
Suzuki Vitara svojim názvom odkazuje na svoju predchodkyňu, ktorú výrobca označoval ako Grand Vitara. Okrem mena však nemajú takmer nič spoločné. Aktuálne predávaný model je o 30 cm kratší a stojí na novej platforme.
Automobil sa predstavil na autosalóne v Paríži v roku 2014, pričom do predaja sa dostal o rok neskôr. Vitara schádza z výrobných liniek v maďarskom Ostrihome a v čínskom meste Chongqing. V niektorých krajinách, ako napríklad Japonsko, je Vitara známa pod označením Escudo.
Japonská automobilka sa rozhodla, že nepôjde cestou hi-tech výbavy a experimentov s malými objemami a preplňovaním, prípadne s elektromotormi. Namiesto toho je Vitara pomerne jednoduché a odolné auto na používanie. Dokážu ho rozpohybovať a naplno využiť aj ľudia, ktorí si s modernými technológiami nerozumejú.
Dizajnéri stavil na istotu
Vitara nie je žiadny trendsetter. Skôr opatrne ale dôsledne dané trendy sleduje a napĺňa. Z prednej časti je zrejmý dynamický zámer jej tvorcov, no zadná časť sa už tvári konzervatívnejšie. Podľa nášho názoru najmä zadné svetlá vyzerajú trochu zastaralo.

Pozdĺž celej karosérie sú však badateľné ostro rezané línie, ktoré Vitare dávajú poriadny „chlapský“ ráz. Aktuálne sú v priestore európskeho automobilového trhu v kurze dvojfarebné karosérie. S tým Vitara nemá žiadny problém.
Testovaná Vitara je vo výbave Copper Edition, ktorú rozpoznáte podľa LED stretávacích svetiel s rámikom v medenej farbe, špeciálnymi 17 palcovými diskami taktiež s medenou farbou a v niektorých prípadoch aj vďaka príplatkovej farbe strechy s názvom Galaktická šedá.

Vo vnútri sa nesie duch praktickosti, ktorý zlyháva len pri ovládaní palubného počítača a nastavovania hodín. Tie sú mimochodom v interiéri tri a nedajú sa nastaviť spoločne. Copper Edition do vnútra pridáva niekoľko rámčekov v medenej farbe, sedadlá potiahnuté kožou a syntetickým semišom s medeným prešívaním a lakťovú opierku.
To, že Suzuki sa nedalo strhnúť na preteky v hi-tech výbave neznamená, že vo vnútri auta vládne 19. storočie. Vo vozidle sa nachádza dotyková obrazovka s prehľadným informačno-zábavným systémom. K základným a potrebným ovládacím prvkom sa však nemusíte preklikávať v nekonečnom menu.

Napríklad citlivosť predkolízneho systému je možné nastaviť jednoduchým stlačením klasického tlačidla. Na palube sa nachádza aj adaptívny tempomat, cúvacia kamera alebo bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Digitálny prístrojový štít, 50 farieb interiérového podsvietenia a dotykové plochy mimo displeja však nečakajte. Rýchlosť a otáčky ukazujú jednoduché ukazovatele, v noci je v interiéri tma.
Nespokojní sme boli s prednými sedadlami. Operadlo je pomerne krátke a postavám s výškou nad 185 cm končí pod ramenom. Sedák je navyše dosť úzky. My sme sa do neho zmestili úplne presne. Ale vieme si predstaviť, že nie každému sa to podarí. Naopak sedenie na zadných sedadlách patrí k tým pohodlnejším najmä vďaka dobrej porcii miesta nad hlavou a správnej dĺžke sedákov. Do batožinového priestoru sa zmestí od 375 do 1 120 litrov. Praktickosť zvyšuje napríklad dvojité dno.

Jednoduchosť
Pod kapotou Vitary v každom prípade pracuje motor s objemom 1,6 litra. Ten naftový má výkon 120 koní a benzínový tiež. Rozdiel je len v krútiacom momente. Testovaný kus je vybavený 1,6 litrovým benzínovým štvorvalcom bez turba.
Krútiaci moment v tomto prípade dosahuje 156 Nm. V spojení s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom oboch náprav zrýchli Vitara na 100 km/h za 12 sekúnd a maximálna rýchlosť je 180 km/h.
Dané čísla naznačujú, že nejde o žiadneho cestného dravca, skôr o klasika. Pohonná jednotka má však najmä za studena pomerne hlučný chod. Rovnako sme neboli spokojní ani s jej odhlučnením pri diaľničných tempách, kedy motor točí na piatom prevodovom stupni približne 3 200 otáčok. Vitara nie je auto na diaľnicu.
Najviac sa nám motor páčil v jazdnom režime Sport. Vtedy s radosťou stúpal do otáčok a mal veľmi príjemný nástup krútiaceho momentu. Škoda, že kvôli rôznym emisným obmedzeniam sa takto nemôže správať vždy. Kto chce však predbehnúť, ten musí pracovať s prevodovkou a často podradiť. Priemerná spotreba pohonnej jednotky sa pohybuje okolo hodnoty 6,3 litra. Mimo mesta klesá aj k hranici piatich litrov a to všetko s pripojiteľným pohonom zadnej nápravy.
Radiace dráhy prevodovky sú pomerne dlhé a manipulácia s pákou nedáva príliš plastový dojem. Na diaľnici však trpí posádka aj spotreba. V tomto prípade odber atakuje hranicu 8 litrov a do kabíny preniká veľký hluk. Domov Vitary je niekde úplne inde. Najlepšie sa cíti na nekvalitnej ceste, v ľahkom teréne alebo na kľukatých cestičkách druhej a tretej triedy.

Jazdné vlastnosti auta sú čitateľné a prehľadné. Nedotáčavosť sa dostavuje omnoho neskôr, akoby vodič čakal. Zadnej náprave nerobia problémy ani výtlky a nerovnosti. V teréne je pomáha jazdný režim pre blato a sneh, prípadne trvalé uzamknutie pohonu medzi prednú a zadnú nápravu.
Záver
Suzuki Vitara je reálne auto pre bežný deň a skutočnú jazdu. Pokojne s ním môžete prejsť rozbahnenou cestou, zdolať pár nerovností a nemusíte sa báť, že si poškodí svoje nalakované nechty.

Cena japonského SUV vôbec nie je zlá. Základ dostanete už za 14 200 eur. Pohon oboch kolies je drahší o 2-tisíc eur. Už v základnej výbave Comfort je na palube Bluetooth, alebo ovládanie rádia na volante. Vitaru s bezkľúčovým odomykaním a štartovaním spolu s adaptívnym tempomatom môžete mať za 16 700 eur. Za dvojfarebnú karosériu sa pripláca 900 eur.
Vo výbave Copper Edition je automobil dostupný len s benzínovým motorom. Jeho cena začína na sume 17 600 eur. S pohonom oboch náprav a dvojfarebnou karosériou si za neho automobilka vypýta 20 100 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 175 |
Šírka (mm) | 1 775 |
Výška (mm) | 1 610 |
Rázvor (mm) | 2 500 |
Objem palivovej nádrže | 47 l |
Objem batožinového priestoru | 375/1 120 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 235 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 586 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k ) pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 156 Nm pri 4 400 ot./min |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12 s |
Spotreba (kombi) | 5,6 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,3 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 14 200 EUR |
Cena testovanej verzie | 20 100 EUR |