Minivan BMW spôsobil pred štyrmi rokmi poriadny rozruch. Nič podobné v Mníchove predtým nevyrábali. Lenže časy sa menia a ak prišiel Stuttgart s úspešnou triedou B, neváhali vstúpiť do nových vôd ani zástupcovia bavorskej značky. Po techniku pritom nemuseli chodiť ďaleko. BMW 2 Active Tourer využilo platformu UKL zo sesterského Mini. To však znamenalo úplné popretie tradície. Novinka totiž prišla s predným náhonom a priečne uloženými motormi. A akoby to nestačilo, marketing dal do názvu prvého mníchovského minivanu číslicu 2. Párne čísla sú pritom v bavorskej nomenklatúre vyhradené športovým modelom. Spomeňte si na kupé 2, krásnu štvorku, šestku či novučičkú osmičku. Čo tu preboha robí minivan?
„Bavorák“ zo všetkých síl
Zdá sa však, že zákazníkom je to tak trochu jedno. S odbytom nemá BMW najmenšie problémy. Spolu s predĺženou verziou Grand Tourer, ktorá však tvorí menšinu predajov, sa k zákazníkom dostalo vlani viac ako 85 000 a predvlani dokonca viac ako 100 000 kusov. Takže trieda B zo Stuttgartu môže novinke len závidieť. Na ďalšiu kariéru ju navyše začiatkom roka vyzbrojili faceliftom. Práve modelový rok 2018 sa nám dostal do rúk. Mimoriadne kompaktný van s dĺžkou 4 342 mm sa snaží stoj čo stoj „nasúkať“ do dizajnu BMW. Máme tu typické ľadvinky, hofmeister kink či svetlá, ktoré akoby vypadli z oka klasickým bavorským modelom.
Aj prudko sklonený zadný stĺpik dáva jasne najavo, že pred maximalizáciou úžitku dostal prednosť štýl. K tomu všetkému bol náš testovaný exemplár vyzbrojený paketom M Sport, čo prinieslo Active Toureru lesklé lamely masky, väčšie sacie otvory v nárazníku, čierne lemy okien, zadný čierny difúzor s chrómovou koncovkou výfukov a k tomu parádne 17-palcové disky kolies obuté pneumatikami s profilom 205/55. Nevyzerá to zle, zvlášť v príplatkovom modrom „háve“ Estoril Blue, aj keď hľadať v líniách Active Toureru rukopis klasických bavorských limuzín a kupé je pre zarytých nadšencov značky stále ťažké. Nevšednosť tohto „anti BMW“ však prináša množstvo úžitku, ktorý objavíte hneď po vstupe do interiéru.
Pomáhajú tomu dlhé dvere s veľkým uhlom otvorenia aj vysoko situovaná strecha, ktorá sa vznáša nad asfaltom vo výške 1 555 mm. V kabíne vás obklopí nezvyčajný priestor. Najmä nad hlavou ostáva veľká priestorová rezerva. Sedíte vyššie ako v bežnej jednotke alebo vo dvojke. Bohužiaľ z tohto faktu nemáte veľký bonus. Výhodu lepšieho výhľadu totiž Active Tourer doslova zabil extrémne hrubými rozdvojenými prednými stĺpikmi. Výhľad do bokov je katastrofou. Schová sa za ne chodec, cyklista aj celé auto. Malé trojuholníkové okienka na tom veľa nezmenia. Ospravedlnením môže byť len snaha o čo najtuhší skelet karosérie. O tom, že sedíte v BMW, však niet najmenších pochybností.
Známa atmosféra, odlišná ergonómia
Vládne tu v podstate známa atmosféra. Väčšina prvkov je prevzatá z klasických modelov bavorskej značky. Máme tu úžasný „emkový“ volant s hrubým vencom, kompaktný, ale dobre čitateľný a prehľadný prístrojový panel, známy modul klimatizácie a po modernizácii aj rozhranie iDrive s väčším displejom či elektronický volič redukčnej prevodovky. Presadnúť z akéhokoľvek BMW do Active Toureru nie je naozaj problém. Cítiť sa tu budete ako doma. Nejaké chybičky tu však predsa len sú. Vyplývajú z odlišnej ergonómie. Príkladný rozsah nastavenia sedadla a volantu totiž nemení nič na tom, že napríklad otočný „kontroler“ systému iDrive je umiestnený veľmi nízko. A ak si lakťovú opierku sklopíte, tak aby ste naň dočiahli, ostáva v nepraktickej šikmej polohe. Našťastie, nové rozhranie možno po facelifte ovládať už aj dotykom, čím sa všetko zjednodušuje. Menu je identické, takže ak máte BMW, ovládanie funkcií cez multimediálne rozhranie vás ničím neprekvapí.
