Je Citroën C3 Aircross SUV alebo crossover? Výrobca tvrdí, že ide o SUV, no nie každý s tým súhlasí. Každopádne ide o nástupcu MPV, ktorý niesol označenie Picasso. Automobil stojí na koncernovej platforme PF1 a schádza z výrobných liniek v španielskej Zaragoze. Pohon všetkých kolies dostupný nie je a tak si Aircross musí vystačiť len s pohonom prednej nápravy.
Potom ako koncernu PSA kúpil nemeckú značku Opel od amerického GM, dosala C3 Aircross dvojičku. Je ňou Opel Crossland X. Ten hradil v ponuke model Meriva. Príchod C3 Aircross prebehol pomerne rýchlo. V marci minulého roku bol v Ženeve predstavený koncept a už v júni sme v Paríži spoznali produkčnú verziu modelu.
S priestorom na hlavu
Z vonkajšej strany C3 Aircross pôsobí robustne. To však dokáže aj menší model C3 bez prívlastku. V tomto prípade sa však vonkajšie priestorové proporcie premietajú aj do vnútorného priestoru. Testovaný automobil sa svojim dizajnom jasne hlási k rodine Citroën.
C3 Aircross má pomerne široké možnosti farebných kombinácií karosérie. Dobre sa vynímajú najmä kontrastné farby, ktoré napomáhajú k tomu, aby bolo na cestách a parkoviskách o čosi veselšie. Ako vidíte na fotkách, tak tento kus je vybavený pomerne obyčajným sivým lakom bez špeciálnych efektov.
Interiérom sa nesie retro štýl, ktorý Aircross získal od avantgardného modelu C4 Cactus. V tomto prípade je však už trochu umiernený a veci ako napríklad dohora sa otvárajúcu priehradku pred spolujazdcom nehľadajte. Interiér testovaného modelu vo výbave Shine bol pomerne sivým miestom. Farebné kombinácie vo forme väčšej individualiácie si zákazníci musia priplatiť.
Posádka na predných sedadlách si môže užívať už tradične veľké a pohodlné sedadlá. Ovládanie systémov vozidla prebieha prostredníctvom dotykovej obrazovky, čo je síce na pohľad pekné riešenie, na druhej strane má aj svoje nevýhody. Absencia hardvérových tlačidiel udržuje jednoduchosť interiéru. Pri jazde po hrboľatej ceste sa vodičovi alebo spolujazdcovi môže stať, že namiesto zmeny teploty klimatizácie preladia rádio.
Cestujúci na zadných sedadlách s vyšším vzrastom si prídu na svoje. Karoséria pripomínajúca MPV im poskytuje dostatok miesta nad hlavou. V tejto oblasti má Aircross výhodu ako nad menšou C3, tak aj pred Cactusom. Zadné sedadlá sú navyše polohovateľné.
Do batožinového priestoru sa zmestí od 410 do 520 litrov. Po klopení zadných sedadiel daný priestor pojme až 1 255 litrov. Rovná plocha vo vnútri ale nevzniká.
Je to o spotrebe
Pod kapotou testovaného modelu pracoval 1,6 litrový naftový štvorvalec s označením BlueHDI s výkonom 100 koní. Výkonnostné parametre auta sú len priemerné. Z 0 na 100 km/h mu zrýchlenie trvá približne 11,5 sekundy a maximálna rýchlosť mierne presahuje 170 km/h.
Už z čísiel je jasné, že Aircross s týmto motorom nie je pretekárskym nástrojom. Dobrá je však pružnosť pohonnej jednotky, ktorú vodič ocení najmä pri predbiehaní. Môže za ňu krútiaci moment 254 Nm.
Hlavnou devízou tejto pohonnej jednotky je spotreba. Môžete robiť čo len chcete a nad hranicu 6 litrov v kombinovanej prevádzke sa dostanete len veľmi ťažko. My sme jazdili s odberom 5,5 l/100 km a to sme auto vôbec nešetrili. Pri opatrnej jazde je spotreba 5 litrov reálna. Mimo mesta pokojne aj 4 litre. Testovaný model nebol vybavený ani systémom štart – stop.
Zvukový prejav motora je typicky naftový. Najmä z vonkajšej strany ho počuť viac. Vo vnútri je posádka od hlukov motora izolovaná. Pohonná jednotka je spojená s 5 stupňovým manuálom s poriadne dlhými prevodmi. Smútok za 6. prevodovým stupňom vôbec nie je na mieste. Na diaľnici motor na 5. prevodovom stupni točí približne 2 200 otáčok. A to môžu závidieť aj modely s viacerými prevodovými stupňami.
V rámci sprísňovania emisných limitov Citroën motor tohto modelu čiastočne upravil. V cenníkoch sa nachádza už aj verzia plniaca normu Euro 6,2. Štvorvalec dostal namiesto 8 ventilovej techniky až 16 ventilov. Krútiaci moment klesá na úroveň 250 Nm, prevodovka dostane 6 stupňov a do štandardnej výbavy pribudne štart – stop systém.
Jazdné vlastnosti C3 Aircross patria k lepšiemu priemeru. Podvozok je nastavený komfortne. Občas pri prejazde väčších nerovností do vnútra prenikne silný náraz. A to aj napriek tomu, že automobil stále len na 16 palcových kolesách. V meste uľahčuje parkovanie až príplatková výbava. Zadné senzory má Aircross v najvyššej výbave. Kameru dozadu automobilka montuje až za príplatok.
Záver
Citroën C3 Aircross je automobil, ktorý sa chce odlíšiť a vystúpiť z davu. Preto ak si chcete kúpiť tento automobil, mohli by ste si zvoliť veselšiu kombináciu farieb ako manažérsku sivú. Nad naftovým motorom však ohŕňať nos vôbec netreba.
Zákazy naftových automobilov sú neisté aj v západných krajinách. Slovensko o tomto kroku zatiaľ ani neuvažuje. Spotreba ponúkaného motora je veľmi dobrá. Iné je to už s cenou. Kým základná cenovka modelu C3 Aircross je 11 990 eur, naftový motor sa v základnej výbave ani neponúka. V strednej výbave Feel je jeho štartovacia cena na úrovni 15 490 eur. Verzia plniaca prísnejšiu emisnú normu dostala cenovku ešte o 200 eur vyššiu. Benzínový trojvalcový motor s výkonom 110 koní je lacnejší o tisíc eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 154 |
Šírka (mm) | 1 824 |
Výška (mm) | 1 637 |
Rázvor (mm) | 2 604 |
Objem batožinového priestoru (l) | 410–520/1 255 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 293 |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 560 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 73/99 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 254 pri 1 750 |
Prevodovka | 5 stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,5 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 3,9 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 11 990 EUR |
Cena testovanej verzie vo výbave Shine | 17 390 EUR |