Test: Volvo XC40 D4 Momentum – nová etapa

Švédska automobilka vstupuje do nového segmentu. Model s označením XC40 ako prvé Volvo patrí do kategórie kompaktných SUV a stojí na platforme CMA. Rovnako môže mať dvojfarebnú karosériu ako napríklad červenú s bielou.

15.07.2018 07:00
debata (2)
Volvo XC40 vôbec nepôsobí subtílne. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo XC40 Volvo XC40 vôbec nepôsobí subtílne.

Volvá už dávno nie sú hranaté autá pre starších Švédov. V posledných rokoch mali stále lákavejší a lákavejší dizajn. Všetko to vyvrcholilo v najnovšom dizajnovom jazyku, ktorý sa skutočne podaril. Celý modelový rad doteraz pôsobil možno až príliš seriózne. XC40 to mení.

Výroba nového kompaktného SUV začala už v septembri minulého roku. Automobil stihol získať medzičasom titul Európske auto roka 2018. XC40 schádza z výrobných liniek v belgickom meste Ghent.

Má XC40 vo vnútri koberec?

Odvážne prvky

Už sme si mohli zvyknúť na to, že kompaktné SUV a crossovery chcú zaujať najmä vzhľadom. Dvojfarebné kombinácie, plasty po celej karosérii, výrazné a pútajúce farebné prevedenia nie sú ničím výnimočným.

Volvo doteraz neponúkalo príliš priestoru na prispôsobovanie vzhľadu svojich modelov. Až doteraz. Ako vidieť na fotkách a vo videu, XC40 môže mať červenú karosériu a bielu strechu spolu s diskami a spätnými zrkadlami. Pre Volvo ide o vskutku nevídanú kombináciu.

Dvojfarebná kombinácia karosérie je za príplatok. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo XC40 Dvojfarebná kombinácia karosérie je za príplatok.

XC40 navyše vyzerá ako zmenšená XC90. Len hravejšia. Vozidlo stojí na novej platforme CMA, ktorú budú používať aj ďalšie modely značiek Volvo, Geely a Lynk & Co. Automobil je dlhý 4 425 mm, široký 1 863 mm, vysoký 1 652 mm a rázvor má hodnotu 2 702 mm.

Automobil z vonku pôsobí robustne. Na trhu je niekoľko áut, ktoré z vonku vyzerajú omnoho väčšie, ako sú vo vnútri. XC40 nie je tento prípad. Dve osoby s výškou 187 cm si za seba sadnú bez problémov. Cestujúci na zadných sedadlách majú aj dostatok miesta na hlavu. Skutočne sme porciou miesta vo vnútri auta boli prekvapení.

Interiér má "rodinný" šarm. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo XC40 Interiér má "rodinný" šarm.

V celom interiéri je jasne prítomný dizajn švédskej automobilky. Centrom vnútra je horizontálne uložený 9 palcový displej, kde nájdete väčšinu nastavení auta. Volič automatickej prevodovky sa zmenšil do pomerne atypickej podoby.

Jediným ergonomickým prešľapom je možnosť nastavenia volantu. Volvo pravdepodobne na mieste vodiča očakávalo nižšie postavy. Nepotešil nás ani masívny C stĺpik, ktorý obmedzuje výhľad dozadu do strán. Testovaný automobil je vo výbave Momentum, teda nie v najvyššej Inscription. Napriek tomu si vo vnútro zachovalo svoju severskú atmosféru.

Vodič má k dispozícii digitálny prístrojový štít. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo XC40 Vodič má k dispozícii digitálny prístrojový štít.

Naftový motor sa hodí

Pod označením verzie „D4“ sa ukrýva naftový dvojlitrový štvorvalec s dvojitým preplňovaním a s výkonom 190 koní. Ide o najvýkonnejšiu naftovú verziu v ponuke. Párovaná je len s 8 stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav.

Pohonná jednotka v sebe neukrýva brutálnu silu v niekoľkých otáčkach. Ťah motora je koncipovaný do širokého spektra otáčok. Z 0 na 100 km/h sa XC40 dostane za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 210 km/h.

