Kórejská automobilka Kia patriaca do koncernu Hyundai-Kia je globálna značka. Okrem ázijského je prítomná aj na americkom a na európskom trhu. V každom kúte sveta sa snaží uspokojiť potreby tamojších zákazníkov. V prípade Európy je typickým príkladom model Ceed. Jeho tretiu generáciu vyvinuli v Nemecku a vyrába sa v našom žilinskom závode. Je preto logické, že je šitá na mieru európskym motoristom.
Najnovšiu generáciu sprevádza niekoľko podstatných zmien vrátane samotného názvu. Odteraz sa bude tento model nižšej strednej triedy volať Ceed a nie c’eed ako v minulosti. V rámci karosárskych verzií bude v ponuke hatchback, kombi s označením SW a koncom roka pribudne aj štýlový shooting brake. Trojdverová verzia nazývaná pro_ceed sa už vyrábať nebude.

Nová Kia Ceed je postavená na platforme K2. Oproti predchodcovi je o 20 milimetrov širšia a o 23 milimetrov nižšia. Pri pohľade zboku zaujme dynamicky sa zvažujúca silueta. Vďaka širšej karosérii a grafike zadných svetiel má Kia Ceed široký postoj, ktorý vzbudzuje dojem stability. Vpredu upúta nové usporiadanie LED denného svietenia. Štyri štvorcové diódy obklopujú hlavný svetlomet. Ide o dizajnový vývoj „kociek ľadu“, ktoré boli dovtedy výsadou verzií GT a GT Line. Predná maska má už tradične tvar „tigrieho nosa“.
V rámci novinárskej prezentácie v slnečnom Portugalsku sme mali možnosť vyskúšať si novú Kiu Ceed poháňanú 1,4-litrovým zážihovým štvorvalcom T-GDi a 1,6-litrovým vznetovým štvorvalcom CRDi v slabšej výkonovej verzii. Okrem silnejšieho dieselu je v ponuke ešte aj preplňovaný litrový benzínový trojvalec a atmosférický benzínový štvorvalec. Slabšie zážihové motory sú k dispozícii výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Najsilnejší benzínový a oba naftové motory možno spárovať aj so sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou.
Ako prvú sme skúsili verziu s 1,4-litrovým benzínovým štvorvalcom a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Motor s výkonom 103 kW (140 k) a krútiacim momentom 242 Nm je výborne vyvážený. Pri defenzívnej jazde je tichý a vďaka preplňovaniu má dostatok sily aj pri nízkych otáčkach. Keď sa však vodič rozhodne pre rýchlejšie prejazdy zákrut, agregát mu ochotne vyhovie a poskytne potrebný výkon.
Dynamickú jazdu umožňuje veľmi dobre nastavený podvozok. Ten je príjemne tuhý a vďaka prepracovanej zadnej náprave dodáva autu mimoriadnu stabilitu. Kia Ceed na príplatkových sedemnásťpalcových diskoch bola dobre ovládateľná aj vďaka voliteľným pneumatikám Michelin Pilot Sport 4. Radiaca páka manuálnej prevodovky má krátke dráhy a pracuje bezchybne.
Následne sme vyskúšali vozidlo s rovnakou pohonnou jednotkou spolupracujúcou s automatickou dvojspojkou. Prevodovka radila hladko a nedávala o sebe zbytočne vedieť. Jej reakcie dokáže zostriť športový režim, ktorý upraví aj správanie akcelerátora a volantu.

Z dvoch možných vznetových motorov sme dostali možnosť vyskúšať si ten slabší s výkonom 85 kW (115 k) skombinovaný s automatickou prevodovkou. V prípade dvojspojkovej prevodovky má motor krútiaci moment 300 Nm. Zvuk dieselového motora bolo v kabíne počuť viac ako v prípade benzínového. Napriek dostatočnému krútiacemu momentu a automatickej prevodovke neakceleroval Ceed v tejto konfigurácii tak pružne, ako by sme čakali. Táto verzia bude vyhovovať pokojným vodičom oceňujúcim nízku spotrebu paliva.
Pokiaľ ide o interiér, Kii Ceed sa dá vyčítať len málo. Interiér tvoria väčšinou mäkčené plasty, no tie sú príkladne spracované. Detaily sú z matného hliníka, prípadne z čierneho lesklého plastu. Volant dobre padne do ruky a zároveň má na sebe umiestnené tlačidlá od multimédií a adaptívneho tempomatu. Palubná doska je orientovaná na vodiča, čo uľahčuje manipuláciu s tlačidlami ventilácie a ovládanie voľne stojacej dotykovej obrazovky informačno-zábavného systému.

