Koncern PSA postupne naberá na sile. Modelovú ofenzívu podporil aj kúpou značky Opel, ktorá mu má vydláždiť cestu na vrchol štatistík predaja na niektorých trhoch. Jeho pilierom však naďalej ostávajú malé autá a crossovery. A práve v kategórii malých áut sa snaží presadiť model C3 vyrábaný v Trnave.
Na ceste neprehliadnuteľný
Zovňajšok Citroënu C3 patrí určite medzi jeho silné stránky. Extravagancia sa nemusí páčiť každému, no na prvý pohľad je zrejmé, že dizajnéri sa snažili exteriér prepracovať do detailov. Predná maska spolu s delenými svetlami sa medzičasom stala poznávacím znakom nových Citroënov. Model C3 ich zdedil po Citroëne C4 Cactus a už ho prebrali aj nový C3 Aircross a C4.
Zboku skvele vyznieva kombinácia laku karosérie s čiernou strechou, chrómovanými kľučkami, čiernymi diskami kolies a plastovými ochrannými panelmi Airbump. Dizajnovú príslušnosť ku crossoverom prezrádza plastové lemovanie podvozka. Vzadu dominuje mohutný plastový nárazník a diódové svetlá.
Rovnako nápaditý interiér
Vnútro Citroënu C3 je zmesou rôznych materiálov. Dominujú plasty. Na dverách a na volante si našiel miesto čierny lakovaný plast. Kľučky dverí a lemovania výduchov ventilácie a tlačidiel sú kovové. Najzaujímavejším prvkom je však čalúnenie palubnej dosky pred spolujazdcom a výplní dverí, ktoré pripomínajú čalúnenie nábytku. Koniec koncov aj sedadlá sú inšpirované bytovým dizajnom.
Z hľadiska funkčnosti je interiér usporiadaný jednoducho. Hlavným ovládacím prvkom je displej informačno-zábavného systému. Okrem navigácie a multimediálnych funkcií združuje aj ovládanie klimatizácie a nastavení vozidla. Nastavovanie kúrenia a klimatizácie cez dotykový displej je nepraktické, lebo je komplikovanejšie ako nastavovanie analógovými ovládačmi a odvádza pozornosť vodiča od šoférovania. Našťastie hlasitosť rádia sa dá ovládať tlačidlami na volante alebo otočným ovládačom pod displejom.
Palubný počítač medzi ukazovateľmi rýchlosti a otáčok je jednofarebný. Okrem údajov o spotrebe a o prejdených kilometroch oznamuje aj maximálnu povolenú rýchlosť odčítanú z dopravných značiek. Z bezpečnostných systémov na palube nájdeme aj varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, parkovaciu kameru a zadné parkovacie senzory. V ponuke príplatkovej výbavy je aj sledovanie mŕtveho uhla.
Najvýkonnejší motor v ponuke
Zážihový agregát PureTech 110 je najsilnejšou pohonnou jednotkou v ponuke modelu C3. Číslo 110 vyjadruje výkon v konských silách, čo predstavuje 81 kW. Krútiaci moment má hodnotu 205 Nm a je dostupný už pri 1 500 otáčkach za minútu. Ide o pomerne slušné parametre vzhľadom na tri valce s celkovým objemom 1,2 litra. Tento motor spolupracuje výlučne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Ide o veľmi dobrú kombináciu. Motor má síce typický trojvalcový zvukový prejav a do kabíny prenikajú vibrácie, no vozidlo s hmotnosťou 1 211 kilogramov je vďaka nemu veľmi svižné. Automatická prevodovka radí plynule a v správnych momentoch, čím vodičovi umožňuje využiť potenciál motora. Auto dokáže ísť maximálne 188 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za 9,8 sekundy.
Riadenie je voľné, čo uľahčuje jazdu v meste a manévrovanie na parkovisku. Podvozok je nastavený komfortne, no jeho prínos znižovali sedemnásťpalcové disky kolies. So šestnásťpalcovými bude mať posádka väčšie pohodlie. Celkový dojem z jazdy zhoršuje aj slabé odhlučnenie, keďže hlavne počas jazdy po diaľnici do kabíny preniká hluk od kolies.
Vzhľadom na výkon a prítomnosť automatickej prevodovky má auto slušnú spotrebu. V meste sa síce pohybuje nad úrovňou osem litrov, no mimo obce sa dá dosiahnuť údaj šesť litrov na sto kilometrov. Pohonnej jednotke nerobí problém ani jazda po diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h za hodinu motor pracuje pri 2 700 otáčkach za minútu a benzín ubúda z nádrže tempom 7,6 l/100 km. Kombinovaná spotreba má hodnotu 7,2 l/100 km.
Záver
Základná cena Citroënu C3 je 8 990 eur. V tomto prípade ide o vozidlo poháňané motorom PureTech 68 spolupracujúcim s päťstupňovou manuálnou prevodovkou v najnižšej výbave Live. Agregát PureTech 110 je dostupný od strednej výbavy Feel, v ktorej stojí 12 590 eur. My sme testovali vozidlo v najvyššej výbave Shine. V tomto prípade má cenovku 14 390 eur.
Súčasťou najvyššej výbavy sú predné hmlové svetlá, šestnásťpalcové oceľové disky kolies, čierna strecha, ochranné panely Airbump, kožený volant, elektrické sekvenčné predné a zadné okná, dažďový a svetelný senzor, sedempalcový dotykový displej, zadné senzory a automatická klimatizácia.
Okrem troch stupňov výbavy možno vozidlo vylepšiť ešte prvkami z ponuky príplatkovej výbavy. K najvyššej výbave možno prikúpiť vyhrievanie predných sedadiel za 200 eur, látkové poťahy za 250 alebo 400 eur, navigáciu za 400 eur, presklenú panoramatickú strechu za 330 eur, rezervné koleso za 100 eur, parkovaciu kameru za 250 eur, sedemnásťpalcové disky kolies za 400 eur alebo metalický lak karosérie za takisto 400 eur. Výrobca poskytuje záruku na dva roky.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 996 |
Šírka (mm) | 1 749 |
Výška (mm) | 1 474 |
Rázvor (mm) | 2 540 |
Objem batožinového priestoru (l) | 300/922 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 211 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 640 |
Technické údaje
Typ motora | radový zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 199 |
Počet valcov | 3.12 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 81/110 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 205 pri 1 500 |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,8 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 6,8/4,2/5,2 |
Emisie CO2 (g/km) | 118 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 8 990 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 14 390 EUR |
Cena testovaného vozidla | 16 670 EUR |
Záruka | 2 roky |