Honda Jazz tretej generácie je na trhu od roku 2015, až s faceliftom pre modelový rok 2018 však dostala nový 4-valec 1,5 i-VTEC, ktorým ide tak trochu proti trendu downsizingu. A spolu s ním prichádza aj nová, športovo orientovaná úroveň Dynamic. Práve túto konfiguráciu sme si vyskúšali. A vcelku radi, pretože Jazz si v triede mestských áut stále zachováva výnimočné postavenie. Nie je to obyčajný hatchback, skôr malé MPV. Dĺžkou 4 028 mm mierne prerastá svojich konkurentov, a to aj rázvorom náprav 2 530 mm. Taká Škoda Fabia má tesne pod štyri metre a rázvor náprav kratší až o šesť centimetrov. Samozrejme, novšie modely ako Polo, Ibiza či Fiesta už Jazz dobehli.
Dynamic sa hrá na hothatch
Facelift priniesol japonskému drobcovi prepracovanú prednú masku s agresívnejším vzhľadom, nové nárazníky aj nový modrý odtieň laku karosérie Skyride Blue. Ten sme mali na testovacom exemplári. A keďže motor 1,5 i-VTEC je výhradne súčasťou športovej línie Dynamic, tváril sa náš Jazz tak trochu na hothatch. V sérii má nové LED svetlá, lesklú čiernu masku, rovnako sfarbenú vložku v nárazníku a neprehliadnuteľnú červenú linku pod spodným nasávacím otvorom. Z profilu zaujme čiernymi diskami s priemerom 16 palcov a čiernymi zrkadlami. Klavírnu čerň nájdete aj v zadnom difúzore spolu s ďalšou červenou linkou.
Chýba vari už len chrómová koncovka výfuku. Tú ale Jazz tvrdohlavo skrýva pod nárazníkom. Dizajn je naozaj zvláštny, a to nielen proporciami. Má jemne futuristický nádych, množstvo neprehliadnuteľných bočných prelisov a niektoré prvky, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani autá v strednej triede. Šokuje napríklad obrovskými spätnými zrkadlami a tiež enormne veľkými zadnými svetlami, ktoré sa ťahajú až k strešnému spojleru. Jazz tak nesadne každému, no rozhodne si ho so súpermi nepomýlite. Jeho excentricita má však logiku. Na kompaktnom formáte prináša totiž bezkonkurenčný priestor a variabilitu.
Nedostižný v priestore
Bonusom je už samotné nastupovanie. Výška 1 550 mm umožňuje ľahký vstup do kabíny a to všetko podporuje veľký uhol otvárania dverí. Tie zadné až do deväťdesiatich stupňov. V kabíne Honda doslova čarovala s priestorom. Vpredu sa nemáte na čo sťažovať, miesta dosť je nad hlavou aj v šírke ramien. Riešenie stredovej konzoly nezavadzia nohám. Na strane spolujazdca je Jazz o trošku skromnejší, keďže priečka medzi motorom a interiérom je posunutá viac do kabíny. Sedí sa o čosi vyššie, než býva v tejto triede zvykom, čo vyplýva z nádrže umiestnenej pod prednými sedadlami.
Sedadlá, vo verzii Dynamic čalúnené špecifickým prúžkovaným poťahom s červeným prešívaním, majú príjemne mäkký charakter. Kým operadlá poskytujú dobrú oporu, sedáky sú krátke. Tým Jazz nezaprie svoju mestskú DNA ani japonský pôvod. Platí to aj o veľmi nepraktickej lakťovej opierke, ktorá je úzka, umiestnená nízko a bez možnosti nastavenia. Na druhej strane Jazz prekvapí slušným rozsahom nastavenia volantu, a to aj hĺbkovým. Kožený veniec má priam športový charakter. Prístrojový panel s centrálnym analógovým rýchlomerom, menším otáčkomerom a monochromatickým displejom na pravej strane je síce jednoduchý, ale praktický a prehľadný.
Horšie je to s multimediálnym LCD displejom Honda Connect. Toto rozhranie má k intuitívnosti, modernej grafike a pohotovým reakciám naozaj ďaleko, takže práca s ním si vyžaduje cvik. Škoda, že mu neostal aspoň klasický analógový ovládač hlasitosti. Prekvapujúce je, že Jazz vo verzii Dynamic neponúka automatickú klimatizáciu. Vyhradená je len úrovni Elegance so slabším motorom. Trošku tiež zamrzí obmedzený výhľad do strán, čo je daň za robustné rozdvojené predné stĺpiky karosérie. Schovať sa za nimi vie chodec aj cyklista. Zato Jazz ponúka výbornú orientáciu pri pohľade vzad cez veľkorysé spätné zrkadlá.
Na chybičky zabudnete kvôli zázračnej variabilite
Materiálový mix nijako nevybočuje z rámca nižšej triedy. Absolútna väčšina plastov má tvrdý povrch. Jeho štrukturovanie ale celkový dojem zlepšuje, tak ako čalúnené opierky lakťov vo dverách. V každom prípade ide o veľký posun v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. Praktickú stránku ukazuje Jazz dostatočným množstvom odkladacích priestorov. Za všetky spomeňme originálny odklápateľný držiak nápojov na palubnej doske vľavo od volantu. Skutočná genialita Jazzu sa však začína až vzadu. Už po usadnutí šokuje veľkorysým priestorom na nohy aj dostatočnou rezervou nad hlavou. Limitom je len šírka karosérie, ktorá nebude veľmi priateľská k tretiemu cestujúcemu. Zato plochá podlaha áno. A logiku má aj z iného pohľadu.
