Test: Nissan Navara Trek-1° – pracovitý frajer

Japonský pick-up nie je len tvrdý pracant. Nissan limitovanou edíciou Trek-1° dokazuje, že ide aj o štýlové auto. V pláne je vyrobiť len 1 500 kusov. Uberie štýl niečo z reálnych schopností Navary?

11.03.2018 07:00
debata
Práce a terénu sa Navara nebojí. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Navara Trek Práce a terénu sa Navara nebojí.

Keď som po prvýkrát videl Navaru predošlej generácie, bola zaparkovaná medzi ovcami neďaleko polí. S odstupom času a počtom najazdených kilometrov musím povedať, že sa nachádzala v jednom zo svojich prirodzených prostredí.

Od roku 2014 je na trhu už tretia generácia, ktorá schádza z výrobných liniek v Thajsku, Španielsku, Mexiku, Argentíne a v Číne. S Navarou tejto generácie sú technicky späté vozidlá Mercedes triedy X a Renault Alaskan.

Kryt batožinového priestoru má svoje výhody aj... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Navara Trek Kryt batožinového priestoru má svoje výhody aj nevýhody.

Napriek štýlovému nahodeniu tretej generácie vo verzii Trek-1°, Navara nestratila nič zo svojej praktickosti. Stále to je veľmi schopný automobil v teréne, ktorý dokáže prejsť tam, kde bežné SUV len smutne naprázdno pretáča kolesami.

Zaostrené na výzor

Navara Trek-1° môže mať čiernu alebo bielu farbu. Na prvý pohľad ju prezrádzajú špeciálne čierne osemnásťpalcové zliatinové kolesá, kryt nákladného priestoru a ochranný rám spolu s prídavnými svetlometmi. Okrem toho sa na aute nachádzajú niektoré chrómové doplnky.

Prídavné svetlá sú fantastické. Použiteľné sú... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Navara Trek Prídavné svetlá sú fantastické. Použiteľné sú skôr na prácu ako do premávky.

Takto vybavená Navara vyzerá veľmi dobre. Pod krytom nákladného priestoru sa nachádza rozdeľovač priestoru. K plastovému krytu máme výhrady. Zámok nie je napojený na centrálne zamykanie. Navyše je otočený smerom hore a prachová clona už mala čosi za sebou. Vďaka tomu sa do neho mohla dostať voda a bez problému zamrzol.

Vo vnútri je automobil vybavený mnohými luxusnými prvkami výbavy. Posádka sedí napríklad na kožených sedadlách. Vodičove sedadlo je elektricky nastaviteľné v 8 smeroch. Predné sedadlá sú vyhrievané.

V interiéri sú kožené sedačky a bezkľúčové... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Navara Trek V interiéri sú kožené sedačky a bezkľúčové štartovanie.

Na palube je aj navigácia, parkovacie senzory, bezkľúčové odomykanie a štartovanie spolu so strešným oknom. Okrem toho sa Navara môže pochváliť 360 stupňovým kamerovým systémom alebo tempomatom. Dotykový displej informačno-zábavného systému je na dnešnú dobu hlboko podpriemerný.

Interiér Navary je aj v tomto prípade vyrobený z odolných materiálov. Samozrejmosťou sú masívne držadlá, ktoré majú posádke uľahčiť nastupovanie do vyššie položeného vozidla, prípadne pomôcť udržať telo na jednom mieste v náročnejšom teréne.

Zámok krytu nákladného priestoru mal tendenciu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Navara Trek Zámok krytu nákladného priestoru mal tendenciu zlyhať.

2,3 litrový naftový štvorvalec

Pod kapotou testovanej Navary pracuje poriadny naftový motor. Síce to nie je šesť ani päťvalec, no zato s dvoma turbami. Zo štvorvalca s objemom 2,3 litra tak vylieza výkon 190 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 450 Nm.

Sila je primárne prenášaná na zadnú nápravu prostredníctvom 6 stupňovej manuálnej prevodovky. Už po naštartovaní je jasné, že naftový agregát nepatrí k žiadnym zženštilým pohonom.

Výkonný motor Navare nechýba. Má však len štyri... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Navara Trek Výkonný motor Navare nechýba. Má však len štyri valce, no dve turbá.

Rovnako tak na silnú odhodlanú ruku čaká aj prevodovka, ktorej dráhy sú dlhé a zapadanie jednotlivých stupňov necháva mechanický pocit. Radenie spiatočky si vyžaduje takmer švih rukou. Prevody sú krátke. Navara je predsa len pripravená na prácu v ťažšom teréne, nie na rýchlostné rekordy.

