Moderný vodič rozmaznaný dynamickými tvarmi, agresívnymi siluetami a vyššími podvozkami nad vanom len ohrnie nosom. Veď aj do každého druhého väčšieho SUV sa zmestí predsa sedem ľudí. Zmestí, ale ako?
Citroën SpaceTourer je často prehliadaným autom. S „dodávkovým“ štýlom zaujme len málokoho. S prehľadom sa do neho zmestí osem ľudí tak, že každý má dostatok miesta. Ak máte veľkú rodinu, veľa kamarátov alebo jednoducho veľa cestujúcich, práve tento model vám môže splniť všetky požiadavky.
Korene modelu SpaceTourer siahajú až do roku 1994, kedy Citroën predstavil prvú generáciu modelu Jumpy. Mnoho vodičov má toto auto späté s prepravou tovarov, čo vôbec nie je ďaleko od pravdy. Aktuálne je na trhu tretia generácia, ktorá okrem tovarov dokáže prepravovať aj osoby. Jumpy stále slúži ako dodávka. SpaceTourer sa zameriava na ľudských pasažierov a SpaceTourer Business dokonca myslí aj na luxus na palube.
SpaceTourer má navyše dvojičku v pohode Peugeotu Traveller. Veľmi príbuzná je aj Toyota ProAce Verso, ktorú v našich končinách stretávame zriedkavejšie. Tretia generácia vozidla, ktorá stojí na platforme EMP2 je na trhu od roku 2016. Vozidlo schádza z výrobných liniek vo Francúzsku a v Uruguaji.
Vysoké miesto
Citroën SpaceTourer vyzerá ako… mikrobus. Dizajnéri majú obmedzené možnosti ako zmeniť a zatraktívniť tvar tohto druhu karosérie. SpaceTourer dostal tvár rodiny Citroën, čo je jasné na prvý pohľad.
Do rohov karosérie posunuté kolesá sa v robustnosti auta strácajú. V tomto prípade výrobca nemohol staviť na veľké oblúky blatníkov, ktoré by dominovali pri pohľade zboku. Na druhej strane treba povedať, že SpaceTourer nevyzerá ako dodávka. Z prednej, zadnej aj bočnej strany pôsobí elegantne.
Jeho podstata sa ukrýva vo vnútri. Mnoho ľudí si kupuje vozidlá SUV práve kvôli vyššiemu posedu. V tomto aute si daná časť motoristov príde na svoje. Do vozidla sa nastupuje mierne smerom nahor. Vodič má navyše skvelý prehľad o tom, že sa deje pred vozidlom, pretože pred ním sa nachádza miniatúrna kapota.
Vodič má k dispozícii dávku pohodlia, akú poznáme z osobných áut. Za volantom sa sedí síce o čosi vzpriamenejšie, no čakáreň u lekára to nie je. Multifunkčný volant, dotyková obrazovka alebo pádla automatickej prevodovky pod volantom. Týmto všetkým SpaceTourer disponuje. Jedine kruhový ovládač automatickej prevodovky pôsobí prinajmenšom zvláštne.
To podstatné sa deje vzadu. Šiesti pasažieri sa na zadné sedadlá dostávajú pomocou dvojice elektronicky posuvných dverí. Pre prístup do tretieho radu sedadiel je potrebný sklopiť krajné sedadlo druhého radu. Sedadlá sú polohovateľné a posuvné. Aj dospelí a vysokí cestujúci vezúci sa úplne vzadu nájdu dostatok miesta pre nohy.
Bežné jazdné vlastnosti
Zvládanie SpaceTourera nie je žiadna veda. Van sa správa ako bežné osobné auto. Jedinú výhradu máme k hlučnej zadnej náprave, ktorá pri prejazde väčších nerovností robila poriadny hluk.