Nízko je aj panel klimatizácie, keďže ustúpil odkladacej skrinke v stredovej konzole. A keď sme už pri úžitkových priestoroch, spomeňme, že je na ne Active Tourer pomerne skromný. Odkladacia schránka pred spolujazdcom je malá a dva držiaky nápojov za radiacou pákou sú v nepraktickej polohe. Mnohé sa snaží dobehnúť relatívne veľkými schránkami vo dverách. Sedadlá sú pomerne tuhé a úzke, čo by ste od vanu nečakali. V našom prípade zlepšoval výsledný efekt balík M Sport, a tak sme sa mohli tešiť z nastaviteľnej kolennej podpery a tiež výrazne tvarovaných bočníc, ktoré vás podržia v zákrutách. Vzadu je Active Tourer tiež štedrý na priestor. Sedadlá majú však krátke sedáky. Oceňujeme ale klasické mníchovské delenie lavice v pomere 40 : 60 a operadiel v pomere 40 : 20 : 40.
Je to lepšie a pohodlnejšie riešenie ako tri samostatné úzke sedadlá. Výhodou je aj možnosť nastavenia sklonu operadiel a posuvu celej lavice. No aj keď dáte sedadlá úplne vpred, na nohy ostáva stále dostatok miesta. Na takú variabilitu sme neboli pri BMW zvyknutí. Na malom formáte vyčarovali v Mníchove naozaj praktické auto. A platí to aj pri pohľade do kufra s elektricky ovládaným vekom a nožným senzorom. Už v základe je tu 468 litrov. Veľká časť z nich je schovaná pod pevnou dvojitou podlahou. Výšku nakladacej hrany to však negatívne neovplyvnilo. Po sklopení operadiel vzrastie kapacita až na 1 510 litrov. Škoda len, že na zadných stranách operadiel nenájdete sklopné dosky, ktoré by prekryli medzeru medzi sedadlami a začiatkom dvojitej podlahy, zvlášť ak sú sedadlá posunuté vpred. Naopak, chválime pevné plató s priehradkami.
Ten najlepší trojvalec
Benzínový trojvalec 1,5 TwinPower Turbo je pod kapotou Active Toureru ďalšou zmenou proti tradícii, a navyše je umiestnený priečne. Ale báť sa ho určite nemusíte. Objem 1,5 litra nezaváňa extrémnym downsizingom a tak sa aj správa. Trojvalcovú pulziu navyše potláča vďaka novému vyvažovaciemu hriadeľu. Je to nepochybne ten najkultivovanejší a najtichší trojvalec na trhu. Vibrácie jednoducho nepozná. A to v takej miere, že by ste možno podľa prejavu ani neuhádli nepárny počet valcov. Zatrasie sa len pri studenom štarte. Vtedy máte pocit, že práve vypadol z hydraulických úchytov. Nikdy nie však pri opätovnom štarte ani v spolupráci s aktivovaným štart-stop systémom. Jeho 103 kW a 220 Nm Active Toureru stačia s rezervou.
Motor sa prebúdza k životu už od približne 1 600 otáčok. Veď "krúťák“ vrcholí pri 1 480 otáčkach za minútu a nepoľavuje do 4 200. Páči sa mu však aj vo vyššom spektre. Otáčky letia nahor s ľahkosťou až takmer na hranicu siedmich tisícov. Jednoducho, tento trojvalec je agilný a húževnatý. Mníchovský van s hmotnosťou okolo 1 430 kg dovedie ku stovke v spojení so 7-stupňovou dvojspojkou za 9,3 sekundy a ani sa pritom príliš nenamáha. S dynamikou budete preto spokojní, rovnako ako s radením prevodov. Nie je to jazda snov, ale aj pri predbiehaní má trojvalcový Active Tourer dosť výkonovej rezervy. Len v režime Eco, zameranom na hospodárnosť, výrazne utlmí reakcie plynu.
A koľko si pýta za svoje služby? Celkom málo to nie je. Na výrobcom udávaný priemer 5,8 litra sa nedostanete. My sme pri ekonomickej jazde väčšinou v meste odčítali z palubného počítača 7,7 litra na 100 km. A to je Active Tourer vyzbrojený štart-stop systémom, voľnobežkou, rekuperáciou brzdnej energie aj dlhými prevodmi. Mimo mesta sme klesli na priemer 6,1 litra, ale naozaj s extrémne ľahkou nohou. Pri stovke točí motor len 1 800, pri diaľničnom tempe skromných 2 400 otáčok za minútu. Do hry však vstúpili širšie pneumatiky paketu M Sport aj aerodynamika, ktorá nie je silnou stránkou vanov s vysokou stavbou karosérie. Vzhľadom na agilitu je však takáto spotreba akceptovateľná. A najmä nekolíše pri rôznych režimoch tak ako pri nenásytných litrových trojvalcoch, ktoré na diaľnici nevedia, čo pýtať.
