Keď som po prvýkrát videl Navaru predošlej generácie, bola zaparkovaná medzi ovcami neďaleko polí. S odstupom času a počtom najazdených kilometrov musím povedať, že sa nachádzala v jednom zo svojich prirodzených prostredí.
Od roku 2014 je na trhu už tretia generácia, ktorá schádza z výrobných liniek v Thajsku, Španielsku, Mexiku, Argentíne a v Číne. S Navarou tejto generácie sú technicky späté vozidlá Mercedes triedy X a Renault Alaskan.
Napriek štýlovému nahodeniu tretej generácie vo verzii Trek-1°, Navara nestratila nič zo svojej praktickosti. Stále to je veľmi schopný automobil v teréne, ktorý dokáže prejsť tam, kde bežné SUV len smutne naprázdno pretáča kolesami.
Zaostrené na výzor
Navara Trek-1° môže mať čiernu alebo bielu farbu. Na prvý pohľad ju prezrádzajú špeciálne čierne osemnásťpalcové zliatinové kolesá, kryt nákladného priestoru a ochranný rám spolu s prídavnými svetlometmi. Okrem toho sa na aute nachádzajú niektoré chrómové doplnky.
Takto vybavená Navara vyzerá veľmi dobre. Pod krytom nákladného priestoru sa nachádza rozdeľovač priestoru. K plastovému krytu máme výhrady. Zámok nie je napojený na centrálne zamykanie. Navyše je otočený smerom hore a prachová clona už mala čosi za sebou. Vďaka tomu sa do neho mohla dostať voda a bez problému zamrzol.
Vo vnútri je automobil vybavený mnohými luxusnými prvkami výbavy. Posádka sedí napríklad na kožených sedadlách. Vodičove sedadlo je elektricky nastaviteľné v 8 smeroch. Predné sedadlá sú vyhrievané.
Na palube je aj navigácia, parkovacie senzory, bezkľúčové odomykanie a štartovanie spolu so strešným oknom. Okrem toho sa Navara môže pochváliť 360 stupňovým kamerovým systémom alebo tempomatom. Dotykový displej informačno-zábavného systému je na dnešnú dobu hlboko podpriemerný.
Interiér Navary je aj v tomto prípade vyrobený z odolných materiálov. Samozrejmosťou sú masívne držadlá, ktoré majú posádke uľahčiť nastupovanie do vyššie položeného vozidla, prípadne pomôcť udržať telo na jednom mieste v náročnejšom teréne.
2,3 litrový naftový štvorvalec
Pod kapotou testovanej Navary pracuje poriadny naftový motor. Síce to nie je šesť ani päťvalec, no zato s dvoma turbami. Zo štvorvalca s objemom 2,3 litra tak vylieza výkon 190 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 450 Nm.
Sila je primárne prenášaná na zadnú nápravu prostredníctvom 6 stupňovej manuálnej prevodovky. Už po naštartovaní je jasné, že naftový agregát nepatrí k žiadnym zženštilým pohonom.
Rovnako tak na silnú odhodlanú ruku čaká aj prevodovka, ktorej dráhy sú dlhé a zapadanie jednotlivých stupňov necháva mechanický pocit. Radenie spiatočky si vyžaduje takmer švih rukou. Prevody sú krátke. Navara je predsa len pripravená na prácu v ťažšom teréne, nie na rýchlostné rekordy.
Pri radení počas akcelerácie vydáva pick-up po pustení plynového pedálu zaujímavý zvuk. Ako keby bol pod kapotou kompresor. Priemerná spotreba sa na ceste pohybuje na úrovni 8 litrov nafty. Pre vozidlo vážiace dve tony to nie je zlý výsledok.
Do každého počasia
Jazdu v pick-upoch máme v redakcii veľmi radi. S takto vybavenou Navarou to platí dvojnásobne. Za volantom sa ja osobne cítim, akoby som sa vracal k prapodstate terénnych áut a bol na ceste vykonať nejakú veľmi mužskú vec. Napríklad uloviť mamuta.
Pri akcelerácii, prejazde zákrut alebo zmene prevodových stupňov sa karoséria typicky otriasa. Krátke prevody vodiča nútia radiť pomerne často. Človek sediaci za volantom v prvej zákrute pochopí, s ako ťažkým autom má česť. Športová a dynamická jazda je tak vylúčená.
Výkon štandardne prechádza na zadné kolesá. V prípade potreby je však možné pripojiť aj prednú nápravu. Keď je zle, do hry vstupuje redukcia a uzamykanie diferenciálu. Uzamykateľný diferenciál zadnej nápravy je navyše súčasťou štandardnej výbavy Trek-1°.
Na diaľnici a na nekvalitnej ceste do vnútra preniká pomerne vysoký počet vibrácií a decibelov hluku. V meste automobil dopláca na svoju dĺžku 5,3 metra a v niektorých podzemných garážach sa dostáva na výškový limit.
Za zmienku však stoja prídavné LED svetlá, ktoré by som chcel na každom jednom aute. Zapínajú sa tlačidlo umiestneným medzi ovládačmi vyhrievania sedadiel. Kto si nedá pozor, tak namiesto teplého sedadla môže spôsobiť niekomu slepotu.
Keď som si však bol istý, že kilometre predo mnou uprostred tmavej noci nikto nie je, nabral som odvahu ich spustiť. Klasické diaľkové svetlá pôsobia popri nich ako bezzubé chudery. Tieto prídavné svetlomety dokázali osvetliť doslova celé okolie a pri prejazde Čertovicou som videl srnky desiatky metrov od cesty uprostred lesa a lúk, ako nechápavo hľadia na obrovský zdroj svetla. Osvetlenie týmito svetlami oproti idúcich vodičov však môže byť doslova nebezpečné.
Záver
Nissan Navara je medzi pick-upmi takmer legendou. Jazda s ňou je iná ako s bežnými crossovermi alebo SUV. Terénne schopnosti si vyberajú svoju daň. Napriek štýlovejšej výbave Navara nestratila nič zo svojho šarmu a čara. Slabším povahám sa s ňou po bežných cestách jazdiť príjemne asi nebude.
Verzia Trek-1° nerobí z Navary mestské autíčko s nalakovanými nechtami. Skôr jej len dodáva štýl. Základná cena limitovanej edície začína na sume 44 050 eur. Za verziu s automatickou prevodovkou sa pripláca ďalších 1 200 eur. Limitovaná edícia je teda drahšia o viac ako 4-tisíc eur v porovnaní s najvyššou výbavou Tekna.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 330 |
Šírka (mm) | 1 850 |
Výška (mm) | 1 840 |
Rázvor (mm) | 3 150 |
Objem palivovej nádrže | 80 l |
Min. pohotovostná hmotnosť | 2 012 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 2 298 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k ) pri 3 750 ot./min |
Max. krútiaci moment | 450 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 184 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,8 s |
Spotreba (kombi) | 6,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,0 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 29 310 EUR |
Cena testovaného modelu | 44 050 EUR |