Test: Mercedes X 250d 4MATIC – hviezda v pracovnom

10.06.2018 07:00

Mercedes sa väčšinou spája s luxusom a prepychom. Trojcípa hviezda vyrába aj dodávky a nákladné autá. Tak prečo nie pick-up? Nemecká prémiová automobilka pripravila prvého zástupcu novej triedy X.

Na tvare vozidiel typu pick-up nie je veľmi čo...
Na tvare vozidiel typu pick-up nie je veľmi čo meniť. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Pick-up doteraz v ponuke nemeckej značky nefiguroval. Neponúka ho ani žiadny iný prémiový výrobca. Mercedes tak využil svoju spoluprácu s alianciou Nissan-Renault a pripravil prvý model svojho druhu.

Trieda X bola po prvýkrát predstavená v júli 2017. Do vienka dostala klasickú koncepciu pick-upu. Motor je uložený vpredu a primárne je poháňaná zadná náprava. V prípade potreby vodič môže otočením ovládača pripojiť aj nápravu prednú. Keď sú podmienky veľmi zlé, krútiaci moment môže dostať každé jedno koleso. Ide o pracovný stroj s vysokou úžitkovou hodnotou, ktorý sa nezľakne ani ťažšieho terénu.

Trieda X sa hlási do pracovno-luxusného segmentu.
Trieda X sa hlási do pracovno-luxusného segmentu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Mercedes sa len ťažko pri tvorbe auta mohol učiť o lepších. Nissan Navara je medzi pick-upmi už takmer legendou. Práve ona je predlohou triedy X. Novinka s Navarou zdieľa šasi a rovnako niektoré prvky. Mercedes pridal luxus, informačno-zábavný systém a motor. Napríklad naftovú V6 v Navare nenájdete.

Účelný výzor

Trieda X schádza z výrobných liniek v španielskej Barcelone. Jej dizajn však nie je plný emócií, ktoré sú typické pre autá z južných krajov Európy. Ide o štandardný tvar karosérie typu pick-up. Prednej časti dominuje veľká maska chladiča. Hlavné svetlomety sú po jej stranách trochu menšie, akoby sme chceli.

Žiadny iný prémiový výrobca pick-up neponúka.
Žiadny iný prémiový výrobca pick-up neponúka. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Karosériu zdobia aj denné LED svetlá, chrómové doplnky a zliatinové disky. Najväčší príbuzenský vzťah s Navarou vidieť zo zadnej strany. Svetlá majú tieto vozidlá takmer totožné. Za nimi sa nachádza doslova nákladný priestor, ktorý bolo v našom prípade možné zakryť roletkou.

Najväčší rozdiel v porovnaní s japonskou predlohou vidieť vo vnútri. Mercedes sa snažil vštepiť interiéru toľko luxusu, koľko bolo len možné. Okrem asi dvoch ovládačov spojitosť s Navarou nenájdete žiadnu. Hodnotnejšie materiály a kvalitnejšie vypracovanie je vidieť najmä na paneli klimatizácie alebo volantu. Trieda X má aj informačno-zábavný systém, ktorý poznáme z iných modelov nemeckej značky.

Interiér je až na pár výnimiek čistokrvný...
Interiér je až na pár výnimiek čistokrvný Mercedes. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Sklamali nás dve veci. Volant nie je možné nastaviť pozdĺžne, ale len výškovo. A hlavica radiacej páky automatickej prevodovky pôsobí lacným dojmom. Mercedes do interiéru pridal aj tlačidlo na elektrické odsúvanie zadného okna.

V jazde Mercedes

V porovnaní s inými vozidlami tohto druhu, Mercedes do vnútra rozhodne púšťa najmenej hluku. Výrobca si dal záležať na odhlučnení priestoru pre cestujúcich. Vozidlo je v porovnaní so svojou sesternicou nižšie, čo zlepšuje jeho jazdné vlastnosti na ceste.

Mercedes X250d patrí k najlepšie odhlučneným...
Mercedes X250d patrí k najlepšie odhlučneným pick-upom trhu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dozadu sa namiesto listových pružín dostalo viacprvkové zavesenie kolies s vinutými pružinami, výsledkom čoho je veľmi dobrý jazdný prejav na ceste. Auto je najmä stabilnejšie ako konkurencia s tuhou zadnou nápravou. Mercedes tak eliminoval aj poskakovanie nezaťaženého zadku, ktoré posádka vo vnútri cíti ako vibrácie.

Rovnako došlo k úprave rozchodu vpredu a vzadu, čím je auto stabilnejšie v zákrutách. Riadenie má pomerne dlhý prevod. To znamená, že vodič s volantom točí viac ako v bežnom aute. Vďaka tomu však triedu X bez problémov zaparkujete aj na obyčajnom parkovisku s obmedzenými priestorovými pomermi.

