo.
Na dlhé cesty
Citroën Grand C4 Picasso je veľmi dobrým spoločníkom na dlhé jazdy. Pohodlný podvozok, pohodlné masážne sedadlá a dobré odhlučnenie z neho robia diaľničný dostavník. Najmä pri vysokých rýchlostiach vozidlo využíva svoj dlhý rázvor a kolesá posunuté do rohov karosérie, vďaka čomu je stabilné.
Horšie je to na kľukatých okresných cestách, kde sa rodinnému MPV veľmi nepáči. Vysoké ťažisko šoféra podvedome núti vodiča voliť defenzívny štýl jazdy. Rýchly prejazd zákrut nie je prevádzaný šoférskym pôžitkom.
V meste pri parkovaní pomáha kamerový systém a malý polomer otáčania. Stopový priemer dosahuje 11 metrov, čo je na 4 597 mm dlhý automobil dobrým výsledkom.
Záver
V súčasnosti je ťažké na trhu nájsť zaujímavejšie rodinné MPV so 7 miestami na sedenie, akým je Grand C4 Picasso. Netradičný dizajn a nezvyklé rozmiestnenie interiéru nie sú prekážkou praktickosti auta.
Kto však neplánuje často jazdiť s plne obsadeným autom, tomu stačí aj 120 koňový naftový motor s objemom 1,6 litra. Dvojliter dáva autu výhodu skutočne až vtedy, keď je zaťažené. Tento motor je navyše dostupný len v najvyššej výbave Shine, kde sa nachádza bezkľúčové odomykanie a štartovanie, bezdotykové a elektronické otváranie dverí batožinového priestoru alebo predné sedadlá s masážnou funkciou.
Nevýhodou je, že C4 Picasso nemá ani za príplatok dostupné hlavné LED svetlá. Vodič si tak bude musieť vystačiť s halogénovými. Za xenónové sa pripláca približne tisíc eur. S výbavou Shine dostanete už doslova luxusne vybavené auto. S automatickou prevodovkou pri tom Grand C4 Picasso stojí 27 990 eur. Základná cena konkurenčného VW Sharan s 2,0 litrovým motorom TDI s výkonom 150 koní dosahuje 31 960 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 597 |
Šírka (mm) | 1 826 |
Výška (mm) | 1 634 |
Rázvor (mm) | 2 840 |
Objem batožinového priestoru | 170/645–725/1843 l |
Objem palivovej nádrže | 55 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 635 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 997 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 370 Nm pri 2 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | predná náprava |
Max rýchlosť | 207 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,2 s |
Spotreba (kombi) | 4,5 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,9 l/100 km |
Cena
Základná cena | 19 990 EUR |
Cena testovaného modelu | 27 990 EUR |