BMW M5 je zmesou pozoruhodných faktov a čísiel. Posledná generácia má pod kapotou 600 koní. Tie pochádzajú zo 4,4 litrového benzínového osemvalca s dvoma turbami. Krútiaci moment je s hodnotou 750 Nm. Z 0 na 100 km/h sa M5 dostane za 3,4 sekundy. To je o sekundu menej ako v minulosti. Métu 200 km/h ukáže po pevnom štarte za 11,1 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Ľudia z BMW tvrdia, že bez obmedzovača M5 dokáže ísť viac ako 300 km/h.
Z čísiel je jasné, že M5 ukrýva porciu výkonu, ktorú nezvládne hocijaký čerstvý absolvent autoškoly. Automobil je na pohľad celkom ľahko prehliadnuteľný. Ak stojí 8 kusov tejto techniky zoradenej na parkovisku, tak aj náhodní okoloidúci si všimne, že niečo tu nie je v úplnom poriadku.
Pri bežnom parkovaní sa M5 tvári pomerne nenápadne a nehuláka do okolia o svojom výkone. To začne robiť až keď naštartuje. Konštruktéri vozidlu dali aerodynamické vylepšenia. Nárazník je širší, predná kapota z hliníka. O výkone napovie aj štvorica koncoviek výfukov a zadný difúzor. Všetko je však urobené decentne.
V interiéri sa nachádza niekoľko tlačidiel navyše, športové sedadlá spolu s volantom a veľa karbónu. Ovládač 8 stupňovej automatickej prevodovky je tradične iný, ako poznáme z bežných modelov BMW.
Nekompromisná sila
Už len naštartovanie pohonnej jednotky je zážitok. Studený motor vydáva lahodné tóny. Jeho schopnosti sú vynikajúce. Jazdnému prejavu motora môžeme len ťažko niečo vytknúť. Ide o vynikajúci kus techniky, ktorý plní svoj účel.
Vo výfukovom potrubí sa nachádzajú elektronicky ovládané klapky, ktoré menia jeho zvuk. M5 dokáže rachotiť a prskať z výfukov famózne. Po deaktivovaní klapiek dokáže sedan fungovať aj bez týchto zvukových efektov.
Interiérom sa nesie najmä zvuk motora. Bohužiaľ, bez akustickej podpory z reproduktorov to nešlo. BMW údajne prenáša do reproduktorov skutočné zvukové vlny, ktoré tvorí pohonná jednotka. Tak či onak, ide čiastočne o zvuk z reproduktorov. Na druhej strane ide o veľmi dobre zvládnutú reprodukciu a je len veľmi ťažké odhaliť, že nie všetko je úplne reálne.
Pohon všetkých kolies
Nová generácia BMW M5 je prvou, ktorá dostala pohon všetkých kolies x-Drive. Nevyhnuté sa stalo realitou a zvyšovanie výkonu sa bez tohto kroku zaobísť nemohlo. To však neznamená, že s M5 si už nezadriftujete. Stále je možné aktivovať režim pohonu len zadnej nápravy a premeniť zadné pneumatiky na oblak dymu.
Tento čin si však nevyžaduje len veľa odvahy ale aj schopností. Predsa len pripomíname, že pod kapotou drieme 600 koní, ktoré v spojení s pohonom výhradne zadnej nápravy a deaktivácie trakčnej kontroly vytvoria buď veľký úsmev na perách, alebo nešťastie. Okrem toho je k dispozícii športový režim pohonu všetkých kolies.
Nekompromisné jazdné vlastnosti
Poučky hovoria, že športové autá by mali byť ľahké. BMW M5 ale nie je mušia váha. Napriek použitiu pohonu všetkých kolies je nová generácia v porovnaní so svojou predchodkyňou ľahšia o 90 kg. Výrobca na dosiahnutie tohto cieľa použil napríklad karbónovú strechu a odľahčené výfukové potrubie.
Za volantom však vodič nemá pocit, že riadi minimálne 1 855 kilogramov vážiace auto. M5 svojimi jazdnými vlastnosťami reálnu hmotnosť vynikajúco maskuje. O zastavovanie sa môžu starať karbón-keramické brzdy, ktoré sme mohli vyskúšať. Rozhodne nám chceli pri plnej decelerácii vytiahnuť mozog z hlavy.
Riadenie je nekompromisne ostré a presné. Čakali by sme však, že v tomto aute bude volant úplne komunikatívny. Až tak úplne to nie je pravda. Na pomoc prichádza niekoľko stupňov účinku jeho posilňovača.
V nastavovaní správania jednotlivých komponentov auta vidíme jeden zo zásadných problémov. Posilňovač riadenia, motor aj podvozok majú samostatné tlačidlo na výber správneho režimu. Ak chce vodič počas jazdy zmeniť charakteristiku všetkých troch prvkov, bude ho to stáť veľa pozornosti a stláčania. Áno, na volante sú dve červené tlačidlá, kde je možné uložiť si svoje preferované nastavenia, ale nie vždy za volantom sedí ten istý človek.
Záver
Štartovacia cena BMW M5 je 121 500 eur. Príplatkovej výbavy nie je až tak veľa, ako v prípade iných verzií. Záujemcovia si však môžu dokúpiť 20 palcové kolesá. Štandardne M5 stojí na 19 palcových zliatinových diskoch. Karbón-keramické brzdy stoja ďalších 9 096 eur.
Za túto sumu dostanete nekompromisný sedan vyššej strednej triedy. Automobil je bez problémov použiteľný na každodenné vozenie. Rovnako nemá problém kedykoľvek vstúpiť na okruh a prezentovať také schopnosti, ktoré donedávna patrili len superšportom.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 966 |
Šírka (mm) | 1 903 |
Výška (mm) | 1 473 |
Rázvor (mm) | 2 982 |
Objem palivovej nádrže | 68 l |
Objem batožinového priestoru | 530 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 855 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový osemvalec s dvojitým preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 4 395 cm3 |
Výkon | 441 kW (600 k ) pri 5 600 – 6 700 ot./min |
Max. krútiaci moment | 750 Nm pri 1 800 – 5 600 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 250 km/h* |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 3,4 s |
Spotreba (kombi) | 10,5 l/100 km |
*Elektronicky obmedzená
Cena a záruka
Základná cena | 121 500 EUR |