Kodiaq už sám o sebe nie je v teréne bezzubým SUV. Ku cti mu slúži pohon všetkých kolies alebo pomerne veľká svetlá výška. Výpravu do pralesa by bez úprav nezvládol, ale výjazd na kopec bez asfaltu mu nerobí absolútne žiadne problémy.
Škoda používa pre jednotlivé modely vystrojené do nepohody označenie Scout a Scoutline. Kodiaq nie je pravým Scoutom. Dané označenie mu prepožičiava len dizajnové prvky. Žiadne ďalšie schopnosti mu v teréne nepribudli. Žeby mal Kodiaq v teréne tak dobré vlastnosti, že nepotrebujú vylepšiť?
V teréne sa nestratí
Svetlá výška modelu Kodiaq je 188 mm, čo rozhodne nie je málo. Netreba však zabúdať na dlhý rázvor, ktorý má hodnotu 2 791 mm. Najväčšími nástrahami sa tak stávajú prejazdy horizontov. Napriek tomu sa najväčšie SUV od českej automobilky dokáže vydriapať aj na zložitejšie miesta.
Umožňuje mu to off-roadový režim, ktorý upravuje správanie automatickej prevodovky, pohonu oboch náprav a odozvy plynového pedálu. Vodič môže na displeji sledovať uhol natočenia kolies, nadmorskú výšku a kompas. Vyššiu svetlú výšku daný režim neprináša. Kodiaq má adaptívny podvozok, no nie vzduchový. Ide o príplatkovú výbavu, ktorá stojí 870 eur.
Na ceste môže vodič využívať ďalšie jazdné režimy, medzi ktorými sa nachádza aj športový. V štandardnom režime, prípadne v režime komfortnom je Kodiaq pohodlný, ba priam až mäkký. Tomuto zameraniu sekunduje aj naladenie posilňovača riadenia, ktorého premenlivý účinok je silný. Otáčanie volantu ide ľahko, čo zhoršuje prenos informácií spod predných kolies do rúk vodiča.
Na nerovnostiach sa príjemne ponára do tlmičov a čo najviac filtruje nerovnosti. Daňou za pohodlie sú väčšie náklony v zákrutách. Pohotovostná hmotnosť testovaného auta presahuje hranicu 1,7 tony. Vodič to pri jazde cíti. Najmä v zákrutách je cítiť, že auto nepatrí k najľahším.
Scout je len o výzore
Verzia Scout priniesla modelu Kodiaq drsnejší výzor. Srdce dobrodruha už mal aj predtým. Z vonku je Scout identifikovateľný podľa strieborných krytov spätných zrkadiel a častí nárazníkov spolu s nápismi „Scout“.
Podobné nápisy sa nachádzajú aj v interiéri. Okrem toho Škoda do vnútra implantovala panely s imitáciou dreva. Sedadlá sú čalúnené kombináciou Altancary a kože. Inak ide o vzhľad patriaci bežnému Kodiaqovi.
Informačno-zábavný systém funguje prostredníctvom 9,2 palcového dotykového displeja s kvalitným zobrazením. Chýbali nám fyzické tlačidlá. Namiesto nich sme si museli vystačiť s dotykovými plochami, ktoré sa v teréne alebo na nerovnej ceste dosť zle triafajú. Nadpriemerný priestor pred zadnými sedadlami ostal zachovaný. Posádka sa uskromňovať nemusí ani v oblasti hlavy. Do batožinového priestoru sa zmestí 650 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 2 065 litrov.
Správny motor
Veľkému SUV s terénnymi ambíciami sa rozhodne hodí naftový motor. Pod kapotou testovaného auta pracoval naftový dvojlitrový štvorvalec TDI s výkonom 190 konských síl. Krútiaci moment 400 Nm je dostupný od 1 750 otáčok.
Aktuálne je Kodiaq dostupný len s týmto motorom. Zákazníci majú k dispozícii ešte jeho slabšiu verziu s výkonom 150 koní. My si myslíme, že výkonnejšia verzia je pre 1 752 kg vážiace auto s pohonom oboch náprav lepšou voľbou. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 8,9 sekundy a maximálka má hodnotu 210 km/h.
Naftový motor posádku neobťažuje ani vibráciami, ani zvukom. Obťažovalo nás správanie automatickej 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG pri rozjazde vozidla. Prvý prevodový stupeň automat používa doslova len na prekonanie prvého metra. Takmer okamžite radí druhý prevodový stupeň. Keď sa chcete pohnúť svižnejšie z križovatky, treba si na to zvyknúť a zatlačiť plynový pedál hlbšie ako zvyčajne. Rovnako tak treba pristupovať k zrýchleniu počas plynulej jazdy.
Plynový pedál treba jednoducho zatlačiť hlbšie, ako sme zvyknutí pre to, aby automat zaradil niektorý z nižších prevodových stupňov. Očakávali by sme viacej pohotovosti. Tento neduh sa však šíri viacerými naftovými modelmi koncernu Volkswagen. Priemerná spotreba počas testu dosiahla hodnotu 7,4 litra nafty na 100 km. V meste sa odber pohyboval na úrovni 8 litrov. Mimo mesta v nádrže ubúda palivo tempom 6 l/100 km.
Záver
Škoda Kodiaq ponúka všetko, čo by ste od veľkého SUV očakávali. Verzia Scout prináša drsnejší výzor, ktorý sa zákazníkom páči. Veď plasty na karosérii používajú aj omnoho menej terénne schopné modely.
Ale Kodiaq nie je off-road. Jeho domovom je asfalt. Posádka si v Kodiaqu môže vychutnávať pohodlnú jazdu a veľký vnútorný priestor. Verzia Scout prináša na palubu rozšírenú výbavu. Rozhodne oceňujeme adaptívne LED svetlá, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, navigačný systém alebo ambientné osvetlenie interiéru.
Základná cena modelu Kodiaq Scout je 35 960 eur. Za túto sumu dostanete dvojlitrový naftový motor s výkonom 150 koní, pohon oboch náprav a manuálnu 6-stupňovú prevodovku. Výkonnejšia verzia motora je párovaná len s automatom a jej základná cena má hodnotu 39 960 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 707 |
Šírka (mm) | 1 882 |
Výška (mm) | 1 676 |
Rázvor (mm) | 2 791 |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Objem batožinového priestoru | 650/2 065 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 752 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 968 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k ) pri 3 500 – 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 1 750 – 3 250 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (kombi) | 5,7 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,4 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 35 960 EUR |
Cena testovanej verzie | od 39 960 EUR |
Záruka | 5 rokov/100-tisíc kilometrov |