Prvá jazda: BMW M5 – nová éra sily

Žijúcich legiend je málo. BMW M5 je jednou z nich. Každá nová generácia posúva hranice rodinného a manažérskeho sedanu ďalej. Verzia s generačným označením F90 nie je výnimkou. M5 po prvýkrát dostala na palubu pohon všetkých kolies. Boli sme ju vyskúšať v slovinskom meste Portorož.

09.06.2018 07:00
debata
BMW M5 patrí vo svete športových sedanov k špičke. Foto: BMW (Ziga Intihar)
BMW M5 BMW M5 patrí vo svete športových sedanov k špičke.

BMW M5 je zmesou pozoruhodných faktov a čísiel. Posledná generácia má pod kapotou 600 koní. Tie pochádzajú zo 4,4 litrového benzínového osemvalca s dvoma turbami. Krútiaci moment je s hodnotou 750 Nm. Z 0 na 100 km/h sa M5 dostane za 3,4 sekundy. To je o sekundu menej ako v minulosti. Métu 200 km/h ukáže po pevnom štarte za 11,1 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Ľudia z BMW tvrdia, že bez obmedzovača M5 dokáže ísť viac ako 300 km/h.

Z čísiel je jasné, že M5 ukrýva porciu výkonu, ktorú nezvládne hocijaký čerstvý absolvent autoškoly. Automobil je na pohľad celkom ľahko prehliadnuteľný. Ak stojí 8 kusov tejto techniky zoradenej na parkovisku, tak aj náhodní okoloidúci si všimne, že niečo tu nie je v úplnom poriadku.

Výkon 600 koní zabezpečuje 4,4 litrový... Foto: BMW (Ziga Intihar)
BMW M5 Výkon 600 koní zabezpečuje 4,4 litrový benzínový osemvalec.

Pri bežnom parkovaní sa M5 tvári pomerne nenápadne a nehuláka do okolia o svojom výkone. To začne robiť až keď naštartuje. Konštruktéri vozidlu dali aerodynamické vylepšenia. Nárazník je širší, predná kapota z hliníka. O výkone napovie aj štvorica koncoviek výfukov a zadný difúzor. Všetko je však urobené decentne.

V interiéri sa nachádza niekoľko tlačidiel navyše, športové sedadlá spolu s volantom a veľa karbónu. Ovládač 8 stupňovej automatickej prevodovky je tradične iný, ako poznáme z bežných modelov BMW.

Nekompromisná sila

Už len naštartovanie pohonnej jednotky je zážitok. Studený motor vydáva lahodné tóny. Jeho schopnosti sú vynikajúce. Jazdnému prejavu motora môžeme len ťažko niečo vytknúť. Ide o vynikajúci kus techniky, ktorý plní svoj účel.

Športové náradie sa nachádza aj vo vnútri. Foto: BMW (Ziga Intihar)
BMW M5 Športové náradie sa nachádza aj vo vnútri.

Vo výfukovom potrubí sa nachádzajú elektronicky ovládané klapky, ktoré menia jeho zvuk. M5 dokáže rachotiť a prskať z výfukov famózne. Po deaktivovaní klapiek dokáže sedan fungovať aj bez týchto zvukových efektov.

Interiérom sa nesie najmä zvuk motora. Bohužiaľ, bez akustickej podpory z reproduktorov to nešlo. BMW údajne prenáša do reproduktorov skutočné zvukové vlny, ktoré tvorí pohonná jednotka. Tak či onak, ide čiastočne o zvuk z reproduktorov. Na druhej strane ide o veľmi dobre zvládnutú reprodukciu a je len veľmi ťažké odhaliť, že nie všetko je úplne reálne.

Pohon všetkých kolies

Nová generácia BMW M5 je prvou, ktorá dostala pohon všetkých kolies x-Drive. Nevyhnuté sa stalo realitou a zvyšovanie výkonu sa bez tohto kroku zaobísť nemohlo. To však neznamená, že s M5 si už nezadriftujete. Stále je možné aktivovať režim pohonu len zadnej nápravy a premeniť zadné pneumatiky na oblak dymu.