Jazz má totiž zázračné sedadlá Magic Seats. Sedáky, delené v pomere 40 : 60 možno jednoducho vyklopiť nahor, podobne ako v kine, čím vznikne veľký priestor od podlahy až k streche. Druhou možnosťou je sklopenie celých sedadiel vpred. Sklápajú sa nielen operadlá, ale do nižšej polohy putujú aj sedáky. Potom sa malý Jazz zmení na „dodávku“ s úplne plochým dnom. Zvládne predmety dlhé až 180 cm či náklad s neuveriteľným objemom 1 314 litrov. Očarí však už základným objemom kufra 354 litrov, práve vďaka premiestnenej nádrži pod predné sedadlá. A to je ešte pod dnom obrovský priestor na plnohodnotnú rezervu alebo plastovú schránku na náradie a lekárničku. V úžitkových vlastnostiach a variabilite Jazz jednoducho nemá súpera.
Nový motor túži po otáčkach
Jazz ponúka na výber dva benzínové motory. Slabší 1,3 i-VTEC (75 kW) a nami testovaný nový 4-valec 1,5 i-VTEC s výkonom 96 kW. To je na malé auto s pohotovostnou hmotnosťou len 1 070 kg slušná nádielka. A tak sa aj správa. Na stovku akceleruje za výborných 8,7 sekundy a otáčky doslova miluje. Veď nemá turbo. Najlepšie sa cíti nad hranicou 4 000 za minútu a dych nestráca do maxima, keď sa ručička rýchlomera takmer dotkne číslice 7 000. To je už ale v kabíne poriadny hluk, keďže tento 4-valec s variabilným časovaním ventilov netají svoj elán. Na pružnosť sa ale sťažovať nebudete ani pri pohodovejšom tempe. Dynamike totiž výrazne napomáha 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorej stupne zapadajú s presnosťou švajčiarskych hodiniek.
Prekvapia však krátke prevodové pomery. Očakávali by ste aspoň dlhú šestku pre ekonomickú jazdu na diaľnici, no tak to nie je. Pri stovke točí motor 3 000 a pri diaľničnom tempe až 3 900 otáčok za minútu. To je škoda z hľadiska spotreby aj akustického komfortu. Na diaľnici motor jednoducho počuť viac, ako by sa patrilo. V meste či na okresných cestách a pri pohodovej jazde to ale problém nie je. Napriek krátkym prevodom vie Jazz prekvapiť nízkou spotrebou. Teda ak sa o ňu snažíte a motoru nešliapete na krk. My sme skončili s priemerom 5,4 litra na 100 km, čo je dokonca menej ako udáva výrobca. To sa len tak ľahko nestáva. Vyššie rýchlosti, a teda aj vysoké otáčky si však vypýtajú svoju daň. Na diaľnici si vie Jazz 1,5 i-VTEC potiahnuť aj vyše sedem litrov benzínu.
Cena kazí dojem
Jednoduchý podvozok so zadnou nápravou s torznou priečkou za dynamickým vzhľadom Jazzu trochu zaostáva. Pri dynamickej jazde je nedotáčavý a zadok si zas vie na nerovnostiach v zákrutách jemne odskočiť. Všetko ale v miere, ktorá je akceptovateľná. Komfort pruženia a izolácia náprav sú lepšie než v minulosti, ale komfort, ktorý prinášajú najnovší predstavitelia triedy, ako nové Polo či Ibiza, nečakajte. Jazz Dynamic sa navyše tuhším odpružením a profilom pneumatík 185/55 R16 snaží priblížiť športovému charakteru. Agilite napomáha ostré riadenie. Na vychýlenie kolies stačí len 2,5 otáčky. Príjemný je aj účinok elektrického posilňovača. O veľkej spätnej väzbe ale nehovorme.Honda Jazz si vás vie nepochybne získať vďaka neskutočným úžitkovým vlastnostiam a mladíckemu vzhľadu. Práve preto jej mnohé odpustíte. No má jeden zásadný problém. Svoje kvality nedáva lacno. Navyše je po facelifte o 800 eur drahšia. Nami testovaná verzia sa cenou vyšplhala na 16 990 eur. To je naozaj veľa, i keď vezmeme do úvahy výkonný motor a pomerne bohatú výbavu, v ktorej nechýbali LED svetlá s automatickým prepínaním, autonómne brzdy, čítačka značiek, cúvacia kamera či monitoring jazdných prúdov. Múdrejšie je preto voliť základné verzie Trend či Comfort s motorom 1,3 i-VTEC, s ktorými sa zmestíte aspoň pod hranicu 15 000 eur. Navyše Jazz Dynamic ostal kdesi na polceste k hothatchu. Takže pre rodinu je zbytočne silný a pre zákazníkov s horúcou krvou zas málo živý.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 028 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 694 |
Výška (mm) | 1 550 |
Rázvor náprav (mm) | 2 530 |
Objem kufra/nádrže (l) | 354 – 1 314 |
Objem nádrže (l) | 40 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 070 |
Technické údaje
Verzia | Honda Jazz 1,5 i-VTEC Dynamic |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 498 |
Max. výkon (kw/ot.) | 96/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 155/4 600 |
Prevodovka | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 8,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,9 |
Spotreba počas testu (l) | 5,4 |
Cena verzie | 16 990 € |