Test: Seat Ibiza 1,5 TSI FR – svieži vietor

Nová Ibiza dostala slušnú dávku šarmu. Síce sa podobá na väčší Leon, no je úplne iná. Má viac emócií a s najsilnejším motorom v ponuke je veľmi hravá. Ibiza sa s 1,5 litrovým benzínovým motorom s turbom nestratí v meste ani mimo neho.

30.09.2018 07:00
debata
Seat Ibiza piatej generácie má... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Ibiza 1,5 TSI Seat Ibiza piatej generácie má "rodinný" dizajn.

Piata generácia najmenšieho modelu, ktorý Seat na Slovensku predáva, sa verejnosti predstavila na minuloročnom autosalóne v Ženeve. Automobil sa ako prvý zo štvorice Ibiza, Škoda Fabia, VW Polo a Audi A1 postavil na platformu MQB A0.

Malý Španiel prebral dizajnový jazyk svojich väčších kolegov. Veľmi sa podobá najmä na väčší model Leon. Základom ponuky sú trojvalcové benzínové motory, no Ibiza neprišla ani o naftovú pohonnú jednotku. Seat ju ponúka aj s motorom 1,6 TDI. Ibiza dokáže rovnako jazdiť aj na CNG s motorom 1,0 TGI.

V porovnaní s predchodcom je kratší o 2 mm. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Ibiza 1,5 TSI V porovnaní s predchodcom je kratší o 2 mm.

Malý Leon

Od príchodu novej Ibizy sa objavujú výčitky, že dizajnová podoba s Leonom je príliš výrazná. Nemôžeme inak, len súhlasiť. Obe autá si na parkovisku bez väčších problémov pomýlite. Na druhej strane, nový výzor Ibize pristane.

Z Ibizy ide emócia. Zo spomínanej koncernovej štvorice sme najväčšiu emóciu očakávali práve od nej. Testovaný model bol vo výbave FR, ktorá zvýrazňuje športového ducha vozidla.

Batožinový priestor medzigeneračne narástol o... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Ibiza 1,5 TSI Batožinový priestor medzigeneračne narástol o 63 litrov.

Automobil má špeciálne nárazníky, zadný spojler a koncovky výfukov sú integrované do zadného nárazníka. Navyše stojí na špeciálnych 17 palcových zliatinových diskoch. Zadné a denné svetlá majú LED technológiu. Vo vnútri sú špeciálne sedadlá, kožený volant, kožou potiahnutá hlavica radiacej páky spolu s pákou ručnej brzdy. Obklad palubnej dosky je z imitácie kože.

Vodič má za volantom pocit, že sedí v ostrejšom ako obyčajnom aute. Rozhodne nás potešili sedadlá, s dobrým bočným vedením, do ktorých sme doslova zapadli. V testovanom aute bol prítomný 6,5 palcový dotykový displej, okolo ktorého ostali zachované hardvérové tlačidlá. Väčší displej s 8 palcovou uhlopriečkou je len za príplatok. Výbava FR na palubu prináša ambientné osvetlenie, ktoré posádka ocení najmä v noci.

Interiér pôsobí hodnotným dojmom aj vďaka... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Ibiza 1,5 TSI Interiér pôsobí hodnotným dojmom aj vďaka použitej koži.

V interiéri je vďaka novej platforme nadpriemerná porcia priestoru. Problémy nevznikajú ani pred a nad zadnými sedadlami. Do batožinového priestoru sa štandardne zmestí až 355 litrov, čo predstavuje medzigeneračný nárast o 63 litrov. O triedu vyššie postavený Ford Focus minulej generácie dokázal v batožinovom priestore odviezť menší objem. Ibiza je pritom v porovnaní so štvrtou generáciou o 2 mm kratšia. Do šírky narástla o 87 mm.

Štyri benzínové valce

Ak chcete mať pod kapotou novej Ibizy štvorvalcový benzínový motor, iná voľba ako 1,5 litrové TSI neexistuje. Nie je to dôvod na smútok, pretože podľa nás ide o jeden z najlepších benzínových štvorvalcov na trhu s presvedčivým jazdným prejavom.

Pohonná jednotka 1,5 TSI je jediným benzínovým... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Ibiza 1,5 TSI Pohonná jednotka 1,5 TSI je jediným benzínovým štvorvalcovým motorom v ponuke.

Pohonná jednotka dosahuje výkon 150 koní. Krútiaci moment má hodnotu 250 Nm. To je pre 1 109 kg vážiace auto dostatočný výkon. Na 100 km/h takto vybavená Ibiza zrýchľuje za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 215 km/h.

