Piata generácia Nissanu Micra prišla na trh na začiatku roku 2017. Predstavená bola v roku 2016 na autosalóne v Paríži. Malý 5-dverový hatchback schádza z výrobných liniek vo Francúzsku, Thajsku a v Indonézii.
V Latinskej Amerike a v niektorých častiach Ázie je tento model dlhodobo známy ako Nissan March. Názov Micra, ktorý poznáme my, odkazuje na rozmery tohto malého mestského auta. Prvá generácia, ktorá prišla na trh v roku 1982 merala na dĺžku len 3,7 metra a vážila 635 kg.
Najodvážnejšia Micra všetkých čias
Piata generácia so sebou priniesla výraznú zmenu dizajnu. Štvrtá generácia svojim zjavom lákala najmä ženy. Niežeby ju muži nemohli používať napríklad z rozmerových alebo výkonnostných dôvodov. Jej oblé tvary bublinky mužskú časť publika jednoducho nezaujali.
Teraz je však všetko inak a nová generácia útočí na srdcia oboch pohlaví. Dynamické ostré hrany už v ničom nepripomínajú jemný a submisívny dizajn predchodkyne. Na prvý pohľad automobil vyzerá ako trojdverový, keďže kľučky zadných dverí sú ukryté v C-stĺpiku. Svojho času s týmto riešením ako prvá prišla značka Alfa Romeo.
Vďaka čiernej časti daného stĺpika máme pocit, že strecha sa nad autom vznáša. Tento dizajnový prvok sa do popredia dostáva najmä v posledných rokoch. Spomeňme si napríklad na Opel Astru.
Vo vnútri to už také agresívne nie je. Pred zadnými sedadlami je na danú triedu priemerné množstvo priestoru. Do kufra sa zmestí 300 litrov batožiny. Po sklopení zadných sedadiel však rovná plocha nevzniká.
V prednej časti sú jasne badateľné snahy o farebné a tvarové kombinácie, ktoré sú pre malé autá typické. Väčšina materiálov je kvalitných. Avšak našli sme aj tvrdé plasty. Napríklad na dverách a tie v nás dobrý dojem nezanechali, pretože Micra bola známa kvalitou vypracovania a použitých materiálov. Testovaný automobil bol však v druhej najnižšej výbave Visia+.
Niektoré prvky interiéru sa nachádzajú aj v iných modeloch značky. Napríklad volant. Pochváliť musíme sedadlá. Sú pohodlné s dostatočným bočným vedením, takže telo udržia na mieste aj v zákrute. Trochu nám chýbala lakťová opierka, no tá v danej triede automobilov vôbec nie je štandardom.
Najslabší motor
Pod kapotou Micry môže pracovať jeden naftový motor, ktorým je 1,5 litrový štvorvalec s výkonom 90 koní. Výkonnejšiu možnosť benzínovej ponuky reprezentuje preplňovaný trojvalec s objemom 0,9 litra a výkonom taktiež 90 koní. Výška krútiaceho momentu je však na strane naftového agregátu, ktorý produkuje 220 Nm, pričom benzínový trojvalec si musí vystačiť so 150 Nm.
Základnou pohonnou jednotkou je však 1,0 litrový benzínový trojvalec bez turba. Ten produkuje výkon 71 koní a maximálny krútiaci moment 95 Nm. Jazdné výkony týmto číslam úplne korešpondujú. Z 0 na 100 km/h sa testovaná Micra dostala za 16,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 158 km/h.
To predurčuje Micru na použitie v meste. Motor nemá nijak zvlášť príjemný zvuk, nie je kultivovaný ani výkonný. Z križovatky dokáže však Micra dosiahnuť pekný odpich. Pri rýchlostiach vyšších ako 100 km/h do interiéru začína prenikať zvuk motora viac ako je žiaduce.
Vodič musí pracovať v pákou prevodovky. Pri stúpaniach je potrebné držať otáčkomer v oblasti 3 500 otáčok. Páka prevodovky je však dosť vysoká a radiace dráhy 5-stupňového manuálu dlhé. Agregát je jednoducho vhodný len na pokojnú jazdu mestom. Spotreba paliva v meste dosahuje hodnotu 6,3 l/100 km. Na diaľnici je predpoklad, že odber bude ešte vyšší. V priemere sa však s Microu dá jazdiť pri odbere 5,3 l/100 km. Nesmiete ju však naháňať.
Do mesta
Micra urobila veľký generačný krok dopredu. Jazdnými vlastnosťami patrí v danej triede k nadpriemeru. Limitujúcim faktorom je, samozrejme, jednoduchá zadná náprava. Tá robí dobrú službu na kvalitnom asfalte, no s nerovnosťami v zákrutách si všeobecne nerozumie.
Podvozok je nastavený príjemne tuho. Do interiéru nepreniká ani výrazný hluk z prejazdu nerovností. Ale to len do chvíle, kým vodič narazí na nejaký jarný výmoľ, kedy odhlučnenie ide bokom a do interiéru preniká rana.
Posilňovač riadenia Nissan nastavil veľmi správne. Jeho účinok je teda pomerne silný. Vďaka tomu nebudú mať problém s parkovaním ani slabšie ženské ruky. V mestských podmienkach jazdným vlastnostiam jednoducho nemáme čo vyčítať. Mimo mesta, na diaľnici a pri dlhších jazdách takto vybavená Micra vôbec nie je doma.
Záver a ceny
Ponuka malých mestských áut je pomerne široká. Proti Micre stojí napríklad Ford Fiesta, Seat Ibiza, VW Polo, Škoda Fabia, Renault Clio alebo Peugeot 208. V danej triede je v našich zemepisných šírkach navyše často podstatná cena, za ktorú sa automobil predáva. Magická je hranica 10-tisíc eur.
Nissan práve vďaka základnému motoru s základnej výbave dokáže túto hranicu hravo podliezť. Jeho cenovka začína na hodnote 9 690 eur. To je napríklad menej, ako stojí Fiesta, ktorej základná cena štartuje na sume 10 990 eur. Rovnako aj Seat Ibiza stojí viac, 10 240 eur.
Z koncernu VW dokáže byť lacnejšia len Fabia, no s ešte slabším motorom. So 75 koňmi pod kapotou stojí 9 980 eur. Medzi lacnejšie modely patrí napríklad Renault Clio, ktorého základná cena je 8 990 eur.
Nissan teda nevzdáva boj o cenu. Základná výbava Visia však nemá napríklad klimatizáciu. Napriek tomu je na palube LED denné svietenie, elektrický nastaviteľné spätné zrkadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, 6 airbagov a inteligentné núdzové brzdenie.
Na druhej strane, vyššie výbavy spolu so silnejšími motormi dokážu cenovkou atakovať aj hranicu 15-tisíc eur. A to je už pre malé auto skutočne poriadna cena. Kto netúži po všetkých technologických novinkách, ten sa rozhodne zmestí pod 10-tisíc eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 999 |
Šírka (mm) | 1 743 |
Výška (mm) | 1 455 |
Rázvor (mm) | 2 525 |
Objem palivovej nádrže | 41 l |
Pohotovostná hmotnosť | 977 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový trojvalec |
Zdvihový objem motora | 999 cm3 |
Výkon | 52 kW (71 k ) pri 6 300 ot./min |
Max. krútiaci moment | 95 Nm pri 3 500 ot./min |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 158km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 16,4 s |
Spotreba (kombi) | 4,6 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,3 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 9 690 EUR |
Cena testovanej verzie | 11 340 EUR |