Pick-up doteraz v ponuke nemeckej značky nefiguroval. Neponúka ho ani žiadny iný prémiový výrobca. Mercedes tak využil svoju spoluprácu s alianciou Nissan-Renault a pripravil prvý model svojho druhu.
Trieda X bola po prvýkrát predstavená v júli 2017. Do vienka dostala klasickú koncepciu pick-upu. Motor je uložený vpredu a primárne je poháňaná zadná náprava. V prípade potreby vodič môže otočením ovládača pripojiť aj nápravu prednú. Keď sú podmienky veľmi zlé, krútiaci moment môže dostať každé jedno koleso. Ide o pracovný stroj s vysokou úžitkovou hodnotou, ktorý sa nezľakne ani ťažšieho terénu.
Mercedes sa len ťažko pri tvorbe auta mohol učiť o lepších. Nissan Navara je medzi pick-upmi už takmer legendou. Práve ona je predlohou triedy X. Novinka s Navarou zdieľa šasi a rovnako niektoré prvky. Mercedes pridal luxus, informačno-zábavný systém a motor. Napríklad naftovú V6 v Navare nenájdete.
Účelný výzor
Trieda X schádza z výrobných liniek v španielskej Barcelone. Jej dizajn však nie je plný emócií, ktoré sú typické pre autá z južných krajov Európy. Ide o štandardný tvar karosérie typu pick-up. Prednej časti dominuje veľká maska chladiča. Hlavné svetlomety sú po jej stranách trochu menšie, akoby sme chceli.
Karosériu zdobia aj denné LED svetlá, chrómové doplnky a zliatinové disky. Najväčší príbuzenský vzťah s Navarou vidieť zo zadnej strany. Svetlá majú tieto vozidlá takmer totožné. Za nimi sa nachádza doslova nákladný priestor, ktorý bolo v našom prípade možné zakryť roletkou.
Najväčší rozdiel v porovnaní s japonskou predlohou vidieť vo vnútri. Mercedes sa snažil vštepiť interiéru toľko luxusu, koľko bolo len možné. Okrem asi dvoch ovládačov spojitosť s Navarou nenájdete žiadnu. Hodnotnejšie materiály a kvalitnejšie vypracovanie je vidieť najmä na paneli klimatizácie alebo volantu. Trieda X má aj informačno-zábavný systém, ktorý poznáme z iných modelov nemeckej značky.
Sklamali nás dve veci. Volant nie je možné nastaviť pozdĺžne, ale len výškovo. A hlavica radiacej páky automatickej prevodovky pôsobí lacným dojmom. Mercedes do interiéru pridal aj tlačidlo na elektrické odsúvanie zadného okna.
V jazde Mercedes
V porovnaní s inými vozidlami tohto druhu, Mercedes do vnútra rozhodne púšťa najmenej hluku. Výrobca si dal záležať na odhlučnení priestoru pre cestujúcich. Vozidlo je v porovnaní so svojou sesternicou nižšie, čo zlepšuje jeho jazdné vlastnosti na ceste.
Dozadu sa namiesto listových pružín dostalo viacprvkové zavesenie kolies s vinutými pružinami, výsledkom čoho je veľmi dobrý jazdný prejav na ceste. Auto je najmä stabilnejšie ako konkurencia s tuhou zadnou nápravou. Mercedes tak eliminoval aj poskakovanie nezaťaženého zadku, ktoré posádka vo vnútri cíti ako vibrácie.
Rovnako došlo k úprave rozchodu vpredu a vzadu, čím je auto stabilnejšie v zákrutách. Riadenie má pomerne dlhý prevod. To znamená, že vodič s volantom točí viac ako v bežnom aute. Vďaka tomu však triedu X bez problémov zaparkujete aj na obyčajnom parkovisku s obmedzenými priestorovými pomermi.
Terénne vlastnosti triede X nie sú cudzie. Pripojiteľný pohon prednej nápravy s prípadnou uzávierkou dokáže zdolať aj náročnejšie podmienky. Pick-up nie je žiadny bezzubý crossover. S vozidlom prejdete cesty, kde iné modely končia. A popritom ešte odveziete dosť nákladu. Trieda X zvládne odviezť až 1,1 tony.
Okrem veľkého polomeru otáčania v meste prichádza pri parkovaní na pomoc aj kamerový systém. Vďaka nemu by vodič mal vždy zaparkovať čo najviac presne. Je to nutné, pretože trieda X je dlhá 5,3 metra a do štandardných parkovacích miest sa zmestí na dĺžku len tesne.
Dve turbá pod kapotou
Testované auto bolo vybavené 2,3 litrovým naftovým štvorvalcom s výkonom 190 koní. Krútiaci moment 450 Nm prenášala najmä na zadnú nápravu 7-stupňová automatická prevodovka. Výsledkom je zrýchlenie na 100 km/h s časom 11,8 sekundy a maximálne tempo 175 km/h. Nie sú to oslnivé čísla, ale ide o vozidlo, ktoré presahuje hmotnosť 2,2 tony.
Jazdný prejav je primeraný zameraniu auta. Automat často radí vyššie rýchlostné stupne. Motor je pomerne dobre odhlučnený, no posádka o ňom rozhodne vie. O nízke emisie sa v prípade tejto pohonnej jednotky stará selektívna katalytická redukcia. Palivová nádrž má 73 litrov, do nádrže na AdBlue sa zmestí 17 litrov močoviny.
Najmä v prípade nezaťaženého nákladného priestoru má trieda X s týmto motorom dostatok sily. Dokáže pružne zrýchľovať a absolútne žiadny problém jej nerobia ani diaľničné rýchlosti. Myslíme si, že s manuálnou prevodovkou by vozidlo dosiahlo ešte lepšie zrýchlenie a najmä pružnosť. Avšak k radeniu tohto automatu nemáme výhrady.
Priemerná spotreba sa počas naše jazdy ustálila na hodnote 7,9 litra nafty na 100 kilometrov. Jazdili sme však prevažne po cestách s nezaťaženým autom. V ťažkých terénnych podmienkach sa odber môže počítať skôr na hodiny, ako na kilometre.
Záver
Trieda X zapĺňa dieru na trhu. Zákazníci doteraz nemali možnosť kúpy tvrdého pracanta s poriadnou dávkou luxusu. Pick-upy v posledných rokoch prešli premenou od rýdzo pracovných strojov až po autá vhodné na prekonávanie stoviek kilometrov.
Mercedes chcel úroveň pohodlia a luxusu zobrať na novú úroveň. Napriek tomu niekoľko podobností s predlohou triedy X ostáva evidentných na prvý pohľad. Keďže Mercedes nie je nováčikom na poli pracovných áut, triedy X môže byť obľúbené a spoľahlivé auto, ktoré sa na trhu etabluje veľmi rýchlo.
Cena nového Mercedesu začína na 36 990 eurách. Silnejšiu verziu naftového štvorvalcového motora s automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav kúpite od 40 080 eur. V cenníkoch nájdete takmer všetko od verzií s čiernymi nárazníkmi, cez verzie s 19 palcovými zliatinovými kolesami až po interiéry čalúnené hnedou kožou.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 340 |
Šírka (mm) | 1 920 |
Výška (mm) | 1 819 |
Rázvor (mm) | 3 150 |
Objem palivovej nádrže | 73 l |
Pohotovostná hmotnosť | 2 259 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový štvorvalec s dvojitým preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 2 298 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k ) pri 3 750 ot./min |
Max. krútiaci moment | 450 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,8 s |
Spotreba (kombi) | 7,9 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,9 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 36 990 EUR |
Základná testovanej verzie | 40 080 EUR |