Test: Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150 – priestor a objem

Rodinné MPV sú na pokraji vyhynutia. Konkurencia o strany SUV je silná. Citroën Gand C4 Picasso sa však nevzdáva. Ponúka všetko, čo veľká rodina potrebuje. Kráľovský priestor, luxus, 7 miest a silný naftový motor.

03.12.2017 07:00
debata (1)
Citroën Grand C4 Picasso je veľký kus auta. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Citroën Grand C4 Picasso je veľký kus auta.

Na druhej strane automobil nevyzerá drsne. Chýba mu zvýšený podvozok a oplastovaná karoséria. Jeho úžitkové vlastnosti sú vyššie ako v prípade veľkých SUV. Kupujú si však ľudia autá rozumom alebo zrakom?

Model C4 Picasso je v druhej generácii na trhu od roku 2013. Jeho výroba prebieha v španielskom závode v meste Vigo a v malajzijskom Gurune. Prvá generácia vozidla v roku 2006 nahradila dosluhujúci model Xsara Picasso.

Dovnútra sa zmestí 7 ľudí. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Dovnútra sa zmestí 7 ľudí.

V čase svojho príchodu druhá generácia rozvírila stojaté vody dizajnu vozidiel MPV. Odvážny vzhľad spolu s veľkým vnútorným priestorom. Celosvetové predaje ako päť, tak aj sedemmiestnej verzie sa v posledných troch rokoch pohybujú na úrovni 110-tisíc kusov. V septembri tohto roku sa v Európe predalo 7 964 kusov.

Priestor a hra s ním

Hlavnou devízou modelu C4 Picasso je priestor. V prípade sedemmiestnej verzie s prívlastkom Grand to platí dvojnásobne. Automobil ako prvý prišiel v prípade francúzskej značky s pomerne excentrickým dizajnom, ktorého hlavnou črtou je rozloženie prednej masky. Hlavné svetlomety sú nižšie ako denné LED svietenie.

Veľa displejov, veľa skla a priestoru. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Veľa displejov, veľa skla a priestoru.

LED svetlá navyše plynulo prechádzajú do malej mriežky chladiča. Podobné riešenie neskôr prevzal model C4 Cactus, v Trnave vyrábaná C3 a nový crossover C3 Aircross. Môžeme teda skonštatovať, že C4 Picasso je trendsetter.

Počas svojho životného cyklu automobil prešiel modernizáciou, no zmeny sú len minimálne. Zadné svetlá napríklad dostali 3D grafiku. Mohutnosť Grand C4 Picassa si uvedomíte najmä pri pohľade zboku. Predné a zadné dvere sú takmer rovnako veľké a rázvor kolies dosahuje 2 840 mm.

Tretí rad sedadiel je len pre menších ľudí. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Tretí rad sedadiel je len pre menších ľudí.

Vo vnútri sa nachádza svet priestoru. Už po nasadnutí za volant je jasné, o čom tento model je. Čelné sklo patrí k najväčším na trhu a zasahuje až do strechy. Navyše priestor pre posádku je zväčšený aj smerom nad motorový priestor. Vďaka tomu má vozidlo pomerne malú kapotu a delený A-stĺpik s výplňou skla.

Medzi sedadlami neuberá priestor ovládač automatickej prevodovky, ktorý sa nachádza za volantom. Každé z predných sedadiel má vlastnú lakťovú opierku. Najvyššia výbava prináša aj masážnu funkciu sedadiel. Spolujazdec na prednom sedadle môže využiť aj opierku na nohy.

Vpredu ponúkajú sedadlá veľkú dávku pohodlia. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Citroën Grand C4 Picasso Vpredu ponúkajú sedadlá veľkú dávku pohodlia.

Sedadlo spolujazdca je navyše možné sklopiť do polohy stolíka. Vzadu majú cestujúci k dispozícii tri samostatne posuvné sedadlá. Za druhým radom sedadiel sa nachádza minimálne 645 litrov batožinového priestoru. Po sklopení druhého radu objem narastá na 1 843 litrov a dovnútra sa zmestia aj 2,5 metra dlhé predmety. V batožinovom priestore nám však chýbali háčiky na zavesenie tašiek alebo sieťka, ktorá by držala náklad na jednom mieste.

Keďže ide o Grand C4 Picasso, z podlahy batožinového priestoru je možné vysunúť tretí rad sedadiel, konkrétne dva kusy. V takom prípade sa batožinový priestor zmenšuje na 170 litrov, no do vnútra vozidla legálne nastúpi 7 pasažierov. V treťom rade sedadiel sa však pohodlne odvezú len deti alebo nižšie postavy. Priestoru na hlavu ani nohy veľa nie je.

Ventilácia šíri do interiéru vôňu, ktorej... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Ventilácia šíri do interiéru vôňu, ktorej intenzitu je možné regulovať.

Vodič má medzičasom k dispozícii dva veľké displeje, kde sa zobrazujú informácie o jazde, navigácií, ventilácii a nastaveniach vozidla. Grafika najmä horného displeja je dnes už podpriemerná. Posed za volantom je komfortný a nie je nepríjemný ani po niekoľkých hodinách. Hlavne hlavové opierky sú veľmi dobré.

