Škodu Octavia netreba nijak zvláštne predstavovať. Ide o auto, ktoré sa na Slovensku v rebríčkoch predajnosti pravidelne umiestňuje na najvyšších miestach. Slováci majú záujem ako o novú Octaviu, tak o jazdenú.
Novodobá Octavia je na trhu už vo svojej tretej generácii. Tá prišla na trh v roku 2013. Začiatkom roka 2017 vozidlo dostalo facelift, ktorý rozdelil predné hlavné svetlomety na dve samostatné svetlá na každej strane.
V minulosti väčšina modelov bola vybavená naftovým motorom. V súčasnosti osud pohonným jednotkám spaľujúcim naftu nepraje. Zákazníci sa stále častejšie siahajú po benzínových pohonných jednotkách.
Dva valce občas stačia
Nový 1,5 litrový motor TSI produkuje v tomto prípade výkon 150 koní a pracuje v Ottovom cykle. Slabšia verzia s výkonom 130 koní pracuje v Millerovom cykle. Motor nahradil menšiu pohonnú jednotku s objemom 1,4 litra. Hlavnou devízou nového agregátu je schopnosť vypínať dva valce. Vďaka tomu sa mu darí šetriť palivo a ponúkať dostatočný výkon.
Pri prvom stretnutí s pohonnou jednotkou sme boli skeptickí. Myslel sme si, že dva valce jednoducho nemôžu stačiť. Musíme priznať, že naše predsudky boli predčasné. 1,5 litrové TSI je jedným z najlepších benzínových štvorvalcov na trhu.
Zvukový prejav motora je ničím nezaujímavý. V nízkych otáčkach ho podľa očakávaní takmer nepočuť, vo vyšších nikoho nechytí za srdce. Podstatnejšie je to, čo dokáže. Krútiaci moment 250 Nm je dostupný už od 1 500 do 3 500 otáčok. Motor má tak veľmi dobrý ťah v stredných otáčkach.
Dvojvalcový režim nastupuje počas ustálenej rýchlosti, prípadne v miernych klesaniach. Napríklad v meste pri rýchlosti 50 až 60 km/h si Octavia vystačí len s dvoma valcami. Efekt sa prejavuje takmer okamžite po odstavení dvojice valcov na aktuálnej spotrebe. V priemere s automatickou prevodovkou sa spotreba pohybuje na úrovni 6,3 l/100 km. Motor ide ochotne do otáčok. Vodič však musí počítať s miernou odozvou turba.
Testovaný automobil prenášal výkon na prednú nápravu prostredníctvom 7-stupňovej automatickej dvojspojkovej prevodovky DSG. Dovolíme si tvrdiť, že prevodovka a motor ešte neboli dokonalo zladené. Automat akoby miestami váhal, čo má zaradiť a niekedy držal zaradenú rýchlosť o sekundu dlhšie, akoby sme chceli.
Rodinne a pracovne
Jazdné vlastnosti Octavie sú zamerané na pokojné jazdenie. Na palube vládne ticho až na jeden rušivý element. Trochu nás prekvapil pomerne veľký hluk od kolies, ktorý sme neočakávali. Vozidlo stálo na kolesách s priemerom diskov 18 palcov. Veríme, že menší priemer diskov tento zvukový prejav zredukuje.
Podvozok Octavie je naladený čo najviac neutrálne. Ide o kompromis medzi tuhosťou a pohodlím. Octavia zvládne bez väčších protestov aj dynamickejšiu jazdu, no rozhodne to nie je jej domáca poloha. Testovaný model nebol vybavený jazdnými režimami. Športový režim má len automatická prevodovka, ktorá po jeho aktivácií radí nižšie prevodové stupne. Motor posiela až na hranicu 5 900 otáčok.
Dávka praktickosti
Octavia bola vždy považovaná za praktické auto. Testovaná verzia je v štýle karosérie liftback. Prístup do batožinového priestoru zabezpečujú veľké piate dvere, ktoré sa otvárajú spolu so zadným oknom. Vďaka tomu je možné do kufra naložiť mnoho. Do batožinového priestoru sa zmestí 590 litrov batožiny, po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 580 litrov. Rovná plocha pri sklopení sedadiel však nevzniká.
Cestujúci majú dostatok miesta pred zadnými sedadlami ako pre nohy, tak aj pre hlavu. Posádka v druhom rade sedadiel má k dispozícii aj výduchy ventilácie spolu so štandardnou elektrickou 230 voltovou zásuvkou. Nabíjanie tabletu, mobilu alebo notebooku tak môže prebiehať prostredníctvom štandardnej nabíjačky.
Testovaný automobil je vo výbave Style. Najmä vpredu nás však prekvapilo niekoľko miest s doslova tvrdými plastovými povrchmi. Na druhej strane nás potešil kožou potiahnutý volant alebo nový 8-palcový displej informačno-zábavného systému vozidla. Z jeho okolia zmizli štandardné tlačidlá, ktoré boli nahradené dotykovými plochami. Práve tie môžu vodiča dostať počas jazdy do rozpačitých situácií.
V noci interiér oživuje podsvietenie, no cez deň je pomerne ponurý a sivý. Škoda mohla zvoliť aj veselšie farebné kombinácie.
Záver
Škoda Octavia je na našom trhu bestsellerom a v dohľadnej dobe sa na tom pravdepodobne nič meniť nebude. Nový motor patrí k najlepším benzínovým štvorvalcom na trhu. Pri prijateľnej spotrebe dokáže poskytnúť pomerne vysoký výkon a príjemný jazdný prejav.
Pohonná jednotka je homologizovaná podľa emisného testovacieho cyklu WLTP. Vďaka tomu je na trhu dostupná a zákazníci si ju môžu objednať. S automatickou prevodovkou je dostupná až od strednej výbavy Ambition. V takom prípade stojí 22 010 eur.
V základnej výbave Active je možné Octaviu s týmto motorom získať len s manuálnou prevodovkou, pričom jej cena začína na sume 18 860 eur. Štartovacia cena testovanej Octavie vo výbave Style s automatom je 23 350 eur.
Výbava Style ponúka bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Samotný kľúč je však štandardný vystreľovací. Na palube je aj systém pre výstrahu pred kolíziou a podporu núdzového brzdenia, svetelný a dažďový senzor spolu s spomínanou 230 voltovou zásuvkou pred zadnými sedadlami. Full LED svetlá, navigačný systém, systém strážiaci mŕtvy uhol a adaptívny tempomat sú za príplatky.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 670 |
Šírka (mm) | 1 814 |
Výška (mm) | 1 461 |
Rázvor (mm) | 2 686 |
Objem batožinového priestoru | 590/1 580 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 285 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k ) pri 5 000 – 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 250 Nm pri 1 500 – 3 000 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,3 s |
Spotreba (kombi) | 5,0 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,3 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 16 990 EUR |
Cena testovanej verzie | od 23 530 EUR |
Záruka | 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu km) |