Hyundai i30 vo všeobecnosti môžeme označiť ako súpera pre notoricky známy VW Golf. Aktuálne je na trhu tretia generácia modelu vo verziách 5-dverový hatchback a kombi. K nim sa pridáva aj ostrá verzia hatchbacku s označením „N“. Po prvýkrát v histórii však i30 dostala aj ďalšiu verziu označovanú ako Fastback.
Doslovný preklad označenia do slovenčiny by mohol znieť ako „rýchly zadok“. Ktovie, ako to výrobca myslel. Najskôr asi inak. Novinka má síce zaujať svojim zadkom, ale aj siluetou.
Tretia generácia i30 bola predstavená na autosalóne v Paríži v roku 2016. Ako prvý sa v predaji ocitol hatchback, ktorý si zákazníci mohli objednať už od januára 2017. Kombi do ponuky pribudlo v júli. Fastback kórejský výrobca zákazníkom ponúka od decembra minulého roku.
Ladné tvary
Hlavným poznávacím znamením tohto modelu je jeho silueta. Postupne sa zvažujúca strecha pôsobí elegantne. Iná je aj zadná časť auta. Podľa nás ide o najelegantnejšiu verziu modelového radu i30.
Vonkajšie tvary však výrazne ovplyvňujú interiér auta. A to v dobrom aj zlom smere. Pozitívne musíme hodnotiť prístup do batožinového priestoru v štýle „Octavia“. Spolu s piatymi dverami stúpa k nebu aj zadné sklo. Tento typ karosérie sa oficiálne označuje ako liftback.
To vytvára veľký otvor na prístup do batožinového priestoru. V základe sa v ňom odvezie 450 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 351 litrov. Porovnanie i30 Fastbacku s Octaviou je teda nesprávne, keďže český automobil v základe odvezie 590 litrov.
Prístup do batožinového priestoru je teda praktický. V oblasti zadných sedadiel praktickosť klesla. Zvažujúca sa strecha ubrala priestor nad hlavou pre zadných cestujúcich a tak pre mnohých priemerne vysokých ľudí neostane iná možnosť, ako sedieť so sklonenou hlavou.
V prednej časti interiéru sa neodohrali takmer žiadne zmeny. Palubná doska je zhodná s tými, ktoré už poznáme z hatchbacku a kombi. V tomto prípade by si možno zaslúžila o čosi viac emócií. Veď o nich i30 Fastback je.
Sedadlá testovaného auta boli potiahnuté bordovou kožou. Okrem vyhrievania mali aj odvetrávanie, ktoré vpredu cestujúca posádka ocení najmä v lete. K farbe kože ladili aj niektoré ďalšie doplnky interiéru.
Dva motory na výber
V ponuke motorov Fastback zaostáva za dvojicou svojich kolegov. Zákazníci si môžu zvoliť len benzínový trojvalec, alebo výkonnejší štvorvalec s objemom 1,4 litra. Silnejší z nich sme mali možnosť vyskúšať.
Preplňovaná „jednaštvorka“ dosahuje výkon 140 koní spolu s krútiacim momentom 242 Nm. V skratke by sme tento motor mohli označiť ako dostatočný. V spojení so 7 stupňovou automatickou prevodovkou sa Fastback dostane z pokoja na 100 km/h za 9,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 203 km/h.
Automatická prevodovka s dvoma spojkami radí dobre. Občas však za našimi očakávaniami zaostávala o niekoľko desatín sekundy. Pohonná jednotka je tichá, ozve sa len vo vyšších otáčkach. Zvukový prejav nepatrí k najlepším. Priemerná spotreba benzínu sa počas testu pohybovala okolo hranice 7,2 l/100 km.
Tvrdšie riadenie
V rámci jazdy je najväčším rozdielom medzi Fastbackom a ostatnými verziami účinok posilňovača riadenia. V tomto prípade dáva volant pomerne veľký odpor, čo sa nemusí páčiť najmä ženskej časti vodičskej obce.
Prispieva to však v športovejšiemu pocitu zjazdy najmä mimo mesta. Podvozok je taktiež naladený pomerne tuho. Ale nie športovo. Na kvalitnom asfalte jazdným vlastnostiam pridávali aj 18 palcové zliatinové disky s nízkoprofilovými pneumatikami.
Na nekvalitnom však už začali byť zdrojom nepríjemného hluku. Pre toto auto odporúčame kolesá s menším priemerom disku. Pozitívne hodnotíme aj prítomnosť nezávislého zavesenia zadnej nápravy. Oceniť musíme asistenčný systém udržania vozidla v jazdnom pruhu, ktorý Hyundai montuje naprieč celým modelovým radom i30.
Podľa nás ide o jeden z najlepších systémov na trhu v rámci neprémiových automobiliek. Čiary dokáže sledovať aj počas mierne sťažených podmienok a auto dokáže držať v strede pruhu. Deaktivovať ho je navyše možné jednoduchý stlačením tlačidla naľavo od volantu.
Záver
Spomedzi trojice karosárskych verzií i30 je Fastback najdrahší. Jeho cena začína na sume 15 890 eur. V interiéri je pritom, najmä na zadných sedadlách, najmenej miesta. Fastback teda asi nezaujme ľudí, ktorí túžia po maximálnej praktickosti. Skôr ich pritiahne štýl tejto verzie.
Problematická môže byť aj úzka ponuka motorov. V najvyššej výbave Style cena modelu atakuje hranicu 20-tisíc eur. Automat je pritom vždy za príplatok 1 850 eur. Za ventilované sedačky sa pripláca ďalších 1 500 eur. Plne vybavený Fastback tak svojou cenovkou prekročí hranicu 20-tisíc eur.
Napriek tomu ide o automobil s potenciálom. Je však pravdepodobné, že v predajoch hatchback a kombi nepredbehne.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 455 |
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 425 |
Rázvor (mm) | 2 650 |
Objem palivovej nádrže | 50 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 287 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 353 cm3 |
Výkon | 103 kW (140 k ) pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 242 Nm pri 1 500 – 3 200 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 203 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,5 s |
Spotreba (kombi) | 5,4 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,2 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 15 890 EUR |
Cena testovanej verzie | od 19 990 EUR |