Peugeot urobil novou generáciou 3008 obrovský skok. Pôvodné ťažkopádne MPV zmenilo DNA na módny ľahký crossover. Úspech na seba nedal dlho čakať. Potvrdzuje to aj zisk titulu európske Auto roka 2017. A teraz podstúpil podobnú zmenu génov väčší Peugeot 5008. Opäť tu máme auto s ambíciami zísť z asfaltu, i keď bez pohonu oboch náprav. Takže porovnávať nový Peugeot 5008 so Škodou Kodiaq či VW Tiguan Allspace nemá príliš význam. Bližší je mu rozhodne Renault Grand Scénic.
Dlhší takmer o 20 centimetrov
V podstate ide o predĺžený derivát tritisícosmičky s cieľom ponúknuť tri rady sedadiel. Základom je opäť platforma EMP2. Tá umožnila natiahnuť novinku do dĺžky o 190 mm (4 640 mm) a rázvor náprav o 165 mm (2 840 mm). Dramatické sú aj zmeny, ak tento crossover postavíme vedľa starého MPV. Potom narástol do dĺžky o 165 a do šírky až o 110 mm, rázvor sa zväčšil o 55 mm. Napriek tomu sa konštruktérom podarilo ušetriť na váhe medzigeneračne až 95 kg hmotnosti.
Dizajn vyznáva jednoznačne off-roadové línie. Predná časť je s výnimkou predného nárazníka identická s Peugeotom 3008. Dominuje jej typická čelná maska a „zahryznuté“, v našom prípade LED svetlá. Bočný profil s vodorovnou kapotou a plochá strecha majú len umocniť charakter crossoveru. Podobne ako väčšia svetlá výška a kolesá, ktorých rozmery siahajú až od 19 palcov. Naša verzia jazdila na osemnástkach. Pomerne subtílne však pôsobia úzke zadné stĺpiky lemované chrómovou lištou. O to väčšia je sklená plocha, ku ktorej môžeme pripočítať obrovské otvárateľné príplatkové strešné okno.
Vzadu spája svetlá s grafikou „pazúrov“ čierna lesklá lišta integrovaná s plochou skla. Celý podvozok lemujú robustné ochranné plasty a čo je skvelé, prahy kryjú dvere, takže pri nastupovaní chránia vaše oblečenie. Napriek snahe dizajnérov nie sú však proporcie 5008 také „šik“ ako u menšieho brata. Jednoducho cítiť, že novinka myslela na úžitkové vlastnosti. Napríklad aj na enormne dlhých zadných dverách, ktoré však zaručujú perfektný prístup do kabíny. A tu na vás čaká nielen priestor, ale najmä futuristický interiér.
Virtuálny kokpit bez prešľapov
Experimenty tohto druhu sa síce nezvyknú končiť úspechom, ale Peugeot je výnimkou. Čo napokon dokázal modelom 3008, z ktorého preberá nádhernú palubnú dosku s iCockpitom druhej generácie, teda maličkým splošteným volantom, skoseným dokonca aj zhora, a digitálnym prístrojovým panelom umiestneným nad ním. Na údaje sa teda nepozeráte cez volant. V porovnaní s prvou generáciu Peugeot odstránil väčšinu nevýhod tohto riešenia. Výhľadu na obrazovku už konečne nič nebráni, a to ani pri rôznom nastavení výšky sedadla.
Volant, menší než vo Ferrari, si doslova zamilujete a „prístrojovku“ tiež. Tá umožňuje niekoľko zobrazení od minimalistického cez mód umožňujúci zväčšiť plochu v prospech navigácie až po zobrazenie virtuálnych prístrojov. Aj tu, podobne ako pri Peugeote 308, ide ručička otáčkomera proti smeru ručičky rýchlomera. To je síce efektné, ale z hľadiska orientácie to pôsobí skôr rušivo. Navyše je otáčkomer vpravo, čo tiež nie je šťastné. Nastaviť si však môžete aj individuálny mód, teda vyvolať na obrazovke údaje, ktoré vám najviac vyhovujú. To všetko priamo z volantu, za čo dávame Peugeotu palec hore.
Rovnako brilantne je vyriešené multimediálne rozhranie s voľne stojacou dotykovou obrazovkou. Prílišnej integrácie funkcií sa báť netreba. Pod displejom je prekrásna klávesnica so siedmimi manuálnymi spínačmi pre vstup do základných vetiev menu a k tomu ďalší rad tlačidiel pre niektoré často využívané funkcie, akými sú zamykanie dverí, vyhrievanie okna a zrkadiel alebo vnútornej cirkulácie vzduchu. Oceňujeme aj otočný ovládač hlasitosti. K dokonalosti chýba už len samostatný panel klimatizácie. Nastavenie cez displej zaberie viac času.
