Test: Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDI – ambiciózny elegán

01.04.2018 07:00

Kórejská automobilka v posledných mesiacoch neprestáva udivovať. Po odvážnej Kone prichádza nová verzia modelového radu i30. Fastback prináša elegantnú siluetu a praktický prístup do batožinového priestoru.

Model i30 dostal 3. podobu svojej zadnej časti.
Model i30 dostal 3. podobu svojej zadnej časti. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Hyundai i30 vo všeobecnosti môžeme označiť ako súpera pre notoricky známy VW Golf. Aktuálne je na trhu tretia generácia modelu vo verziách 5-dverový hatchback a kombi. K nim sa pridáva aj ostrá verzia hatchbacku s označením „N“. Po prvýkrát v histórii však i30 dostala aj ďalšiu verziu označovanú ako Fastback.

Doslovný preklad označenia do slovenčiny by mohol znieť ako „rýchly zadok“. Ktovie, ako to výrobca myslel. Najskôr asi inak. Novinka má síce zaujať svojim zadkom, ale aj siluetou.

Tretia generácia i30 bola predstavená na autosalóne v Paríži v roku 2016. Ako prvý sa v predaji ocitol hatchback, ktorý si zákazníci mohli objednať už od januára 2017. Kombi do ponuky pribudlo v júli. Fastback kórejský výrobca zákazníkom ponúka od decembra minulého roku.

Ladné tvary

Hlavným poznávacím znamením tohto modelu je jeho silueta. Postupne sa zvažujúca strecha pôsobí elegantne. Iná je aj zadná časť auta. Podľa nás ide o najelegantnejšiu verziu modelového radu i30.

Predná časť je zhodná s ostatnými verziami.
Predná časť je zhodná s ostatnými verziami. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vonkajšie tvary však výrazne ovplyvňujú interiér auta. A to v dobrom aj zlom smere. Pozitívne musíme hodnotiť prístup do batožinového priestoru v štýle „Octavia“. Spolu s piatymi dverami stúpa k nebu aj zadné sklo. Tento typ karosérie sa oficiálne označuje ako liftback.

To vytvára veľký otvor na prístup do batožinového priestoru. V základe sa v ňom odvezie 450 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 351 litrov. Porovnanie i30 Fastbacku s Octaviou je teda nesprávne, keďže český automobil v základe odvezie 590 litrov.

Výhoda karosérie typu liftback. Veľké dvere...
Výhoda karosérie typu liftback. Veľké dvere batožinového priestoru. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Prístup do batožinového priestoru je teda praktický. V oblasti zadných sedadiel praktickosť klesla. Zvažujúca sa strecha ubrala priestor nad hlavou pre zadných cestujúcich a tak pre mnohých priemerne vysokých ľudí neostane iná možnosť, ako sedieť so sklonenou hlavou.

V prednej časti interiéru sa neodohrali takmer žiadne zmeny. Palubná doska je zhodná s tými, ktoré už poznáme z hatchbacku a kombi. V tomto prípade by si možno zaslúžila o čosi viac emócií. Veď o nich i30 Fastback je.

Predná časť interiéru Fastbacku je taktiež bez...
Predná časť interiéru Fastbacku je taktiež bez zmien. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Sedadlá testovaného auta boli potiahnuté bordovou kožou. Okrem vyhrievania mali aj odvetrávanie, ktoré vpredu cestujúca posádka ocení najmä v lete. K farbe kože ladili aj niektoré ďalšie doplnky interiéru.

Vzadu nie je problém s miestom pre nohy. Málo...
Vzadu nie je problém s miestom pre nohy. Málo miesta je nad sedadlom. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dva motory na výber

V ponuke motorov Fastback zaostáva za dvojicou svojich kolegov. Zákazníci si môžu zvoliť len benzínový trojvalec, alebo výkonnejší štvorvalec s objemom 1,4 litra. Silnejší z nich sme mali možnosť vyskúšať.

Na výber sú len dva benzínové motory. Toto je...
Na výber sú len dva benzínové motory. Toto je silnejší z nich. Štvorvalec s objemom 1,4 litra a turbom. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Preplňovaná „jednaštvorka“ dosahuje výkon 140 koní spolu s krútiacim momentom 242 Nm. V skratke by sme tento motor mohli označiť ako dostatočný. V spojení so 7 stupňovou automatickou prevodovkou sa Fastback dostane z pokoja na 100 km/h za 9,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 203 km/h.

