Renault ZOE nemožno považovať za nový model. Na domácom trhu vo Francúzsku sa predáva už od roku 2012 a vo väčšine štátov západnej a južnej Európy od roku 2013. Skutočný záujem vzbudil až v roku 2016, keď sa v ponuke objavil s väčšou kapacitou batérií. Vďaka tomu sa postupne dostal aj na ďalšie trhy vrátane Slovenska.
Navonok roztomilý
ZOE je mestský hatchback a tomu zodpovedá aj jeho zovňajšok. Oblé tvary karosérie navodzujú dojem mierumilovného člena premávky. Akýkoľvek náznak hrany je dôkladne zaoblený. Ekologickú povahu vozidla podčiarkuje modrý lak karosérie ako aj modré akcenty v predných a v zadných svetlometoch.

Zadné svetlá majú inovatívny vzhľad, no v porovnaní s mohutným zadným nárazníkom nám pripadali nevýrazné. Podobne málo nápadné sa nám zdali aj LED svetlá denného svietenia pod prednými reflektormi, ktoré zanikali vo veľkom zaoblenom prednom nárazníku. Pri pohľade zboku oceňujeme zatmavený B-stĺpik, zakamuflovanú kľučku zadných dverí aj efektné disky kolies.
Kapacita batérií v meste postačuje
Spočiatku mal ZOE lítium-iónové akumulátory s kapacitou 22 kWh, čo podľa metodiky NEDC poskytovalo dojazd 210 až 240 km. Aktuálne je ZOE v ponuke s batériami s kapacitou 41 kWh, a to v dvoch výkonových verziách. Podľa meraní NEDC by mal teda Renault ZOE prejsť 400 kilometrov. Ide však o laboratórny údaj, ktorý je v skutočnom živote nedosiahnuteľný.

Na dojazd elektrických áut totiž vplýva niekoľko faktorov, ktoré onedlho bývalá metodika nezohľadňuje. Medzi hlavné patrí vonkajšia teplota, jazdný štýl, profil trasy a množstvo zapnutých zariadení v interiéri. Aj pri nepriazni spomínaných okolností by kapacita akumulátorov mala stačiť na 200 kilometrov jazdy.
Pri troche snahy sa však dá dojazd predĺžiť. Napomáha tomu hlavne režim ECO, ktorý sa aktivuje tlačidlom vedľa radiacej páky. Ten obmedzí maximálnu rýchlosť na 95 km/h a mierne otupí reakcie akcelerátora. Vo výsledku je ZOE síce o niečo pomalší a lenivejší, ale vodič prejde na jedno nabitie o niekoľko desiatok kilometrov viac. Tento režim je, samozrejme, určený na jazdu v obciach, kde obmedzenia rýchlosti a výskyt dopravných zápch znemožňujú využitie celkového potenciálu auta.

Pri reálnom dojazde atakujúcom hranicu 300 kilometrov a možnosti nabíjať auto doma je ZOE skutočne využiteľným vozidlom, a to hlavne pri presunoch po meste. Vďaka výkonu 65 kW (88 k) a maximálnej rýchlosti 135 km/h nie je rozhodne ani brzdou diaľničnej premávky, no vtedy je odber energie výrazne vyšší a to znižuje jeho univerzálne využitie.
Interiér je rozporuplný
Z hľadiska dizajnu a praktickosti nemožno kabíne takmer nič vyčítať. Privítali by sme akurát o niečo väčšiu schránku pred spolujazdcom. Interiéru dominovala sivá farba s modrými detailmi. Multimediálny systém R-Link ovládaný cez dotykovú obrazovku je zrozumiteľný a dobre čitateľný vďaka výbornému grafickému rozlíšeniu. Pozitívne hodnotíme aj veľkosť a tvar volantu a TFT displej pred vodičom združujúci rýchlomer a údaje o jazde z palubného počítača.

