Seat Ateca je blízkym príbuzným modelov Škoda Karoq a VW Tiguan. Všetky tri modely stoja na rovnakej modulárnej platforme MQB. Ateca schádza z rovnakých výrobných liniek ako Karoq. Vyrába sa v českých Kvasinách.
Ateca oficiálne patrí ku kompaktným crossoverom alebo SUV modelom. Názov modelu odkazuje na rovnomenné mesto v Španielsku nachádzajúce sa neďaleko Zaragozy. Až do začiatku predaja nového SUV Tarraco je Ateca najväčším SUV v ponuke španielskej značky.
Formula Racing
Testovaná Ateca je vo výbave FR. Dvojica písmen predstavuje skratku pre slová Formula Racing. Ide o športové predjedlo, ktoré sa servíruje predtým, ako sa do Atecy pustí samotná Cupra a vytvorí z nej takmer okruhový stroj.
Označenie FR je tak najmä o dizajnových doplnkoch. Automobil stojí na špeciálnych 18 palcových zliatinových diskoch. Exteriér zdobí niekoľko nápisov „FR“. Lemovanie blatníkov je vo farbe karosérie, rovnako ako zadný spojler. Vzadu sa nachádza dvojitá koncovka výfukového potrubia v chrómovom prevedení.
Viac dizajnových doplnkov je v interiéri. Vodič stláča hliníkové pedále. Interiér je čalúnený čiernou Altancarou. Volant je potiahnutý kožou a má červené prešívanie. Niektoré časti výbavy sa kryjú s najvyššou výbavou Excellene, ktorá nie je zameraná na športového ducha.
Ide napríklad o full LED svetlá, jazdné režimy spolu s ich otočným ovládačom, LED osvetlenie interiéru spolu s ambientnym osvetlením. Na druhej strane, výbave FR chýba napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie.
Pred vodičom sa však za príplatok rozprestiera novým digitálny kokpit. Štandardné ukazovatele rýchlosti a otáčok nahradil displej. Displej môže meniť svoje zobrazenia. Vďaka tomu vodič vidí priamo pred sebou napríklad navigáciu. Škoda, že mapa nemôže byť zobrazená pred vodičom a súčasne aj na stredovom displeji. Spolujazdec je pri hľadaní správnej cesty postavený mimo hry.
Posádka má vo vnútri auta správny pocit. Ateca FR vytvára dojem, že cestujúci sú v športovo zameranom aute. Nie však v okruhovom. Do vnútra sa zmestí päť pasažierov. Pred zadnými miestami majú dostatok miesta aj vyšší cestujúci rovnako ako na nohy, tak aj na hlavu.
Do batožinového priestoru sa zmestí 485 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vzniká takmer rovná podlaha. Vďaka tomu v športovejšie zameranom SUV odveziete bez problémov aj väčšie predmety. Objem batožinového priestoru po sklopení zadných sedadiel výrobca neuvádza.
Srdce športovca
Pod kapotou testovaného Seatu Ateca pracuje 2,0 litrový benzínový štvorvalec TSI, ktorý produkuje výkon 190 koní spolu s krútiacim momentom 320 Nm. Ide o starý známy motor, ktorý koncern využíva naprieč svojimi značkami a modelovým spektrom.
V spojení so 7-stupňovým automatom DSG posiela pohonná jednotka výkon na obe nápravy. Štvorvalec rozhýbe 1 536 kg vážiace auto na 100 km/h za 7,4 sekundy. Nástup sily prichádza od 1 500 otáčok a trvá.
Po stlačení plynového pedálu Ateca nečakane rýchlo akceleruje a automat bez problémov radí jeden stupeň za druhý. Jazdné režimy upravujú správanie pohonu oboch náprav, odozvu plynového pedálu a riadenia. Vodič má k dispozícii aj off-roadový režim pre jazdy mimo spevnenej vozovky. Adaptívny podvozok k dispozícii nie je.
Spotreba v meste sa pohybuje na úrovni 9,5 l/100 km. Mimo neho je možné odber stlačiť na 7 litrov. Priemerne z nádrže ubúda 95 oktánový benzín tempom 8 l/100 km. Správanie motora však nie je nijak „brutálne“.
Problémy mu nerobia ani pomalé mestské presuny, prípadne jazda po diaľnici. Posádku taktiež neohúri svojim zvukovým prejavom, ktorý patrí k priemeru. „Soundtrack“ nevychádza ani z výfukového potrubia. Na to si musíme počkať na Cupru.
Podvozok bez úprav
Podvozok testovanej Atecy nie špeciálne upravený na ostrú jazdu. Jeho hlavnou úlohou je zvládať každodenné nástrahy ciest. Vpredu sa nachádza nezávislá náprava McPherson. Zadné kolesá majú viacprvkové zavesenie Multilink, podobne ako verzia s 1,5 litrovým motorom TSI a s automatickou prevodovkou. Priemer brzdových kotúčov majú všetky Atecy rovnaký. Vpredu je to 312 milimetrov, vzadu 272 milimetrov.
V slede rýchlych zákrut a pri ostrých zmenách smerov sa karoséria výrazne nenakláňa. Automobil je stabilný aj napriek tomu, že jeho ťažisko je položené vyššie. K stabilite prispieva aj pohon oboch náprav, ktorý zabezpečuje Haldex 5. generácie. Auto je vďaka nemu pomerne dlho neutrálne. Po prekročení fyzikálnych hraníc sa stáva nedotáčavým.
Vyhodiť pod plynom zadok zo zákruty nie je možné. Rovnako sa nedá ani úplne vypnúť stabilizačný systém. Je ho možné len prepnúť do športového režimu. Navyše samotné prepnutie neprebieha prostredníctvom tlačidla. Vodič musí túto funkciu nájsť v menu prostredníctvom dotykovej obrazovky. Spomedzi trojice Ateca, Karoq a Tiguan je práve Seat tým, ktorý najlepšie zvláda ostrejšiu jazdu. Napriek tomu filtrovanie nerovností nie je príliš tvrdé. Dokonca nám nevadili ani obuté 18 palcové kolesá.
Záver
Vozidlá kategórie SUV a crossovery s ostrými jazdnými vlastnosťami si našli svojich fanúšikov a cieľovú skupinu. Aj koncernový výrobca dokáže pripraviť model s vyšším podvozkom, za ktorého jazdné vlastnosti sa vodič nemusí hanbiť. A pritom ide len o predjedlo predtým, ako Ateca dostane punc Cupry.
Základná cena modelu Ateca je 18 740 eur. V takom prípade pod kapotou pracuje trojvalcový benzínový motor s výkonom 115 koní. Verzia FR štartuje s 1,5 litrovým motorom TSI na cene 24 160 eur. Základná cena testovanej verzie s najsilnejším benzínovým motorom je 29 640 eur.
Možnosti príplatkovej výbavy sú široké. Napríklad digitálny prístrojový štít stojí 374 eur, zadná parkovacia kamera 239 eur alebo panoramatické strešné okno 943 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 363 |
Šírka (mm) | 1 841 |
Výška (mm) | 1 611 |
Rázvor (mm) | 2 630 |
Objem batožinového priestoru | 485 l |
Objem palivovej nádrže | 55 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 536 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 948 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k ) pri 4 200 – 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 320 Nm pri 1 450 – 4 200 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 212 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,4 s |
Spotreba (kombi) | 6,9 l/100 km (NEDC) |
Spotreba (test) | 8,0 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 18 740 EUR |
Základná cena testovaného auta | 29 640 EUR |
Záruka | 4 roky/150 000 km |