V zákrutách ako hothatch
S BMW sa akosi spája radosť z jazdy. Dá sa ale tento charakter vštepiť autu, ktoré má na mysli skôr rodinu ako vodiča? Navyše autu, ktoré je v mníchovskej ponuke tak trochu naruby a „hrabe“ prednými? Active Toureru sa to podarilo, ale za cenu kompromisov. Ťažko by ste našli iné MPV, ktoré sa drží asfaltu s takou vervou. Náklony karosérie sú v zákrutách na túto triedu vskutku minimálne. Podvozok s nezávisle zavesenými kolesami navyše ďaleko prevyšuje potenciál malého 3-valca a tak nemá stabilizačná elektronika veľa práce. S prenosom výkonu na asfalt pomáha elektronická uzávierka krotiaca tendenciu preklzu a vrodenej nedotáčavosti. Samozrejme, na mníchovské zadokolky Active Tourer nemá, ale konkurentov zmetie z povrchu zemského.
Pomáha aj prekvapivo ostré a tuhé riadenie s len 2,5 otáčkami volantu. Daňou je však nižší komfort. Podvozok je jednoducho tuhý, aj keď malé nerovnosti zvláda pohlcovať s gráciou. Tie väčšie však už neutají. A to sme mali na palube adaptívny podvozok EDC, lenže ten nesmeruje k plavnej jazde. Je buď tuhy a v športových režimoch Sport a Sport+ ešte tuhší. Na diaľnici vám to však s rodinou a batožinou na palube prekážať rozhodne nebude. Škoda len, že v BMW nepopracovali viac na izolácii podblatníkov. Odvaľujúce sa „gumy“ jednoducho v interiéri počuť viac, ako by sa patrilo. Presne viete, akú kvalitu má asfalt pod vami. Je teda otázkou, čo je pre rodinne orientovaný model dôležitejšie – komfort či stabilita „hothatchu“?
BMW 2 Active Tourer je teda zvláštne namixovaným kokteilom, ktorý nemusí vyhovovať každému. Tí, čo radi jazdia s rodinou, by si asi viac užili za volantom klasického kombi. A ak si myslíte, že by minuli oveľa viac peňazí, ste na omyle. Active Tourer nie je práve lacnou hračkou. Cena verzie 218i síce začína na 28 400 eurách, ale za športový tuning s paketom M Sport dáte ďalších 6 750. Nami vyšperkovaná verzia s head-up displejom, so športovými sedadlami, s aparatúrou Harman/Kardon, adaptívnymi reflektormi, podporou vodiča asistenčnými systémami ako adaptívnym tempomatom či asistentom rýchlosti a monitoringom jazdných prúdov sa nakoniec vyšplhala na diskutabilných 44 694 eur.
To nie je málo aj keď zvážime kvalitu použitých materiálov, dekorácií a dielenského spracovania. Takže ide o otázku priorít, pretože v tomto cenovom spektre máte k dispozícii obrovskú ponuku modelov neprémiových značiek vrátane veľkých SUV so štvorkolkou a silným dieselom pod kapotou, ktoré sa nemusia hanbiť ani za svoju variabilitu a kufrom mníchovský van celkom zatienia. Active Tourer nadupaný príslušenstvom jednoducho nie je autom stvoreným pre mentalitu nášho trhu. Väčšiu logiku majú jeho verzie bez drahých príplatkov. Dokážu totiž za menej peňazí poskytnúť rovnakú úroveň úžitkových vlastností a pritom zachovať silnú stránku tohto auta – suverénne jazdné vlastnosti, aspoň v kontexte jednopriestorovej konkurencie.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 354 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 900 |
Výška (mm) | 1 555 |
Rázvor náprav (mm) | 2 620 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 468 – 1 510 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 460 |
Technické údaje
Verzia | 218i Active Tourer |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 499 |
Max. výkon (kw/ot.) | 103/4 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 220/1 480 |
Prevodovka | 7A – dvojspojková |
0 – 100 km/h (s) | 205 |
Max. rýchlosť (km/h) | 9,3 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,8 |
Spotreba počas testu (l) | 6,0 – 7,7 |
Cena verzie | 45 054 € |