Test: Mercedes X 250d 4MATIC – hviezda v pracovnom

Mercedes sa väčšinou spája s luxusom a prepychom. Trojcípa hviezda vyrába aj dodávky a nákladné autá. Tak prečo nie pick-up? Nemecká prémiová automobilka pripravila prvého zástupcu novej triedy X.

10.06.2018 07:00
debata (2)
Na tvare vozidiel typu pick-up nie je veľmi čo... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes X250d Na tvare vozidiel typu pick-up nie je veľmi čo meniť.

Pick-up doteraz v ponuke nemeckej značky nefiguroval. Neponúka ho ani žiadny iný prémiový výrobca. Mercedes tak využil svoju spoluprácu s alianciou Nissan-Renault a pripravil prvý model svojho druhu.

Trieda X bola po prvýkrát predstavená v júli 2017. Do vienka dostala klasickú koncepciu pick-upu. Motor je uložený vpredu a primárne je poháňaná zadná náprava. V prípade potreby vodič môže otočením ovládača pripojiť aj nápravu prednú. Keď sú podmienky veľmi zlé, krútiaci moment môže dostať každé jedno koleso. Ide o pracovný stroj s vysokou úžitkovou hodnotou, ktorý sa nezľakne ani ťažšieho terénu.

Trieda X sa hlási do pracovno-luxusného segmentu. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes X250d Trieda X sa hlási do pracovno-luxusného segmentu.

Mercedes sa len ťažko pri tvorbe auta mohol učiť o lepších. Nissan Navara je medzi pick-upmi už takmer legendou. Práve ona je predlohou triedy X. Novinka s Navarou zdieľa šasi a rovnako niektoré prvky. Mercedes pridal luxus, informačno-zábavný systém a motor. Napríklad naftovú V6 v Navare nenájdete.

Účelný výzor

Trieda X schádza z výrobných liniek v španielskej Barcelone. Jej dizajn však nie je plný emócií, ktoré sú typické pre autá z južných krajov Európy. Ide o štandardný tvar karosérie typu pick-up. Prednej časti dominuje veľká maska chladiča. Hlavné svetlomety sú po jej stranách trochu menšie, akoby sme chceli.

Žiadny iný prémiový výrobca pick-up neponúka. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes X250d Žiadny iný prémiový výrobca pick-up neponúka.

Karosériu zdobia aj denné LED svetlá, chrómové doplnky a zliatinové disky. Najväčší príbuzenský vzťah s Navarou vidieť zo zadnej strany. Svetlá majú tieto vozidlá takmer totožné. Za nimi sa nachádza doslova nákladný priestor, ktorý bolo v našom prípade možné zakryť roletkou.

Najväčší rozdiel v porovnaní s japonskou predlohou vidieť vo vnútri. Mercedes sa snažil vštepiť interiéru toľko luxusu, koľko bolo len možné. Okrem asi dvoch ovládačov spojitosť s Navarou nenájdete žiadnu. Hodnotnejšie materiály a kvalitnejšie vypracovanie je vidieť najmä na paneli klimatizácie alebo volantu. Trieda X má aj informačno-zábavný systém, ktorý poznáme z iných modelov nemeckej značky.

Interiér je až na pár výnimiek čistokrvný... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes X250d Interiér je až na pár výnimiek čistokrvný Mercedes.

Sklamali nás dve veci. Volant nie je možné nastaviť pozdĺžne, ale len výškovo. A hlavica radiacej páky automatickej prevodovky pôsobí lacným dojmom. Mercedes do interiéru pridal aj tlačidlo na elektrické odsúvanie zadného okna.

V jazde Mercedes

V porovnaní s inými vozidlami tohto druhu, Mercedes do vnútra rozhodne púšťa najmenej hluku. Výrobca si dal záležať na odhlučnení priestoru pre cestujúcich. Vozidlo je v porovnaní so svojou sesternicou nižšie, čo zlepšuje jeho jazdné vlastnosti na ceste.

Mercedes X250d patrí k najlepšie odhlučneným... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes X250d Mercedes X250d patrí k najlepšie odhlučneným pick-upom trhu.

Dozadu sa namiesto listových pružín dostalo viacprvkové zavesenie kolies s vinutými pružinami, výsledkom čoho je veľmi dobrý jazdný prejav na ceste. Auto je najmä stabilnejšie ako konkurencia s tuhou zadnou nápravou. Mercedes tak eliminoval aj poskakovanie nezaťaženého zadku, ktoré posádka vo vnútri cíti ako vibrácie.

Rovnako došlo k úprave rozchodu vpredu a vzadu, čím je auto stabilnejšie v zákrutách. Riadenie má pomerne dlhý prevod. To znamená, že vodič s volantom točí viac ako v bežnom aute. Vďaka tomu však triedu X bez problémov zaparkujete aj na obyčajnom parkovisku s obmedzenými priestorovými pomermi.