Najsilnejší motor

Po prvýkrát sme dostali možnosť vyskúšať C4 Picasso s dvojlitrovým naftovým motorom, ktorý tvorí s výkonom 150 koní najsilnejšiu naftovú ponuku. Doteraz sme jazdili na 120 koňovej verzii s 1,6 litrovým naftovým motorom.

Dvojlitrový motor dodáva vozidlu potrebnú silu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Dvojlitrový motor dodáva vozidlu potrebnú silu pri plnom zaťažení.

Maximálny krútiaci moment je 370 Nm, teda o 70 Nm vyšší ako v prípade slabšieho agregátu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá s automatickou 6 stupňovou prevodovkou 10,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 207 km/h.

Najväčší naftový motor v ponuke sa však vyznačuje mierne drsnejším chodom ako jeho menší kolega. Obe pohonné jednotky patria k tým kultivovanejším na trhu. Pocitovo je auto so 150 konskými silami pružnejšie. Najmä v plnom obsadení si väčší agregát poradí s autom jednoduchšie. Pohotovostná hmotnosť dosahuje 1 635 kg a celková hmotnosť sa môže vyšplhať až na 2 280 kg. Menšia pohonná jednotka mala s vozidlom problémy najmä pri plnom zaťažení auta.

Pracovisko vodiča je síce nezvyklé, no príjemne. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Pracovisko vodiča je síce nezvyklé, no príjemne.

Daňou sa väčšiu silu je vyššia spotreba. Mimo mesta sme dokázali jazdiť odberom 5,8 l/100 km, v meste spotreba presahovala 7,3 litra. Kombinovane sme sa tak ustálili na hodnote 6,9 l/100 km s veľkou časťou jázd po diaľnici. Vzhľadom na rozmery auta a jeho hmotnosť ide stále o veľmi dobré číslo.

Na dlhé cesty

Citroën Grand C4 Picasso je veľmi dobrým spoločníkom na dlhé jazdy. Pohodlný podvozok, pohodlné masážne sedadlá a dobré odhlučnenie z neho robia diaľničný dostavník. Najmä pri vysokých rýchlostiach vozidlo využíva svoj dlhý rázvor a kolesá posunuté do rohov karosérie, vďaka čomu je stabilné.

Horšie je to na kľukatých okresných cestách, kde sa rodinnému MPV veľmi nepáči. Vysoké ťažisko šoféra podvedome núti vodiča voliť defenzívny štýl jazdy. Rýchly prejazd zákrut nie je prevádzaný šoférskym pôžitkom.

V meste pri parkovaní pomáha kamerový systém a malý polomer otáčania. Stopový priemer dosahuje 11 metrov, čo je na 4 597 mm dlhý automobil dobrým výsledkom.

Záver

V súčasnosti je ťažké na trhu nájsť zaujímavejšie rodinné MPV so 7 miestami na sedenie, akým je Grand C4 Picasso. Netradičný dizajn a nezvyklé rozmiestnenie interiéru nie sú prekážkou praktickosti auta.

Malý batožinový priestor ostáva k dispozícii aj... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Malý batožinový priestor ostáva k dispozícii aj po vysunutí tretieho radu sedadiel.

Kto však neplánuje často jazdiť s plne obsadeným autom, tomu stačí aj 120 koňový naftový motor s objemom 1,6 litra. Dvojliter dáva autu výhodu skutočne až vtedy, keď je zaťažené. Tento motor je navyše dostupný len v najvyššej výbave Shine, kde sa nachádza bezkľúčové odomykanie a štartovanie, bezdotykové a elektronické otváranie dverí batožinového priestoru alebo predné sedadlá s masážnou funkciou.

Nevýhodou je, že C4 Picasso nemá ani za príplatok dostupné hlavné LED svetlá. Vodič si tak bude musieť vystačiť s halogénovými. Za xenónové sa pripláca približne tisíc eur. S výbavou Shine dostanete už doslova luxusne vybavené auto. S automatickou prevodovkou pri tom Grand C4 Picasso stojí 27 990 eur. Základná cena konkurenčného VW Sharan s 2,0 litrovým motorom TDI s výkonom 150 koní dosahuje 31 960 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 597
Šírka (mm) 1 826
Výška (mm) 1 634
Rázvor (mm) 2 840
Objem batožinového priestoru 170/645–725/1843 l
Objem palivovej nádrže 55 l
Pohotovostná hmotnosť 1 635 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 997 cm3
Výkon 110 kW (150 k ) pri 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment 370 Nm pri 2 000 ot./min
Prevodovka 6-stupňová automatická
Pohon predná náprava
Max rýchlosť 207 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,2 s
Spotreba (kombi) 4,5 l/100 km
Spotreba (test) 6,9 l/100 km

Cena

Základná cena 19 990 EUR
Cena testovaného modelu 27 990 EUR
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso
+25Citroën Grand C4 Picasso

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Citroen #MPV #BlueHDi #Citroën Grand C4 Picasso
Články podľa značiek