Keď sa Cactus po prvýkrát predstavil na ženevskom autosalóne v roku 2014, spôsobil malú revolúciu vo vnímaní francúzskej značky. Netradičný tvar karosérie s plastovými výplňami na dverách pôsobili ako magnet. Cactus bol asi prvé sériovo vyrábané auto, ktoré si ľudia mali potrebu obchytkať.
Model sa pri tom nikdy nehral na dynamické auto. Z vonku bol netradičný a vo vnútri vládlo retro a alternatívny prístup. Airbag spolujazdca je uložený nad ním, vďaka čomu sa priehradka mohla otvárať smerom dohoda. Dvere sa zatvárajú prostredníctvom akéhosi koženého držadla, spolujazdec má len jeden výduch ventilácie, zadné okná nie je možné otvoriť len vyklopiť a posádka vpredu sedí na kráľovských kreslách.
Na tom sa v rámci faceliftu nezmenilo vôbec nič. Teda okrem sedadiel a takmer všetkého ostatného. Už na prvý pohľad je jasné, že toto je iný Cactus. Plastové doplnky tzv. Airbumps sú omnoho menšie. Usídlili sa len na spodnej časti dverí. Ustúpili aj z okolia svetiel a zadnej časti auta.
Vďaka tomu má auto omnoho viac lakovaného povrchu. Okrem toho vyzerá vzdušnejšie a dynamickejšie. Dizajnéri upravili aj zadné svetlá, ktoré dostali 3D grafiku. Charakteristické línie ostali zachované. Rovnako sa, samozrejme, nezmenila ani platforma. C4 Cactus aj naďalej stojí na platforme PF1.
Vo vnútri je tichšie a pohodlnejšie
Citroën sa vo vnútri rozhodol vylepšiť to najlepšie. Sedadlá. Zmenil hustotu penovej výplne a pridal ešte jednu vrstvu navyše. Výsledkom je ešte lepšie sedenie ako predtým. Sedadlá sú na dotyk mäkšie, no to neznamená, že vodič a spolujazdec do nich zapadnú ako do koláča. Ich veľkosť sa nezmenila. Aj objemnejšie typy postáv si v nich nájdu svoje miesto. Medzi sedadlami sa nachádza lakťová opierka. Tá je však príliš nízko, malá a príliš vzadu na to, aby s ňou posádka bola spokojná. Nám sa z nej lakeť veľmi dobre šmýkal dole, smerom k radiacej páke.
Francúzsky výrobca pracoval aj na odhlučnení podvozku. Práca sa podarila a jazda s Cactusom je tichšia, ako tomu bývalo doteraz. Najvýraznejšie do interiéru preniká zvuk motora. Na tom odporúčame popracovať smerom do budúcnosti.
Pohodlie na prvom mieste
Hlavným ťahákom faceliftu sú však nové tlmiče. Výrobca ich vybavil progresívnymi hydraulickými dorazmi. Vďaka nim môžu byť v štandardných polohách mäkšie a v krajných polohách sa zmení ich charakteristika. Systém je úplne mechanický. Vodič ho nemôže zmeniť ani nastaviť. Tlmič má v sebe akoby ešte ďalšie dva menšie tlmiče.
V praxi to znamená, že za normálnych okolností Cactus plavnejšie zvláda filtrovať bežné nerovnosti ciest. Nie je to vzduchový podvozok, ktorým sa kedysi pýšil model C5. Nové progresívne hydraulické dorazy chce Citroën použiť aj v nástupcovi C5, C5 Aircross.
Môžeme zhodnotiť, že systém skutočne funguje. Jazda s ním je o čosi mäkšia. Dobre zvláda najmä zvlnenú vozovku, alebo spomaľovacie prahy. Nie je to offroad. Posádka bude vo vnútri veľké výmole a výtlky cítiť. Aj keď vďaka novým hydraulickým dorazom sa ich prejazd zaobíde bez výrazného buchnutia, o ktoré sa starajú štandardné dorazy, keď tlmič dôjde do krajnej polohy. Po novom je však Cactus určite pohodlnejší ako predtým a dostáva sa do čela svojej triedy.
Benzín len s troma valcami
Citroën upravil aj ponuku motorov. Zákazníci dostanú možnosť voľby najsilnejšieho benzínového (130 koní) a naftového agregátu (120 koní). Benzínová ponuka zahŕňa len trojvalcové motory. Testovaný automobil bol vybavený 1,2 litrovým trojvalcom PureTech s výkonom 110 koní.
Ide o starý známy motor, ktorý sa k charakteru Cactusu hodí. V meste je s ním vozidlo pomerne pružné a zvláda aj predbiehanie mimo zastavaného územia. Kvôli sprísňovaniu emisných noriem je pohonná jednotka po novom spojená so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Doteraz mala k dispozícii len 5 rýchlostí. Cena ostáva nezmenená.
Záver
Citroën C4 Cactus prekonal výrazný facelift. Podľa nás po novom vyzerá lepšie. Určite sa však nájde časť jeho fanúšikov, ktorým budú väčšie plochy Airbumpov chýbať. Svojim zjavom sa snaží nahrádzať model C4, ktorý sa už pobral do dôchodku.
Jeho hlavnou devízou už nie je vzhľad ale pohodlie vychádzajúce z tlmičov. Vo svojej triede patrí k špičke. Tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi sú dostupné pre všetky verzie okrem najslabšej benzínovej motorizácie s výkonom 82 koní.
Bez daných tlmičov obnovená C4 Cactus stojí od 12 490 eur. Výkonnejšie verzia s novými tlmičmi majú cenovku od 13 990 eur. Cactus si doteraz nachádzal svojich priaznivcov nielen v Európe, ale aj na Slovensku. Po obnove predpokladáme, že modelu sa bude dariť ešte viac.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 170 |
Šírka (mm) | 1 714 |
Výška (mm) | 1 480 |
Rázvor (mm) | 2 595 |
Objem palivovej nádrže | 50 l |
Objem batožinového priestoru | 348/1 170 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 184 kg* |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový trojvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 199 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k ) pri 5 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 205 Nm pri 1 750 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 188 km/h* |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,3 s* |
Spotreba (kombi) | 4,9 l/100 km* |
*Dostupné údaje len pre verziu s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou.
Cena a záruka
Základná cena | 12 490 EUR |
Cena testovanej verzie | od 15 790 EUR |