Model 308 GTi pochádza z divízie Peugeot Sport. Jeho základ však nájdeme v obyčajnej 308 druhej generácie. Tá je na trhu už od roku 2013. Verzia GTi sa do ponuky dostala o dva roky neskôr. V minulom roku dostali všetky verzie automobilu facelift.
Peugeot 308 druhej generácie je pomerne obľúbené auto. V marci 2014 napríklad získal ocenenie Európske auto roka a v konkurencii porazil BMW i3 alebo Teslu Model S. V ponuke je v rámci štandardných verzií hatchback a kombi. GTi má len jednu verziu a tou je hathback.
Nenápadný
Ako to už býva zvykom ostré hatchbacky chcú dať o sebe vedieť od prvej chvíle. To znamená, že aj ich dizajn jasne odkazuje na kone pod kapotou. V tomto prípade to platí o čosi menej. 308 GTi je miestami nenápadná. Kto sa pozrie bližšie, ten si určite všimne, že tento hatchback nižšej strednej triedy nebude len tak hocijaké auto.
V prvom rade automobil stojí na 19 palcových diskoch s takmer len nakreslenými pneumatikami. Za nimi sa vpredu vynímajú červené brzdové strmene. Automobil je trochu bližšie k asfaltu a v zadnej časti na svet pozerá dvojica koncoviek výfukov. Nejde o žiadne falošné koncovky ani imitácie výfukového potrubia.
Príslušnosť k rodu hot-hatchov je jasne deklarovaná aj vo vnútri. Športové sedadlá od divízie Peugeot Sport dokonale obopnú telá. Pokope držia dokonca aj ramená. Volant je potiahnutý perforovanou kožou a na vrchole venca má červenú značku. Hlavica radiacej páky je z hliníka. Celým interiérom sa navyše tiahne červené prešívanie.
Praktickosť modelu ostala zachovaná. Dozadu si sadnú v prípade potreby aj traja pasažieri a do batožinového priestoru sa zmestí 420 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 228 litrov. Konkurenčné modely sú možno trochu viac vulgárne. Navonok vo väčšej miere prezentujú svoje svaly. Ide o osobné preferencie každého jedného motoristu. Nám čiastočná nenápadnosť neprekážala.
Nápadný výkon
Neprekážala nám práve preto, že pod kapotou je ubytovaných 270 koní a 330 Nm krútiaceho momentu. Spolu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a samosvorným diferenciálom sa 308 GTi ukáže z pevného štartu na méte 100 km/h za 6 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 250 km/h.
To všetko pochádza len z 1,6 litrového benzínového štvorvalca s označení THP. Konkurenti sa spoliehajú na dvojlitrové motory. Peugeotu však chýba trochu lepší zvukový prejav. Jednašestka nedokázala urobiť to dramatično, ktoré by sme od hot-hatchu očakávali.
Snahu jej ale uprieť nemožno. Z výfukov síce nešla kanonáda, no pri niektorých preradeniach výkon o sebe dal vedieť. Športový režim sa snaží zvukový hendikep dohnať umelými tónmi. Tie sú však príliš umelé a veľmi sa do auta nehodia.
Všetky nedostatky nahrádzal výkon. V nižších otáčkach pohonná jednotka je síce trochu pomalšia, no keď sa turbo nadýchne prichádza veľký príval sily. Spotrebou majiteľa nechce zruinovať. V prípade týchto automobilov sme zvyknutí na odber 10 l/100 km. S Peugeotom 308 GTi sme jazdili v priemere za 8,3 l/100 km. A veruže sme auto vyskúšali a nešetrili. Mimo mesta pri jazde rešpektujúcej rýchlostné limity sa priemerná spotreba dostala aj pod hranicu 6 litrov.
Čím rýchlejšie, tým lepšie
Peugeot 308 GTi nepatrí k tým autám, ktoré sú ako vrahovia a s nožom v ruke stojaci za vodičom čakajúc na prvú príležitosť ho bodnúť do chrbta. Ide o hravé, ľahké a dobre čitateľné auto.
Podvozok je pomerne tvrdý a na pomoc neprichádzajú ani adaptívne tlmiče, pretože ich testovaný Peugeot nemá ani mať nemôže. Napriek tomu si vieme predstaviť, že 308 GTi môže byť aj na každodenné používanie. Spojka nie je tvrdá ako dva týždne starých chlieb a na otočenie volantom nepotrebujete svaly z fitka.
Výkon spolu so samosvorným diferenciálom robia svoje. Silu krotia brzdy, ktoré majú priemer predných kotúčov 380 mm. Svoju úlohu zvládajú veľmi dobre. Dajú sa dávkovať s ľahkosťou a majú dostatok sily. V rýchlych zákrutách zadok môže od vodiča vyžadovať mierne korekcie na volante, ale predné kolesá sú nekompromisne zahryznuté do asfaltu a držia.
Záver
Peugeot 308 GTi je nenápadný hatchback, ktorý svojimi schopnosťami dokáže prekvapiť. Zároveň nie je zameraný len monotematicky a teda na ostrú jazdu. Šoférovať ho zvládnu aj menej skúsení vodiči, no nedostanú z neho všetok potenciál. Rovnako sa s ním dajú absolvovať aj bežné denné trasy.
Jeho cenovka je 30 990 eur. V tejto cene je už zahrnutý aj samosvorný diferenciál, športové brzdy alebo 19 palcové disky. Priplácať veľmi nie je za čo. V zozname príplatkovej výbavy sa nachádza zadná kamera, systém sledovania mŕtveho uhla, audiosystém s 8 reproduktormi, panoramatická strecha alebo vyhrievané predné sedadlá.
Ak si chcete kúpiť tento model, tak vás ale musíme sklamať. Peugeot pozastavil jeho výrobu. Dôvodom je nový cyklus testovania emisií WLTP. 308 GTi dostane do výfuku filter pevných častíc. Výkon ostane nezmenený. Ako sa bude motor správať nevieme. Rovnako je nateraz neznáme aj to, kedy sa opäť rozbehnú výrobné linky.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 253 |
Šírka (mm) | 1 863 |
Výška (mm) | 1 457 |
Rázvor (mm) | 2 620 |
Objem palivovej nádrže | 53 l |
Objem batožinového priestoru | 420/1 228 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 362 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 598 cm3 |
Výkon | 200 kW (270 k ) pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 330 Nm pri 1 900 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6 s |
Spotreba (kombi) | 6 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,3 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 30 990 EUR |
Cena testovanej verzie | 34 140 EUR |