
Piata generácia najmenšieho modelu, ktorý Seat na Slovensku predáva, sa verejnosti predstavila na minuloročnom autosalóne v Ženeve. Automobil sa ako prvý zo štvorice Ibiza, Škoda Fabia, VW Polo a Audi A1 postavil na platformu MQB A0.
Malý Španiel prebral dizajnový jazyk svojich väčších kolegov. Veľmi sa podobá najmä na väčší model Leon. Základom ponuky sú trojvalcové benzínové motory, no Ibiza neprišla ani o naftovú pohonnú jednotku. Seat ju ponúka aj s motorom 1,6 TDI. Ibiza dokáže rovnako jazdiť aj na CNG s motorom 1,0 TGI.

Malý Leon
Od príchodu novej Ibizy sa objavujú výčitky, že dizajnová podoba s Leonom je príliš výrazná. Nemôžeme inak, len súhlasiť. Obe autá si na parkovisku bez väčších problémov pomýlite. Na druhej strane, nový výzor Ibize pristane.
Z Ibizy ide emócia. Zo spomínanej koncernovej štvorice sme najväčšiu emóciu očakávali práve od nej. Testovaný model bol vo výbave FR, ktorá zvýrazňuje športového ducha vozidla.

Automobil má špeciálne nárazníky, zadný spojler a koncovky výfukov sú integrované do zadného nárazníka. Navyše stojí na špeciálnych 17 palcových zliatinových diskoch. Zadné a denné svetlá majú LED technológiu. Vo vnútri sú špeciálne sedadlá, kožený volant, kožou potiahnutá hlavica radiacej páky spolu s pákou ručnej brzdy. Obklad palubnej dosky je z imitácie kože.
Vodič má za volantom pocit, že sedí v ostrejšom ako obyčajnom aute. Rozhodne nás potešili sedadlá, s dobrým bočným vedením, do ktorých sme doslova zapadli. V testovanom aute bol prítomný 6,5 palcový dotykový displej, okolo ktorého ostali zachované hardvérové tlačidlá. Väčší displej s 8 palcovou uhlopriečkou je len za príplatok. Výbava FR na palubu prináša ambientné osvetlenie, ktoré posádka ocení najmä v noci.

V interiéri je vďaka novej platforme nadpriemerná porcia priestoru. Problémy nevznikajú ani pred a nad zadnými sedadlami. Do batožinového priestoru sa štandardne zmestí až 355 litrov, čo predstavuje medzigeneračný nárast o 63 litrov. O triedu vyššie postavený Ford Focus minulej generácie dokázal v batožinovom priestore odviezť menší objem. Ibiza je pritom v porovnaní so štvrtou generáciou o 2 mm kratšia. Do šírky narástla o 87 mm.
Štyri benzínové valce
Ak chcete mať pod kapotou novej Ibizy štvorvalcový benzínový motor, iná voľba ako 1,5 litrové TSI neexistuje. Nie je to dôvod na smútok, pretože podľa nás ide o jeden z najlepších benzínových štvorvalcov na trhu s presvedčivým jazdným prejavom.

Pohonná jednotka dosahuje výkon 150 koní. Krútiaci moment má hodnotu 250 Nm. To je pre 1 109 kg vážiace auto dostatočný výkon. Na 100 km/h takto vybavená Ibiza zrýchľuje za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 215 km/h.
Zvukový prejav motora je dobre utlmený. Vo vysokých otáčkach začína prenikať do interiéru decibelov viac, no nejde o nijak lákavý „soundtrack“ športovej jazdy. Po stlačení plynu však motor veľmi dobre reaguje a Ibiza zrýchľuje aj v stredných otáčkach. Krútiaci moment je dostupný už od 1 500 otáčok. Jednou z výhod 1,5 litrového motora TSI je schopnosť vypínania dvoch valcov. Pri mestských alebo mimomestkých tempách ustálenou rýchlosťou riadiaca jednotka odpojí prívod paliva do dvoch valcov. Vodič zmenu nespozná. Informuje ho o ňom len nápis „eco“ medzi tachometrom a otáčkomerom. Priemerná spotreba pohonnej jednotky sa pohybuje na úrovni 6 litrov benzínu na 100 km.

Motor je možné spárovať len so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Jednotlivé stupne sú primerane rozložené. Narábanie s pákou vodiča nechytí za srdce, no jednotlivé stupne zapadajú spoľahlivo, s jemnou „plastovou príchuťou“.
Jazdné vlastnosti na lepšej strane spektra
Seat Ibiza FR nie je športovým hatchbackom. Automobil nie je stavaný na nekompromisný jazdný zážitok. V tejto vrcholnej verzii vodič má z auta dobrý pocit. Podvozok je pomerne tuhý, no nadpriemerne odhlučnený. 17 palcové disky sú maximum, ktoré by sme pre toto auto odporúčali. Príplatkové 18 palcové kolesá už môžu príliš zasahovať do komfortu jazdy.
Riadenie auta je primerane komunikatívne a vodič má informácie o tom, čo sa deje pod kolesami. Ibiza nemá problém so svižným rezaním zákrut. Náklony karosérie sú v norme a automobil je po prekročení limitov nedotáčavý. Základnú hravosť a radosť z jazdy poskytuje nízka hmotnosť auta.
Jazdné režimy, ktoré sú štandardnou súčasťou FR výbavy majú skôr kozmetické účinky. Upravujú správanie pohonnej jednotky a riadenia. Ibiza FR má v porovnaní so štandardom podvozok znížený o 15 mm. Nemôžeme povedať, že nová Ibiza by poskytovala najlepší jazdný zážitok v kategórii malých automobilov, no rozhodne ide o ten lepší prejav. Automobil je navyše bez akýchkoľvek kompromisov použiteľný na každodenné jazdenie ako v meste, tak aj mimo neho a na diaľnici.
Záver
Ibiza FR síce nie je žiadnym športovým náradím, v útrob koncernu VW vyniesla istú dávku emócií, ktorá nám v poslednej dobe v rámci bežných modelov chýbala. Štvorvalec s 1,5 litrovým objemom spaľujúci benzín len podčiarkuje každodenné zameranie auta s príchuťou dynamiky a emócií.
Seat v slovenskom cenníku Ibizy informuje, že nové kusy Ibizy s 1,5 litrovým motorom TSI bude možné objednať od novembra tohto roku. Dôvodom je homologizácia na základe novej metodiky emisných testov s označením WLTP.

Základná cena Ibizy je stanovená na 10 620 eur. V rámci kategórie malých áut nejde o najnižšiu sumu na trhu. Testovaná verzia s najvýkonnejším benzínovým motorom v ponuke má cenovku 15 860 eur. V prípade, že hľadáte malé auto so slušnou dynamikou, tento model by mal figurovať na zozname možného výberu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 059 |
Šírka (mm) | 1 780 |
Výška (mm) | 1 444 |
Rázvor (mm) | 2 564 |
Objem batožinového priestoru | 355 l |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 109 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k ) pri 5 000 – 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 215 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Spotreba (kombi) | 4,9 l/100 km (NEDC) |
Spotreba (test) | 6,0 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 10 620 EUR |
Základná cena testovaného auta | 15 860 EUR |
Záruka | 4 roky/150 000 km |