Vychádzame z čísiel a faktov. Druhým najpredávanejším modelom značky Hyundai na Slovensku je Tucson s benzínovým motorom. Konkurent testovaného auta. Najpredávanejším SUV u nás je Suzuki Vitara. Ďalší z možnej konkurencie modelu Karoq.
Karoq je duševným nástupcom modelu Yeti. Oficiálne ho nenahradil najmä preto, že novinka je vo všetkých smeroch väčšia. V prípade dĺžky je to napríklad až 160 mm. Na druhej strane Karoq nie je úplnou novinkou. Po prvýkrát bol verejnosti predstavený takmer presne pred rokom vo Švédsku.
Jeho názov má korene na aljašskom ostrove Kodiak. Ide o kombináciu slov „auto“ a „šíp“ pôvodných obyvateľov. Karoq je sesterský model Seatu Ateca, s ktorým zdieľa techniku. Výrobca ho chcel dizajnovo čo najviac od koncernového dvojčaťa odlíšiť.
Na nerozpoznanie
Karoq a Ateca toho po dizajnovej stránke veľa spoločného nemajú. Škoda teda úspešne svoj model od španielskej rodinnej konkurencie odlíšila. Napriek tomu je možné, že Karoqa si pomýlite s väčšou Škodou Kodiaq. Oba modely majú veľmi podobné línie, podobné tvary aj proporcie.
Až pri pohľade z blízka je jasné, že Kodiaq je v porovnaní s Karoqom väčší. Myslíme si, že ľudia, pre ktorých autá nie sú objektom záujmu tieto dva modely nerozlišujú. To však vôbec nebráni tomu, aby Karoq mal pre zákazníkov lákavý dizajn.
Charakterizovali by sme ho ako kombináciu robustnosti a dynamiky. Ostro rezané hrany v spolupráci s masívnymi proporciami je to, čo sa ľuďom páči. Veľké výrezy v blatníkoch pre kolesá a oplastovaná spodná časť karosérie. Pri pohľade na Karoq máte pocit, že je jednoducho veľký a rýchly.
Zamýšľanú veľkosť môžete nájsť aj vo vnútri. Napríklad hlavica radiacej páky automatickej prevodovky hlási návrat k tvarom zo starých off-roadov 90. rokov. Keď ňou pohybujete nemáte pocit, že v ruke držíte konárik.
K rozvrhnutiu, tvaru a spracovaniu palubnej dosky nemáme výhrady. Odkladací priestor na mobilný telefón je pred spomínanou radiacou pákou prevodovky. Dotykový displej informačno-zábavného systému je nový. V porovnaní s predchodcom, ktorý dodnes používa napríklad Superb, zmizli hardvérové tlačidlá po jeho stranách. Systém reaguje rýchlo a bezproblémovo.
Nepotešilo nás umiestnenie ovládania tempomatu, ktoré je stále doménou samostatnej páčky pod volantom. Pri ťahaní páky prevodovky smerom dozadu do polohy „D“ sa navyše často môže stať, že nezastavíte v správnej polohe a zaradíte športový režim „S“. Treba si na to zvyknúť.
Zadné sedadlá získavajú plusové body za to, že je možné ich polohovať. Ich úplné sklopenie do roviny nie je možné, zato ich úplné odstránenie z auta áno. Sú poriadne ťažké, takže slabší členovia a členky posádok to asi nezvládnu. Priestor pred zadnými sedadlami je dostatočný, batožinový priestor taktiež. Veď v porovnaní s väčším Kodiaqom je menší len o 42 litrov.
Dobrý motor
Automobilový svet sa postupne lúči s naftovými motormi. Či tieto agregáty skutočne už povedali posledné slovo sa necháme prekvapiť budúcnosťou. Faktom ostáva, že konkurencia ako napríklad už spomínané modely Tucson a Vitara sa na Slovensku predávajú najviac s benzínovými motormi. A to nahráva agregátom s označením TSI.
Testovaný automobil je vybavený 1,5 litrovým štvorvalcom s výkonom 150 koní. Pohonnú jednotku, ktorá dokáže pri vhodných podmienkach vypínať dva valce, sme už mali možnosť vyskúšať v niekoľkých modeloch.
Trúfame si povedať, že ide o jeden z najlepších benzínových motorov súčasnosti, aký sa na trhu nachádza. Spolupráca s Karoqom mu taktiež vychádza. Z 0 na 100 km/h sa Karoq s automatickou 7 stupňovou prevodovkou dostane za 8,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 203 km/h.
Pohonná jednotka má dostatok sily v nízkych otáčkach, takže vytáčať ju nie je potrebné. Oficiálna priemerná spotreba 5,5 l/100 km je síce z ríše snov, no ani výsledok 7,1 l/100 km nie je zlý. A to sme auto vôbec nešetrili.
Bez pohonu oboch náprav
Podvozok Karoqa je nastavený kompromisne. V porovnaní s Kodiaqom je o dosť tuhší. Počas tohto roku do ponuky pribudol aj adaptívny podvozok, ktorý je príslušníkom príplatkovej výbavy. Navyše je ho možné párovať len s pohonom oboch náprav.
My sme si museli vystačiť len s pohonom prednej nápravy. Konštatujeme, že na účely bežnej jazdy je táto konfigurácia úplne dostatočná. Karoq nie je športovec a ani do terénu pravdepodobne často chodiť nebude.
K dispozícii sú aj jazdné režimy, ktoré menia správania automatickej prevodovky, posilňovača riadenia a citlivosti akcelerátora. Súčasťou základnej výbavy sú len zadné parkovacie senzory. Kto chce mať aj predné senzory, ten musí siahnuť po najvyššej výbave. Veľa ich však preskakovať nebude musieť, pretože v ponuke sú len dve výbavy. Zadná parkovacia kamera je za príplatok.
Záver
Takmer každá automobilka rozširuje svoju ponuku crossoverov a SUV modelov. Dôvodom je zvyšujúci sa dopyt zákazníkov. Značka Škoda sa vo všeobecnosti veľmi dobre triafa do stredoeurópskej mentality a v tomto prípade to nebude inak.
Problémom môže byť cena. Napríklad Hyundai Tucson je v základe lacnejší takmer o tisíc eur. Nissan za Qashqai pýta menej o 2 520 eur. V rámci koncernu VW je Ateca lacnejšia o 1 780 eur. Karoq má potenciál svojim zjavom cenový hendikep v mnohých prípadoch prekonať.
V základnej výbave Karoqa nájdete dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, dažďový senzor alebo vyhrievanie predných sedadiel. V najvyššej výbave Style sa nachádzajú LED svetlomety, bezkľúčové odomykanie a štartovanie alebo adaptívny tempomat.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 382 |
Šírka (mm) | 1 841 |
Výška (mm) | 1 603 |
Rázvor (mm) | 2 638 |
Objem palivovej nádrže | 50 l |
Objem batožinového priestoru | 521/1 630 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 318 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k ) pri 5 000 – 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 203 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,6 s |
Spotreba (kombi) | 5,5 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,1 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 19 770 EUR |
Cena testovanej verzie | od 25 270 EUR |