Ford predstavil najnovšiu podobu Fiesty počas roku 2016 v Nemecku. S výrobou a predajom prvých kusov začala automobilka v minulom roku. Na niektorých trhoch, ako napríklad vo Veľkej Británii, je nová Fiesta považovaná za 8. generáciu.
Vozidlo schádza z výrobných liniek v nemeckom Kolíne nad Rýnom. Fiesta je dlhodobo jedným z najpredávanejších malých áut v Európe. Obľúbená je najmä vo Veľkej Británii. Dokonca v minulosti sa jej podarilo získať titul najpredávanejšieho auta na britských ostrovoch.
Dospelá
Ford Fiesta piatej generácie bolo malé auto „škatuloidného“ dizajnu. Po nej však na scénu nastúpila generácia šiesta, ktorá priniesla úplne nový prístup. Interiér bol odrazu prepletený agresívnymi a dynamickými líniami. Po facelifte Fiesta dostala veľkú masku chladiča, ktorá sa tiahla naprieč celým modelovým radom. To z nej urobilo jedno z najkrajších malých áut na trhu.
V prípade poslednej generácie Ford stavil na istotu. Nepriniesol revolúciu dizajnu, len jeho evolúciu. Chcel využiť úspešný vzhľad. Máme však pocit, akoby dizajnéri odtlačili Fiestu až do príliš bezpečných vôd. Ostré hrany sú po novom oblejšie, agresívne línie sú menej výrazné, no nezmizli.
Nemôžeme povedať, že nová Fiesta nie je pekná. Vďaka novým LED denným svetlám si akoby nasadila okuliare a stratila svoju drzosť. Už je z nej uhladená dáma. Dĺžka automobilu narástla o 71 mm. Vozidlo aj naďalej stojí na rovnakej platforme ako jeho predchodca. Rázvor sa zvýšil len o 7 mm na 2 493 mm.
V interiéri taktiež neprebehla revolúcia. Ford zobral to dobré, čo už vytvoril a posunul to do novej generácie. Vnútru dominuje 8 palcový dotykový displej so systémom Sync3. Odozva systému je dobrá, nemáme k nej žiadne výhrady. Pod displejom sme ocenili niekoľko klasických tlačidiel a dva ovládače. Pred vodičom sú klasické ukazovatele. Podobné mala aj predchodkyňa. Medzi budíkmi sa nachádza menší displej.
Volant, hlavica radiacej páky a ručná brzda boli v našom prípade potiahnuté kožou. Ovládač automatickej prevodovky sa pohybuje po priamke vpred a vzad. Pri radení polohy D sa už nestáva, aby sa ovládač omylom dostal až do polohy S, teda športového režimu radenia. Ford použil na niekoľkým miestach aj tvrdé plasty. Lesklé tvrdé plasty sa nachádzajú napríklad pred spolujazdcom a vytvárajú akýsi retro dojem. Tie obyčajné tvrdé plasty len dojem kazili.
Kladne hodnotíme sedadlá. Problémom môže byť priestor pred ich druhým radom, ktorý patrí k priemeru. Celkovo sa vo vnútri budú cítiť pohodlne osoby s výškou do 195 cm. Nad touto métou bude potrebné robiť kompromisy aj vpredu.
Z príplatkovej výbavy bola na palube napríklad panoramatická dvojdielna strecha, ktorú je možné otvárať. Pekný dizajnový prvok však uberá vzácny priestor pre hlavy zadných cestujúcich. Do batožinového priestoru sa zmestí 285 litrov, čo je podpriemerná hodnota. O ozvučenie interiéru sa v našom prípade staral príplatkový audiosystém B&O Play s 10 reproduktormi.
Radšej bez automatu
Pohon testovaného automobilu zabezpečoval 1,0 litrový benzínový trojvalec EcoBoost s výkonom 100 koní a maximálnym krútiacim momentom 170 Nm. Ide o starý známy agregát, ktorý je akýmsi priekopníkom v oblasti trojvalcov. Ford na ňom za pomerne dlhý čas už stihol vychytať takmer všetky nedostatky. Jeho spojenie však so 6 stupňovým automatom s hydrodynamickým meničom nie je šťastné riešenie.