Samozrejmosťou je plná kompatibilita so smartfónmi. Palubná doska prerastá do výplní dverí a je „zabalená“ do veľmi inovatívnych materiálov, ktoré pripomínajú skôr svet nábytkového dizajnu ako svet áut. Za takéto spracovanie by sa nemuseli hanbiť ani prémiové autá s dvojnásobnou cenou. Rovnako pôsobivý je stredový tunel s elektronickým voličom prevodovky, takmer ako v BMW, a ovládačom trakčného systému Grip Control. Za volantom oceníte perfektný výhľad, ktorý je výsledkom vyššej polohy sedadiel. Cez okno sa pozeráte priamo na kapotu, čo podporuje SUV efekt. Dostatočný je aj priezor zadného okna.
Priestor pre siedmich a batožinu
S priestorom nemá päťtisícosmčka vpredu najmenšie problémy. Jediným limitom môže byť mohutný stredový tunel, mierne obmedzujúci pravé koleno. Sedadlá prekvapia veľmi športovým tvarom, čo je jasné na výrazných bočniciach, no napriek tomu sú dostatočne komfortné. Prijali by sme však o čosi dlhšie sedáky. Nechýba ani čalúnená lakťová opiera. Tvorí ju kryt odkladacieho boxu. Nedá sa nastaviť, ale jej poloha je optimálna. V druhom rade dal Peugeot prednosť koncepcii troch rovnocenných samostatných sedadiel. A to je možno škoda. Prílišná variabilita totiž prináša aj nevýhody.
Sedadlá sa dajú odklápať, sklápať, posúvať a ich operadlá nastaviť až v piatich uhloch, no majú krátke sedáky a sú úzke. Nejde síce o veľký hendikep v komforte, no koncept 40 : 20 : 40 by 5008 svedčal viac. Mnohé však kompenzuje obrovským priestorom na nohy. Ten možno porovnávať s luxusnými limuzínami. Dokonca aj pri úplnom posunutí sedadiel vpred ostáva pre kolená dostatočná rezerva a to sa veru často nestáva. Komfortu pomáhajú polohovateľné operadlá. A to aj preto, že relatívne nízka strecha už nad hlavou neponúka pri kolmejšej polohe veľa milimetrov nazvyš. Skromnejšie sú tiež lakťové opierky vo dverách.
Ako to býva, tretí rad sedadiel patrí komfortom k najskromnejším. Prístup k nim zabezpečuje jednoduchá manipulácia s druhým radom a dlhé dvere. Peugeotu sa tu navyše podarilo vyčarovať relatívne dosť miesta, i keď na dlhú trasu to nie je ideál. Občas však prídu vhod, najmä ak nezaberajú po sklopení extra veľa priestoru. S spolu s výklopnými doskami na zadnej strane operadiel druhého radu sedadiel vytvoria perfektnú vodorovnú ložnú plochu. Výhodou je tiež možnosť tretí rad sedadiel celkom demontovať. Čo nie je ťažké, majú hmotnosť len 11 kg. Potom sa z 5008 stane skutočná dodávka s objemom 1 862 litrov.
No aj v päťmiestnom usporiadaní je crossover Peugeotu štedrý. So sklopeným tretím radom máte k dispozícii fantastických 702 litrov. Ak sklopíte oba rady a navyše operadlo spolujazdca, zvládne Peugeot 5008 predmety dlhé 3,2 metra. Mäkká roletka kufra môže potom zamieriť do boxu vytvoreného v podlahe. Veľa konkurentov v tomto smere naozaj nemá. K tomu všetkému pridáva bohaté odkladacie priestory. Objemnú schránku pred spolujazdcom, veľké „kapsy“ vo dverách a box medzi sedadlami dopĺňa polička pod stredovou konzolou aj dva držiaky nápojov a šikovne vymyslené výklopné stolčeky pre zadných cestujúcich. Všetko zakomponované tak, že to neprekáža dizajnu ani spracovaniu.
