Škoda Rapid Spaceback sa pre obyvateľa strednej Európy, ktorý netrpí zvýšeným záujmom o autá, môže javiť ako ideál. Zo začiatku to však s modelom Rapid vôbec nevyzeralo tak ružovo. Automobil prišiel na trh v roku 2012 ako liftback.
Malo ísť o vozidlo cenovo posadené pod Octaviu, no stále s veľkým vnútorným priestorom. Niečo ako Peugeot 301. Vo vnútri však vládol sparťanský duch a cena nebola najnižšia. V roku 2013 však na scénu prišla verzia Spaceback, ktorá priniesla viac praktickosti. V minulom roku automobil získal facelift a mierne sa zmenila ponuka motorov. Rapid postupne dozrieval a časom dostal aj verziu Monte Carlo. Teda verziu, v ktorej má viac štýlu ako obvykle.
Pár dizajnových zmien
V rámci faceliftu, ktorý bol predstavený presne pred rokom na ženevskom autosalóne, Rapid dostal niekoľko zmien najmä v prednej časti. Iné sú svetlá, hmlovky aj mriežky sacích otvorov. Full-LED technológiu si Rapid neosvojil, dostal však napríklad bi-xenónové svetlomety aj s denným LED svietením.
Vo vnútri Rapid pôsobí omnoho hodnotnejšie ako v čase svojho príchodu. Sivé kráľovstvo tvrdých plastov nahradil kvalitnejšie materiály. V rámci faceliftu sa zmenili výplne dverí, čalúnenie aj palubná doska.
Výrobca taktiež obnovil volant alebo výduchy klimatizácie. Výbava Monte Carlo na palubu prináša panoramatickú strechu s dvojdielnou clonou, ktorá sa zaťahuje manuálne. Vodič má v rukách kožou potiahnutý volant a sedí na špeciálnych sedadlách. Okrem toho sme v našom prípade mali k dispozícii aj bezkľúčové štartovanie.
S výbavou Monte Carlo Rapid nepatrí k najlacnejším autám a prispôsobil sa tomu aj interiér, aj keď na niektorých miestach tvrdé plasty stále pripomínajú, kde model začínal. Posádka má dostatok miesta vpredu aj vzadu. Ani dlhšie cesty nemusia pre cestujúcich v druhom rade znamenať trápenie. Do kufra sa zmestí 415 litrov batožiny a po sklopení zadných sedadiel až 1381 litrov.
Ostro sledované tri valce
Napriek tomu, že automobilky sa nás už roky snažia presvedčiť, že znižovanie objemov a počet valcov je tá správna cesta, vo všeobecnosti tomu motoristická verejnosť chce veriť len veľmi ťažko.
Rapid po facelifte stratil 1,2 litrový preplňovaný štvorvalec a nahradil ho agregát 1,0 TSI s tromi valcami. My sme dostali možnosť vyskúšať silenejšiu verziu s výkonom 110 koní, krútiacim momentom 200 Nm a manuálnou 6 stupňovou prevodovkou. Pred niekoľkými týždňami sme zhodnotili, že malý motor obstál v menšej Fabii. Ako je to však s väčším Rapidom?
Do veľkej miery podobne. Po naštartovaní je motor tichý a neotravuje ani vibráciami. Pomerne rýchlo sa zohrieva, no zázraky čakať nemožno. Nie je to rýchlovarná kanvica. Pohonná jednotka je však nepresvedčivá v pásme otáčok do 2-tisíc. V takom prípade len veľmi neochotne reaguje na povely plynového pedálu a tento jav je občas otravný aj pri potrebe mierneho zrýchlenia pri jazde mestom rýchlosťou 50 km/h.
Prejav agregátu sa výrazne zlepšuje nad hranicou 2-tisíc otáčok, kde ochotne ide za plynom a do vyšších otáčok. Vodič však musí pracovať s prevodovkou. Rapid s malým motorom nemal problém akcelerovať a predbiehať autá aj v stúpaní na Donovaly. No predtým však musel byť zaradený správny prevodový stupeň. Nie je možné sa slepo spoliehať na turbo.
Podstatná je však spotreba, veď predsa kvôli nej a emisiám motory strácajú svoje valce a objemy. Priemerne sa dokázali s Rapidom jazdiť s odberom 5,7 litra benzínu na 100 km, čo vôbec nie je zlý výsledok. V Bratislave z nádrže ubúdalo tempom 7,3 l/100 km, mimo mesta spotreba klesla na hodnotu 5 litrov. Najvyššia spotreba bola na diaľnici, 7,5 litra. S nádržou s objemom 55 litrov dojazd Rapidu konkuruje naftovým autám.
Motor teda vyhovie najmä mestským jazdám a prímestskému dochádzaniu. Dlhé jazdy po diaľnici mu nesedia.
Po nemecky naladený podvozok
Škoda za niekoľko rokov vylepšila aj naladenie podvozku tohto modelu. Subjektívne máme pocit, že po facelifte Rapid urobil ďalší krok vpred. Podvozok je príjemne tuhý a v rámci možností dobre filtruje nerovnosti. Pri prejazde väčších výmoľov sa od zadnej nápravy ozve výraznejší buchot.
Testovaný automobil stojí na 17 palcových diskoch, čo je pre Rapid už trochu príliš. Áno, dobre sekundujú vylepšenému dizajnu Monte Carlo, ale je to na úkor komfortu. Celkovo by sme mohli podvozok zaradiť k priemeru. Rovnako tak aj riadenie. Športovo založení vodiči alebo fajnšmekri spokojní rozhodne nebudú. Väčšine vodičov však jazdný prejav Rapidu postačí.
Záver
Škoda Rapid s trojvalcovým motorom nemusí byť žiadnym strašiakom. Vodič sa však musí pripraviť na to, že s prevodovkou bude pracovať možno viac, ako by v prípade preplňovaného motora čakal.
Rapid je auto pre každý deň. Odvezie z bodu A do bodu B. Ponúka dostatok priestoru a praktickosti. Za srdce vás svojimi emóciami asi ale nechytí. Monte Carlo má zvýšiť práve jeho vzhľadovú atraktivitu, čo sa mu čiastočne darí.
Výbava však zvyšuje aj cenu Rapidu. Základná cenníková cena takto vybaveného auta je 16 670 eur a to je poriadna suma. Rapid však už dávno nie je lacnou Octaviou, no stále si so sebou túto auru nesie. Za skúšku možno stojí iná verzia ako Monte Carlo, ktorá by ušetrila viac ako tisíc eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 304 |
Šírka (mm) | 1 706 |
Výška (mm) | 1 459 |
Rázvor (mm) | 2 602 |
Objem batožinového priestoru (l) | 415/1 381 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 185 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 645 |
Technické údaje
Typ motora | radový zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 999 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 81/110 pri 5 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200 pri 2 000 – 3 500 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,8 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 4,6 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,7 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 12 340 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 16 8700 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 100-tisíc km (čo nastane skôr) |