Automat predlžuje čas zrýchlenia na 100 km/h o 1,7 sekundy na 12,2 sekundy. Čo je však horšie, dvíha spotrebu auta. V meste takto vybavená Fiesta „žerie“ 9 litrov benzínu na 100 km. Veríme, že bez automatickej prevodovky by bol odber približne o 2 litre menší. Dokazujú to chvíle, keď nie je treba toľko radiť. Napríklad na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h z nádrže počas 100 km ubudne necelých 7 litrov benzínu. Mimo mesta a diaľnice sa spotreba pohybuje nad hranicou piatich litrov. Na obranu Fordu musíme povedať, že spojenie malého motora s automatom takmer vždy končí najmä v meste vysokou spotrebou.
Pohonný agregát je však mimoriadne kultivovaný. Najmä ak uvážime, že má len tri valce. Posádka necíti žiadne vibrácie ani nepočuje nepríjemný zvuk. S malou Fiestou nemá problémy a keď prevodovka dovolí, nepotrebuje ísť ani do vysokých otáčok. Pozitívne hodnotíme, že Ford presunul tlačidlá manuálneho radenia z ovládača prevodovky na krídla pod volantom. No vodičove pokyny majú aj naďalej len akýsi poradný charakter a prevodovka má vlastné názory, ktorých sa drží.
Jazda na najvyššej úrovni
Fiesta predchádzajúcej generácie sa vyznačovala vynikajúcim podvozkom. Novinka na tom vôbec nie je inak. Automobil skvelo zvláda filtrovať nerovnosti aj na 17 palcových zliatinových kolesách.
V zákrutách má nová Fiesta minimálne náklony a skvelo drží stopu aj na nekvalitnom asfalte. Podvozku sekunduje veľmi dobre naladené riadenie. Okrem správneho účinku posilňovača riadenia má vodič aj dostatok informácií o dianí pod prednými kolesami. V tejto oblasti patrí Fiesta vo svojej kategórii k absolútnej špičke. Akurát automat sa nám k autu nehodí ani v tejto fáze hodnotenia.
Záver
Nová Fiesta je malé mestské vozidlo, ktoré jednou nohou chcelo okúsiť prémiový segment. Svedčí o tom bohatá výbava. Jazda s otvorenou panoramatickou strechou a počúvanie kvalitnej hudby z 10 reproduktorov je dobrým zážitkom. Problémom môže byť cena novej Fiesty. Tá od základu nepatrí k najnižším.
Trojdverová verzia stojí 10 690 eur, päťdverová 10 990 eur a v oboch prípadoch je na palube 70 koňový benzínový motor. To je jednoducho veľa. V kategórii malých mestských vozidiel zákazníci skôr počítajú každé euro, ako hľadajú niečo extra. A tí, čo hľadajú luxus a technologické novinky siahnu po prémiových modeloch.
Základná výbava ponúka mnoho bezpečnostných systémov ako napríklad asistenčný systém pre jazdu v pruhoch, 6 airbagov a asistenčný systém rozjazdu do kopca. Vo vyššej výbave môže nová Fiesta bez problémov atakovať cenu 15-tisíc eur. Testovaná extrémne vybavená verzia dosiahla extrémnu cenovku 25-tisíc eur. Na palube sa však nachádzalo takmer všetko vrátane aktívneho parkovacieho asistenta, navigácie, príplatkových kolies, bezkľúčového odomykania a štartovania spolu so signalizáciou vozidla v mŕtvom uhle.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 040 |
Šírka (mm) | 1 735 |
Výška (mm) | 1 476 |
Rázvor (mm) | 2 493 |
Objem palivovej nádrže | 42 l |
Objem batožinového priestoru | 285/1 093 l |
pohotovostná hmotnosť | 1 131 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový trojvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 998 cm3 |
Výkon | 74 kW (100 k ) pri 4 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 170 Nm pri 1 400 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,2 s |
Spotreba (kombi) | 5,2 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,6 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 10 990 EUR |
Základná cena testovanej verzie | od 16 730 EUR |