Minulá generácia V60 sa vyrábala v rokoch 2010 až 2018 a musíme uznať, že vyzerala dobre. Generácia druhá je ešte lepšia. Vozidlo prevzalo nový dizajnový jazyk, ktorým hovorí už niekoľko modelov švédskej automobilky.
Veľká maska chladiča a na mieste svetiel Thorove kladivo. Zadné svetlá zasahujúce od strechy až ku značke. To všetko dáva V60 jasnú identitu. Volvo sa v tomto prípade nevybralo cestou novej XC40. Žiadne zbytočné farebné kombinácie a snahy o zaujatie.
V60 je dizajnovo dospelá a dôstojná. Dynamické a ostré línie striedajú neopozerané tvary a robustné oblúky. Na parkovisku nepôsobí vulgárne, nesnaží sa pútať pohľady a aj tak ich predsa akosi priťahuje. Unifikovaný dizajn vo všeobecnosti prináša niekoľko úskalí, ktorým sa nevyhlo ani Volvo.
Asi najväčším je fakt, že modely sa podobajú. Človek, ktorý sa o autá nijak zvlášť nezaujíma bude mať veľký problém rozpoznať, že pred ním v diaľke ide model V60 a nie V90. Každopádne bude vedieť, že ide o Volvo.
Všetky modely, ktoré sme mali možnosť vyskúšať boli v najvyššej výbave Inscription. To znamená, že vo vnútri sa nachádzala koža, drevo a leštený hliník. Pocit z interiéru je veľmi dobrý. Švédi opäť dokázali vyrobiť vozidlo, na palube ktorého vládne pokoj. Akoby sa hluk a zhon okolia posádky netýkali.
Už po prvých stovkách metrov je jasné, že do vnútra neprenikajú takmer žiadne zbytočné decibely. Tak ako exteriér, aj rozmiestnenie a tvar vnútra mimoriadne pripomína väčšiu V90. Rozdiel je, samozrejme, v objeme miesta. Nemáme pocit, že V60 by ho ponúkala málo. Navyše nám osobne sa viac páči svetlý interiér, ktorý spolu s panoramatickou strechou dodáva väčší pocit vzdušnosti a priestoru.
Napriek tomu, že na palube vládne akýsi zvláštny švédsky pokoj, vodič podvedome nie je nútený jazdiť defenzívne. Ani to nie je potrebné. V60 v zákrutách prekvapivo pôsobí ako omnoho ľahšie auto. Riadenie je nezvyklo komunikatívne a vodičove povely sú okamžite prenášané na asfalt.
V stúpaniach na horu Monserrat neďaleko Barcelony sme na chvíľu zabudli na to, že ide o kombík strednej triedy. Spokojní sme boli aj s 8 stupňovým automatom. Síce nemá dve spojky, no ani ich nepotrebuje.
Na diaľnici sa k slovu dostáva vylepšený poloautonómny režim jazdy. Ten je aktuálne lepší ako v modeli V90, ktorý sme mali možnosť vyskúšať v minulosti. Elektronika drží auto v jazdných pruhoch istejšie a jazda je plynulejšia. Vodič musí byť aj naďalej prítomný na volante aspoň jednou rukou. Aj keď my preventívne odporúčame dve.
Rozhodujúca pre predajnosť v Európe bude aj ponuka motorov. Kým príbuzný sedan S60 definitívne nebude mať naftové motory, V60 ich dostane. Dôvodom je fakt, že Volvo očakáva predaje S60 najmä v USA a Číne. V Európe sa sedany predávajú len okrajovo a teda pridanie naftového motora do ponuky nemá pre automobilku hlbší význam. Na druhej strane kombi bude úspešné práve na starom kontinente, kde aj napriek všeobecnej nevôli voči naftovým motorom má tento typ pohonu potenciál.
My sme na krátky čas dostali možnosť zoznámiť sa s naftovou verziou D4 s výkonom 190 koní a benzínovým štvorvalcom T6 produkujúcim až 310 koní, ktoré automat posiela na obe nápravy. V ponuke modelu V60 neskôr pribudne aj hybridný pohon.
Benzínový motor nám vďaka svojim parametrom prišiel živší. Automobil s ním je obratnejší a lepšie reaguje na pokyny plynového pedálu. Počas práce tejto pohonnej jednotky bolo na palube väčšie ticho a menej vibrácií.
Kým benzínový motor oficiálne zrýchľuje na 100 km/h za 5,8 sekundy. Naftovému to trvá 7,8 sekundy. V tomto prípade je na palube trochu viac vibrácií, no agregát svoj naftový pôvod veľmi dobre maskuje. V60 je s ním o čosi menej obratnejšia. Môže za to aj pohon len prednej nápravy.
Záver
Druhá generácia modelu V60 má potenciál na to, aby „obsypala ulice“. Nie je prehnane agresívna, nemá na seba plasty a zvýšený podvozok. Je elegantná a dôstojná. A práve to možno zmení prípadná verzia CrossCountry, ktorá dá zákazníkom to, po čom túžia.
Nový dizajnový jazyk Volva je stále neopozeraný a svieži. Švédi našťastie zachovali aj naftový pohon. Ten však nie je možné skombinovať v pohonom všetkých kolies. Ten, kto chce roztáčať obe nápravy tak bude musieť siahnuť po hybridnej alebo benzínovej verzii.
Základná cena na Slovensku sa pohybuje od 39 780 eur až do 54 950 eur za benzínový motor s najvyššou výbavou. Naftové motory produkujú 150 a 190 koní. Hybrid u nás zatiaľ dostupný nie je.
Cenník Volva V60
Benzínový motor
Motor | Výkon (kW/k) | Prevodovka | Momentum | Inscription |
T6 AWD | 228/310 | 8A | 51 090 € | 54 950 € |
Naftové motory
Motor | Výkon (kW/k) | Prevodovka | Momentum | Inscription |
D3 | 110/150 | 6M | 39 780 € | 43 640 € |
D3 | 110/150 | 8A | 41 980 € | 45 840 € |
D4 | 140/190 | 6M | 42 980 € | 46 840 € |
D4 | 140/190 | 8A | 45 180 € | 49 040 € |
Rozmery, hmotnosti, objemy
Dĺžka (mm) | 4 761 |
Šírka (mm) | 1 850 |
Výška (mm) | 1 427 |
Rázvor (mm) | 2 872 |
Objem batožinového priestoru (l) | 529/1 441 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 620–1 754 |
Technické údaje (benzínový motor)
Typ motora | T6 |
Zdvihový objem (cm3) | 1 969 |
Počet valcov | 4 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 228/310 pri 5 700 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 2 200 – 5 100 |
Max rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,8 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 7,2 |
Technické údaje (naftové motory)
Typ motora | D3 | D3 | D4 | D4 |
Zdvihový objem (cm3) | 1 969 | 1 969 | 1 969 | 1 969 |
Počet valcov | 4 | 4 | 4 | 4 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna | 8-stupňová automatická | 6-stupňová manuálna | 8-stupňová automatická |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110/150 pri 3 750 | 110/150 pri 3 750 | 140/190 pri 4 250 | 140/190 pri 4 250 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 320 pri 1 750–3 000 | 320 pri 1 750–3 000 | 400 pri 1 750–2 250 | 400 pri 1 750–2 250 |
Max rýchlosť (km/h) | 205 | 205 | 220 | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,9 | 9,9 | 7,9 | 7,9 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | N/A | 4,5 | 4,4 | 4,5 |