Dozadu sa bez problémov zmestia muži s... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo XC40 Dozadu sa bez problémov zmestia muži s priemernou výškou.

S automatickou prevodovkou je agregát zohratá dvojica. Automat radí bez problémov a bez výhrad. Správanie prevodovky a odozvy motora spolu s riadením vedia upraviť jazdné režimy. Meniť sa dajú pomerne nenápadným malý tlačidlom umiestneným vpravo pod displejom. Okrem ekologického, komfortného a dynamického režimu je k dispozícii aj off-roadový režim.

Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 6,8 litra nafty na 100 kilometrov. Na tomto mieste treba dodať, že XC40 má pohotovostnú hmotnosť na úrovni takmer 1,7 tony.

Do batožinového priestoru sa zmestí 460 litrov. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo XC40 Do batožinového priestoru sa zmestí 460 litrov.

Pre pohodlie

Napriek tomu, že XC40 vyzerá po vzore svojich väčších kolegov dynamicky, podvozok je naladený skôr komfortne. Vozidlo veľmi príjemne filtruje všetky nerovnosti, ktoré prináša nekvalitný asfalt. Pri dynamickej jazde sa musí ponoriť do tlmičov. Vodič si však spoza volantu neuvedomuje reálnu hmotnosť auta.

Keď sa už blíži limit schopností podvozku vozidlo je aj napriek pohonu všetkých kolies nedotáčavé. V off-roadovom režime má vodič k dispozícii rýchlosť maximálne 30 km/h. Inak sa správa ABS aj kontrola trakcie.

Napriek tomu si myslíme, že XC40 bude jazdiť najmä po mestách. V týchto oblastiach prichádza na pomoc kamerový systém, parkovacie senzory a hlavne pomerne malý polomer otáčania. Na to, ako XC40 pôsobí robustne, sa s ňou parkuje veľmi dobre.

Záver

Volvo zaznamenáva globálne vysoký dopyt po tomto novom modeli. Jeho základná cena je stanovená na 30-tisíc eur. V takom prípade je k dispozícii 156 koňový benzínový motor. Základná cena verzie D4 je 40-tisíc eur, vo výbave Momentum 42 200 eur.

V príplatkovej výbave sa nachádza aj... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Volvo XC40 V príplatkovej výbave sa nachádza aj otvárateľná panoramatická strecha.

Súčasťou výbavy Momentum je napríklad 9 palcový dotykový displej, Bluetooth, jazdné režimy, 7 airbagov, systém automatického núdzového brzdenia, audiosystém s výkonom 250 W, LED svetlomety, dažďový a svetelný senzor, parkovacie senzory alebo 18 palcové zliatinové kolesá.

V rámci príplatkovej výbavy sme na palube mali napríklad 19 palcové disky, audiosystém Harman/Kardon s výkonom 600 W, indukčné nabíjanie mobilných telefónov, adaptívne LED svetlá, bezkľúčový prístup, elektrické otváranie dverí batožinového priestoru a iné.

Výsledná cena auta je 55 510 eur. XC40 sa teda kvalitou aj cenou vyrovná prémiovej konkurencii v podobe BMW X2, Audi Q2 alebo Jaguaru E-Pace. Napriek väčšej hravosti si zachovala typický švédsky charakter, čím sa od konkurencie odlišuje.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 425
Šírka (mm) 1 863
Výška (mm) 1 652
Rázvor (mm) 2 702
Svetlá výška (mm) 211
Objem batožinového priestoru (l) 460–1 336
Objem palivovej nádrže (l) 54
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 698

Technické údaje

Typ motora radový vznetový s dvojitým preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 1 969
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 140/190 pri 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 1 750 – 2 500
Prevodovka 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,9
Spotreba (kombi) (l/100km) 5,0
Spotreba (test) (l/100km) 6,8

Cena a záruka

Základná cena modelu 30 000 EUR
Základná cena testovanej verzie 40 000 EUR
Cena testovaného vozidla 55 510 EUR
Záruka 3 roky/150 000 km
Volvo XC40
Volvo XC40
+21Volvo XC40

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #SUV #Volvo #Volvo XC40
Články podľa značiek