Za nedostatok považujeme veľký skok medzi jednotlivými stupňami výbav. Kým najvyššia výbava mala vyhrievanie aj ventiláciu predných sedadiel, výbave bez týchto možností chýbal celý kus palubnej dosky. Interiér nižšej výbavy mal aj menej dekoračných prvkov, čo znižovalo kvalitatívny dojem.
Nová Kia Ceed je už v predaji. Na začiatok môžu záujemcovia počítať s uvádzacími zľavami. Najlacnejšou možnosťou je Ceed s atmosférickým motorom MPi vo výbave Amber, ktorý stojí 13 990 eur. K dispozícii sú potom ďalšie tri stupne výbavy, pričom najvyšší First Edition možno skombinovať len s najsilnejším benzínovým a naftovým motorom.
Cenník tretej generácie Kia Ceed (akciové ceny)
Benzínové motory
Motor | Výkon (kW/k) | Prevodovka | Amber | Silver | Gold | First Edition |
1,4 MPi | 73,6/100 | 6M | 13 990 € | 14 690 € | 16 190 € | |
1,0 T-GDi | 88,3/120 | 6M | 15 690 € | 17 190 € | ||
1,4 T-GDi | 103/140 | 6M | 16 590 € | 18 090 € | 20 490 € | |
1,4 T-GDi | 103/140 | 7A DCT | 19 890 € | 22 290 € |
Naftové motory
Motor | Výkon (kW/k) | Prevodovka | Amber | Silver | Gold | First Edition |
1,6 CRDi | 85/115 | 6M | 17 290 € | 17 990 € | ||
1,6 CRDi | 100/136 | 6M | 19 890 € | 22 290 € | ||
1,6 CRDi | 100/136 | 7A DCT | 21 690 € | 24 090 € |
Rozmery, hmotnosti, objemy
Dĺžka (mm) | 4 310 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 447 |
Rázvor (mm) | 2 650 |
Svetlá výška (mm) | 140 |
Objem batožinového priestoru (l) | 395 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 325–1 477 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 760–1 900 |
Technické údaje (benzínové motory)
Typ motora | 1,4 MPi | 1,0 T-GDi | 1,4 T-GDi | 1,4 T-GDi |
Zdvihový objem (cm3) | 1 368 | 998 | 1 353 | 1 353 |
Počet valcov | 4 | 3 | 4 | 4 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna | 6-stupňová manuálna | 6-stupňová manuálna | 7-stupňová automatická dvojspojková |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 73/100 pri 6 000 | 88/120 pri 6 000 | 103/140 pri 6 000 | 103/140 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 134 pri 3 500 | 172 pri 1 500–4 000 | 242 pri 1 500–3 200 | 242 pri 1 500–3 200 |
Max rýchlosť (km/h) | 183 | 190 | 210 | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,6 | 11,1 | 8,9 | 9,2 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 7,9/5,3/6,2 | 6,7/4,8/5,5 | 7,1/4,9/5,7 | 6,6/4,8/5,5 |
Technické údaje (naftové motory)
Typ motora | 1,6 CRDi | 1,6 CRDi | 1,6 CRDi |
Zdvihový objem (cm3) | 1 598 | 1 598 | 1 598 |
Počet valcov | 4 | 4 | 4 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna | 6-stupňová manuálna | 7-stupňová automatická dvojspojková |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 85/115 pri 4 000 | 100/136 pri 4000 | 100/136 pri 4000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 280 pri 1 500–2 750 | 280 pri 1 500–3 000 | 320 pri 2 000–2 250 |
Max rýchlosť (km/h) | 192 | 200 | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,9 | 10,2 | 9,9 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 4,4/3,6/3,9 | 4,6/3,8/4,1 | 4,4/4/4,2 |