Na druhej strane nás sklamal výber použitých materiálov. Okrem koženého volantu a čierneho lesklého plastu ohraničujúceho multifunkčný displej a ovládanie klimatizácie tvoril vnútro auta tvrdý plast. Takmer celé výplne dverí a stredová konzola znižovali pohodlie aj vizuálny dojem z interiéru. Navyše ovládanie tempomatu je rovnaké ako v Dacii. Okrem toho, že ide o nepraktické riešenie, znižuje prestíž elektromobilu, ktorý svojou cenovkou rozhodne nepatrí medzi nízkonákladové modely.
Z hľadiska komfortu jazdy je Renault ZOE zdravo vyvážený. O prejazde nerovností sa posádka dozvedá viac zvukovo ako pocitovo. Odhlučnenie interiéru je pomerne dobré, no aerodynamický hluk do kabíny preniká o čosi viac pre absenciu zvuku motora. Sedadlá hodnotíme z hľadiska pohodlia ako priemerné. Vzadu sa komfortne odvezú len dvaja pasažieri. Kufor poskytuje objem 338 litrov a po sklopení druhého radu sedadiel objem batožinového priestoru vzrastie na 1 225 litrov.
Cena je vysoká
Nech si človek predstaví akékoľvek výhody elektrického ZOE, jedna nevýhoda ich vždy prevýši. Je ňou základná cena 30 900 eur. Vo výbave Intens stojí verzia R90 32 900 eur. Verzia R110 je ešte o 300 eur drahšia. Napriek tejto vysokej cifre si zákazník musí priplácať aj za také prvky ako zadná parkovacia kamera, vyhrievanie predných sedadiel alebo kábel pre nabíjanie z domácej zásuvky.

Na mieste je teda otázka, či má ZOE šancu medzi malými mestskými hatchbackmi. Jeho alternatíva so spaľujúcim motorom Clio ho jednoznačne prevyšuje v niekoľkých ohľadoch. Základná cena Renaultu Clio v najnižšej výbave Life je 8 990 eur. Verzia poháňaná benzínovým trojvalcom s rovnakým výkonom v najvyššej výbave Intens stojí 12 690 eur. Najdrahšie Clio s naftovým motorom v najvyššej výbave stojí 16 040 eur. Clio je navyše stále v ponuke aj ako kombi s prívlastkom Grandtour. Za praktickejšiu karosériu sa v každej konfigurácii pripláca 600 eur.

Príplatková výbava v prípade Clia je navyše bohatšia. Matematika je teda jasná. Za Renault ZOE si môžete kúpiť tri Renaulty Clio v základnej výbave alebo si kúpite najvýkonnejší benzínový alebo naftový variant v najvyššej výbave s maximom príplatkových prvkov a stále vám ostanú tisícky eur na palivo a servis.
Záver
Renault ZOE je elektromobilom súčasnej doby. Pre dopravu v meste je ideálny. Problémom môže byť dostupnosť nabíjacích staníc a stále pomerne dlhá doba nabíjania. Dosť výraznou prekážkou je cena, ktorú budú schopní akceptovať len fanúšikovia elektromobility, keďže alternatíva v podobe vozidiel so spaľovacími motormi je stále niekoľkonásobne lacnejšia a ponuka príplatkovej výbavy výrazne širšia.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 084 |
Šírka (mm) | 1 730 |
Výška (mm) | 1 562 |
Rázvor (mm) | 2 588 |
Objem batožinového priestoru (l) | 338/1 225 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 555 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 966 |
Technické údaje
Typ motora | synchrónny elektromotor s krúžkovým rotorom |
Maximálny výkon (kW/k pri ot./min) | 65/88 pri 3 000 – 11 300 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 220 pri 250 – 2 500 |
Max rýchlosť (km/h) | 135 |
Zrýchlenie z 0 na 50 km/h (s) | 4,1 |
Zrýchlenie z 0 na 80 km/h (s) | 8,6 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,2 |
Prevodovka | 1-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Typ trakčného akumulátora | lítium-iónový |
Kapacita batérie (kWh) | 41 |
Celkové napätie batérie (V) | 400 |
Počet modulov/článkov batérie | 12/192 |
Spotreba elektrickej energie (Wh/km) | 133 |
Homologizovaný dojazd podľa NEDC | 403 |
Emisie CO2 | 0 |
Doba nabíjania
Domáca zásuvka (10 A) | 25 hod. |
Zabezpečená zásuvka Green-up | 16 hod. |
3,7 kW (jednofázová nabíjacia stanica 16 A) | 15 hod. |
7,4 kW (jednofázová nabíjacia stanica 32 A) | 7 hod. 25 min. |
11 kW (trojfázová nabíjacia stanica 16 A) | 4 hod. 30 min. |
22 kW (trojfázová nabíjacia stanica 32 A) | 2 hod. 40 min. |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 30 900 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 32 900 EUR |
Cena testovaného vozidla | 34 765 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 100 000 km |