Test: Hyundai Kona 1,6 T-GDI – schopný crossover

Nie každý mestský crossover len neškodne cerí zuby v podobe plastov na karosérii. Hyundai Kona sa nehanbí zaberať oboma nápravami. Sneh alebo blatu pre neho nie sú problém. S pohonom všetkých kolies je však spojený len jeden motor, ktorým je 177 koňový benzínový štvorvalec.

11.02.2018 07:00
debata (12)
Najsilnejší motor modelu Kona má 177 koní. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Kona Najsilnejší motor modelu Kona má 177 koní.

Hyundai Kona priniesol do ponuky kórejskej automobilky príjemný svieži vietor. Automobil, ktorý je dvojičkou sesterského modelu Kia Stonic, je hlasom odvahy a zábavy. Aktuálne má Kona v ponuke len dva motory. Slabší benzínový litrový trojvalec sme už vyskúšali.

Teraz prišiel na rad silnejší štvorvalec s objemom 1,6 litra, ktorý je možné spojiť so 7 stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. V blízkej budúcnosti majú do ponuky pribudnúť elektrická a naftová verzia.

Dizajn novinky sme rozoberali v nedávnom teste slabšieho trojvalca. Silnejšia pohonná jednotka o sebe nedáva na prvý pohľad vedieť. Jedinú pomoc môžu poskytnúť kolesá. Silnejší motor sa neponúka v základnej výbave Classic, kde sú plechové disky. V takom prípade auto nemá ani strešné lyžiny.

Výkon, zvuk a spotreba

Preplňovaná jednašestka s výkonom 177 koní sľubuje dynamickú jazdu. S krútiacim momentom 265 Nm a 7 stupňovým automatom s dvomi spojkami šprintuje Kona z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 205 km/h.

Jednašestka je výhradne spojená s automatom a... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Kona Jednašestka je výhradne spojená s automatom a pohonom oboch náprav.

Motor je po naštartovaní v porovnaní s trojvalcom tichší a kultivovanejší. Do interiéru neprenikajú takmer žiadne vibrácie. Spolupráca s automatom je na vysokej úrovni. Prevodovka radí rýchlo a hladko. Klasicky, ako to pri dvojspojkách býva zvykom, pri prudkom stlačení plynu chvíľu treba čakať na podradenie. Ide o desatiny sekundy.

Pohonná jednotka má dostupný celý krútiaci moment už od 1 500 otáčok. Maximálny výkon leží na hranici 5 500 otáčok. Agregát tak nie je potrebné príliš vytáčať. Reaguje pomerne rýchlo a pohotovo s minimálnou „turbo dierou“. Ak motor predsa len dostane do vyšších otáčok, tak do interiéru začne prenikať až prílišný hluk. Zvukový prejav tohto motora nepatrí k sýtym barytónom.

Nie sme spokojní so spotrebou pohonnej jednotky. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Kona Nie sme spokojní so spotrebou pohonnej jednotky.

V otáčkach prekračujúcich hranicu 3 500 by teda odhlučnenie pohonnej jednotky malo byť lepšie. Problémom je spotreba pohonnej jednotky. Už v prípade jej testu v modeli Tucson sme neboli spokojní s odberom a teraz to nie je inak.

Diaľničné tempo si napriek pomerne nízkym otáčkam vyžiada spotrebu na úrovni 9,5 l/100 km. V meste z nádrže ubúda paliva približne rovnakým tempom. Mimo mesta sme pri pokojnej jazde dosiahli spotrebu 7 litrov. Kombinovane sme sa tak pohybovali na úrovni 8 litrov benzínu. To všetko bez výraznej snahy o využívanie výkonnostného potencionálu motora.

Najvýkonnejšia verzia má nezávislé zavesenie... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Kona Najvýkonnejšia verzia má nezávislé zavesenie zadných kolies.

Vyššia svetlá výška a nezávislé zavesenie

Výkonnejšia verzia modelu Kona prináša okrem silnejšieho motora ja zmeny na podvozku. Vzadu sa už nenachádza torzná priečka. Nahrádza ju nezávislé zavesenie kolies. To zlepšuje komfort jazdy. Ako na nerovnej vozovke, tak aj po akustickej stránke. Jazda s modelom Kona je pomerne pohodlná aj na 18 palcových kolesách. V nižších výbavách ako najvyššej majú disky menší priemer.

Okrem toho sa vozidlo vzdialilo od cesty. Svetlá výška narástla zo 171 mm na 177,5 mm. Vďaka pohonu oboch náprav a vyššej svetlej výšky tak prieraznosť terénom stúpa. Štandardne je do akcie zapojená len predná náprava.

V prípade hroziaceho šmyku sa k slovu dostávajú aj zadné kolesá. Vodič navyše môže vďaka tlačidlu trvalo rozdeliť výkon medzi predok a zadok auta. Spolu s automatickou prevodovkou sa k slovu dostávajú aj jazdné režimy. Na výber je okrem štandardného aj ekologický alebo športový režim. Zmenu badať najviac na spôsobe radenia prevodových stupňov a odozve plynového pedálu. Riadenie Kony podstupuje len minimálne zmeny.

Testovaný model bol vybavený aj head-up displejom. Zákazníci v tomto prípade nedostanú plnohodnotný displej premietaný priamo na čelné sklo. Informácie sa zobrazujú na plastovom štíte na vrchole palubnej dosky.

Hyundai Kona
Hyundai Kona
+21Hyundai Kona

Záver

Hyundai Kona ťaží zo svojho exotického zjavu. Podľa nášho názoru ho brzdí aktuálne nízka ponuka motorov. Ponuka techniky je však na strane kórejského výrobcu. Kona nie je len bezzubý crossover. Pohon všetkých kolies spolu s pomerne veľkou svetlou výškou z neho robí použiteľné auto aj v teréne.

V najvyššej výbave má Kona obuté 18 palcové... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Kona V najvyššej výbave má Kona obuté 18 palcové kolesá.

Výkonnejší z dvojice benzínových motorov v ponuke nemôžeme zaradiť k úsporným. Majiteľ vozidla s týmto agregátom musí počítať s priemernou spotrebou prevyšujúcou hodnotu 8 l/100 km.

V najvyššej výbave s pohonom všetkých kolies a automatom Kona stojí 24 490 eur. S rovnakou technickou pod kapotou a v podvozku ju môžete mať najmenej za 19 990 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 165
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 565
Rázvor (mm) 2 600
Svetlá výška (mm) 177,5
Objem batožinového priestoru (l) 361/1 143
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 401
Celková hmotnosť (kg) 1 910

Technické údaje

Typ motora radový zážihový s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 1 591
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 130/177 pri 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 265 pri 1 500 – 4 500
Prevodovka 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,9
Spotreba (kombi) (l/100km) 6,7
Spotreba (test) (l/100km) 8,1

Cena a záruka

Základná cena modelu 14 490 EUR
Základná cena testovanej verzie 24 490 EUR
Záruka 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #test #crossover #Hyundai Kona
Články podľa značiek