Naftový motor s dvoma turbami má 190 koní.
Naftový motor s dvoma turbami má 190 koní. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Terénne vlastnosti triede X nie sú cudzie. Pripojiteľný pohon prednej nápravy s prípadnou uzávierkou dokáže zdolať aj náročnejšie podmienky. Pick-up nie je žiadny bezzubý crossover. S vozidlom prejdete cesty, kde iné modely končia. A popritom ešte odveziete dosť nákladu. Trieda X zvládne odviezť až 1,1 tony.

Okrem veľkého polomeru otáčania v meste prichádza pri parkovaní na pomoc aj kamerový systém. Vďaka nemu by vodič mal vždy zaparkovať čo najviac presne. Je to nutné, pretože trieda X je dlhá 5,3 metra a do štandardných parkovacích miest sa zmestí na dĺžku len tesne.

Informačno-zábavný systém je takmer totožný s...
Informačno-zábavný systém je takmer totožný s inými modelmi Mercedesu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dve turbá pod kapotou

Testované auto bolo vybavené 2,3 litrovým naftovým štvorvalcom s výkonom 190 koní. Krútiaci moment 450 Nm prenášala najmä na zadnú nápravu 7-stupňová automatická prevodovka. Výsledkom je zrýchlenie na 100 km/h s časom 11,8 sekundy a maximálne tempo 175 km/h. Nie sú to oslnivé čísla, ale ide o vozidlo, ktoré presahuje hmotnosť 2,2 tony.

Jazdný prejav je primeraný zameraniu auta. Automat často radí vyššie rýchlostné stupne. Motor je pomerne dobre odhlučnený, no posádka o ňom rozhodne vie. O nízke emisie sa v prípade tejto pohonnej jednotky stará selektívna katalytická redukcia. Palivová nádrž má 73 litrov, do nádrže na AdBlue sa zmestí 17 litrov močoviny.

Najmä v prípade nezaťaženého nákladného priestoru má trieda X s týmto motorom dostatok sily. Dokáže pružne zrýchľovať a absolútne žiadny problém jej nerobia ani diaľničné rýchlosti. Myslíme si, že s manuálnou prevodovkou by vozidlo dosiahlo ešte lepšie zrýchlenie a najmä pružnosť. Avšak k radeniu tohto automatu nemáme výhrady.

Priemerná spotreba sa počas naše jazdy ustálila na hodnote 7,9 litra nafty na 100 kilometrov. Jazdili sme však prevažne po cestách s nezaťaženým autom. V ťažkých terénnych podmienkach sa odber môže počítať skôr na hodiny, ako na kilometre.

Záver

Trieda X zapĺňa dieru na trhu. Zákazníci doteraz nemali možnosť kúpy tvrdého pracanta s poriadnou dávkou luxusu. Pick-upy v posledných rokoch prešli premenou od rýdzo pracovných strojov až po autá vhodné na prekonávanie stoviek kilometrov.

Nákladný priestor môže byť otvorený, zakrytý...
Nákladný priestor môže byť otvorený, zakrytý roletou alebo strechou. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Mercedes chcel úroveň pohodlia a luxusu zobrať na novú úroveň. Napriek tomu niekoľko podobností s predlohou triedy X ostáva evidentných na prvý pohľad. Keďže Mercedes nie je nováčikom na poli pracovných áut, triedy X môže byť obľúbené a spoľahlivé auto, ktoré sa na trhu etabluje veľmi rýchlo.

Cena nového Mercedesu začína na 36 990 eurách. Silnejšiu verziu naftového štvorvalcového motora s automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav kúpite od 40 080 eur. V cenníkoch nájdete takmer všetko od verzií s čiernymi nárazníkmi, cez verzie s 19 palcovými zliatinovými kolesami až po interiéry čalúnené hnedou kožou.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 340
Šírka (mm) 1 920
Výška (mm) 1 819
Rázvor (mm) 3 150
Objem palivovej nádrže 73 l
Pohotovostná hmotnosť 2 259 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový štvorvalec s dvojitým preplňovaním
Zdvihový objem motora 2 298 cm3
Výkon 140 kW (190 k ) pri 3 750 ot./min
Max. krútiaci moment 450 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min
Prevodovka 7-stupňová automatická
Pohon obe
Max rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,8 s
Spotreba (kombi) 7,9 l/100 km
Spotreba (test) 7,9 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 36 990 EUR
Základná testovanej verzie 40 080 EUR
Mercedes
		X250d
Mercedes
		X250d
+21Mercedes
		X250d

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#X 250d #trieda X #test #pick-up #Mercedes trieda X #Mercedes Benz X-Class #Mercedes Benz #Mercedes
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 6. 2018zlacnenie1.275 €zlacnenie1.396 €
4. 6. 2018zlacnenie1.285 €zlacnenie1.417 €
28. 5. 2018zdraženie1.308 €zdraženie1.438 €
21. 5. 2018zdraženie1.287 €zdraženie1.417 €
14. 5. 2018zdraženie1.263 €zdraženie1.393 €
7. 5. 2018zdraženie1.239 €zdraženie1.369 €
30. 4. 2018zdraženie1.237 €zdraženie1.367 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk