Test: Nissan Qashqai DIG-T 160 – obľúbenec

Japonský crossover sa v Európe aj vo svete teší veľkej obľube. Modernizácii sa však nevyhol. Qashqai dostal dizajnové zmeny a na palubu novú techniku. Je právom tento model označovaný ako jedno z najpredávanejších crossoverov/SUV na celom svete?

04.02.2018 07:00
debata
Nissan Qashqai vyzerá primerane chlapsky. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Qashqai Nissan Qashqai vyzerá primerane chlapsky.

Druhá generácia Nissanu Qashqai bola po prvýkrát predstavená v Londýne v novembri 2013. Do predaja sa crossover dostal vo februári 2014. Prvá generácia predávaná v Japonsku sa volala Dualis. Druhé pokračovanie sa však do domácej krajiny nedostalo. Vo väčšine sveta sa tak Qashqai volá Qashqai. Výnimkou je USA, kde ho ľudia poznajú pod označením Rogue Sport.

Slovo qashqai je pre obyvateľov strednej Európy nezvyklné. Podľa dostupných informácií odkazuje na horský kmeň ľudí žijúcich v juhozápadnom Iráne. Podľa iných zdrojov slovo qashqai v preklade znamená „koň s bielym čelom“.

Nissanu Qashqai sa darí. Od začiatku výroby... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Qashqai Nissanu Qashqai sa darí. Od začiatku výroby prvej generácie má na konte milióny predaných kusov.

Pre Nissan ide o jeden z kľúčových modelov. Za 10 rokov sa z neho predalo viac ako 2,3 milióna kusov. Úspešné sú ako prvá, tak aj druhá generácia.

Dobré dizajnové zmeny

V rámci faceliftu Nissan na niektorých miestach výraznejšie pozmenil vzhľad auta. Vpredu došlo najmä k zmene masky, ktorá prebrala štýl, aký poznáme napríklad z modelu Micra. Znak automobilky Nissan už nie je klasicky trojrozmerný, ale ponoril sa viac do samotnej mriežky chladiča.

Zmenami prešli svetlá a mriežka chladiča. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Qashqai Zmenami prešli svetlá a mriežka chladiča.

Rovnako zmenené sú aj svetlá. Denné svietenie má nový tvar a hlavné svetlomety dostali adaptívnu funkciu. Zmeny nastavali aj v oblasti zadných svetiel, ktoré by vďaka zmenenému tvaru mali prispieť k lepšej aerodynamike. Rozšírila sa aj paleta farieb o nový modrý lak Vivid a hnedú farbu Chestnut.

Dovnútra sa nasťahoval nový volant so skoseným vencom na spodnej strane. Posádka taktiež môže ťažiť z kvalitnejších materiálov. Na palube testovaného auta sa nachádzalo kožené čalúnenie sedadiel. Bohužiaľ, vzadu chýbalo vyhrievanie sedadiel, takže cestujúci na týchto miestach majú v zime ťažké začiatky ciest.

V interiéri je nový volant. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Qashqai V interiéri je nový volant.

Nissan však stále nepristúpil k výmene displeja informačno-zábavného systému. Nízka kvalita zobrazenia kazí dojem. Navyše automobil disponuje pokročilým kamerovým systémom s 360 stupňovým pohľadom okolo auta. Displej však výrazne limituje samotné zobrazenie.

Ergonomicky mohli Japonci dotiahnuť aj výšku radiacej páky, ktorá je jednoducho na naše pomery príliš vysoká. Cestujúci na zadných sedadlách majú miesta dostatok, no okrem chýbajúceho vyhrievania sedadiel tam nie sú prítomné ani výduchy ventilácie.

Ovládače vyhrievania predných sedadiel pôsobia... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Nissan Qashqai Ovládače vyhrievania predných sedadiel pôsobia zastaralo.

Batožinový priestor pojme v základnom režime 410 litrov nákladu. Praktickosť zvyšuje dvojité dno. Po sklopení sedadiel vniká priestor s objemom 1 585 litrov.

Najvýkonnejší motor

Najsilnejšou pohonnou jednotkou pod kapotou Nissanu Qashqai je 1,6 litrový preplňovaný štvorvalec s turbom, ktorý spaľuje benzín. Agregát sa pýši označením DIG-T 160. Z jeho útrob pochádza presne 163 koní spolu s krútiacim momentom 240 Nm.