BMW M5 svoje schopnosti najlepšie ukáže na okruhu. Foto: BMW (Ziga Intihar)
BMW M5 BMW M5 svoje schopnosti najlepšie ukáže na okruhu.

Tento čin si však nevyžaduje len veľa odvahy ale aj schopností. Predsa len pripomíname, že pod kapotou drieme 600 koní, ktoré v spojení s pohonom výhradne zadnej nápravy a deaktivácie trakčnej kontroly vytvoria buď veľký úsmev na perách, alebo nešťastie. Okrem toho je k dispozícii športový režim pohonu všetkých kolies.

Nekompromisné jazdné vlastnosti

Poučky hovoria, že športové autá by mali byť ľahké. BMW M5 ale nie je mušia váha. Napriek použitiu pohonu všetkých kolies je nová generácia v porovnaní so svojou predchodkyňou ľahšia o 90 kg. Výrobca na dosiahnutie tohto cieľa použil napríklad karbónovú strechu a odľahčené výfukové potrubie.

Za volantom však vodič nemá pocit, že riadi minimálne 1 855 kilogramov vážiace auto. M5 svojimi jazdnými vlastnosťami reálnu hmotnosť vynikajúco maskuje. O zastavovanie sa môžu starať karbón-keramické brzdy, ktoré sme mohli vyskúšať. Rozhodne nám chceli pri plnej decelerácii vytiahnuť mozog z hlavy.

Riadenie je nekompromisne ostré a presné. Čakali by sme však, že v tomto aute bude volant úplne komunikatívny. Až tak úplne to nie je pravda. Na pomoc prichádza niekoľko stupňov účinku jeho posilňovača.

V nastavovaní správania jednotlivých komponentov auta vidíme jeden zo zásadných problémov. Posilňovač riadenia, motor aj podvozok majú samostatné tlačidlo na výber správneho režimu. Ak chce vodič počas jazdy zmeniť charakteristiku všetkých troch prvkov, bude ho to stáť veľa pozornosti a stláčania. Áno, na volante sú dve červené tlačidlá, kde je možné uložiť si svoje preferované nastavenia, ale nie vždy za volantom sedí ten istý človek.

Zozadu sa okoliu prihovára štvorica koncoviek... Foto: BMW (Ziga Intihar)
BMW M5 Zozadu sa okoliu prihovára štvorica koncoviek výfukov.

Záver

Štartovacia cena BMW M5 je 121 500 eur. Príplatkovej výbavy nie je až tak veľa, ako v prípade iných verzií. Záujemcovia si však môžu dokúpiť 20 palcové kolesá. Štandardne M5 stojí na 19 palcových zliatinových diskoch. Karbón-keramické brzdy stoja ďalších 9 096 eur.

Za túto sumu dostanete nekompromisný sedan vyššej strednej triedy. Automobil je bez problémov použiteľný na každodenné vozenie. Rovnako nemá problém kedykoľvek vstúpiť na okruh a prezentovať také schopnosti, ktoré donedávna patrili len superšportom.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 966
Šírka (mm) 1 903
Výška (mm) 1 473
Rázvor (mm) 2 982
Objem palivovej nádrže 68 l
Objem batožinového priestoru 530 l
Prevádzková hmotnosť 1 855 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový osemvalec s dvojitým preplňovaním
Zdvihový objem motora 4 395 cm3
Výkon 441 kW (600 k ) pri 5 600 – 6 700 ot./min
Max. krútiaci moment 750 Nm pri 1 800 – 5 600 ot./min
Prevodovka 8-stupňová automatická
Pohon obe
Max rýchlosť 250 km/h*
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 3,4 s
Spotreba (kombi) 10,5 l/100 km

*Elektronicky obmedzená

Cena a záruka

Základná cena 121 500 EUR

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #BMW #výkon #BMW M5 #V8
Články podľa značiek