Naftový motor s dvoma turbami má 190 koní. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes X250d Naftový motor s dvoma turbami má 190 koní.

Terénne vlastnosti triede X nie sú cudzie. Pripojiteľný pohon prednej nápravy s prípadnou uzávierkou dokáže zdolať aj náročnejšie podmienky. Pick-up nie je žiadny bezzubý crossover. S vozidlom prejdete cesty, kde iné modely končia. A popritom ešte odveziete dosť nákladu. Trieda X zvládne odviezť až 1,1 tony.

Okrem veľkého polomeru otáčania v meste prichádza pri parkovaní na pomoc aj kamerový systém. Vďaka nemu by vodič mal vždy zaparkovať čo najviac presne. Je to nutné, pretože trieda X je dlhá 5,3 metra a do štandardných parkovacích miest sa zmestí na dĺžku len tesne.

Informačno-zábavný systém je takmer totožný s... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes X250d Informačno-zábavný systém je takmer totožný s inými modelmi Mercedesu.

Dve turbá pod kapotou

Testované auto bolo vybavené 2,3 litrovým naftovým štvorvalcom s výkonom 190 koní. Krútiaci moment 450 Nm prenášala najmä na zadnú nápravu 7-stupňová automatická prevodovka. Výsledkom je zrýchlenie na 100 km/h s časom 11,8 sekundy a maximálne tempo 175 km/h. Nie sú to oslnivé čísla, ale ide o vozidlo, ktoré presahuje hmotnosť 2,2 tony.

Jazdný prejav je primeraný zameraniu auta. Automat často radí vyššie rýchlostné stupne. Motor je pomerne dobre odhlučnený, no posádka o ňom rozhodne vie. O nízke emisie sa v prípade tejto pohonnej jednotky stará selektívna katalytická redukcia. Palivová nádrž má 73 litrov, do nádrže na AdBlue sa zmestí 17 litrov močoviny.

Najmä v prípade nezaťaženého nákladného priestoru má trieda X s týmto motorom dostatok sily. Dokáže pružne zrýchľovať a absolútne žiadny problém jej nerobia ani diaľničné rýchlosti. Myslíme si, že s manuálnou prevodovkou by vozidlo dosiahlo ešte lepšie zrýchlenie a najmä pružnosť. Avšak k radeniu tohto automatu nemáme výhrady.

Priemerná spotreba sa počas naše jazdy ustálila na hodnote 7,9 litra nafty na 100 kilometrov. Jazdili sme však prevažne po cestách s nezaťaženým autom. V ťažkých terénnych podmienkach sa odber môže počítať skôr na hodiny, ako na kilometre.

Záver

Trieda X zapĺňa dieru na trhu. Zákazníci doteraz nemali možnosť kúpy tvrdého pracanta s poriadnou dávkou luxusu. Pick-upy v posledných rokoch prešli premenou od rýdzo pracovných strojov až po autá vhodné na prekonávanie stoviek kilometrov.

Nákladný priestor môže byť otvorený, zakrytý... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes X250d Nákladný priestor môže byť otvorený, zakrytý roletou alebo strechou.

Mercedes chcel úroveň pohodlia a luxusu zobrať na novú úroveň. Napriek tomu niekoľko podobností s predlohou triedy X ostáva evidentných na prvý pohľad. Keďže Mercedes nie je nováčikom na poli pracovných áut, triedy X môže byť obľúbené a spoľahlivé auto, ktoré sa na trhu etabluje veľmi rýchlo.

Cena nového Mercedesu začína na 36 990 eurách. Silnejšiu verziu naftového štvorvalcového motora s automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav kúpite od 40 080 eur. V cenníkoch nájdete takmer všetko od verzií s čiernymi nárazníkmi, cez verzie s 19 palcovými zliatinovými kolesami až po interiéry čalúnené hnedou kožou.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 340
Šírka (mm) 1 920
Výška (mm) 1 819
Rázvor (mm) 3 150
Objem palivovej nádrže 73 l
Pohotovostná hmotnosť 2 259 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový štvorvalec s dvojitým preplňovaním
Zdvihový objem motora 2 298 cm3
Výkon 140 kW (190 k ) pri 3 750 ot./min
Max. krútiaci moment 450 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min
Prevodovka 7-stupňová automatická
Pohon obe
Max rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,8 s
Spotreba (kombi) 7,9 l/100 km
Spotreba (test) 7,9 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 36 990 EUR
Základná testovanej verzie 40 080 EUR
Mercedes X250d
Mercedes X250d
+21Mercedes X250d

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mercedes #test #Mercedes-Benz #pick-up
Články podľa značiek