Automobil síce pôsobí robustne, no rozmermi žiadne limity neprekračuje. Na dĺžku meria takmer 5 metrov, šírka je 1,9 metra. To znamená, že vozidlo sa zmestí aj do mestských uličiek. Problém môže nastať pri parkovaní, predsa len nejde o malé mestské vozidlo. Vtedy sa hodí malý polomer otáčania, ktorý testovanému autu vštepil francúzsky výrobca.
Mimo mesta sa SpaceTourer správa priemerne. Vodič nebude mať pretekársky pocit a musí myslieť na to, že ťažisko je pomerne vysoko. Zároveň nie je nutné jazdiť tak, aby Citroën vytváral brzdu premávky. Na diaľnici poteší nízky hluk v priestore pre cestujúcich. Dlhý rázvor navyše zo SpaceTourera vytvára koráb, ktorý si veľmi dobre drží smer.
Len naftové motory
Pohon veľkopriestorového Citroënu zabezpečujú výhradne naftové motory. Testovaný model bol vybavený najsilnejšou verziou dvojlitrového štvorvalca s výkonom 177 koní a s krútiacim momentom 400 Nm.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá so 6 stupňovou automatickou prevodovkou 9,8 sekundy a maximálna rýchlosť je 170 km/h. V ponuke sú aj dve verzie s 1,5 litrovým naftovým štvorvalcom, no výkony 100 a 120 koní považujeme pre toto auto za nedostatočné.
Dvojlitrový motor sa dodáva aj s výkonom 150 koní. Nami testovaná najvýkonnejšia verzia s autom nemala najmenší problém. Krútiaci moment si s vozidlom poradí aj pri plnom obsadení. Spotreba sa pritom pohybuje v číslach osobných áut. Pri opatrnej jazde je možné dosiahnuť aj odber 6 l/100 km. Kombinovane je však vhodné počítať so spotrebou 7,2 l/100 km.
Citroën motor už kombinuje aj s novým 8 stupňovým automatom, pri ktorom sa dá očakávať, že spotreba bude o niekoľko decilitrov nižšia. Výkon prechádza výhradne na prednú nápravu, pohon oboch náprav je nedostupný.
Záver
Ak potrebujete pravidelne voziť päť a viac cestujúcich, trh vám dáva niekoľko možností. Väčšina z nich prináša kompromisy v oblasti priestoru. SpaceTourer nie. Nemôžeme ale tvrdiť, že on je nekompromisný. Jeho dizajn, vzhľad a rozmery nemusia byť každému po chuti. Je potrebné ho vnímať najmä z praktickej stránky.
Citroën ho ponúka v troch veľkostiach – XS, M a XL. Výbavy sú na výber len dve – Feel a Shine. Testovaný automobil je pravdepodobne v najideálnejšej veľkosti M s nižším stupňom výbavy Feel.
Štandardnou súčasťou danej výbavy je napríklad dvojzónová klimatizácia, automatické rozsvecovanie svetiel, tempomat, systém snímania únavy vodiča alebo dažďový senzor. Bohužiaľ, tretí rad sedadiel je za príplatok 1 680 eur.
Základná cena modelu SpaceTourer v najkratšej verzii XS s najslabším naftovým motorom je 25 352 eur. Základná cena testovanej verzie je 31 352 eur. Ide o ceny, za ktoré sa predávajú SUV modely alebo dokonca aj sedany a kombi verzie štandardných modelov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 956 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 920 |
Výška (mm) | 1 890 |
Rázvor náprav (mm) | 3 275 |
Objem palivovej nádrže(l) | 70 |
Objem kufra/nádrže (l) | od 603 do 3 968 |
Technické údaje
Verzia | 2,0 BlueHDi 180 AT Feel |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 997 |
Max. výkon (kw/ot.) | 130/3 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 400/2 000 |
Prevodovka | 6A |
0 – 100 km/h (s) | 9,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,7 |
Spotreba počas testu (l) | 7,2 |
Cena modelu | od 25 352 € |
Cena testovaného auta | cca 33 000 € |