Pri radení počas akcelerácie vydáva pick-up po pustení plynového pedálu zaujímavý zvuk. Ako keby bol pod kapotou kompresor. Priemerná spotreba sa na ceste pohybuje na úrovni 8 litrov nafty. Pre vozidlo vážiace dve tony to nie je zlý výsledok.

Radenie má testosterónovú príchuť. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Navara Trek Radenie má testosterónovú príchuť.

Do každého počasia

Jazdu v pick-upoch máme v redakcii veľmi radi. S takto vybavenou Navarou to platí dvojnásobne. Za volantom sa ja osobne cítim, akoby som sa vracal k prapodstate terénnych áut a bol na ceste vykonať nejakú veľmi mužskú vec. Napríklad uloviť mamuta.

Pri akcelerácii, prejazde zákrut alebo zmene prevodových stupňov sa karoséria typicky otriasa. Krátke prevody vodiča nútia radiť pomerne často. Človek sediaci za volantom v prvej zákrute pochopí, s ako ťažkým autom má česť. Športová a dynamická jazda je tak vylúčená.

Výkon štandardne prechádza na zadné kolesá. V prípade potreby je však možné pripojiť aj prednú nápravu. Keď je zle, do hry vstupuje redukcia a uzamykanie diferenciálu. Uzamykateľný diferenciál zadnej nápravy je navyše súčasťou štandardnej výbavy Trek-1°.

Na diaľnici a na nekvalitnej ceste do vnútra preniká pomerne vysoký počet vibrácií a decibelov hluku. V meste automobil dopláca na svoju dĺžku 5,3 metra a v niektorých podzemných garážach sa dostáva na výškový limit.

Za zmienku však stoja prídavné LED svetlá, ktoré by som chcel na každom jednom aute. Zapínajú sa tlačidlo umiestneným medzi ovládačmi vyhrievania sedadiel. Kto si nedá pozor, tak namiesto teplého sedadla môže spôsobiť niekomu slepotu.

Keď som si však bol istý, že kilometre predo mnou uprostred tmavej noci nikto nie je, nabral som odvahu ich spustiť. Klasické diaľkové svetlá pôsobia popri nich ako bezzubé chudery. Tieto prídavné svetlomety dokázali osvetliť doslova celé okolie a pri prejazde Čertovicou som videl srnky desiatky metrov od cesty uprostred lesa a lúk, ako nechápavo hľadia na obrovský zdroj svetla. Osvetlenie týmito svetlami oproti idúcich vodičov však môže byť doslova nebezpečné.

O poháňanej náprave rozhoduje vodič. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Nissan Navara Trek O poháňanej náprave rozhoduje vodič.

Záver

Nissan Navara je medzi pick-upmi takmer legendou. Jazda s ňou je iná ako s bežnými crossovermi alebo SUV. Terénne schopnosti si vyberajú svoju daň. Napriek štýlovejšej výbave Navara nestratila nič zo svojho šarmu a čara. Slabším povahám sa s ňou po bežných cestách jazdiť príjemne asi nebude.

Ani špeciálna verzia nedostala kvalitný displej. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Nissan Navara Trek Ani špeciálna verzia nedostala kvalitný displej.

Verzia Trek-1° nerobí z Navary mestské autíčko s nalakovanými nechtami. Skôr jej len dodáva štýl. Základná cena limitovanej edície začína na sume 44 050 eur. Za verziu s automatickou prevodovkou sa pripláca ďalších 1 200 eur. Limitovaná edícia je teda drahšia o viac ako 4-tisíc eur v porovnaní s najvyššou výbavou Tekna.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 330
Šírka (mm) 1 850
Výška (mm) 1 840
Rázvor (mm) 3 150
Objem palivovej nádrže 80 l
Min. pohotovostná hmotnosť 2 012 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 2 298 cm3
Výkon 140 kW (190 k ) pri 3 750 ot./min
Max. krútiaci moment 450 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon AWD
Max rýchlosť 184 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,8 s
Spotreba (kombi) 6,3 l/100 km
Spotreba (test) 8,0 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 29 310 EUR
Cena testovaného modelu 44 050 EUR
Nissan Navara Trek
Nissan Navara Trek
+28Nissan Navara Trek

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Nissan #pick-up #Nissan Navara
Články podľa značiek