Automatická prevodovka s dvoma spojkami radí dobre. Občas však za našimi očakávaniami zaostávala o niekoľko desatín sekundy. Pohonná jednotka je tichá, ozve sa len vo vyšších otáčkach. Zvukový prejav nepatrí k najlepším. Priemerná spotreba benzínu sa počas testu pohybovala okolo hranice 7,2 l/100 km.

Priemerná spotreba v našom prípade dosiahla 7,2...
Priemerná spotreba v našom prípade dosiahla 7,2 l/100 km. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Tvrdšie riadenie

V rámci jazdy je najväčším rozdielom medzi Fastbackom a ostatnými verziami účinok posilňovača riadenia. V tomto prípade dáva volant pomerne veľký odpor, čo sa nemusí páčiť najmä ženskej časti vodičskej obce.

Prispieva to však v športovejšiemu pocitu zjazdy najmä mimo mesta. Podvozok je taktiež naladený pomerne tuho. Ale nie športovo. Na kvalitnom asfalte jazdným vlastnostiam pridávali aj 18 palcové zliatinové disky s nízkoprofilovými pneumatikami.

Na nekvalitnom však už začali byť zdrojom nepríjemného hluku. Pre toto auto odporúčame kolesá s menším priemerom disku. Pozitívne hodnotíme aj prítomnosť nezávislého zavesenia zadnej nápravy. Oceniť musíme asistenčný systém udržania vozidla v jazdnom pruhu, ktorý Hyundai montuje naprieč celým modelovým radom i30.

Podľa nás ide o jeden z najlepších systémov na trhu v rámci neprémiových automobiliek. Čiary dokáže sledovať aj počas mierne sťažených podmienok a auto dokáže držať v strede pruhu. Deaktivovať ho je navyše možné jednoduchý stlačením tlačidla naľavo od volantu.

Záver

Spomedzi trojice karosárskych verzií i30 je Fastback najdrahší. Jeho cena začína na sume 15 890 eur. V interiéri je pritom, najmä na zadných sedadlách, najmenej miesta. Fastback teda asi nezaujme ľudí, ktorí túžia po maximálnej praktickosti. Skôr ich pritiahne štýl tejto verzie.

Kožené sedačky môžu mať okrem vyhrievania aj...
Kožené sedačky môžu mať okrem vyhrievania aj ventiláciu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Problematická môže byť aj úzka ponuka motorov. V najvyššej výbave Style cena modelu atakuje hranicu 20-tisíc eur. Automat je pritom vždy za príplatok 1 850 eur. Za ventilované sedačky sa pripláca ďalších 1 500 eur. Plne vybavený Fastback tak svojou cenovkou prekročí hranicu 20-tisíc eur.

Napriek tomu ide o automobil s potenciálom. Je však pravdepodobné, že v predajoch hatchback a kombi nepredbehne.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 455
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 425
Rázvor (mm) 2 650
Objem palivovej nádrže 50 l
Prevádzková hmotnosť 1 287 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 353 cm3
Výkon 103 kW (140 k ) pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 242 Nm pri 1 500 – 3 200 ot./min
Prevodovka 7-stupňová automatická
Pohon predná
Max rýchlosť 203 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,5 s
Spotreba (kombi) 5,4 l/100 km
Spotreba (test) 7,2 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 15 890 EUR
Cena testovanej verzie od 19 990 EUR
Hyundai i30
		Fastback
Hyundai i30
		Fastback
+23Hyundai i30
		Fastback

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Hyundai i30 Fastback #Hyundai
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
23. 7. 2018zlacnenie1.235 €zlacnenie1.375 €
16. 7. 2018zlacnenie1.237 €zlacnenie1.384 €
9. 7. 2018zlacnenie1.257 €zlacnenie1.397 €
2. 7. 2018zlacnenie1.274 €zdraženie1.414 €
25. 6. 20181.275 €zlacnenie1.396 €
18. 6. 20181.275 €zdraženie1.397 €
11. 6. 2018zlacnenie1.275 €zlacnenie1.396 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk