Módna vlna SUV a crossoverov neutícha, a tak sa výrobcovia snažia ulahodiť zákazníkom vo všetkých smeroch. V ponuke majú preto niekoľko veľkostných variantov športovo-úžitkových vozidiel. Výnimkou nie je ani Ford. Okrem pikapu Ranger a veľkého SUV Edge môžu zákazníci voliť aj malé SUV Kuga a crossover EcoSport.
Práve posledný menovaný má potenciál osloviť široké spektrum záujemcov. Ide totiž o najnovší model z daných segmentov, ktorý je v podstate alternatívou k hatchbacku Fiesta. Dizajnovo však jasne dáva najavo snahu vyzerať terénne. Pomáha tomu najmä svetlá výška 190 mm a zadné dvere otvárajúce sa do strany. Za príplatok je možné mať na piatych dverách upevnené rezervné koleso.

Ostrým líniám karosérie dodávajú eleganciu nápadné chrómové doplnky. Vpredu aj vzadu nechýba výrazná plastová ochrana a súboje s obrubníkmi pomáhajú vyhrávať šestnásťpalcové disky kolies obuté do pneumatík s profilom 205/60.
Výborný podvozok
Pri crossoveroch sa bežne stáva, že jazdné vlastnosti idú na úkor vzhľadu. Väčšinou sa pod horšie správanie na ceste podpisuje vyššie položené ťažisko a väčšia hmotnosť. Konštruktérom z Fordu sa však podarilo potlačiť negatívne vlastnosti crossoveru na výbornú. Podvozok Eco Sportu je naladený príjemne tuho a veľmi dobre drží stopu pri prejazde zákrut. Náklony karosérie sú len minimálne a riadenie nie je preposilňované.
Napriek športovejšiemu prejavu podvozka sa posádka nemusí báť ani nerovností na ceste. EcoSport ich dokáže do značnej miery odfiltrovať. Horšie je to už s odhlučnením, ktoré je len priemerné. Okrem nárazov sa do kabíny prenáša aj aerodynamický hluk pri jazde po diaľnici.

O pohon sa stará trojvalcový jednolitrový zážihový agregát EcoBoost s výkonom 92 kW (125 k) a krútiacim momentom 170 Nm. Ten spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá prenáša výkon na prednú nápravu. Pre auto vážiace 1 250 kilogramov výkon motora postačuje. Navyše radiaca páka má krátke a presné dráhy, čo umožňuje aj dynamickú jazdu. Nevýhodou pohonnej jednotky je zvukový prejav. Pri voľnobehu motor takmer nepočuť, no pri zrýchlení svoj charakter neutají.

Počas testu sme dosiahli priemernú spotrebu 5,8 l/100 km. V meste sa odber paliva z nádrže zväčšil na takmer 7 litrov na sto kilometrov. Pri rýchlosti 130 km/h, keď motor pracuje pri zhruba 3 000 ot./min, bola spotreba benzínu 6,5 l/100 km. Mimo obce sa dá jazdiť okolo piatich litrov na sto kilometrov.
Uhladený plastový interiér
Vnútro Fordu EcoSport možno označiť za praktické a konzervatívne. Palubná doska je zložená z tvrdých a mäkčených plastov, ktoré sú ozdobené kovovými lištami a čiernym lesklým plastom. Interiéru dominuje 6,5-palcový dotykový displej systému SYNC3 s perfektnou grafikou. Ovládanie kúrenia a klimatizácie ostalo našťastie analógové. Cez multifunkčný volant možno ovládať telefonovanie, tempomat a palubný počítač.

Sedadlá sú čalúnené kombináciou kože a látky, pričom by sa im hodilo výraznejšie bočné vedenie. Na zadných sedadlách je dostatok miesta pre dve priemerne vysoké osoby. Vyššie postavy by mohli pociťovať nepohodlie v priestore pre kolená. Batožinový priestor poskytuje priemerný objem 356 litrov. Po sklopení druhého radu sedadiel vznikne priestor s objemom 1 238 litrov.
Skromné výbavy
Nevýhodou Fordu EcoSport sú pomerne skromné stupne výbav. My sme testovali najvyšší tretí stupeň Titanium a až ten obsahuje tempomat, dažďový senzor, automatické zapínanie svetiel, automatickú klimatizáciu a systém SYNC3 s väčším displejom. Alternatívou je aj výbava ST Line, ktorá pridáva exteriérové dizajnové vylepšenia.

Ford teda upriamuje pozornosť záujemcov na príplatkovú výbavu. K výbave Titanium sa dá dokúpiť bezkľúčové zamykanie dverí za 495 eur, vyhrievanie predných sedadiel za 275 eur, zadný športový spojler vo farbe karosérie za 255 eur, elektricky ovládané strešné okno s funkciou vyklápania za 525 eur, xenónové svetlomety za 695 eur, elektrické sklápanie vonkajších spätných zrkadiel za 175 eur, parkovacie senzory vpredu a vzadu za 415 eur alebo monitoring slepého uhla zrkadiel za 455 eur.

Základnú výbavu možno obohatiť aj prostredníctvom balíkov výbav, ktoré združujú tematicky blízke príplatkové prvky. Pokiaľ ide o exteriér priplatiť sa dá 555 eur za 17-palcové disky kolies, 225 eur za rezervné koleso umiestnené na zadných dverách a 555 eur za odnímateľné ťažné zariadenie. Za laky karosérie sa v závislosti od typu dopláca 195 až 795 eur.
Záver
Základná akciová cena Fordu EcoSport je 14 990 eur. V tomto prípade ide o kombináciu jednolitrového zážihového motora s manuálnou prevodovkou a základnej výbavy Trend. Spomínaná kombinácia motora a prevodovky vo výbave Titanium stojí 18 490 eur. Pri benzínovom motore je na výber aj šesťstupňová automatická prevodovka, za ktorú sa pripláca 1 990 eur. Pohon oboch náprav je k dispozícii len pre naftové motory. Výrobca poskytuje predĺženú záruku na päť rokov alebo do prejdenia 120 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 096 |
Šírka (mm) | 1 765 |
Výška (mm) | 1 713 |
Rázvor (mm) | 2 519 |
Svetlá výška (mm) | 190 |
Objem batožinového priestoru (l) | 356/1 238 |
Objem palivovej nádrže (l) | 52 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 250 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 730 |
Technické údaje
Typ motora | zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 998 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 92/125 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 170 pri 1 400–5 000 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,7 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 6,2/4,6/5,2 |
Emisie CO2 (g/km) | 119 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 14 990 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 18 490 EUR |
Cena testovaného vozidla | 19 895 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 120 000 km |