Menší diesel rodine stačí
Pod kapotou našej verzie pracoval známy naftový 4-valec 1,6 BlueHDi 120 s výkonom 88 kW a krútiacim momentom 300 Nm, spojený so 6-stupňovým automatom. Toto je pre 5008 naozaj optimálne riešenie, teda ak jazdíte štandardných 15 000 kilometrov ročne. S generačne odľahčeným modelom si poradí do diaľničného limitu bez problémov. Na stovku to zvládne pod dvanásť sekúnd. Motor ťahá už od 1 500 otáčok za minútu a je, ako sa na francúzske diesely patrí, veľmi solídne odhlučnený. Spolupráca s automatom prebieha bez chýb, no ak si myslíte, že treba zasiahnuť, k dispozícii je športový mód a manuálne radenie krídelkami na volante.
Pri rýchlosti 130 km/h točí motor na šestke len 2 300 otáčok. Aj to sa podpisuje na hospodárnej prevádzke. Normovaná spotreba 4,6 litra nafty na 100 km je síce rozprávkou, ale dlhodobý priemer za niekoľko tisíc kilometrov, uložený v palubnom počítači, rovných šesť litrov, je na 7-miestny crossover fantastický výsledok. Náš týždňový priemer, zväčša v mestskej premávke, predstavoval 6,3 litra. Tiež akceptovateľný výsledok. Takže päťtisícosmička v podstate ani nepotrebuje dnes módny ekorežim. K dispozícii je len spomínaný mód Sport.
Podvozok 5008 je naladený na vyslovene komfortnú jazdu. To platí o príjemnom odpružení aj filtrácii nerovností a hluku. Pritom sme mali veľké 18-palcové disky. Len malé priečne defekty či retardéry vedia niekedy znervózniť jednoduchú vlečnú zadnú nápravu. Dlhý rázvor sa stará o dobrú stabilitu v priamom smere, no ani v zákrutách nedochádza k žiadnym extra prekvapeniam. Skôr sa cítite ako vo zvýšenom kombi než v SUV. Riadenie má síce archaické tri otáčky volantu na vychýlenie kolies, ale jeho malý priemer manipuláciu uľahčuje. Sympatické je, že riadenie nie je extrémne preposilňované, takže môžeme hovoriť aj o nejakej tej spätnej väzbe.
Pripravený pre prašné cesty
Lenže 5008 nie je autom len pre asfalt. To napriek tomu, že s pohonom 4×4 vôbec neráta. Záplatou je však niekoľko prvkov zo sveta SUV. V prvom rade trakčný systém Grip Control, ktorý ovládate otočným ovládačom na stredovom tuneli. Upravuje činnosť ABS, ESP a aj virtuálnej uzávery pre jazdu na snehu, ľade, šotoline či piesku. Umožňuje tiež deaktiváciu stabilizácie. A k tomu 5008 pridáva asistent rozjazdu do svahu a stabilizáciu pri prudkom klesaní. Štvorkolku to síce nenahradí, ale spolu so špeciálnymi pneumatikami sa môžete cítiť na prašných či klzkých cestách predsa len istejšie. Bohužiaľ, za túto vychytávku si musíte priplatiť.
Už Peugeot 3008 potvrdil svoje kvality, takže päťtisícosmička, ktorá kráča v jeho stopách, nemôže nič pokaziť. Pridáva úžasnú variabilitu, i keď za ústupky v dizajne a komforte zadných sedadiel. Kvalitou spracovania interiéru dáva lekciu aj mnohým prémiovým autám. A s motorom 1,6 BlueHDi vie rodine zabezpečiť ekonomickú prevádzku. Univerzalita spočíva aj vo zvýšenom podvozku a v lepšej trakcii za zlých adhéznych podmienok. Peugeot si túto kombináciu s automatom cení minimálne na 27 490 eur. To hovoríme o výbave Active. Náš exemplár mieril úrovňou Allure ešte vyššie a spolu s príplatkovými LED svetlami, systémom Grip Control a 18-palcovými diskami sa vyšplhal takmer na 34 000 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 641 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 844 |
Výška (mm) | 1 646 |
Rázvor náprav (mm) | 2 840 |
Objem kufra/nádrže (l) | 702 – 1 940 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 710 |
Technické údaje
Verzia | 1,6 BlueHDi 120 Allure |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 560 |
Max. výkon (kw/ot.) | 88/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 300/1 750 |
Prevodovka | 6A |
0 – 100 km/h (s) | 11,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 185 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,6 |
Spotreba počas testu (l) | 6,3 |
Cena verzie 28 790 € | |
Cena testovaného auta | 33 920 € |