Zvukový prejav motora je dobre utlmený. Vo vysokých otáčkach začína prenikať do interiéru decibelov viac, no nejde o nijak lákavý „soundtrack“ športovej jazdy. Po stlačení plynu však motor veľmi dobre reaguje a Ibiza zrýchľuje aj v stredných otáčkach. Krútiaci moment je dostupný už od 1 500 otáčok. Jednou z výhod 1,5 litrového motora TSI je schopnosť vypínania dvoch valcov. Pri mestských alebo mimomestkých tempách ustálenou rýchlosťou riadiaca jednotka odpojí prívod paliva do dvoch valcov. Vodič zmenu nespozná. Informuje ho o ňom len nápis „eco“ medzi tachometrom a otáčkomerom. Priemerná spotreba pohonnej jednotky sa pohybuje na úrovni 6 litrov benzínu na 100 km.

Súčasťou výbavy FR sú 17 palcové disky. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Ibiza 1,5 TSI Súčasťou výbavy FR sú 17 palcové disky.

Motor je možné spárovať len so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Jednotlivé stupne sú primerane rozložené. Narábanie s pákou vodiča nechytí za srdce, no jednotlivé stupne zapadajú spoľahlivo, s jemnou „plastovou príchuťou“.

Jazdné vlastnosti na lepšej strane spektra

Seat Ibiza FR nie je športovým hatchbackom. Automobil nie je stavaný na nekompromisný jazdný zážitok. V tejto vrcholnej verzii vodič má z auta dobrý pocit. Podvozok je pomerne tuhý, no nadpriemerne odhlučnený. 17 palcové disky sú maximum, ktoré by sme pre toto auto odporúčali. Príplatkové 18 palcové kolesá už môžu príliš zasahovať do komfortu jazdy.

Riadenie auta je primerane komunikatívne a vodič má informácie o tom, čo sa deje pod kolesami. Ibiza nemá problém so svižným rezaním zákrut. Náklony karosérie sú v norme a automobil je po prekročení limitov nedotáčavý. Základnú hravosť a radosť z jazdy poskytuje nízka hmotnosť auta.

Jazdné režimy, ktoré sú štandardnou súčasťou FR výbavy majú skôr kozmetické účinky. Upravujú správanie pohonnej jednotky a riadenia. Ibiza FR má v porovnaní so štandardom podvozok znížený o 15 mm. Nemôžeme povedať, že nová Ibiza by poskytovala najlepší jazdný zážitok v kategórii malých automobilov, no rozhodne ide o ten lepší prejav. Automobil je navyše bez akýchkoľvek kompromisov použiteľný na každodenné jazdenie ako v meste, tak aj mimo neho a na diaľnici.

Záver

Ibiza FR síce nie je žiadnym športovým náradím, v útrob koncernu VW vyniesla istú dávku emócií, ktorá nám v poslednej dobe v rámci bežných modelov chýbala. Štvorvalec s 1,5 litrovým objemom spaľujúci benzín len podčiarkuje každodenné zameranie auta s príchuťou dynamiky a emócií.

Seat v slovenskom cenníku Ibizy informuje, že nové kusy Ibizy s 1,5 litrovým motorom TSI bude možné objednať od novembra tohto roku. Dôvodom je homologizácia na základe novej metodiky emisných testov s označením WLTP.

Ibiza vďaka novej platforme nemá v rámci svojej... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Ibiza 1,5 TSI Ibiza vďaka novej platforme nemá v rámci svojej triedy problém ani s miestom pred zadnými sedadlami.

Základná cena Ibizy je stanovená na 10 620 eur. V rámci kategórie malých áut nejde o najnižšiu sumu na trhu. Testovaná verzia s najvýkonnejším benzínovým motorom v ponuke má cenovku 15 860 eur. V prípade, že hľadáte malé auto so slušnou dynamikou, tento model by mal figurovať na zozname možného výberu.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 059
Šírka (mm) 1 780
Výška (mm) 1 444
Rázvor (mm) 2 564
Objem batožinového priestoru 355 l
Objem palivovej nádrže 60 l
Pohotovostná hmotnosť 1 109 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový štvorvalec s prepĺňaním
Zdvihový objem motora 1 498 cm3
Výkon 110 kW (150 k ) pri 5 000 – 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon predná
Max rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,9 s
Spotreba (kombi) 4,9 l/100 km (NEDC)
Spotreba (test) 6,0 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 10 620 EUR
Základná cena testovaného auta 15 860 EUR
Záruka 4 roky/150 000 km
Seat Ibiza 1,5 TSI
Seat Ibiza 1,5 TSI
+21Seat Ibiza 1,5 TSI

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #1 #Seat #Seat Ibiza #1.5 TSI
Články podľa značiek