Facelift ponuku motorov nezmenil. Najsilnejším... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Nissan Qashqai Facelift ponuku motorov nezmenil. Najsilnejším ostáva 1,6 litrový benzínový štvorvalec.

Túto voľbu je možné skombinovať len s pohonom prednej nápravy a 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Pohon oboch náprav ponúka len najsilnejší naftový motor. V každom prípade má Qashqai 65 litrovú palivovú nádrž. V súčasnosti automobilky v záujme papierového znižovania hmotností a tým pádom aj emisií často montujú do konkurenčných modelov menšie nádrže.

Chod motora je kultivovaný. Problém nám pri rozjazde robila spojka. Napriek tomu, že ročne sedíme za volantmi desiatok áut a na spojky si zvykáme v priebehu sekúnd, v tomto prípade to trvalo dni. Vodič jednoducho v spojkovom pedáli necíti odpor, keď začne spojka zaberať.

Displej ostáva bez zmeny. Bohužiaľ. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Nissan Qashqai Displej ostáva bez zmeny. Bohužiaľ.

Krútiaci moment motora je dostupný od 2-tisíc otáčok. Pred touto métou sa toho veľa nedeje. Sila príde náhle v plnej intenzite. Veľká turbodiera vodiča núti pri potrebe predbiehať podradiť. Priemerná spotreba sa tak počas testu pohybovala na úrovni 7 l/100 km. Pri pokojnej jazde mimo mesta sa odber dostával k úrovni 5,5 litra, v meste však prekračoval hranicu 8,3 l/100 km.

Jazdný priemer

Napriek tomu, že pod kapotou testovaného Qashqaia prebýval najvýkonnejší motor v ponuke, ide o auto pre pohodlnú jazdu. Náklony karosérie pri crossoveroch alebo vozidlách typu SUV nie sú žiadnym prekvapením. Na druhej strane nemôžeme povedať, že Qashqai je mäkučký ako obláčik. Prijali by sme trochu lepšie odhlučnenie podvozku.

Zadná náprava má nezávislé zavesenie a tak jazda po nekvalitnom povrchu automaticky neznamená stratu jazdnej stopy. Elektrický posilňovač riadenia až príliš filtruje to, čo sa deje pod prednými kolesami. Vďaka tomu, že testovaný motor nemôže byť spojený s pohonom všetkých kolies, jeho použiteľnosť v teréne je obmedzenejšia.

Záver

Qashqai je dynamicky vyzerajúci crossover (alebo ak chcete menšie SUV), ktorý si vo svete nachádza veľký počet fanúšikov. Netreba zabúdať na to, že nejde o veľké SUV, aj keď pri pohľade na neho sa tak môže javiť.

Panoramatická strecha je súčasťou najvyššej... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Nissan Qashqai Panoramatická strecha je súčasťou najvyššej výbavy.

Benzínový motor sa v čase pošramoteného imidžu naftových pohonných jednotiek môže javiť ako ideálny. Spotrebou však neprekvapí. Na druhej strane ju drží v rozumných medziach. Menší 1,2 litrový benzínový štvorvalec sa s autom trápi určite viac.

Základná cena modelu dosahuje 17 550 eur. Nami testovaný motor v najvyššej výbave Tekna+ Nissan predáva za 29 910 eur. V takom prípade je na palube aj koža Nappa, panoramatické strešného okno, audiosystém Bose s 8 reproduktormi alebo LED svetlá.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 394/1 806/1 590
Rázvor náprav (mm) 2 646
Objem kufra (l) 410/1 585
Objem nádrže (l) 65
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 369

Technické údaje

Model Nissan Qashqai 1,6 DIG-T
Motor 1,6 litrový benzínový štvorvalec
Valce 4
Objem motora (ccm) 1 618
Max. výkon (kW/ot.) 120/5 600
Krút. moment (Nm/ot.) 240/2 000–4 000
Prevodovka 6M
Max. rýchlosť (km/h) 200
0 – 100 km/h (s) 8,9
Priemerná spotreba na 100 km(l) 5,8
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) 7,0
Základná cena 17 550 €
Cena testovaného auta 29 910 €
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
+25Nissan Qashqai

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Nissan #crossover #Nissan Qashqai
Články podľa značiek